Test Ford Mustang Mach-E GT: Strach a emoce v originálním balení

Img 20230131 104216

Když jsem v loňském roce testoval Ford Mustang Mach-E AWD, byl jsem z něho náležitě vykolejený. Teď, když se mi dostal do rukou Ford Mustang Mach-E GT, tedy nejsilnější varianta elektrického Mustangu, jsem byl za loňskou průpravu rád. Alespoň trochu jsem věděl, co od auta čekat, jaké bude, i jak mě může vytrestat. A vše se potvrdilo.

Dechberoucí, robustní crossover

Jestli umí Ford Mustang Mach-E GT něčím překvapit, tak je to rozhodně jeho velikost a robustnost. Tvarem své karoserie bych ho zařadil to velmi líbivého stylu SUV-coupé, i když samozřejmě můžeme mluvit i o kategorii crossoverů. Svými detaily ale zároveň umí připomínat tradiční, tedy benzinový Mustang. Nejenom logem koně, ale třeba i vzhledem zadních, do tří segmentů rozdělených svítilen. Jistotou je u modelu Ford Mustang Mach-E GT také dlouhá, velmi efektně tvarovaná kapota, na kterou je radost se dívat i ze sedadla řidiče.

Ford Mustang Mach-E GT se ale od ostatních verzí elektrického plnokrevníka odlišuje i řadou detailů. Při pohledu na kola zaznamenáte dvacetipalcové disky z lehkých slitin, pod kterými zcela jasně prosvítají výrazně červeně lakované brzdové třmeny Brembo. GT exteriérová sada však obsahuje i specifické barvy, které jsou na výběr dvě. A obě velmi povedené. Buď je to oranžová Cyber, nebo „moje“ modrá Grabber. V kombinaci s černou přední maskou a dalšími prvky velmi zajímavá kombinace.

Foto: David Hampl

V jednoduchosti je krása

Milujete desítky tlačítek, mechanické budíky a další klasické prvky? Poklud ano, budete Ford Mustang Mach-E GT doslova nesnášet. Tam tohoto totiž na mačkání moc není. U levého kolena světla, na volantu tempomat a rádio, na středovém panelu otočný volič převodovky. A potom? Už jenom v podstatě dva displeje. Jeden úspornější, obdélníkový, 10,2 palce velký, nahrazující přístrojovou desku. I díky tomu, že nemáte možnost volby zobrazovaných informací, na něm najdete vše přehledně zobrazené, snadno viditelné.

Druhý displej má velikost 15,5 palce, obdélníkovou orientaci a je usazen přímo do středu vozu. Za sebe by určitě mohl být zapracován trochu elegantněji. I na něm najedete jeden mechanický ovládací prvek, ale výhradně na rádio. Vše ostatní prostě musíte řešit dotykem. Ne vždy je to pochopitelně praktické a bezpečné, ale když si uvědomíte, že po desítkách kilometrů jste se displeje vlastně ani nemuseli dotknout, klidně Fordu tohle řešení odpustíte.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini JCW a Paceman JCW
Foto: David Hampl

Uvnitř Gétéčka je jasně patrná snaha o spojení určité komfortnosti, ale i sportovnosti. Do první kategorie řadím audio B & O, které zaručeně uspokojí každého milovníka dokonalého hudebního poslechu. Do druhé kategorie musím zařadit sportovní sedadla Ford Performance, které vynikají skvělým bočním vedením, i v oblasti ramen. Při ostřejší jízdě tak dokážou tělo skvěle držet ve správné pozici. Díky široké škále nastavení může být cesta v těchto sedadlech i poměrně komfortní. Na můj vkus jsem však seděl stále velmi vysoko, níž to prostě nešlo. Na druhou stranu jsem si mohl vychutnávat pohled na skvěle tvarovanou kapotu.

Prázdno pod kapotou

Co se stane, když u Fordu Mustang Mach-E GT zvednete kapotu? Rozhodně budete překvapeni. V první řadě totiž nic neuvidíte, celý prostor je zaplastován a jediné, k čemu se dostanete, je víčko nádržky od ostřikovače. Také je zde ale i menší zavazadlový prostor. Ideální na věci, které nepotřebujete mít denně po ruce a nechcete, aby se vám povalovaly v klasickém zavazadlovém prostoru. Jde o ideální místo pro kabely, sněhové řetězy (pokud si troufnete s tímhle autem do hor na sníh), lékárničku, nebo povinnou i nepovinnou výbavu, kterou chcete mít ve voze. A také se tam klidně vejde menší dítě, které když pod kapotu zavřete, samo se vysvobodí díky odemykacímu tlačítku, které je zde k dispozici.

Tak, a teď konkrétněji k tomu, co má Ford Mustang Mach-E AWD GT opravdu pod kapotou. Pohon vrcholné GT verze mají na svědomí 2 elektromotory. Každý má na starost jednu nápravu. V číslech to znamená celkový výkon 487 koní a točivý moment 860 Nm. Jistě narazíte i na oslňující číslo zrychlení za 3,8 sekundy. Tady ale pozor – jde o zrychlení z letmého startu. Z nuly se dostanete na stovku za 4,4 sekundy. Ano, to je pořád hodně dobrý. Zvlášť když vezmete v potaz, že auto váží přes 2 400 kg. Vliv na vysokou váhu má pochopitelně i akumulátor, který není žádný prcek. Využitelná kapacita je 91 kWh, což znamená papírových 490 km dojezdu. A jeho doplnění může být otázkou pár desítek minut. Díky podpoře nabíjení až 150 kW lze dostat do auta energii z 10 na 80 procent baterky už za 45 minut. Když budu mluvit trochu jednodušeji, tak za 10 minut nabíjení lze získat dojezd necelých 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 508 GT PureTech 225 EAT8 – tentokrát ve vrcholné verzi
Foto: David Hampl

Strach, nebo emoce?

Znovu musím zopakovat, že jsem nesmírně rád, že jsem už jeden elektrický Mustang testoval. Sednout hned do GéTéčka, byl bych rozhodně mnohem vyděšenější. Takto jsem přesně věděl, co od vozu čekat. A musím říct, že týden na pořádné poznání je prostě málo. Pokud šlo o běžnou jízdu, standardní cestování, zvyknete si na Ford Mustang Mach-E GT celkem brzy. Když ale chcete něco více, musíte to s tímhle autem sakra umět, a zkrotit ho.

Ford Mustang Mach-E GT je, když ho dokonale neznáte, jen na dvě věci. Buď na klidnou jízdu, kdy plynový pedál jenom lechtáte a jízdně v podstatě nevybočujete z proudu ostatních vozidel na silnici. Nebo ten plynový pedál sešlápnete o něco více a v tu chvíli už cítíte neuvěřitelný nástup výkonu. A je v podstatě jedno, jestli zvolíte jízdní režim Whisper, Active nebo Untamed (či Untamed Plus, určený pro okruhy). Ten okamžitý nástup až nečekaného výkonu vás překvapí i v tom nejklidnějším Active režimu – který je určený na klidnou jízdu, na mokro a na sníh, jak píše Ford.

Mluvme narovinu – sešlápnout plyn GéTéčka až na podlahu ve chvíli, kdy třeba opouštíte kruhový objezd, chcete předjíždět, nebo zahýbáte na křižovatce, bude v první chvíli spojeno s řadou hodně perných chvilek. Mustang v tu chvíli na nic nečeká a prostě vypálí a vy pociťujete, jak vám začíná ustřelovat záď. Instinktivně dáte nohu z plynu, zapojí se asistenti a vy s pulsem 150 a zrychleným dechem pokračujete dál.

Foto: David Hampl

Je úchvatný, nepopsatelný pocit, když při výjezdu dupnete na plyn, auto doslova vypálí a vy, pokud nemáte srovnaná kola, pocítíte ustřelování zádě. Zkoušíte to znovu a znovu a po čase zjistíte, jak si stále nejste jisti, do kdy můžete Ford Mustang Mach-E GT držet pod krkem. Naučit se správně dávkovat ten silný výkon, s okamžitým nástupem, prostě nejde za pár dní. Elektrický vrcholný Mustang musíte nejprve poznat, zjistit co dokáže a potom se s ním učit jezdit. A pokud by vám u něj chyběl zvuk motoru, žádný problém. V nabídce je tlačítko označené jako „zvuk pohonu“ a v reproduktorech uslyšíte i vcelku autentickou náhražku spalováku.

Když už to s elektrickým Mustangem umíte, zjistíte že vás umí i skvěle a celkem bezpečně pobavit. Má upravený podvozek, s o 10 mm nižší světlou výškou, ale také s adaptivním odpružením MagneRide. Když k tomu přidáte vcelku vhodný tvar karoserie, pohon 4×4 i nízké těžiště, nebo baterku uloženou mezi nápravami, tak nějak tušíte, co vás čeká. Jde samozřejmě o určité jistoty, ale stále musíte mít na paměti dvě věci. Auto váží skoro 2,5 tuny, a správně nadávkovat výkon je někdy umění. Když to zvládnete, jízda po klikatých okreskách je neskutečná zábava. Když si nejste jisti, raději zvolněte, je to nejlepší, co v dané chvíli udělat. Jinak riskujete že narazíte na limity buď svoje, nebo auta.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Datsun 280 ZX Turbo Targa
Foto: David Hampl

Pokud jde o jízdu běžnou, je ke každému jízdnímu režimu navázána i určitá intenzita rekuperace. Kromě toho ji lze zvýšit stisknutím písmene „L“ na voliči převodovky, nebo tlačítkem v infotainmentu, který umožní ovládat auto „jedním pedálem“. Rekuperace je velmi intenzivní a vůz i zcela zastaví. Když se to naučíte, stačí vím při jízdě po městě jen plynový pedál. Přesto ve městech narazíte na problém. Zatímco při ostřejší jízdě budete brzdy a jejich účinek vychvalovat do nebe, ve městě možná párkrát narazíte na s tím související negativum. Najít ten optimální přechod mezi rekuperací a brzdovými destičkami, není jednoduchý. Mnohdy se mi stávalo, že jsem během pomalého brzdění, ve snaze rekuperovat, brzdu trochu více přišlápl a destičky se doslova zakously do kotoučů až auto extrémně cuklo.

Druhé auto do rodiny

K čemu vlastně Ford Mustang Mach-E GT může být? I když dokáže nabídnout určitou praktičnost a možnosti běžného využití, byla by škoda ho takhle „zazdít“. Jestliže nepatříte jako já mezi jasné odpůrce elektromobility a chtěli byste jí dát šanci, může být tohle auto skvělou volbou. Pro všechny chlapy středního věku, kteří hledají druhé auto do rodiny, se kterým by si místo usedlého cestování užili také trochu zábavy. Tedy, pokud na ní budou mít. O provozní náklady nejde, ty budou s klidem nižší než u spalovací verze. Jde o pořizovací cenu. Zatímco základ elektrické legendy startuje na částce Mach-E RWD, za Ford Mustang Mach-E GT už musíte vytáhnout ze své peněženky minimálně 2 123 900 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora