TEST FSM Polski Fiat 126P BIS

TEST FSM Polski Fiat 126P BIS

Máte mindrák ze svého malého vzrůstu? Ostatní na vás koukají spatra a přehlížejí vás? Pokud si koupíte Malucha, tak to nepřestane, ale alespoň za volantem si budete připadat normálně velcí. Pokud ale máte také 190 cm, pak tohoto pšonka překročtě a hledejte si jiné auto.

Vůz je známý pod několika jmény, avšak svou kariéru započal v roce 1972 jako Fiat 126, když nahradil legendární pětistovku a vyráběl se do roku 1980. Mnohem známější ovšem byl pod názvem Polski Fiat 126P, který se vyráběl (překvapivě) v Polsku v automobilce FSM už od roku 1973. A právě u našich severních sousedů ve výrobě vydržel až do roku 2000, kdy už se nevyráběl ani jeho nástupce – Fiat Cinquecento. Chvíli jej ovšem vyráběli i v Jugoslávii. Původní italská šestistovka byla nahrazena motorem o objemu 652 ccm a nakonec se dočkal motoru Lancia 0.7 L. První facelift označovaný jako 126 FL se objevil v roce 1984. Tato verze měla plastové nárazníky místo chromových a novou palubní desku. Druhý facelift 126 BIS z roku 1988 přinesl kapalinou chlazený motor Lancia a výklopné třetí dveře, takže se z vozu stal hatchback. V roce 1993 výroba v Itálii skončila.

Polskou verzi odlišovalo písmeno P v názvu, vyšší podvozek, oranžové blikače a jiná mřížka chladiče. Vyráběl se v továrnách v Bielsku-Biale a v Tychách a brzy se stal nejprodávanějším automobilem v zemi. Modernizace absolvovala stodvacetšestka stejně jako její italský sourozenec. Od roku 1994 se vyráběla pouze v Polsku verze 126 EL z díly z novějšího Cinquecenta. Teprve v roce 1997 se standardem stal katalyzátor a vozy dostaly označení ELX. Konec výroby v Polsku oslavili speciální edicí Happy End. Celkem se vyrobilo více než 4,5 milionu maluchů. Zatímco na západě se v případě italské verze jednalo o městské vozítko, polské vedení zakoupilo licenci proto, aby typ 126P motorizoval Polskou lidovou republiku. Přezdívka maluch v polštině znamená malé dítě nebo prostě jen něco malého.

A to sedí! Když u něj stojím, koukám na něj pěkně svrchu. Díky tomu vidím šachovnici, kterou svému Zbigniewovi umístil majitel na střechu. Ano, tenhle prcek dostal od svého majitele krásné polské jméno. Má docela optimistickou červenou barvu, která díkybohu (víte, jak pobožní Poláci jsou) ještě nevyšisovala do růžové (ta u našich severních sousedů zrovna moc populární neni). Nechybí mu přídavné světlomety a originální poklice, což mu hodně pomáhá navnadit dojem dospělého auta. Jinak nese ostré rysy typické pro dobu svého vzniku. Šikmá záď ve mne dokonce evokuje i pocit, že by auto mělo mít nějaké sportovní ambice. Jinak se mi líbí jeho přední partie bez jakýchkoliv otvorů pro přístup vzduchu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW 1802 Touring

Cesta majitele k jeho maluchu nebyla úplně bezproblémová, ovšem nakonec se objevil vodou chlazený třídveřový typ s opravenou přední nápravou. Po koupi musel fiátek absolvovat řadu servisníchrenovačních zásahů, ale díky tomu je z něj nyní velmi spolehlivý angličák. Tak pardon, zkusím už těch vtípků o velikosti nechat. Jinak dokonce byly chvíli v garáži béíesky dvě, z nichž jedna sloužila jako dárce orgánů pro Zbygniewa.

Interiér je ještě menší, než jsem čekal. Vlastně se mi tady ani nesedí moc dobře, na sedadle spolujezdce nemůžu narovnat hlavu. Leda kdyby byl ve voze šíbr, tak bych jí mohl vystrčit ven. Že by se sedělo nějak hodně pohodlně, to také říct nemůžu. Připadám si jako v podřepu a ramenem se skoro dotýkám řidiče. A co teprve když bude chtít řadit třetí nebo čtvrtý převodový stupeň. No, až se vedle mne poveze Megan Fox, tak se zlobit nebudu, ale takhle vám šofér prostě naruší vaší osobní bublinu. A když o tom tak přemýšlím, jestli Megan přemluvíte, aby řídila Malucha, máte u mne pivo. Na druhou stranu jde ale o automobil, který vám může pomoci navodit erotickou atmosféru. Pro všechny případy však mějte v záloze peníze na hotel nebo volný pokoj, protože fyzicky jsou některé věci ve stošestadvacítce prostě nemožné, takže je automobil i takový antikoncepční. Divné, když je Polák, že? Ovšem ani na místě řidiče to není o moc lepší. Sice už narovnám hlavu, ale volant je nebezpečně blízko mého rozkroku, což mne nutí se neustále zabývat otázkou, co se stane v případě čelního nárazu. A to také zrovna mému libidu neprospívá. A jestli vás zajímá místo vzadu, tak k tomu už vůbec nemám co říct. Ono totiž nic se komentuje dost špatně a já doopravdy nechápu, jak v tomhle mohla čtyřčlenná polská rodina cestovat na dovolenou.

Na motoru, umístěném pod podlahou kufru, naleznete logo Lancia. Někdo by namítl, že možná i to je jedna z příčin úpadku této automobilky, ale znalci ví, že jde o koncernový motor, který byl i pod kapotou Fiatu Cinquecento. Po koupi tohoto kousku se musela řešit hlava motoru a palivové čerpadlo. Brzy následovala i oprava chladiče. Od té doby ale polsko-italská technika pracuje spolehlivě. Jak už jsme zmínili, nad motorem se nachází zavazadlový prostor, který lze popsat stejným slovem jako zbytek vozu – miniaturní. A navíc je vyhřívaný od motoru. Další úložný prostor najdete pod přední kapotou, ale ten také moc věcí nepobere. Kam sakra ti Poláci dávali všechny věci? V autě se se celkem rychle udělalo dost horko, patrně jsem ho zadýchal. Ale to určitě potěší v zimním období. V létě zase dobře vyvětráte díky zadním oknům. Mimochodem zimní jízda s fiátkem musí být zajímavá, protože se zatíženou hnanou nápravou jistě nebude mít špatnou trakci. Ovšem na náledí s rozvorem pouhých 1840 mm se rozhodně nebudete cítit přijemně.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 308 GTI - jeho vnější vzhled je celkem decentní, jeho jízdní projev pak pravým opakem

Co se týče jízdy, není možné vzhledem k objemu motoru čekat zázraky. Točivý moment 47 Nm a výkon 18.5 kW prostě jasně limitují jízdní výkony. Nicméně auto má něco málo přes půl tuny, takže pokud se ráno moc nenajíte a nenatankujete plnou, můžete dynamice trochu pomoci. Ale já se svým metrákem jsem měl pocit, že se auto docela trápí. Na stovku se sice teoreticky rozjede, ovšem asi budete potřebovat ranvej jako z posledního dílu Rychle a zběsile. V přelidněné české kotlině vás brzy zastaví nějaká obec. Ale zase je pozitivní, že máte antipokutové vozidlo. Dieta by vaší peněžence neprospěla. Na druhou stranu ale musím uznat, že při řízení máte vše po ruce. Tedy ono by to v tomhle mrňouskovi ani jinak nešlo. Jízda s maluchem je neopakovatelný zážitek. Nesedíte v dobré pozici, kolem budíků máte až skoro komicky velké spínače a čelního skla se skoro dotýkáte nosem. A přes tohle všechno se musíte na svět usmívat. Maluch je zkrátka instantní tvůrce dobré nálady.

##ZpateckaMaluch##

Takový Polski Fiat 126P BIS asi není vaším vysněným autem, ale jestli máte doma jeden kousek poděděný, rozhodně se ho nezbavujte. Sice vám neposkytne ten nejkvalitnější řidičský zážitek, ale veřte mi, že neexistuje moc podobně jezdících aut.

Za zprostředkování testu děkujeme webu Veteráni na Truc a blogu Zpátečka.cz.

Komentáře