Test Hyundai Santa Fe: Největší SUV automobilky nabízí komfort i nejnáročnějším rodinám

Btrhdr

Čtvrtá generace vozu Hyundai Santa Fe zamířila do našeho redakčního testu. Největší SUV z portfolia korejské automobilky je přímým konkurentem mladoboleslavské Škody Kodiaq. A jak už na první pohled majestátní SUV obstálo? Prozradí náš test.

Design

Jde o největší SUV značky, takže už na první pohled naláká na svou dominanci jako celku. Chvíli po tom začnete zkoumat jeho detaily, a najdete řadu zajímavých prvků. Výraznější lemy kol, stylové prolisy dveří, výraznou boční linii, nebo, dle slov automobilky fluidní design. I v zadní části vozu přitáhne pozornost povedená jednoduchá linie, s přechodem do zadních LED světlometů, které mírně zasahují do blatníků a pátých dveří a nabízejí unikátní 3D efekt. V docílení určité ostrosti pomáhá výraznější zadní spojler, či chromovaná koncovka výfuku.

Foto: David Hampl

Naprosto parádně potom vypadá přední část vozu, hlavně výrazná charakteristická mřížka chladiče v kaskádovitém designu, nad kterou se táhne masivní a výrazný chromový prvek skvěle ukončený pod dvojicí neméně zajímavě tvarovaných světlometů pro denní svícení, pod kterými se nacházejí ještě Bi-Led světlomety. Auto tak dokáže stále působit robustním dojmem, který však ukazuje, že i něco tak velkého může být stále elegantní. A když je tohle všechno doplněno povedeným lakem a pořádnými koly, jenom těžko hledáte věci, které byste designu Hyundai Santa Fe vytkli.

Interiér

Prostor, komfort a pohodlí. Nějak takhle se dá charakterizovat interiér Hyundai Santa Fe. Začít jeho průzkumem lze třeba při pohledu nahoru, na denní nebo noční oblohu panoramatickým střešním oknem. Navíc střešní okno lze i otevřít, takže kdo chce mít výhled na oblohu bez skleněné vrstvy, stačí, když stiskne příslušné tlačítko. Kombinace vysoce kvalitních materiálů dělá z interiéru prostorného kvalitně vyhlížejícího elegána, který ukazuje i na svou praktičnost. Nejenom, že můžete cestovat v pěti, ale v případě potřeby jsou v zavazadlovém prostoru ukryta ještě 2 další sedadla, která rozhodně nejsou žádná extrémní nouzovka. Nejenom komfort sedadel, ale i možnost nastavení teploty v poslední, třetí řadě je jistotou, že každý, ať sedí kdekoliv, se pohodlně sveze.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Rapid Spaceback

Celkovou kvalitu zpracování podtrhují například měkčené plasty, kombinované s řadou dalších materiálů, nebo dobře vypadající obšití přístrojové desky. Obšití navozující určitou prémiovost najdete ale i na loketní opěrce, ve dveřích, nebo z boku středové konzole. V samotných dveřích najdete také velmi originálně tvarované reproduktory audiosystému Krell. Pozornost řidiče primárně přitáhne osmipalcový dotykový displej s vysokým rozlišením. Nejenom, že Hyundai Santa Fe ve svém infotainmentu nabízí podporu Android Auto a Apple CarPlay, ale i 7 let bezplatného přístupu ke službám LIVE Services – ty vás upozorní na dopravní info, ale třeba i na radary. Možná ne úplně standardně vypadá zobrazování světových stran pomocí digitálních písmen ve zpětném zrcátku. Kdo by tuto informaci nechtěl, má možnost toto zobrazování snadno vypnout.

Foto: David Hampl

Perfektním komfortem disponují sedadla, přičemž to řidičovo se také automaticky posouvá, pro ještě pohodlnější vystupování a nastupování. Navíc i sedadlo spolujezdce nabídne elektrické polohování a nastavení. V zimě přijde vhod třístupňový ohřev, v létě třístupňová ventilace. Samotný volant (který je také vyhřívaný) působí svou velikostí, tvarem i obšitím sportovnějším dojmem. V levé části nabídne ovládání telefonních služeb, v té pravé tempomatu či informací na sedmipalcovém přístrojovém panelu s parádní přehledností i čitelností. Ten se navíc barví do tří odstínů, podle zvoleného jízdního režimu. Tedy modrá – Comfort, zelená – Eco a červená – Sport. Ten ale není nutné celou dobu jízdy sledovat, jelikož Santa Fe má také head-up displej, tedy lépe řečeno promítání potřebných informací přímo na čelní sklo.

Interiér však upoutá i praktičností, a to nejenom pokud jde o komfort a prostor, ale i odkládací a úložné plochy. Nechybí prostor ve dveřích, přihrádky na drobnosti, klasický kastlík, nad kterým je spíše mírně-se svažující plocha, kam lze také pár věcí krátkodobě položit. Své věci schováte i do loketní opěrky a speciální přihrádka na mobil nabídne i funkci bezdrátového nabíjení. Cestující vzadu mají k dispozici dokonce i klasickou zásuvku, pro připojení elektrického zařízení, třeba nabíječky. A v případě slunečného dne stačí vytáhnout integrovaná stínítka.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Jízda

Náš testovaný Hyundai Santa Fe byl vybaven nejvýkonnějším, naftovým motorem co je aktuálně v tomto voze k dispozici, a to jednotkou 2,2 CRDi o výkonu 200 koní a točivým momentem 440 Nm. Samozřejmostí byl osmistupňový automat, ale také inteligentní pohon všech čtyř kol HTRAC. Toto dohromady slibovalo solidní jízdní zážitek, nejenom na silnicích, ale i když to zkusíme i mimo ně. A i když auto je opravdu velké, po pár desítkách kilometrů se vám to ani nezdá. Žádné velké či nebezpečné náklony, žádné problémy s držením jízdní stopy, žádné nepříjemné rozhoupání nebo nestabilita. Jako byste ani v největším SUV v portfoliu korejské automobilky ani neseděli.

Foto: David Hampl

A kvalita jízdy se potvrdila, ať jsme byli s autem kdekoliv. Na dálnici přišlo vhod kvalitní odhlučnění i dobrá aerodynamika eliminující hluk z profukujícího vzduchu. Víceprvková konstrukce zadní nápravy se podepsala na příjemném jízdním komfortu a nezávislé zavěšení předních kol MacPherson dodávalo vozu perfektní stabilitu, a to i při potřebě prudce brzdit a zvládat krizové manévry. Nejenom že osmistupňový automat perfektně sázel rychlosti, jak bylo potřeba, ale i inteligentní pohon všech čtyř kol rozděloval hnací sílu tak, jak bylo v daných podmínkách a situacích potřeba. Kdo by chtěl mít řazení ve svých rukou, má tu pádla pod volantem, nebo možnost změny rychlostí pomocí pohybů řadicí páky. Vše bylo možné ještě ovlivnit volbou jízdních režimů, včetně praktického režimu Smart, který vše přizpůsobil našim potřebám. Při běžné jízdě jsme polykali kilometry klidnou jízdou na režim Eco, zatímco při potřebě předjetí stačilo sešlápnout plynový pedál a Hyundai Santa Fe hned věděl, že v tuto chvíli budeme potřebovat na krátkou chvíli režim Sport.

Bezpečnost, funkce a výbava

Kdo má rodinu, ten má při výběru vozu i kritérium bezpečnost. A to nejenom pokud jde o samotnou jízdu, ale o všechny ty vychytávky okolo. A těmi je Hyundai Santa Fe doslova prošpikovaný. Začít můžeme třeba i množstvím kamer, které vám pomohou bez problémů vidět i tam, kam vzhledem k velikosti auta moc dobře nevidíte ze svého posezu řidiče.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 2008 GT Line zaujme nejenom povedeným vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi

Už samotný balík Hyundai SmartSense ukazuje, že auto se stará o více, než tušíte. Nechybí autonomní brzdění, detekce vozidel v mrtvém úhlu, upozorňování na provoz za vozidlem – třeba když vycouváváte z parkoviště. Další asistent zase vede auto v jízdním pruhu a adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go nejenom přizpůsobí rychlost vozidlu před vámi, ale také umí zastavit až na nulu, přičemž k opětovnému rozjetí lze kromě pedálu plynu použít i tlačítko na volantu. A potom tu jsou i drobnosti, jako třeba systém, který vás upozorní na cestující na zadním sedadle, nebo v podobě asistentu pro bezpečné vystupování – systém krátkodobě zamkne zadní dveře, pokud kolem vašeho auta zezadu projíždí jiné vozidlo.

Foto: David Hampl

Shrnutí

Velkých rodinných SUV na trhu není zase až tolik, a tak se výběr mnohdy omezí na několik konkrétních modelů. A pokud tím, po kterým nakonec sáhnete bude Hyundai Santa Fe, rozhodně neuděláte chybu. Korejská automobilka svým největším SUV, v plné výbavě s nejsilnější naftou, jasně ukazuje, jak hodně se značka dokázala posunout kupředu a že v řadě případů je nejenom o krok, ale možná i o skok před konkurencí.

Jenom těžko se na tomto autě hledaly mouchy, a je jedno, zda jsme je chtěli najít v oblasti jízdních vlastností, vzhledu interiéru a exteriéru, výkonu, komfortu, nebo výbavy a funkcí. Hyundai Santa Fe má prostě vše, co si náročná a početná rodina může přát. A je jedno, zda chce rodič své děti bezpečně vozit do školy a na kroužky, nebo vyrazí na komfortní jízdu stovky či tisíce kilometrů na dovolenou.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora