TEST Citroën CX

TEST Citroën CX

V rubrice legend se nám pomalu rozrůstá i sekce s pohodlnými a luxusními vozy pro vyšší vrstvy společnosti. Doposud však zůstávali francouzští výrobci stranou a to jsme se rozhodli dnes změnit, takže si představíme Citroën CX 2000.

Typ CX se vyráběl od roku 1974 a o rok později se stal i Evropským automobilem roku. Jde o poslední vůz, který byl kompletně navržen automobilkou Citroën před tím, než jí převzal konkurenční Peugeot. I tak to ale u příznivců značky neměl jednoduché, vždyť nahrazoval průlomový model DSPřelomovémufuturistickému CX se to však povedlo. Velká nabídka zážehových i vznětových motorů, pokročilá aerodynamika, hydropneumatický podvozek, nabídka verze kombi, verze Familiale pro 8 cestujících, třínápravová varianta CX LoadRunner Bagagére sloužící zejména u záchranné služby a sportovní model GTi, to vše byly trumfy, které udržely zájem zákazníků až do roku 1991. Mezi ně patřil i francouzský prezident Jacques Chirac nebo Erich Honecker z Východního Německa.

Hydraulika zde však nezajišťuje jen odpružení, je prostoupena celým vozem. A to včetně posilovače řízení Diravi, který okamžitě vrací kola do roviny, pokud pustíte volant (dá se na to rychle zvyknout) a nebo hydraulické brzdy, kvůli kterým je celý chod brzdového pedálu zkrácen zhruba na dva milimetry. A to pozor, na to se zvyká těžko a pořád nevím, jak ošálíte reflexy. Jistě, plynulá a klidná jízda vám dovolí soustředit se na fakt, že na brzdy stačí jen pomyslet a není třeba nohou prakticky hýbat. Ovšem pokud vám do cesty vběhne chodec, pes nebo jen veverka, zkuste se obrnit empatií a přejet je. Pokud totiž panicky zadupnete brzdu, jak jste zvyklí, proletíte čelním oknem ven, trefíte příčinu vaší nehody a nakonec tedy stejně zabijete sebe i jí. A ještě rozbijete to čelní sklo, takže příští sebevrah, pardon, majitel vašeho CX, bude mít větší výdaje s rekonstrukcí, až si vůz výhodně koupí od vašich pozůstalých.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot RCZ R

Já bych ale tohle riziko klidně risknul, protože CX se mi vždy hodně líbil. Je to krásný korábnetypickým tvarem karoserie. V tomto segmentu se přece jen hatchbacky moc nenosí. Jen se stále nemohu rozhodnout, zda verzi před nebo po rozsáhlé modernizaci. My máme možnost otestovat novější typplastovými nárazníky a maskou a krásnou boulí na kapotě z roku 1986. Jistě jste si všimli těch filmových indícií. Ano, s typem CX se hodně proháněl inspektor Schimanski v německé kriminální sérii Tatort (Místo činu). A protože majitel je fanouškem seriálu, vybavil si vůz několika odkazy na známou kriminálku, z nichž nejvýraznější je odnímatelný modrý maják. Ozdob na voze je ale víc, například dobové žaluzie na zadním okně, které byly v 80. letech velmi v módě.

Komfort je synonymum pro poslání interiéru. Nízko umístěné měkké a objímající sedačky lákají k posezení a umožňují vám se uvolnit stejně jako v křesle, jež máte v obýváku. Ale nejlepší je, že snad všechno je v interiéru CX jinak. Tomu říkám osobitost. Například kliky, jistě, jsou tu klasická dveřní madla, ale na těch žádnou páčku nevidíte. Tak že by to byl tenhle spínač? Nene, to je zrcátko. Ona je totiž správná odpověď opravdu v madle, musíte ho uchopit jako pistolivystřelit, to je to tajné heslo, které otevře Sezama a také dveře tohoto Francouze. I rádio je umístěno netypicky, podélně ve středovém tunelu. A blinkry jsou na spínači ve tvaru kolébky, který konec zamáčknete, na tu stranu blikáte. Kromě podobných výstřelků máte navíc trochu dojem budoucnosti, ale takové retro budoucnosti, jako když koukáte na film Back to the future. Může za to i tvar palubky, zatímco štít připomíná tvarem kosmickou loď a pod ním je umístěn jednoramenný volant s ramenem šikmo mířícím k věnci zpod budíků, střední část se svažuje dolů zhruba v úhlu lyžařské sjezdovky. Spolujezdec má před sebou zase velkou plastovou plochu a teprve vespod je umístěna polička a pod ní klasický uzavíratelný kastlík.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Volkswagen Lupo 1.4 16V

Co člověka nadchne, to je praktičnost hydropneumatického odpružení. Možnost si kdykoliv vůz zvednout a přejíždět i menší terénní nerovnosti se může hodit, zejména na našich silnicích. Na hladké silnici zase s nižším vozem máte menší odpor vzduchu a díky tomu i menší spotřebu, i když typ CX měl už tak jeden z nejlepších koeficientů – pouhých 0.29, což je i dnes velmi dobrá hodnota. A pokud vůz položíte úplně na zem, není možné jej odtáhnout ani vám nasadit botičku. Ale to rozhodně neberte jako nějaké navádění k nekalostem, jen jako zajímavost. Celé odpružení má ale ještě jednu, mnohem větší výhodu. Perfektně absorbuje každou nerovnost a dovoluje posádce vychutnávat si maximálně pohodlnou jízdu. Tu neruší ani velký hluk. Jednak je benzínový dvoulitr kultivovaný, za druhé aerodynamický odpor je velmi malý, a tak vás netrápí ani zvuk kolem proudícího vzduchu. Díky tomu se i dnes může CX stát pohodlným korábem vhodným na dlouhé cesty.

Když jsem někde řekl, že jsem měl možnost svézt se s typem CX, většinu lidí začalo dost zajímat, jaký je. Typ CX prostě patří mezi ty vozy, které sice prvoplánově nechcete, ale když se nad ním hlouběji zadumáte, začně vás na něm něco lákat. Je dobře, že pár takových, kteří si ho postaví do garáže, se našlo a pravidelně jej provozují. Byla by škoda, kdyby tenhle poslední pravý Citroën zmizel ze silnic, protože připomíná dobu tradiční francouzské elegance a osobitosti.

Foto: Mikka

Komentáře