TEST DS 9 RIVOLI E-TENSE 360 4×4 – prémiový sedan v kombinaci s vrcholným plug-in hybridním pohonným ústrojím

Novodobá historie automobilky DS nám přinesla nejprve dvojici modelů tolik oblíbené kategorie SUV, jednalo se o modely DS 3 a DS 7, které aktuálně prochází tradiční modernizací. Třetím zástupcem se pak stal vůz (DS 9), který jasně cílí na zákazníky kategorie prémiových sedanů. S poslední novinkou, modelem DS 4, pak automobilka úspěšně čeří vody v segmentu kompaktních hatchbacků.

V aktuálním redakčním testu se zaměříme na model DS 9, který je tu s námi již od roku 2020. Tento francouzský prémiový sedan svým uživatelům nabízí ohromnou dávku originality s lehkou inspirací v historii samotné automobilky. Do testu jsme protentokrát dostali vrcholnou verzi RIVOLI, která byla navíc osazena nejvýkonnějším plug-in hybridním ústrojím E-TENSE 360 4×4.

Foto: Jan Horský

Exteriér

DS 9 je vozem elegantních základních tvarů, její prodloužený rozvor pak vozu dodává reprezentativní a líbivé tvary. Jednotlivé propracované detaily exteriéru „devítka“ povedeně přebírá od sourozeneckých modelů, převážně pak z modelu DS 7. Přední partii tedy dominuje již tradiční objemná maska s velmi jemným členěním a výrazným chromováním po jejím obvodu, které efektně podtrhuje přední světlomety a výrazně se zařezává také do samotného nárazníku. Přední partii dále zdobí světlomety s pověstnými rotačními moduly, nebo linka denního svícení se zcela typickým světelným podpisem.

V rámci boční partie vozu nechybí automaticky výsuvné kliky, za zmínku stojí také elegantní „pozičky“ na céčkových sloupcích, které se úspěšně odkazují na ikonickou DS 19. Dále tu máme zadní brzdové světlo, nápaditě integrované do víka zavazadelníku.

DS 9 vpředu disponuje poměrně širokým a mohutným postojem, směrem vzad tento důraz lehce slábne a tato partie přichází s velmi decentním tvarováním. Ústředním motivem se zde stávají lampy s typickou vnitřní strukturou, stejně tak jako jejich chromované podtržení mizející v boční partii vozu.

Vrcholný hybridní pohon E-TENSE 360 4×4 přináší vozu jinak nastavený podvozek, tato DS 9 je tak více přitlačena k zemi a slušivá 20“ kola MUNICH se tak sotva vejdou do podběhů.

Aktuální vrchol portfolia automobilky DS je tak po stránce vnějšího designu velmi výjimečným vozem disponujícím celkem jednoduchým a elegantním tvarováním, které je navíc podpořeno nepřehlédnutelným důrazem na detail.

Foto: Jan Horský

Interiér

V interiéru vozu se povedeně zrcadlí přístup, který je aplikovaný v rámci samotného exteriéru, i zde tedy vládnou elegantní linie a velký smysl pro detail. Interiér dále zaujme výborným zpracování a jistým puncem výjimečnosti. V případě konkrétního kousku mě navíc rozmazlovala elegantní kombinace červeného interiéru OPERA RUBIS (včetně kůže NAPPA), který byl kombinovaný s černou alcantarou v místě sloupků a celé stropnice vozu.

Jisté podobnosti s modelem DS 7 se dočkáme i v „devítce“. Kontinuální palubní deska je zde tedy identicky „slitá“ s mohutným středovým panelem, který je vybaven voličem automatické převodovky (s rekuperační polohou) a jednotlivými ovladači elektrického stahování oken, parkovací brzdou nebo voličem jízdních režimů.

Avizovanou kontinuálnost palubní desky pak přerušuje pouze displej palubního infotainmentu. Ten se svými dvanácti palci vytváří poměrně značnou dominantu celé palubní desky. Navíc disponuje velmi příjemnou grafikou a díky spodní liště s rychlou volbou také zcela logickým a rychlým ovládáním.

Foto: Jan Horský

Velká slova chvály musím směřovat k bohatě dimenzovanému vnitřnímu prostoru modelu DS 9. Velice pohodlná, prostorná a komfortní jsou také jednotlivá sedadla ve voze. Prodloužený rozvor pak zcela logicky nejvíce dopřává posádce na zadních sedadlech. Díky nízké pozici za volantem a kontinuální palubní desce s mohutným středovým panelem jste na pozici řidiče a spolujezdce interiérem příjemně obklopeni, v kontextu s testovanou barevnou a materiálovou kombinací platí toto tvrzení rozhodně dvojnásob.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeotu 508 SW GT 1,6 PureTech 225 EAT8 – nejlepší specifikace pro tento vůz

Zavazadlový prostor disponuje slušnými půdorysnými rozměry, vzhledem k tvarování karoserie je však celkem nízký a celkově nabídne průměrných 510 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy z vrcholného plug-in hybridního provedení

DS 9 je v současnosti v nabídce jen s dvojicí elektrifikovaných pohonných ústrojí, jedná se tedy o verze E-TENSE 250 a E-TENSE 360 4×4. Vrcholná verze s kombinovaným výkonem 360 koní pak byla osazena „pod kapotou“ námi aktuálně testovaného vozu.

Základem tohoto plug-in hybridního pohonného ústrojí, kterým je například osazena také sportovní verze Peugeotu 508 PSE, je přeplňovaná benzínová šestnáctistovka naladěná na 147 kW (200 koní) výkonu.

Benzínovou šestnáctistovku v tomto případě podporuje hned dvojice elektromotorů, přední elektromotor disponuje výkonem 81 kW s hodnotou maximálního točivého momentu dosahujícího 320 Nm, tento elektromotor je pak integrovaný přímo do osmistupňové automatické převodovky od Aisinu. Zadní elektromotor nabídne 83 kW výkonu a 166 Nm maximálního točivého momentu, v jeho popisu práce je pak pohon výhradně zadní nápravy.

Kombinovaný (kumulovaný) výkon tohoto plug-in hybridu dosahuje až 265 kW (360 koní) a 520 Nm maximálního točivého momentu.

Pro kompletnost pohonného ústrojí se musím zmínit také o akumulátoru, který je samozřejmě součástí tohoto plug-inu. Jedná se o baterii s kapacitou 11,9 kWh propůjčující vozu oficiální dojezd až 47 km čistě na elektřinu. Nejrychleji pak vůz dobijete díky příplatkové palubní nabíječce (7,4 kW), a to za necelé dvě hodiny.

Foto: Jan Horský

Jízdní projev vozu je zcela logicky odvislý od zvoleného režimu, DS 9 E-TENSE 360 4×4 nabízí režimy 4WD, Sport, Hybrid, Komfort a Electric.

Vůz se pokaždé aktivuje (nikoliv startuje) v elektrickém režimu. Následující ujetá vzdálenost se tedy obvykle odehrává, samozřejmě v závislosti na aktuálním stavu nabití baterie, nebo na aktuální potřebě výkonu, v čistě elektrickém režimu. V tomto režimu se o pohon stará výhradně zadní elektromotor. V rámci  elektrickém režimu je pak vůz schopný jet rychlostí až 140 km/h. DS 9 jsem aktuálně testoval v ne zcela ideálních podmínkách, díky tomu se hodnota dojezdu v elektrickém režimu „nepřehoupla“ přes 30 km.

Nulový elektrický dojezd znamená, že se DS 9 začne chovat jako klasický hybrid. Část elektrické energie si tedy i nadále uchovává a hybridní režim vám tak  umožňuje spořit klasické palivo. Dobíjení vozu probíhá v rámci dobíjecích stanic nebo přes domácí zásuvku, další možností je dobíjení motorem a samozřejmě rekuperací. Rekuperace pak probíhá přes volič automatické převodovky, který je ergonomicky ideálně nasazen v rámci mohutného středového tunelu. Její aktivování je tedy uživatelsky naprosto komfortní a mnohdy ji upřednostníte před brzdovým pedálem. Benzínová šestnáctistovka se v tomto režimu připojuje velmi hladce a vozu dodává dostatek jízdní dynamiky.

Jistý sportovní potenciál DS 9 se samozřejmě nejvíce projeví při přepnutí do režimu Sport. Díky okamžitému nástupu elektromotorů je vůz vždy připraven okamžitě reagovat na povel od plynového pedálu. Zátah vozu je nebývale lineární, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za slušných 5,6 vteřiny. Velice návykové je však pružné zrychlení vozu, například najíždění na dálnici nebo předjíždění, zde jen udiveně sledujete narůstající hodnoty ukazatele rychlosti.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda CR-V

Obdobně jako v případě Peugeotu 508 PSE i DS 9 s vrcholným hybridem dostala lehce upravený podvozek. Specifických úprav se dočkaly pružiny, stabilizátory a také adaptivní tlumiče. Vůz disponuje nižší světlou výškou a jistých úprav se dočkala také brzdová soustava. V případě DS 9 tu máme také systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, v rámci kterého dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h a značně tak přispívá k celkovému jízdnímu komfortu.

Stanovení průměrné spotřeby vozu v případě plug-in hybridního pohonného ústrojí již tradičně celkem oříšek, protože je odvislé od mnoha proměnných parametrů jakými jsou například četnost dobíjení, jízdní styl nebo aktuální počasí. Osobně jsem se s vozem nejčastěji pohyboval v hybridním režimu a s průměrnou spotřebou okolo 8,0 l / 100 km. Zde je opravdu důležité jak často jste schopni vůz dobíjet. Jako jistou nevýhodu verzí E-TENSE pak vidím v osazení palivové nádrže o objemu 42 litrů, která vozu dopřeje akční rádius jen okolo 400 km.

DS 9 je vozem, který svým uživatelům umí dopřát opravdu dostatek komfortního jízdního projevu, čistě elektrický (případně hybridní) režim pak avizovaný komfort jen podporují. Aktuálně testovaný vrcholný plug-in hybrid jízdní projev navíc obohacuje také o nemalou dávku dynamiky a pohon všech kol. Smysluplnost tohoto výkonného pohonného ústrojí je však zapotřebí hledat v pravidelném dobíjení vozu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Model DS 9 je aktuálně v nabídce ve verzích pouze s elektrifikovaným pohonným ústrojím, klasická verze jen se spalovací motorizací se již od poloviny minulého roku bohužel nevyrábí. K dispozici je tedy verze E-TENSE 250 a E-TENSE 360 4×4, dále výbavový stupeň PERFORMANCE Line a vrcholný RIVOLI.

DS 9 E-TENSE 250 ve výbavovém stupni PERFORMANCE Line tedy aktuálně pořídíte od 1 775 000 včetně DPH, DS 9 E-TENSE 360 4×4 stejné specifikace od 1 975 000 Kč. Vrcholný výbavový stupeň RIVOLI pak v případě E-TENSE 250 startuje na pořizovací ceně 1 875 000 Kč a verze E-TENSE 360 4×4 je v nabídce od 2 075 000 Kč včetně daně.

V případě testovaného kousku si k základní ceně vrcholné výbavy (2 075 000 Kč) musíme připočíst například příplatek za perleťovou bílou barvu (+30 000 Kč), za interiér OPERA s červenou kůží Nappa (+150 000 Kč), DS NIGHT VISION (+40 000 Kč), DS DRIVE ASSIST (+10 000 Kč), DS PARK PILOT (+12 000 Kč) nebo za HIFI systém FOCAL Electra (+40 000 Kč) a rázem se dostáváme na nemalou pořizovací cenu 2 397 500 Kč včetně DPH.

DS 9 je tedy prémiovým francouzským sedanem, kterému nechybí výraznost a nápaditost. V rámci svého segmentu pak tento vůz není žádnou konkurencí, ale spíše alternativou, která přichází s originálním přístupem. Vrcholný plug-in hybrid pak tomuto vozu propůjčuje velmi slušnou dynamiku při zachování dostatečně komfortního jízdního projevu. Ke stinným stránkám tohoto modelu pak bohužel patří vyšší pořizovací ceny aktuálně jediných nabízených elektrifikovaných verzí.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora