Test Citroënu C3 AIRCROSS C-SERIES – modernizace, která sází na více komfortu a ještě kontroverznější vzhled

Citroën C3 Aircross je tu s námi již od roku 2017, jeho nápadité tvary, originalita a jednoznačná náklonost ke kategorii SUV pak stojí za velmi slušnými údaji týkající se prodejnosti tohoto modelu.

V minulém roce se tento městský crossover dočkal jisté modernizace, která se převážně podepsala na jeho přední partii, dále tu máme větší možnost personalizace, nové barvy, čalounění interiéru, vůz je také vybaven sedadly Advanced Comfort a palubní desce nově dominuje 9“ dotykový displej.

Nám se do redakčního testu dostal kousek ve výbavovém stupni C-Series, který byl osazen výkonnější variantou přeplňovaného benzínového tříválce a šestistupňovou automatickou převodovkou.

Foto: Jan Horský

Exteriér  

Vnější vzhled modelu C3 Aircross před modernizací byl pro mě jasně čitelný, nápaditý a celkem hravý. Celý vůz byl protkán jistým motivem obdélníku se zakulacenými rohy, který se navíc velmi efektně zrcadlil i v interiéru vozu.

Aktuální modernizace vozu se však výhradně podepsala na přední partii a přinesla ji tak soudobý rukopis značky Citroën. Ten se pro mě vyznačuje poměrně výrazným a až lehce „mimozemským“ tvarováním, vzpomeňme například na novou C4 nebo C5 X.

Citroën C3 Aircross si i nadále ponechává jistou rozdvojenost přední partie a směrová světla a světla denního svícení tak stále tvoří optický přechod mezi partií kapoty a předního nárazníku včetně obou blatníků. Jejich chromované lemování dále efektně vychází z loga značky Citroën. Pod avizovanou chromovanou linkou je pak přední část vozu tvarována aktuální modernizací. C3 Aircross tak nově disponuje horizontálně orientovanými a poměrně úzkými hlavními světlomety, které jsou umístěny ve zvláštně „prolomené“ lince vytvářející masku vozu. Toto prolomení pak tvaruje další o poznání výraznější nasávací otvory předního nárazníku.

Na modernizovanou přední partii jsem si za celý týden bohužel nedokázal zvyknout. Původní tvarování světel adekvátně navazovalo na celkové tvarování a s vozem tak vytvářelo kompaktní celek. Aktuální členění je pro mě lehce cizorodé a upřímně ne zcela vzhledné.

Boční profil vozu mě pak celkem úspěšně nechává zapomenou na přední partii, vyšší stavba karoserie a výrazné lemování jednotlivých lemů a prahu dodávají vozu příjemné robustní proporce. Tento pocit pak podtrhují objemně tvarované střešní nosiče. V obdobném duchu pokračuje i tvarování zadní partie. Zde se poměrně hojně uplatňuje objemný nárazník a světla tvarovaná dle výše uvedeného a nápaditého motivu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën D S5 2,0 HDi A/T Sport
Foto: Jan Horský

Interiér 

Aktuální modernizace vozu se na interiéru podepsala jen minimálně, i nadále je jeho pojetí velice hravé a tvarově originální. 

„Baculatá“ palubní deska je velmi přehledná, dominuje ji novinkový 9“ dotykový displej palubního infotainmentu, přes který ovládáte klimatizaci, navigaci, rádio nebo nastavení funkcí vozu. Jedná se tedy o přístup, který pozitivně redukuje jednotlivé ovladače z palubní desky, na druhou stranu umí celkem značně odvádět vaši pozornost od řízení. 

Pod avizovaným displejem je pak umístěna kompaktní lišta s ovladači hlasitosti rádia, přístupu do domovské stránky palubního infotainmentu, přístupu do ovládání klimatizace (které probíhá skrze displej infotainmentu), ovladači výhřevu oken, varovného blikání nebo centrálního zamykání. 

Pod avizovanou lištou je umístěn ovladač systému Grid Control a ovladač asistentu pro jízdu z kopce. V těchto partiích palubní desky je dále poněkud netradičně umístěn indikátor automatické převodovky a tlačítko aktivující „sportovní“ režim vozu.

Středový tunel je pak vybaven voličem automatické převodovky, celkem netradičně tvarovanou ruční brzdou a držáky na nápoje. 

Palubka přístrojů před řidičem disponuje klasickými analogovými ukazateli rychlosti a otáček motoru, ukazateli stavu paliva a teploty motoru, v centrální části je pak umístěn displej palubního počítače.

U vozů značky Citroën obvykle chválím samotný volant, a ne jinak tomu bude i u modernizované C3 Aircross. Volant velmi dobře padne do ruky, nabídne příjemné proporce včetně zploštělé spodní části věnce.

Převýšené proporce karoserie přináší interiéru pocit prostornosti, vyšší pozici za volantem a také dostatek prostoru nad hlavou. Jednotlivá sedadla vozu jsou slušně dimenzována a komfortní i na delší cesty. Nově mohou být u C3 Aircross také vybavena 15 mm pěnou s vysokou hustotou (Advanced Comfort) a být tak ještě komfortnější.

Od vyšších výbavových stupňů je k dispozici také posuvná a částečně sklopná zadní lavice. V tomto případě je možné zvětšit zavazadlový prostor ze základních 410 na 520 litrů.
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Modernizovaná C3 Aircross je k dispozici s benzínovou motorizací 1.2 PureTech a naftovou motorizací 1.5 BlueHdi. Jak benzínová, tak i naftová motorizace je laděna do dvou výkonových variant. Tříválcová 1.2 PureTech tedy nabídne 110 a 130 koní výkonu, slabší spolupracuje s šestistupňovým manuálem, silnější pak s šestistupňovým automatem. V případě naftové 1.5 BlueHdi motorizace platí obdobné, v nabídce je tedy motorizace o výkonu 110 a 120 koní. Výkonově slabší motorizace opět spolupracuje s šestistupňovým manuálem, silnější s šestistupňovým automatem. 

Nám se do testu dostal vůz benzínové specifikace, tedy 130 – ti koňový přeplňovaný tříválec spolupracující s automatickou převodovkou. Výkonnost této motorizace je pro C3 Aircross více než dostatečná a s vozem umí celkem slušně cvičit. Tříválcový projev je pak v kabině celkem zřetelný, ale nikterak otravný.  Šestistupňový automat při klidné jízdě odřazuje velmi pohotově a dostatečně jemně. Jeho občasné „zaškubnutí“ přichází jen při rozjezdech z nulové rychlosti.   

Spolupráce výkonnější z dvojice benzínových motorizací a šestistupňového automatu přináší na palubu C3 Aircross příjemnou dávku jízdního komfortu, který je podpořen dobře nastaveným řízením a spíše komfortním podvozkem. Spotřeba se v případě této specifikace pohybovala okolo 7,0 l / 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Insignia Sports Tourer - „Nejlepší nerovná se první“

Testovaný kousek byl vybaven také příplatkovým systémem Grid Control s funkcí Hill Assist Descent. Systém můžete nechat fungovat automaticky v režimu Standard, nebo si zvolit některý z ostatních jízdních režimů (písek, sníh, ESP Off). S tímto systémem je spojena také další funkce, a to asistent pro jízdu z kopce (Hill Assist Descent).

Foto: Jan Horský

Závěrem

Modernizovaný Aircross je v nabídce ve výbavovém stupni FEEL, FEEL PACK, testovaný C-SERIES a vrcholný SHINE. V rámci akční ceny ho pak pořídíte již od 489 900 Kč včetně DPH. Vůz ve výbavovém stupni FEEL je osazen tříválcem 1.2 PureTech a manuální šestistupňovou převodovkou. 

Benzínový tříválec pak prostupuje celou nabídkou, k dispozici je buď se 110 – ti nebo 130 – ti koňmi výkonu a spolupracuje s šestistupňovým manuálem nebo šestistupňovým automatem.

Vůz testované specifikace, tedy C-SERIES osazený silnějším benzínovým tříválcem a šestistupňovým automatem startuje v rámci akční ceny od 569 900 Kč včetně daně.

A kdo by zatoužil po naftě, musí volit nejvyšší výbavový stupeň SHINE, naftová patnáctistovka 1.5 BlueHdi se 110 – ti koňmi a šestistupňovým manuálem je k dispozici od 624 900 Kč včetně DPH.

Citroën C3 Aircross je i po modernizaci vozem, který si ponechal styl, originalitu a možnost značné individualizace. I nadále se jedná o vůz, který se nebojí vystoupit z řady. Důkazem toho je i nová, pro mě celkem kontroverzní, přední partie.

Vyšší stavba karoserie přináší příjemnou vzdušnost do interiéru a centimetry navíc pomůžou i v zavazadlovém prostoru. Výkonnější benzínový tříválec kombinovaný s automatem vozu přináší dostatečně komfortní a v případě potřeby i dynamický jízdní projev.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora