Test DS 4 RIVOLI E-TENSE 225 – originální a velmi schopný plug-in hybrid, který ovšem něco stojí

0

DS 4 je zatím poslední novinkou v portfoliu francouzské automobilky, která se od roku 2014 tváří jako samostatný subjekt nezávislý na automobilce Citroën. Mezi první novodobý počin automobilky DS patřilo SUV s označením DS 7 Crossback, na které zanedlouho navázal jeho menší sourozenec DS 3 Crossback, opět trendy vůz s vyšší světlou výškou.

Po krátké odmlce spatřila světlo světa reprezentativní a šmrncovní limuzína s označením DS 9. Poslední novinkou se pak stala aktuálně testovaná DS 4, v tomto případě se jedná o kompaktní hatchback, kterému však nechybí originální tvarování a tradičně velký smysl pro detail. Na již dříve testované naftové provedení jsme aktuálně navázali elektrifikovanou a vrcholnou verzí E-TENSE.

Foto: Jan Horský

Exteriér

DS 4 je vozem, který přichází s velmi originálním a celkem rozmanitým tvarováním.  Základní kontury „čtyřku“ řadí mezi kompaktní hatchbacky, vůz je však ozvláštněn vyšší stavbou karoserie a kontrastně nízkou siluetou střechy, vše pak efektně doplňují výrazné a robustní proporce vozu.

Přední partie nabídne objemnou masku chladiče a prim zde hrají také světlomety s jasně uhrančivým pohledem. Širokou přední partii pak dotvářejí v rohu umístěné výrazně zalomené linky denního svícení, které vychází právě z předních světlometů. Jejich postupné rozsvěcování při každém příchodu k vozu je velmi efektní.

Právě boční profil vozu nejvíce evokuje již avizované tvarování klasického hatchbacku, které je v případě DS 4 kombinované s prvky karoserie SUV kupé. Elegantní tvarování střechy a boční prosklení vozu zde znatelně kontrastuje s poměrně robustními proporcemi spodní části karoserie, která navíc disponuje vyšší světlou výškou.

Velmi obdobně je pak zcela logicky tvarovaná také zadní partie, nízká střecha přináší poměrně subtilní prosklení, které je podtrženo úzkými a horizontálně orientovanými lampami se zcela typickým vnitřním dekorem. Široký postoj se následně úspěšně opírá také do výrazně tvarovaných blatníků a mohutného nárazníku.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiéru DS 4 již tradičně vládnou kvalitní materiály, dobré zpracování, nápaditost a velký smysl pro detail. Samotná palubní deska vozu disponuje celkem jednoduchým a kontinuálním tvarováním včetně integrované kapličky přístrojů. Jistou zajímavostí jsou také boční výdechy klimatizace, které se po vzoru menší „trojky“ přestěhovaly do bočních výplní dveří. Stejně tak jsou do těchto partií přesunuty také poměrně subtilní ovladače stahování oken.

Mohlo by vás zajímat:  Testovaná Kia XCeed Plug-in Hybrid je skvělým spojením benzínu a elektřiny

U výdechů klimatizace ještě zůstaňme, ty ve střední části palubní desky jsou totiž nápaditě upozaděny do jakési šavle, kterou vytváří jednotlivé ovladače klimatizace společně s probíhající linkou až do prostoru spolujezdce. Tento elegantní designový prvek efektně kryje samotné výdechy a zároveň přispívá k ideálnímu šíření vzduchu.

Hlavní displej palubního infotainmentu nabízí slušné rozměry a příjemnou grafiku s dobrým rozlišením. Naopak digitální kaplička přístrojů před řidičem je po vzoru sourozenecké „trojky“ spíše menších rozměrů a s rozvržením jednotlivých údajů, které bych si představoval přehlednější.

Středový tunel je vybaven systémem DS Smart Touch, tedy malým 5″ displejem, se kterým je možné ovládat jednotlivé funkce, respektive při delším přidržení prstu s ním na hlavním displeji infotainmentu vyvoláte šest oblíbených funkcí. Tento displej je pak integrován do pohledné a kompaktní destičky společně s ovladačem automatické převodovky, ovladačem jízdních režimů a ovladačem hlasitosti rádia. Součástí je také malá plocha pro podepření vaší dlaně, ergonomicky velice zvládnuté a elegantní řešení.

Dostatek komfortu na palubě tedy nezajišťují jen prémiové materiály a výborné zpracování, velice komfortní jsou také jednotlivé sedačky. Ty přední mohou být nejen vyhřívané, ale také ventilované, navíc i s masážní funkcí. Jistou slabinou interiéru je pak méně místa na zadních pozicích, převážně pak v prostoru pro kolena.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Nabízené pohonné jednotky testované DS 4 jsou na dnešní poměry již celkem tradiční, základ tvoří známý benzínový přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech (96 kW) kombinovaný pouze s osmistupňovým automatem.

Další poměrně jistou volbou je naftová motorizace 1.5 BlueHdi (96 kW), která na nás při posledním testu tohoto modelu udělala opravdu dobrý dojem. Agilita jízdního projevu je v případě této motorizace doprovázena velmi příjemnou spotřebou.

V nabídce je také klasická benzínová šestnáctistovka PureTech, která je naladěna buď na 133, nebo 165 kW. Tato motorizace obdobně jako výše avizovaná nafta úspěšně kooperuje pouze s osmistupňovým automatem. V rámci aktuálního ceníku však vidím poznámku, že čistě benzínové provedení je k dispozici již jen do vyprodání zásob.  

Vrchol nabídky pak tvoří aktuálně testovaný plug-in hybrid, tedy verze nesoucí označení E-TENSE.  Ta je osazena již avizovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech naladěnou na 133 kW výkonu. Součástí tohoto plug-inu je samozřejmě také elektromotor disponující výkonem 81 kW, hodnota maximálního točivého momentu elektromotoru pak dosahuje 320 Nm. Celkový kombinovaný výkon elektrifikované DS 4 dosahuje hodnoty 225 koní a 360 Nm. S těmito parametry zvládá vůz zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 7,7 vteřiny, a to i při své nemalé váze 1730kg. Maximální rychlost je pak omezena na 233 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Test Audi A3 35 TFSI Sportback S-Line: Nejmenší limuzína na světě

Nedílnou součástí tohoto plug-inu je samozřejmě také baterie, která v případě DS 4 disponuje kapacitou 12,4 kWh. Vůz je dále vybaven palubní nabíječkou o výkonu 7,4 kW. Papírový dojezd čistě na elektrickou energii je uváděn 54 km, v průběhu týdenního testu, v aktuálních spíše zimních podmínkách, jsem se s dojezdem pohyboval okolo slušných 30 – ti km. Dobití vozu pak z 0 na 100 % zabere necelé dvě hodiny.

Jízdní projev tohoto plug-in hybridního pohonného ústrojí je již tradičně ve většině případů bezproblémový. Vůz se vždy aktivuje v čistě elektrickém režimu a v tom setrvává i nadále v závislosti na stavu nabití baterie a na vašich aktuálních potřebách týkajících se výkonu nebo jízdního komfortu.

Čistě elektrický režim pak na palubu přináší opravdu velmi komfortní jízdní projev,  který podporuje velmi dobré odhlučnění vozu a dobrou práci odvádí také adaptivní odpružení vozu.  V případě verze E-TENSE se jedná o standardně dodávaný systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION,  který vyhodnocuje data z kamery umístěné v horní části čelního skla, čtyř snímačů výšky a tří akcelerometrů. Systém pak působí v reálném čase nezávisle na každé kolo a přizpůsobuje tuhost odpružení nerovnostem vozovky.

Nízký stav nabití baterie přepíná vůz do klasického hybridního režimu, zde si DS 4 i nadále uchovává jistou dávku elektrické energie a veškeré semafory nebo městské kolony zvládá v elektrickém režimu. Následné připojení benzínové šestnáctistovky probíhá velmi hladce a obdobně komfortně pak pracuje také osmistupňový automat.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fordu Puma 1.0 EcoBoost mHEV – nově crossoverem, který nabídne dynamický vzhled a výkonnou mild-hybridní motorizaci

Velkou rozmanitost jízdního projevu vozu pak adekvátně podporuje také sportovní režim, ve kterém DS 4 znatelně ožije. Změní se tedy reakce vozu na plynový pedál, podpora elektromotoru je intenzivnější, převodovka drží jednotlivé rychlosti o něco déle, adaptivní podvozek se přitvrdí a změní se také účinnost posilovače řízení. Oživení vozu je příjemné, nečekejte však velké sportovní ambice, protože i nadále tu máme kompaktní hatchback s vyšší stavbou karoserie a s váhou 1,7 tuny.

Spotřeba vozu je v případě plug-in hybridů vždy odvislá od četnosti dobíjení, v čistě elektrickém režimu mi DS 4 prezentoval spotřebu okolo 26 kWh / 100 km. V případě nulového elektrického dojezdu (tedy hybridního režimu) si benzínová šestnáctistovka říkala o necelých 8,0 l / 100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Poslední a aktuálně testovaná novinka automobilky DS plně zapadá do portfolia nabízených vozů, její pořízení přináší uživatelům jistou dávku originality, výjimečnosti a také jízdního komfortu, který je podpořen kvalitně zpracovaným interiérem a také schopným podvozkem.

Testovaný plug-in hybrid pak musím jednoznačně pochválit. Elektrifikovaný pohon je dobře odladěný a vozu přináší také velmi schopný čistě elektrický režim, který umí již tak komfortní jízdní projev posunout o výrazný krok dále. Díky výkonné palubní nabíječce pak není problém ani s dobíjením vozu.   

Tradiční slabinou této francouzské prémiové automobilky jsou vyšší pořizovací ceny jejich vozů. To bohužel platí i pro DS 4, kterou v základním provedení pořídíte od 795 000 Kč včetně DPH. V tomto případě se jedná o základní výbavu BASTILLE v kombinaci s benzínovou tříválcovou motorizací 1.2 PureTech a osmistupňovým automatem.

Zaměřím-li se na testovanou verzi E-TENSE, tak ta je dostupná ve všech výbavových stupních kromě základního BASTILLE, jedná se tedy o PERFORMANCE LINE, TROCADERO, TROCADERO CROSS, PERFORMANCE LINE+, RIVOLI, RIVOLI CROSS A OPERA. Pořizovací ceny této verze tedy startují od 1 185 000 Kč (výbava PERFORMANCE LINE) až po 1 410 000 Kč (výbava OPERA). Námi testovaný kousek se včetně příplatkové výbavy dostal na pořizovací cenu 1 356 000 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora