TEST Infiniti EX30d GT Premium – Rodinný klenot

TEST Infiniti EX30d GT Premium - Rodinný klenot

Infiniti EX je na našem trhu již více než tři roky, což je v životě automobilu docela dost. EX ale nestárne. Je to dáno jeho designem nebo malým povědomím české veřejnosti o japonské automobilce? V tomto testu se pokusím najít odpovědi a říct, proč byste měli dát Infiniti EX přednost například před Mercedesem GLK či BMW X3.

 

Design – Crosskombi

I když to tak na první pohled nevypadá, Infiniti EX spadá do kategorie SUV. Díky tomu by nemělo mít problém s průměrně obtížným terénem. Když jsem však vůz viděl na vlastní oči poprvé, bylo mi jasné, že ho v terénu provětrám jen výjimečně, pravděpodobně vůbec. Infiniti mi po designové stránce na rozbahněnou polní cestu prostě nesedí.

Po stránce designu je Infiniti EX jako klenot, rodinný šperk, který se předává z generace na generaci. Příslušnost EX k Infiniti je zřejmá na první pohled – protáhlé přední světlomety jakoby z oka vypadly sedanu G. Dlouhá, opticky skoro vodorovná kapota a daleko posazený prostor pro posádku připomíná většího sourozence FX. Vyvážená kombinace ladných křivek a dravosti dělá z modelu EX jedno z nejkrásnějších SUV na trhu. Sladkou designovou tečkou, podtrhující výjimečnost EX, je tajemný lak karoserie, který na ostrém slunci vrhá fialové odlesky. Tohle Infiniti se bude líbit nejen pánům, ale hlavně jejich manželkám.

Sečteno a podrženo – Infiniti EX budí dojem všude, kde se byť jen na krajíček předního nárazníku ukáže. Znalci ví, že v Infiniti dělají krásná auta, laiky to ale často překvapí. Co to je vlastně za značku? To je německá automobilka, americká, japonská? Ptají se. Když jim řeknu, že se jedná o luxusní odnož japonského Nissanu, jsou velmi překvapení a začnou se zajímat více. 

Pojďme si Infinity EX srovnat s Mercedesem GLK a BMW X3. Kdybych měl všechny tři vozy vedle sebe a v kapse mi cinkala trojice klíčků, nasednul bych do Infiniti. Jednoduché vysvětlení – je z nich prostě po stránce designu nejzajímavější a budí ve mně emoce, chuť nasednout, nastartovat … . Ostře řezaný design GLK se nemusí zamlouvat každému a X3 se již stihla i ve své druhé generaci docela okoukat. Body za design tedy bere Infiniti!

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Peugeot 308

Interiér – Nadčasový luxus

Interiér je místo, kde tráví řidič nejvíce času. Proto je pro spoustu řidičů design interiéru rozhodující při volbě auta. V neprémiové třídě není styl ergonomie interiéru často rozhodující, ale v prémiové je pro automobilky styl a luxus naprostou povinností. Toto kritérium se podařilo Japoncům splnit na jedničku, dokonce i po stránce ovládání máte na výběr z několika metod (displej multimediální centra se ovládá dotykově, pomocí otočného ovladače nebo šipek). 

Hned po prvním usednutí jsem ocenil rozměrná a pohodlná křesla, která nabídnou široký rozsah nastavení. Jako řidič jsem nestrádal po stránce prostoru ani o píď, cestující na zadních sedadlech jsou však trochu znevýhodněni svažující se linií střechy, kterou se snaží Infiniti kompenzovat nižším uložením zadních sedaček. 

Řidičově zóně dominuje do rukou hezky padnoucí tříramenný multifunkční volant. Široká možnost elektrického nastavení znamená společně s elektricky seřiditelnými sedadly výbornou pozici za volantem, zprvu mi díky nízkému posazu ani nepřipadalo, že řídím SUV. Futuristicky vyhlížející středová konzola má hlavně ve své horní části poměrně přetlačítkováno, naštěstí si na ovládání zvyknete velice rychle. Jednu z mála výtek ke středové konzole ale přeci jen mám. V oblasti velkého otočného ovladače obrazovky trochu povrzává. 

Pro některé klienty je u SUV důležitá velikost zavazadlového prostoru. V základní konfiguraci nabídne EX 340 litrů, což rozhodně není moc. Sklopením zadních sedadel (plně elektricky) se zvětší objem na příjemných 1175 litrů. Na vině je přitom pouze vysoká podlaha zavazadelníku, pod kterou se ukrývá rozměrný akumulátor a subwoofer Bose.

Opět stojím před trojicí vozů a v ruce mám trojici klíčů. Nyní však musí Japonec ustoupit před stálicí z Mnichova BMW X3. Je to dáno díky přívětivějšímu ovládání všech funkcí, pocitu větší robustnosti a absencí drobných nedokonalostí v oblasti středové konzoly. Mercedes-Benz GLK má kvalitní interiér, v současnosti však vypadá docela zastarale. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan 300ZX

Motor – Japonsko-francouzský pracant

Třílitrový naftový šestiválec verze EX 30d vyvíjelo Infiniti ve spolupráci s automobilkou Renault. 175 kW výkonu a 550 Nm točivého momentu si s SUV o hmotnosti 1985 kilogramů poradí poměrně hladce, což se odráží i ve zrychlení z 0-100 km/h za 7,9 vteřiny. 

V běžném provozu potěší šestiválec svou kultivovaností a dostatečnou výkonovou rezervou. 238 koní je dávkováno skrze sedmistupňovou, standardně dodávanou automatickou převodovku. Naftový agregát rovněž boří mýty o tom, že šestiválcové diesely sice jedou, ale žerou. Není tomu tak. Infiniti EX si s motorem 30d řeklo během testu v průměru o 7,5 l/100 km, dálničních 130 km/h znamenalo odběr ve výši 6,7 l/100 km. Po celou dobu testu jsem se přitom vůbec nekrotil a využíval početného stáda koní vždy, kdy to bylo potřeba. 

Malý problém jsem tedy zaregistroval u jednoduchého uložení motoru. Při stání na křižovatkách totiž do kabiny pronikají lehké vibrace, které by se aktivním uložením jednotky (modely FX30d a M30d jej mají) podařilo zcela eliminovat. Současně je to však jediná vada na kráse, která se dá tomuto pohonnému ústrojí vytknout. 

A nakonec srovnání motorů. Jednotka 30d v BMW X3 nabídne stejně jako šestiválec 350 CDI v Mercedesu vyšší výkon, zároveň se však setkávám s vyšší spotřebou paliva. Spolupráce všech vozů s automatickými převodovkami shledávám na přibližně stejné úrovni, proto se rozhoduji srdcem – usedám do Infiniti.

Jízda – Pohoda především

Pokud si vybavujete atmosféru japonských restaurací a hlavně klid, jaký v nich panuje, dovedete si také lehce představit jízdu s Infiniti EX30d. Auto samotné Vás nikam nežene, přestože má své kořeny u legendárního Nissanu Skyline GT-R (systém pohonu všech kol ATTESA-ETS byl původně vyvinut pro Skyline). EX je primárně zadokolka, přední náprava se připojuje automaticky v případě potřeby. 

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 7 ESPRIT DE VOYAGE E-TENSE 300 EAT8 - více stylu a originálního zpracování pro cestovatelskou edici

Většinu času redakčního testování jsem za volantem prožíval v poklidném tempu, kdy o motoru prakticky vůbec nevíte. Čas od času však přišlo také na rychlé průjezdy zatáček a serpentin, kde jsem byl překvapen výborným vedením stopy, přijatelnými náklony a hlavně celkovou tuhostí karoserie. Přední lichoběžníková náprava a zadní víceprvkové zavěšení funguje i na rozbitých silnicích skvěle. Tak jako tak je vůz celkově naladěn spíše na asfalt, což je dnes u podobně střižených modelů standardem. 

EX, X3 nebo GLK? Nyní mám naprosto jasno. BMW X3 sice po stránce jízdních vlastností vítězí, necítil jsem z něj ale stejnou dávku sportovnosti, jako z EX. GLK se může s oběma vozy směle měřit, díky hranatějším tvarům a především díky úhlu naklonění předního skla mi vadí vyšší aerodynamický hluk. 

Resumé

Týden s Infiniti EX30d skončil zatraceně rychle, stejně jako všechny hezké chvíle v lidském životě. Moje osobní srovnání s částí konkurence je postaveno jednak na jízdních dojmech ze zmiňovaných vozů, ale také vnitřních pocitech, které ve mně dotyčné modely evokují. Vždy jsem byl tak trochu větší extrovert a výsledky, ke kterým jsem se dobral, tomu nasvědčují. Že bych s největší pravděpodobností sáhnul po Infiniti EX30d, je jasná věc a rozhodně bych nelitoval. Za cenu lehce přes 1,5 milionu korun by mi stál v garáži plně vybavený vůz, jenž v sobě spojuje zajímavý charakter, sílu naftového šestiválce, prémiovou kvalitu (až na drobnosti) a hlavně styl, který současná konkurence zkrátka nenabídne. 

Při příležitosti testování jsme natočili také krátké video. Záznam testu naleznete na našem oficiálním Stream.cz kanálu.

 

Základní cena vozu: 1 500 730 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 1 536 230 ,- Kč 

 

Klady:

– design

– zpracování interiéru

– úsporný šestiválec

– jízdní komfort

– výkon

– audiosoustava Bose

 

Zápory:

– občasné povrzávání plasů

– menší zavazadlový prostor

– místo nad hlavami cestujících vzadu