TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT – Sázka na komfort

TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT - Sázka na komfort

Když uslyšíte slovní spojení Santa Fe, vášnivým cestovatelům či dobrodruhům se vybaví krásné město v Novém Mexiku. Ovšem my, automobiloví nadšenci, si představíme středně veliké SUV, které objevíme v portfoliu jihokorejské značky Hyundai.  Málokdo to tuší, ale Hyundai svůj nový model v roce 2000, kdy přišla první generace, pojmenovala právě po zmíněném mexickém městě.

Santa Fe bylo vůbec prvním SUV jihokorejské automobilky a uvedení na americkém trhu proběhlo na konci roku 2000 společně s Fordem Escape a Pontiacem Aztek. Od té doby utekla řádka let a v současnosti se prodává již třetí generace. Ta se odhalila začátkem dubna roku 2012 na newyorském autosalonu. Kromě klasického Santa Fe existuje také sedmimístná verze Grand, která by měla do České republiky dorazit na podzim letošního roku. Naše redakce podrobila testu nejnovější Hyundai Santa Fe s dieselovým motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Design – Koreu nehledejte

Oproti předchozí generaci se vzhledová stránka posunula o pár kroků dopředu a to zejména díky použití fluidního designu na celou modelovou řadu a držení kroku s konkurencí. V silničním provozu se stává testované Santa Fe nepřehlédnutelným především díky své robustnosti a eleganci. Dá se říci, že nové Santa Fe je prvním SUV značky Hyundai, které míří především na evropské zákazníky. Přední část je výrazná díky šestiúhelníkové masce s trojitým žebrováním, na kterém se vyjímá logo automobilky. Spodek přídě má ochranné plasty, jež jsou součástí nárazníku a po stranách jsou k mání mlhová světla společně s LED diodami pro denní svícení. Hlavní světlomety, zasahující do blatníků, dostaly roli „hlídací stráže“ zmíněné masky a dodávají velkému vozu peprnost.

Dominantní SUV s délkou 4690 mm, šířkou 1880 mm a výškou 1675 mm nevypadá špatně ani z profilové části, kde nalezneme půvabná 17palcová litá kola, nad nimiž vyčnívají plastové chrániče a ty jsou protažené až na spodní část dveří. Díky světlé výšce 185 mm a pohonu všech kol můžeme s jihokorejským zástupcem daného segmentu zavítat i do mírnějšího terénu.

Zadní partie vypadají vskutku sympaticky a dovolím si říci, že nové Santa Fe má pohlednou prdelku. Mohou za to v prvé řadě sdružené světlomety, které mají dobrou svítivost.  Střešní spoiler s LED brzdovým světlem, dvojitá koncovka výfuku a difuzor dodávají zadní pasáži především sportovní nádech. Celkově středně veliké SUV srší půvabem a značnou autoritou, s čímž se dotahuje na konkurenci.

Mohlo by vás zajímat:  KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice

Interiér – Komfort na druhou

Povedený design z exteriéru se přenáší také do kabiny, kde se vyskytují pohodlné kožené sedačky (za příplatek 32 000 Kč), ve kterých se sedí opravdu náramně. Před řidičem se nachází kožený tříramenný volant s ovládacími prvky, pomocí nichž ovládáme autorádio, tempomat, hovory prostřednictvím Bluetooth a v neposlední řadě také nastavujeme tři režimy posilovače řízení – Normal, Sport a Comfort. Po levé straně volantu se nachází také panel ovladačů, pomocí něhož zjistíme, že Santa Fe disponuje asistentem pro sjíždění ze svahu DBC, stabilizačním systémem VSM společně s ESP a také režimem ActiveECO, k němuž se vrátím u jízdních vlastností.

Středový panel se skládá především z dotykového displeje multimediálního systému, jenž obsahuje krom typického audio přehrávače se šesti reproduktory i navigaci s průměrnou grafikou. Svítivost zobrazovací jednotky je na velmi dobré úrovni, přičemž hned každého napadne, jak to automobilka vyřešila při cestování v noci. Jednoduše – jediným stiskem tlačítka se vypne pouze displej. V dolní části konzoli se nachází ovládání ke dvouzónové automatické klimatizaci s kontrolou kvality ovzduší a ionizérem. U voliče automatické převodovky je k dispozici vyhřívání předních sedadel se třemi stupni intenzity a parkovací asistent. Celková ergonomie vnitřní části je na výbornou, vše je na svém místě. Pouze jsem déle zjišťoval, jak otevřít palivovou nádrž. Nakonec jsem nalezl ovladač pro otevření nádrže na řidičových dveřích pod madlem.

Prostornost interiéru by se dala doslova krájet, jelikož ať sedíte vpředu nebo vzadu, stále máte kolem sebe dostatek místa. Přední sedadla krom nadměrného pohodlí nabídnou mnoho možností nastavení a řidičovo sedadlo dokonce i elektricky nastavitelnou výplň. V zadní části je to zásluhou posuvné lavice, která při zohlednění objemu zavazadlového prostoru poskytne velkou volnost pro kolena, ale i tak při standardním umístění lavice není nouze o místo. Nemusíte se bát, že by se na zadní sedadla neposadili pohodlně tři lidé vedle sebe, i prostor pro hlavu lze označit za přijatelný. Zavazadlový prostor se v základní konfiguraci chlubí objemem 534 litrů, avšak pod podlahou je k dispozici ještě dalších 48 litrů pro nejrůznější drobnosti. Po jednoduchém zatáhnutí pádel v kufru se rychlostí blesku sklopí zadní sedadla a naskytne se tak prostor o objemu až 1570 litrů. Bohužel nedocílíte úplné roviny a navíc není kam uložit stahovací roletku. Co nás však potěšilo, je nízká nakládací hrana.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi ASX 2,0 CVT Intense – modernizace napříč portfoliem

Jízda – Překvapení

V motorovém prostoru testovaného automobilu spatříme nejsilnější pohonnou jednotku – 2.2litrový přeplňovaný vznětový čtyřválec CRDi o výkonu 197 koní při 3800 otáčkách za minutu a točivém momentu 436 Nm (s manuálem 421 Nm) při 1800 – 2500 otáčkách za minutu. K motoru byla připojena šestistupňová automatická převodovka VGT, která přenášela sílu na všechna čtyři kola. Pokud se vám zdá počet koní testované motorizace příliš veliký, ale přesto jste příznivci dieselu, máte možnost si vybrat slabší 2.0 CRDi s výkonem 150 koní. I pro milovníky benzínu má Hyundai řešení – 2.4 GDI se 192 koňmi. Ovšem automatická převodovka a pohon všech kol jsou k dispozici pouze u nejvýkonnější 2.2 CRDi.

Po nastartování pomocí bezklíčkového zapalování se ozve kultivovaný projev dieselového motoru a „probudí se“ přístrojový štít. Budíky jsou v analogové podobě, kdežto ukazatel paliva, teploty a zařazeného módu v digitální. Jízda po městě není žádným utrpením díky obratnosti vozu a částečný podíl na tom má i šestistupňový automat, který řadí hladce a plynule bez nějakých škubů. Parkování je taky jedna báseň, jelikož námi testované Santa Fe bylo vybaveno parkovacím asistentem společně s kamerou na zádi, jež přenášela obraz na dotykový displej na středové konzole.

Hyundai Santa Fe se může pyšnit přední nápravou McPherson se stabilizátorem a naopak na zadku víceprvkovou nápravou, což znamená, že jízda po našich silnicích je velmi příjemná a SUV doslova „žehlí“ veškeré neduhy českých cest. Dieselový agregát při 90 km/h točí okolo 1900 otáček za minutu, za to můžeme poděkovat hlavně dlouhým dráhám automatické převodovky. Při stálém pohonu všech kol a systému ESP nepocítíme žádnou nejistotu, zatáčky nejsou oříškem a jediný problém je při silném bočním poryvu větru, kdy je nevýhodou velikost automobilu. Řízení se také zlepšilo a to především díky volbě nastavení posilovače – při zvolení Comfortu zjemní a je určené spíše pro ženy, naopak Sport ztuhne a zlatou střední cestou je Normal. Po týdenním testování se průměrná spotřeba ustálila na 7,8 l nafty na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Astra 1.6 Turbo PHEV: Zaujme výrazným vzhledem, jízdními vlastnostmi i úsporností

Na dálnici mě velmi překvapilo odhlučnění vozidla i ve vyšších rychlostech. Při dálničním tempu, kdy motor točí cca 2200 otáček za minutu, se dalo v kabině pohodlně poslouchat autorádio nebo vybavovat se spolucestujícími. Za tohle dávám jihokorejské automobilce jedničku dvakrát podtrženou. Automobil má opravdu slušný zátah a je radost s ním předjíždět (i přes váhu 1882 kg). Přeřazování se uskutečňuje okolo dvou tisíc otáček za minutu a nepostřehl jsem žádné velké prodlevy. Automat reaguje téměř okamžitě na sešlápnutí plynového pedálu. Dálnice mě donutila vyzkoušet i úsporný systém ActiveECO, pomocí něhož jsem srazil spotřebu paliva na 7,5 l/100 km. Dá se tedy očekávat, že na 64litrovou nádrž ujedete kolem 700 km.

Závěr – Rozhodně ano!

Podle mého názoru jihokorejská automobilka novou generací Santa Fe nasadila laťku hodně vysoko, ale prémiové značky jsou stále o krůček napřed. Avšak uplyne pár let a automobilky si budou rovny, věřím tomu. Vždyť vzpomeňte si, jakou pozici měl Hyundai v devadesátých letech a jakou má v současné době. Během týdenního testování mě Hyundai Santa Fe učaroval a není divu, jelikož nabídne hodně muziky za rozumné peníze. Pokud stále přemýšlíte nad tím, zdali je nové Santa Fe opravdu dobrým automobilem, tak věřte, že bezpochyby je.

 

Základní cena vozu: 859 990 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 966 990 ,- Kč

 

Klady

– design

– motorizace

– prostornost

– komfort

– spotřeba paliva

Zápory

– průměrná grafika navigace

– pohon všech kol pro jednu motorizaci

– poměr váha/výkon

Porovnejte parametry vozu Hyundai Santa Fe s konkurencí na Autohled.cz