TEST Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD – Legenda pokračuje

TEST Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD - Legenda pokračuje

Je jen velmi málo vozů s cenovkou do jednoho milionu korun, které by na silnici vzbuzovaly tolik pozornosti jako majestátní Jeep Wrangler v pětidvéřové verzi Unlimited. Má však cenu uvažovat o něm i jinak než v souvislosti s životem na kilometry daleko od civilizace? 

 

 

Exteriér

Wrangler, pokračovatel legendárního modelu Willys, vypadá opravdu znamenitě. Hranaté tvary karoserie kupodivu přitahují více pozornosti než rafinované křivky italských krasavic. Nechybí netypické vystouplé blatníky, mohutné boční prahy a hlavní znak tohoto modelu – kulaté přední světlomety a sedm svislých žeber chladiče.

Před námi navíc nestojí jen tak obyčejná verze, nýbrž speciální výroční edice 70th Anniversary Editions. Ta se proti standardu odlišuje prahovými lištami z leštěného hliníku, 18-ti palcovými koly, tmavě zelenými sedadly v odstínu Dark Olive částečně z perforované kůže s kaštanovým prošíváním, dveřními loketními opěrkami a opěrkou na středové konzole v kůži Dark Olive. Kaštanovou barvu nalezneme také na volantu a rohožích. Zkrátka a dobře – Wrangler nepatří do Pařížské, nýbrž do terénu a přesně podle toho i vypadá. Žádné zbytečné kudrlinky, vše je podřízeno funkci. A je jedno, zda jde o dvojici plastových držáků přední kapoty, ohromný přední nárazník nebo masivní kliky dveří.

Interiér

Co říci k interiéru? Abych byl upřímný, tak sem ho čekal mnohem horší. Ergonomii vozidla zvládli designéři na jedničku, stejně tak řidiči udělá radost kožený multifunkční volant původem z modelu Grand Cherokee. Po funkční stránce nelze vozidlu rovněž nic vytknout. O příjemné prostředí se stará klimatizace a výborné rádio. Jízdu zpříjemňuje tempomat.

To, že sedíte v pravověrném Off-Roadu a nikoliv v obyčejném SUV, Vám bude ale jasné již na první pohled. Před spolujezdcem se nachází bytelné madlo, které jsme mnohokrát v terénu rádi uvítali a bez povšimnutí nemůžeme nechat ani ochranný rám z masivních trubek zabalený do nepříliš vzhledných obalů. Rám je ovšem z hlediska bezpečnosti naprostou nutností, neboť v našem případě máme nad hlavou pouze snímatelnou plastovou střechu, která by posádku vozu v případě převrácení ochránit v žádném případě nedokázala.

Jedna z mála výtek směřuje k textilním popruhům, které drží otevřené dveře na místě. Kalifornský farmář asi ocení, že stačí sundat popruhy, odšroubovat pár šroubů na pantech, dveře hodit do stodoly a vyrazit na průzkum svých polí. Mně však vadilo, že dveře nedokázaly zůstat na místě, takže jsem při stání s nakloněným vozem na stranu měl dojem, že se dveře buď z pantů vytrhnou, nebo se neustále zavíraly. Přesto je tento detail vzhledem k celkové použitelnosti naprosto nepatrný.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG – 245 koní do každé rodiny

Kufr

Do zavazadlového prostoru o velikosti 498 litrů v základním uspořádání se dostanete skrze dvojité víko, jehož spodní část se otevírá do strany. Horní pak klasicky vzhůru. Za vše může příplatkový hard-top za cenu 47 tisíc, po jehož poněkud pracném sejmutí se z vozu stane nefalšovaný kabriolet. První kilometry jsou sice opravdovým zážitkem, nesmíte se však dostat na prašnou cestu, která z Wrangleru udělá epicentrum písečné bouře. 

Motor a jízdní vlastnosti 

O pohon námi testované verze se stará vznětový čtyřválec CRD od italské firmy VM Motori, o zdvihovém objemu 2,8 litru a se slušným výkonem 147 kW při 3600 otáčkách za minutu. Za pozornost jistě stojí také točivý moment 460 Nm, dostupný již od 1600 otáček za minutu. Pohonná jednotka je v tomto případě propojena s pětistupňovým automatem, se kterou je více než dobře sladěn. Jen občas velmi rozvážně reaguje na řidičovy potřeby svižnějšího zrychlení.

Wrangler je rovněž nově nabízen se zážehovým šestiválcem Pentastar o zdvihovém objemu 3,6 litrů s výkonem 209 kW rovněž spojeným s pětistupňovým automatem. Má cenu o něm vůbec uvažovat? Za sebe musím říct, že bych se asi se spotřebou, která by se prakticky nikdy nedostala pod 12 litrů na 100 kilometrů, jen těžko smiřoval. Ostatně ani námi testovaná verze by v závodech Economy Run neskončila příliš slavně. S citlivým zacházením a dálničních přesunech při rychlostech do 100 km/h jsme se dostali na zhruba 8,5 l/100km. A jak je na tom vůbec Wrangler po stránce jízdních vlastností?

I když by se mohlo zdát, že více než dvoutunové vozidlo se na silnici bude pohybovat s obratnostní právě narozeného hrošíka, opak je pravdou. Můj názor navíc sdílí čas potřebný k překonání stokilometrové rychlosti, na kterou se z klidu dostanete za 10,7 vteřin. Maximální rychlost 172 km/h je však hodnotou spíše teoretickou. Za vše můžou jízdní odpory v čele s obrovskou čelní plochou kombinovanou s naprosto tragickým součinitelem odporu vzduchu. Svou trochu do mlýna přidá také velká náchylnost k bočnímu větru a použité celoroční pneumatiky. Ty si při mezních situacích velmi rády zahvízdají. Ve štychu svého majitele ovšem nenechají a při prudkém brzdění odvedou velmi slušnou práci. V tomto případě za zmínku stojí použité brzdy, jež ani při opakovaném brzdění jen tak neuvadnou a vozidlo dokážou zastavit na překvapivě krátké vzdálenosti.

Řízení vozu s hydraulickým posilovačem a šnekovým převodem, je přesně takové, jaké byste v daném voze čekali. Nabízí sice jistou dávku zpětné vazby,  někoho však nemusí potěšít offroadům vlastní vůle v řízení, se kterou se budete především ve vyšších rychlostech mnohdy doslova prát. Ale přesto, že sedíte v těžkém voze připomínajícím krabici a před vámi si tu svou chrochtá nepříliš kultivovaný vznětový čtyřválec jízda ve Wrangleru je nesmírně pohodová a návyková.

Mohlo by vás zajímat:  Jeep představil malé SUV Renegade

V terénu je pán

Ocelový žebřinový rám kombinovaný z dvojicí tuhých náprav je zárukou výjimečných vlastností vozu, který během našeho testu odolal naprosto všem nástrahám, jež jsme před vůz postavili a bylo zcela jedno, zda šlo o výjezd do kopce po mokré trávě, klesání z prudkého svahu nebo nepřeberné množství lesních cest celkem sedmi krajů, kam jsme zavítali.

Středobodem terénních dovedností je páka vlevo od ovladače automatické převodovky, kde si můžete zvolit některý z trojice možných pohonů. Za normálních podmínek je poháněná zadní náprava, ke kterému je možno tu přední připojit vzhledem k chybějícímu mezinápravovému diferenciálu pouze natvrdo. Ty nejhorší podmínky, kluzký terén, písek či sníh si pak boudou žádat redukci s poměrem 2.72:1.

Přesto se v terénu jen těžko dostanete do situace, se kterou by si Wrangler neporadil. Lví podíl na tom má konstrukce vozu s velmi slušnou světlou výškou a velkými použitelnými úhly. Přední nájezdový úhel má hodnotu 37,8 až 38 stupňů, přejezdový úhel 20 až 21,2 stupně a zadní nájezdový úhel 29,8 až 31,7 stupňů. Jen pro srovnání dodám, že v terénu velmi schopné SUV Mitsubishi Outlander, jehož test jsme Vám přinesli před týdnem, disponuje nájezdovými úhly 21°. O tom přejezdovém vzhledem ke světlé výšce vozu se radši ani zmiňovat nebudu.

Závěr

Jeep Wrangler Unlimited je naprosto fenomenální vůz. To, co dokáže v terénu je skoro nepředstavitelné a kupodivu se neztratí ani v městské džungli, kde si mezi ostatními řidiči okamžitě sjedná respekt. Přesto se hodí především na nezpevněné cesty. S hezkým asfaltem si příliš nerozumí. Díky tomu se v našich končinách nikdy nestane vyhledávaným modelem. Zkrátka tady už bohužel není tolik civilizací nedotčených míst.

 

Základní cena vozu: 789 000,- Kč

Cena testované verze: 912 900 Kč

Plusy

– Nízká cena

– Majestátní vzhled

– Prostupnost terénem

– Snímatelná střecha

– Prostorný interiér

Mínusy

– Textilní popruhy na dveřích

– Příliš složitý systém sejmutí střešních panelů

– Hlučnější motor

– Horší stabilita při vyšších rychlostech

Porovnejte parametry vozu Jeep Wrangler s konkurencí na Autohled.cz

Komentáře