TEST Citroën DS4 THP 200 Sport – Na tohle jsme čekali!

TEST Citroën DS4 THP 200 Sport - Na tohle jsme čekali!

Citroën DS4, prostřední model z exkluzivní trojice francouzského výrobce, se významným dílem zasloužil o oživení legendární modelové řady DS. S vozem jsem se poprvé setkal již letos v lednu, spíše než o vlastní zkušenost však šlo o předání do dalších rukou. Právě proto jsem rád, že se naskytla možnost vůz otestovat, a to dokonce ve stejné specifikaci. Jedná se o typ s nejsilnějším dodávaným benzínovým čtyřválcem, manuální převodovkou a špičkově vybaveným interiérem.

Design

Začněme klasicky designem, což je jednoznačně jedna z nejsilnějších stránek Citroënu DS4. Předem upozorňuji, že pokud nechcete vyčnívat z davu, DS4 si nekupujte. Kudy totiž pojedete, všude na sebe budete strhávat pozornost. Tuto skutečnost navíc umocní bílý perleťový lak Nacré a 19“ litá kola. 

Celému konceptu testovaného vozu panuje kontrast. Světlý lak při každé změně pohledu přebíjí tmavý doplněk. Osobně jsem si nejvíce zamiloval přední část s rozměrnými světlomety, masivní maskou chladiče a zvýšeným okrajem nárazníku. Všechny křivky tvoří v návaznosti na svalnaté blatníky neuvěřitelně emotivní záležitost. Spokojený úsměv na rtech nezmizí ani při pohledu zezadu. Zde je sice velmi patrná návaznost na model C4, ale podařilo se přidat to, co rodinnému hatchbacku chybí. 

Tvarově složitá zadní světla se podařilo výborně zakomponovat i slícovat, kontrastní prvky tvoří křídlo nad zadním oknem a spodní část nárazníku, doplněná o módní chromovanou lištu. Kdo by hledal kliku otevírání zadních dveří, přestěhovala se až C-sloupku. Hezké, díky tomu a také tvaru skel zadních dveří však přišli cestující na těchto sedačkách o možnost ventilace. 

Vyšší stavba vozu je patrná především díky prostoru v blatnících, který vyplňují exkluzivní 19“ litá kola. Kdyby se přece jen někomu zdál koncept Citroënu DS4 přehnaný, zde se rozhodně pozastaví. 

Interiér

Když jsem poprvé usedl za volant Citroënu DS4, ihned mě napadla jedna věc – Citroën C4. Tato skutečnost však rozhodně není na škodu, ba naopak! Interiér je skvěle vyroben i slícován. Absolutně nic mu nechybí ani z hlediska prostornosti. V kvalitních kožených sedačkách se sedí jako v křesle. Navíc poskytují slušnou oporu v zatáčkách, což je vzhledem k pohonné jednotce potřeba. Díky všestrannému elektrickému posuvu sedáků a širokému nastavení volantu jsem si ihned našel svou ideální polohu a bez váhání vyrazil směr Frenštát

Hravost interiéru dokonale koresponduje se zevnějškem vozu. Bíločerná kombinace čalounění, hliníkové pedály, do rukou skvěle padnoucí volant s plochou spodní částí nebo efektní hlavice řadicí páky vytváří design, kvůli kterému bych se do vozu vždycky rád vracel. Co mě ale stále mrzí je ovládání multimediálního systému skrze záplavu tlačítek. Na druhou stranu netrvá dlouho a na vše se dá bez problémů zvyknout. Dotykové ovládání je však moderní a efektivní. 

Mohlo by vás zajímat:  Citroën představil závodní podobu C-Elysée

Teď trocha čísel – délka vozu 4275 milimetrů a především rozvor náprav o hodnotě 2612 milimetrů mají hlavní zásluhu na bohatém vnitřním prostoru. Cestujícím na předních sedadlech nechybí cenné centimetry v oblasti loktů ani kolen, to stejné platí i vzadu. Trochu jsem se obával stísněného prostoru nad hlavou a to především v místě, kde se střecha svažuje k zadnímu oknu. Ani 190 centimetrů vysoký cestující však strádat nebude. Zavazadlový prostor o objemu 385 litrů má ideální půdorys a možné komplikace vzniklé zabudováním rozměrného subwooferu v praxi skoro nepoznáte.

Motor

Opravdový skvost se nachází pod kapotou. Jedná se o přeplňovaný benzínový čtyřválec THP 200 o výkonu 147 kW a točivém momentu 275 Nm. Akcelerace z 0-100 km/h zabere pouhých 7,9 vteřiny. Jednotka vznikla díky spolupráci koncernu PSA a BMW Group, což je na charakteru a čistém chodu docela znát. Agregát je v našem případě spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, což je dle mého názoru z hlediska zábavy za volantem ta nejlepší kombinace. Řadicí páka se pohybuje v poměrně krátkých a přesných drahách, zařazení každého kvaltu doplňuje příjemné sportovní cvaknutí.

Co se týče spotřeby paliva, měl jsem trochu obavy, jelikož jsem se ještě stále nezbavil obligátního přežitku “benzín s turbem sice jede, ale žere“. Není tomu tak! Moderní přeplňované benzínové jednotky jdou nafťákům tvrdě po krku a z hlediska kultivovanosti chodu je v 90% nekompromisně porážejí. Během dálničních přesunů jsem naměřil při tachometrové stotřicítce spotřebu 6,5 litru, zhruba 300 kilometrová kombinace okresek a městského popotahování znamenala úbytek 6,8 l/100 km. Fajn, beru. S naftovým čtyrválcem o výkonu 160 koní bych se dostal možná o litr níže, není tomu ovšem tak dlouho, kdy byla nafta citelně dražší než benzín. 

Motor THP 200 bych si vybral nejen díky spotřebě, ale také díky kultivovanosti a sportovnímu projevu. Motoru sice chybí výkonová špička, ve vysokých otáčkách má však příjemný zvuk a čas od času si umí při podřazování střelit od výfuku. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 3dv. 1,6 CRDi Premium Trikolor

Jízda

Ty tam jsou předsudky o zbytečně plavném a nejistém chování vozů koncernu PSA. Už i základní Citroën C4 funguje skvěle, DS4 se tedy nechtěla nechat zahanbit a nutno podotknout, že se na silnici výrazně dotahuje na německou konkurenci!

Řízení je stále trochu o posilovači a v určitých okolnostech postrádá cit, celkově si však není nač stěžovat. Trochu jsem se obával, jak se projeví vyšší stavba karoserie a použitá 19“ litá kola. Zbytečně! Na dálnici je DS4 poměrně komfortní a dokáže úspěšně žehlit mnohdy i pěticentimetrové rozdíly mezi jednotlivými panely neslavné D1

Sportovním vzezřením a hlavně díky dostatečnému výkonu vozu vyhovují spíše kvalitní okresky. Zde jsem si pochvaloval příjemné naladění podvozku, nízké náklony v zatáčkách a skvělou šestistupňovou převodovku. V našich moravských podmínkách, kdy v horách není téměř žádná rovinka delší než 300 metrů, bohatě stačí mít zařazenu trojku a pracovat pouze s brzdou a plynem. Stále je však třeba mít na paměti, že se jedná o rodinný vůz, nikoliv závoďák. I při potřebě koupě ostrého hatchbacku bych si však u Citroënu rozhodně vybral!

Závěr

Týden za volantem, 1200 ujetých kilometrů a do posledního dne převládající údiv, kdykoliv jsem byl Citroënu DS4 poblíž. Auto se mi zkrátka líbí a proto mě i trochu těší, že jich po silnicích zatím nejezdí moc. Skutečnost, že se Češi bojí s designem aut experimentovat, již neberu v potaz, zbývá tedy jediný problém – cena. Základní verze Design s benzínovým čtyřválcem o výkonu 88 kW sice stojí přívětivých 464 400 korun, za testovanou verzi Sport s motorem THP 200 však zaplatíte minimálně 659 400 korun. Na druhou stranu je však pravda, že ve výbavě prakticky nic nechybí. Koupil bych si tedy Citroën DS4 THP 200 Sport? Ano, a to díky jeho stylu, hravosti, kvalitnímu zpracování a výkonnému a zároveň úspornému benzínovému čtyřválci. 

Při příležitosti testování jsme natočili také krátké video. Vidět jej můžete v sekci VIDEA nebo našich Stream a VIMEO kanálech.

 

Základní cena vozu: 464 400 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 659 400 ,- Kč 

 

Klady:

– design

– výkon

– kvalita zpracování interiéru

– úsporný motor

– jízdní komfort

– audiosoustava 

– zavazadlový prostor

 

Zápory:

– vyšší cena

– výhled vzad při couvání

– ovládání multimediálního systému

 

Komentáře