Test Hyundai IONIQ 5 – nepřehlédnutelný, prostorný a na poměry svého segmentu celkem dostupný elektromobil

0

Hyundai Ioniq 5 je novým hráčem na poli elektromobility, který tento segment úspěšně posouvá zase o znatelný krok dále. K jeho trumfům totiž aktuálně patří nápaditý a promyšlený design, prostorný interiér, 800 V architektura s možností rychlého dobíjení, slušné hodnoty uváděných dojezdů a v neposlední řadě zajímavá pořizovací cena.

My jsme redakčnímu testu aktuálně podrobili samotný vrchol nabídky tohoto modelu. Testovány Ioniq 5 disponoval kapacitnějším akumulátorem, pohonem všech kol a nejvyšší výbavou STYLE včetně příplatkového paketu PREMIUM.

Foto: Jan Horský

Exteriér – nápaditý, robustní a dynamický

Nový Ioniq 5 je po stránce vnějšího designu neskutečným zjevením, které nenechává oči kolemjdoucích jednoduše v klidu. Osobně velmi oceňuji jeho odvážné tvarování kombinující futuristický styl s prvky retro, které se odkazují na historický model Pony.

Hyundai Ioniq 5 jsem samozřejmě znal již z mnoha fotografií a prezentačních videí, setkání s Ioniqem v reálu vám však zážitek z tohoto vozu posune úplně na jiný level. Předtím, než se zaměříte na všechny jeho promyšlené linky, uchvátí vás samotná velikost vozu. Ioniq 5 je opravdu velkým vozem s dlouhým rozvorem, který svoji objemnost schovává za tvarování klasického hatchbacku.

Boční profil vozu nabídne velmi dynamickou siluetu, zajímavostí je pak výrazná linka, která přetíná oboje boční dveře a kopíruje sklon zadní partie vozu. Za povšimnutí stojí také 20″ kola s originálním tvarováním nebo aerodynamické zapuštěné kliky.

Přední partie přichází s dost přísným a až uhrančivým pohledem. Zajímavě tvarovaná světla, která jsou zde prezentována jednotlivými „pixely“, jsou vložena do kontinuální linie efektně proříznuté přes celou šířku vozu.

Obdobným motivem disponuje i zadní část vozu. Výrazná horizontální linie je zde opět vybavena jednotlivými „pixely“, aktivní z nich pak vytváří zadní lampy se zcela originálním světelným podpisem.

Vnější vzhled nového Ioniqu na mě udělal opravdu velký dojem. Vozu totiž nelze odepřít velká dávka nápaditosti s jasně čitelným odkazem do historie automobilky. Chválit musím také tvarování vozu, Ioniq 5 je totiž značně robustností, přesto dostatečně dynamický.

Foto: Jan Horský

Interiér – komfortní, futuristický a prostorný

Hlavními přednostmi interiéru nového Ioniqu jsou především bohatá vnitřní prostornost, nadčasovost a kvalitní zpracování. Bohatě dimenzovaný interiér pak za svoji prostornost vděčí dlouhému rozvoru a zcela rovné podlaze, která se uplatňuje i mezi sedadly řidiče a spolujezdce.

Sedadla nabídnou komfortní tvarování a velmi slušné proporce. Přední pozice navíc disponují relaxační polohou, kterou můžete využít nejen při nabíjení vozu. Při této poloze se sedadlo odsune dozadu, úplně se sklopí opěradlo sedačky a z její přední části se vyklopí opěrka pro vaše nohy. Uživateli vozu už pak nezbývá nic jiného, než si z infotainmentu pustit přednastavený zvuk například praskajícího krbu a v klidu relaxovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1.6 THP 155

Mezi předními sedadly je umístěna originálně tvarovaná loketní opěrka, která velice nápaditě přechází do odkládací schránky. To vše pak tvoří jeden kompaktní celek, který je navíc i posuvný.

Zadní pozice nabídnou opravdu mnoho místa nejen pro kolena, u testovaného kousku byla navíc tato sedadla vybavena elektronicky polohovatelným opěradlem. Velice komfortní zadní pozice nabídnou zásuvku jak na 12V, tak i na 230V, do které si můžete připojit například váš notebook. 

Samotným tématem je pak v případě nového Ioniqu jeho palubní deska. Ta nabídne celkem futuristické a minimalistické tvarování. Její decentní a striktně horizontální členění přináší velmi dobrou orientaci a přehlednost. Jejím ústředním tématem se stává dvojice 12“ displejů, které společně s magnetickou plochou (nástěnkou) vytváří jeden kompaktní celek. Dvojice displejů disponuje graficky zvládnutým a již tradičně přehledným prostředím.

Zajímavě tvarovaný je i multifunkční volant. Především jeho střed a propojení s věncem vyžaduje chvilku zvyku. Jednotlivé ovladače evokují dotykové ovládání, jedná se však o „tlačítkovou“ klasiku. V rámci volantu se mění jednotlivé jízdní režimy, volant je zde vybaven ovladačem, který svým tvarováním vybízí k otáčení, stejně tak jako tomu bývá u prémiových automobilek. Opak je však pravdou, a i takto tvarovaný ovladač zůstává věrný klasickému „tlačítkovému“ přepínání.

Volant je dále vybaven „pádly“, které jsou ergonomicky dobře umístěné a velmi dobře vypadají. V případě Ioniqu se s nimi ovládá míra rekuperace vozu, uživatelsky jsou tedy ve značné permanenci.

Foto: Jan Horský

V místě pod volantem je umístěn volič jízdního směru, toto umístění je pak jednou z věcí, které přispěly k absenci středového tunelu a docílení větší vzdušnosti a prostornosti v rámci předních pozic.

Ioniq 5 nabídne tedy nadčasový interiér, který je navíc zpracován z ekologických materiálů. Jedná se například o ekologicky zpracovanou kůži, nebo suroviny extrahované z cukrové třtiny, které se používají na koberce, čalounění stropu nebo potahy sedadel.

Objem zavazadlového prostoru nabídne slušných 527 litrů objemu (497 v případě prémiového audiosystému) a slušné půdorysné rozměry, nakládací hrana je však poměrně vysoko a zavazadlový prostor je celkem mělký. Ioniq 5 nabídne také úložný prostor pod přední kapotou, v případě pohonu pouze zadní nápravy se jedná o 57 l. V případě pohonu obou náprav (4 x 4) je k dispozici pouze 24 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí

Hyundai Ioniq 5 stojí na nové podvozkové modulární platformě E-GMP, kterou sdílí se svým nevlastním sourozencem, tedy neméně úspěšnou Kiou EV-6. Tato platforma využívá 800 V architekturu, která umožňuje nejen rychlé dobíjení vozu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Morris Minor 1000

Ioniq 5 je v nabídce s baterií o dvou kapacitách (ECO a POWER), dále pak s trojicí výkonových nastavení. baterie s menší kapacitou (56 kWh, ECO) je k dispozici pouze s nejslabším elektromotorem (125 kW výkonu). Avizovaný dojezd této kombinace je 384 km. Baterie o vyšší kapacitě 77,4 kWh (POWER) a ve spojitosti s elektromotorem o výkonu 160 kW nabídne dojezd až 480 km. Vrcholnou a také testovanou variantou je kombinace kapacitnějšího akumulátoru a dvojicí elektromotorů, které nabídnou pohon obou náprav a výkon nemalých 225 kW. Avizovaný dojezd této varianty je 460 km.

Již avizovanou 800 V architekturou doposud disponovaly jen prémiové elektromobily, Ioniq s ní tak přichází i do cenově dostupnějších elektromobilů. Její výhodou je dvojnásobné napětí, které umožňuje vyšší nabíjecí výkon (až 235 kW). V reálu to znamená rychlejší dobíjení vozu nebo subtilnější a lehčí kabely, které se pak méně zahřívají.

Foto: Jan Horský

Dobíjení a jízdní dojmy

Použitá 800 V dobíjecí architektura umožňuje Ioniqu opravdu rychlé nabíjení. Rychlost nabíjení je vždy samozřejmě odvislé od zvolené nabíjecí stanice a její výkonnosti. Nejvýkonnější dobíjecí stanice jsou však schopné Ioniq 5 dobít z 10 na 80 % kapacity akumulátoru za 18 minut, případně zvýšit dojezd o 100 km za pouhých 5 minut.

Další možností k obnově kapacity akumulátoru je již tradiční rekuperace, kterou jsem v rámci jízd s Ioniqem opravdu hojně využíval. Rekuperace se zde ovládá skrze pádla pod volantem a je výborně nastavena, od nulové (plachtění) se přes tři další úrovně rekuperace „proklikáte“ až ke čtvrté, která funguje jako tzv. i-PEDAL. Funkce, díky které jste schopni ve většině situací auto ovládat pouze plynovým pedálem. Uživatelsky se tedy s rekuperací pracuje velmi dobře.

Neméně zajímavou funkcí, kterou nabídne jen malé elektromobilů, je tzv. Vehicle To Load. Ioniq 5 lze pomocí adaptéru přeměnit na pojízdnou powerbanku a vozem tak dopovat ostatní elektrospotřebiče s příkonem až 3,6 kW.

Hlavní výhodu elektromobilů, tedy tichý jízdní projev, Ioniq 5 posouvá o další stupeň dále. Vůz nabídne velmi komfortní podvozek a výborné odhlučnění interiéru. Opravdu dostatečný komfort panuje na palubě i v případě testovaných 20″ kol.

Samotná dynamika vozu zcela předčila mé očekávání, přeci jen testujeme nejvýkonnější verzi s 225 kW výkonu (305 koní) a pohonem obou náprav. Přední elektromotor nabídne 70 kW výkonu, zadní pak 155 kW výkonu. Ani v tomto případě však vůz nedisponuje žádným efektním a prudkým zrychlením v podobě známých „kopanců“. Jeho zrychlení je samozřejmě ohromující, je však kontinuální a zcela návykové. V této specifikaci dosahuje toto přes dvě tuny vážící vozidlo stovky za pouhých 5,2 vteřiny a maximální rychlost je omezena na 185 km/h. Od vozu však neočekávejte žádné sportovní zážitky, Ioniq 5 sice disponuje jednotlivými režimy, které nabídnou i režim SPORT. Ostřejší jízda však naráží na jeho limity v podobě vyšší hmotnosti a za mě zcela správně komfortně laděnému podvozku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Škoda Octavia G-TEC

Hyundai Ioniq 5 je hlavně o tiché a komfortní jízdě, která rozhodně nevede jen k nabíjecí stanici.

A jak je na tom spotřeba ? Vůz jsem testoval v pro něj ne zcela ideálním počasí, i přes zimní teploty však dosahoval plně nabitý vůz velmi slušného dojezdu okolo 350 km, který se ve výsledku stal i velmi reálným. Průměrná spotřeba Ioniqu 5 se tak během plně komfortního týdenního testu pohybovala okolo 23 kWh/100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Hyundai Ioniq 5 přichází s velmi slušnou cenovou politikou, tento nejen nápaditý elektromobil totiž pořídíte již od 1 099 990 Kč včetně DPH. Zde se jedná o verzi ECO s 58 kWh akumulátorem, elektromotorem o výkonu 125 kW, pohonem pouze jedné nápravy a výbavovým stupněm SMART. Ve stejné specifikaci a s vyšším výbavovým stupněm STYLE je Ioniq 5 v nabídce od 1 269 990 Kč.

Další nabízenou variantou je verze POWER se 73 kWh akumulátorem, tato verze je v nabídce s pohonem buď jedné nápravy a výkonem 160 kW nebo obou náprav a výkonem 225 kW. Verze 4 x 2 ve výbavovém stupni STYLE startuje od 1 369 990 Kč, verze 4 x 4 pak od 1 469 990 Kč včetně DPH.

K příplatkovým paketům pak patří pakety RANGE a PREMIUM. Paket RANGE (40 000 Kč) nabídne tepelné čerpadlo pro efektivní vytápění a ochlazování interiéru (pro verze POWER je již ve standardu). Paket PREMIUM (80 000 Kč) pak vůz obohatí například o 20“ kola, Head-up displej s promítáním na čelní sklo, asistent zabraňující kolizi při couvání, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA, 360st. kamerový systém, kožená sedadla (vpředu ventilovaná a relaxační) s pamětí, zadní sedadla elektricky posuvná, ambientní osvětlení, audiosystém BOSE nebo integrované clony zadních oken.

Hyundai Ioniq 5 je elektromobilem, který zaslouží jednoznačně pochválit. Tento vůz posunul elektromobilitu zase o významný kus dále, mezi jeho hlavní přednosti patří slušný dojezd, rychlé dobíjení, nápaditý a inovativní design, prostorný interiér a v neposlední řadě také rozumná pořizovací cena.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora