TEST Jaguar XE

TEST Jaguar XE

Díky vstřícnosti pořadu Meziplyn jsme měli možnost podrobit testu nový Jaguar XE. A tak zatímco na videu tohoto pořadu můžete shlédnout test nového dieselu v atraktivní výbavě R-Sport, pro tento test jsem zvolil verzi s benzínovým čtyřválcem v základní verzi Pure. Je to vlastně ta nejschůdnější cesta k vlastnictví nového Jaguaru, což ji v mých očích činí velice atraktivní.

Vzhled

Nové XE nahrazuje už celkem letitý model X-Type. Ten zrovna velkou díru do světa neudělal a většině lidí asi ani nechybí. XE je ale opravdu nové (nejen konstrukce, ale i motory), ale hlavně je to opravdový Jaguar. Zatímco předchůdce přímo křičel do světa, že máte základní model, XE si můžete s klidným svědomím koupit proto, že ho prostě chcete. A já bych ho chtěl, protože auto téhle velikosti mi bohatě stačí, větší bráchové XFXJ by mi přišli zbytečně velcí a možná i těžcí, protože karoserie XE je převážně z hliníku. Ale hlavně bych si ho vybral kvůli vzhledu, který je vydařený – agresivní a drsňácký. Kabina posunutá maximálně vzad propůjčuje vozu sportovní proporce. Zamračená světla, velká maska a nárazník s velkými otvory a integrovaným spoilerem protaženým blíže k zemi vážně trochu evokují tvar obličeje kočkovité šelmy. A ne nějaké domácí micky, tohle je krvelačná bestie připravená odsprintovat za svou kořistí, zakousnout se do nejbližší zatáčky jako do právě polapené antilopy a ukázat jí, kdo je tady na vrcholu potravního řetězce.

Interiér

Kabina vozu nadchne vysokou kvalitouprecizním zpracováním. Prémiovost z celého kokpitu přímo čiší, zejména díky zvolené světlé barvě, a nikdo, koho svezete, vás nebude podezřívat, že na jiný Jaguar už peníze nezbyly. Takhle má vypadat prémiový segment a je dobře, že to v Jaguaru vědí. Stejně jako vědí, že v prémiovém sedanu může být umístěna členitá palubní deska elegantního tvaru, která velkým obloukem, jež se táhne od dveří až pod čelní sklo, evokuje tvar kokpitu. Tradičně ocením prostý kulatý volant. Tak to má být, žádné hraní si na závodní monoposty do elegantních sedanů opravdu nepatří. Zajímavé ale je, že střed volantu je jakoby mírně vyosený ze středu kružnice věnce směrem dolů. Já vím, naskakují vám v očích otazníky, co mám na mysli, ale je to zajímavý detail, kterého si všimnete, když ve voze jedete. Místo za volantem je vůbec příjemné díky sezení v kvalitní a velmi dobře tvarované sedačce. Ta je dostatečně pohodlná na dlouhých cestách, ale má i objímající boky, které dokážou udržet vaše tělo, když trochu polechtáte plyn v prudších zatáčkách. Snad jen dlouhá sportovní jízda by nachytala boční vedení sedadel na švestkách, jenže to ani nebylo cílem automobilky. Na takové blbnutí máte mít F-Type.

Perfektní je palubní infotainment se sound systémem Meridian. Zatímco dříve měl tendenci reagovat docela pomalu, tenhle už se vaším automatickým vyťukáváním rozhodit nenechá a reaguje okamžitě. Svá externí hudební zařízení pak můžete připojit přes vstupy USB, AUX a nebo vložit klasické SD/MMC karty, to vše najdete v polstrované loketní opěrce. A pochvalu zaslouží i head-up displej, asi nejlepší, jaký jsem doposud zažil. Je perfektně čitelný a nijak vás neruší ve výhledu přes čelní vyhřívané sklo. Volič převodovky je kulatý a při nastartování se vysune ze středového tunelu. To je další detail, který vás bude denně bavit. Odkládací prostory jsou vybaveny protiskluzovým povrchem. Jen mi trochu nesedí ten dřevěný dekor, který vypadá příliš starosvětsky. Raději bych volil něco modernějšího.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Micra TEKNA DCi 90 – pátá generace s dieselem pod kapotou

Pochopitelně místo vzadu není určeno pro dlouhé lidi a delší cesty. Vešel jsem se tam, ale delší trasy bych tam absolvovat nechtěl. Při běžném posezu se sice opěradla přední sedačky ani stropu nedotýkáte, cítíte však, že obojí je velmi blízko vašemu tělu. Kufr odpovídá standardům třídy, pod jeho podlahou se nachází dojezdová rezerva. Ta je mimochodem umístěna na atraktivním litém disku a ne na klasickém plecháči. Výborně, elegance i v nesnázích, to je přece tak britské. A také pojistková skříň je umístěna v zavazadlovém prostoru a ne v motoru, takže se kvůli takové drobnosti, jako je prasklá pojistka, tolik neušpiníte.

Jízda

Jízda s novým XE je skvělá, což jste určitě čekali, pokud znáte jiné moderní Jaguary. Jenže pokud už chcete přeskakovat tenhle odstavec s tím, že se tedy nic nového nedozvíte, ještě si počkejte na důvod. Nový Jaguar XE má totiž fantastické řízení! Jo, přesně tak, a ty vykříčníky by za tím mohly být tři a ještě bych to dvakrát podtrhnul. Ačkoliv je tu elektronický posilovač EPAS, neokrádá vás o pocit z jasného ovládání. Že to tak má být? Ale jistě, má, ale běžte to říct konkurenci, nějak na to často zapomínají. Mrtvost kolem střední polohy a ne zcela citlivé reagování se začíná vkrádat i za volanty vozů, které vždy patřily mezi jasné favority nadšených řidičů. Je dobře, že Jaguar se na tomto trendu nechce podílet, a proto věnoval i svému základnímu modelu takovou péči. Výhodou je také možnost použít osvědčenou techniku z již zavedených modelů a jak jsem se dozvěděl na prezentaci, přední náprava pochází z modelu F-Type.

Podvozek nabízí skvělý kompromis mezi pohodlímtuhostí. Menší nerovnosti zvládá naprosto perfektně a nijak vám neotravuje život nepříjemnými rázy a uskakováním. Snad jedině opravdu velké díry, které i v Čechách najdete jen na silnicích nižších tříd, by mohly vyloudit z podvozku pár hlasitých ran. Přitom ale při ostřejší jízdě se pohybuje zvolenou stopou s typickou britskou umanutostí. To vše proto, že je báječně vyvážený (chirurgicky přesných 50:50 pro přední a zadní nápravu). Ne, nehraje si na sporťák a nepředstírá vysokorychlostní ambice absencí náklonů. A navíc má vůz ještě výtečné brzdy, jejichž účinek lze skvěle a citlivě dávkovat. Ale hlavně dovedou tuhle divokou šelmu zkrotit i v případě, že s ní jedete velmi ostře. K pohodlí pak přispívá příjemné ticho, a to i ve vyšších rychlostech. Pochvalu si zalouží hezký zvuk ozývající se při akceleraci.

Mohlo by vás zajímat:  Za volantem legendy: Jaguar XJS V12 - následovník legendárního E-type

Automatická převodovka je precizně nastavená a prakticky nepotřebuje, abyste jí nějak zasahovali do zvolených převodových stupňů. Ale pokud hodně chcete, máte pod volantem k dispozici i pádla, takže nějaká korekce je možná. Odezva na povely pádel je okamžitá. Manévrování s vozem usnadňuje couvací kamera s vysokým rozlišením. Zkrátka moc chyb jsem za jízdy nepostřehl a jen si užíval kvality vozu a pozitivní ohlas, který Jaguar budil v ulicích. Kdy jindy vám například řidič Ferrari Dino ukáže zvednutý palec?

Dojmy z verze 2.0 TD R-Sport

Když jsem usedal do naftové verze, očekával jsme pochopitelně rozdíl ve zvuku. A také že ano, přece jen charakterní tón benzínu k prémiovým sedanům patří vždy víc než klapání vznětových jednotek. Dnes ale zvuk agregátu lze potlačit, dokonce i nahrazovat, což zase vypadá trochu jako předstírání. Tomu se naštěstí u Jaguaru vyhnuli, ale s tónem linoucím se z pohonného ústrojí si nicméně trochu pohráli. V běžném provozu je vůz velice kultivovanýtichý, byť ne tak jako benzínová verze, nijak se nesnaží dávat najevo svou přítomnost. Ozve se jen při prudší akceleraci, kdy nasadí velmi hezky hrubší chrapot. Není to klasický zvuk vznětového čtyřválce ale naštěstí to není ani žádné falešné hraní do repráků, které by vám po pár kilometrech lezlo na nervy. Zvuk již pak nijak neovlivňuje sepnutí sportovního módu, ten má hlavně držet vyšší otáčky a nepřeřazovat hned na vyšší rychlost, sotva se trochu rozjedete. Zvyknete si na něj snadno, navíc manuál stejně mít nemůžete. Dalším rozdílem pak byl černý interiér, který působil útulněji než světlý v benzínové verzi. Mimochodem ve stupni výbavy R-Sport je palubka čalouněná černou kůží prošívanou modrou nití, což vypadá vážně skvěle. Zvenku na první pohled zaujme viditelná koncovka výfuku, zatímco benzínový model ji měl schovanou.

Závěr

Závěrečné hodnocení je těžké. Není to jediná prémiovka, kterou jsem řídil a testoval, ale skoro si tak připadám. Z vozu jsem nadšen, protože dokonale kombinuje všechny věci, které mám rád. Vypadá skvěle a moderně, neukazuje žádné falešné pozlátko nebo tuny chromu. Výborně se řídí a je opravdu zábavný na klikatých okreskách, takže se budete za jeho volant těšit. Není oplácaný ani příliš těžký, takže výkon vozu opravdu cítíte a nepohybujete zbytečně velkou masou hmoty. A nakonec má charisma, protože je to auto záporáků, což je super. Já vždycky fandil Jokerovi a ne Batmanovi, Tomovi a ne Jerrymu, Trautenbergovi a ne Krakonošovi, takže i auto pro klaďase by mě tolik nenadchlo.

Základní cena (XE 2.0t Pure ) 1 018 699 Kč

Základní cena (XE 2.0d Pure ) 1 021 119 Kč

Cena testovaného modelu benzín/diesel 1 018 699/1 534 720 Kč

Porovnejte parametry vozu Jaguar XE s konkurencí na Autohled.cz

Foto: Jan Koubek

Komentáře