Test Kia ProCeed: Odvážný shooting break dobře propojuje dva rozdílné světy

Stylové elegantní kupé, nebo praktický kombík? To je otázka, kterou musí každý zájemce op nové auto rozseknout jako první. Tedy, pokud zrovna neuvažuje nad vozem s označením Kia ProCeed, přinášející zajímavý koncept shooting brake. Co si pod ním představit? Doslova propojení dvou světů, lépe řečeno konceptů. Vezměte povedené kupé a dejte mu praktičnost kombíku. A dostanete auto, které se na týden usídlilo v naší redakci.

Emotivní design s příjemnou praktičností

Koupit si v dnešní době klasické kupé není obvykle nijak praktická volba. I proto prodeje obecně nejsou až tak vysoké, jak by si dost možná přáli fanoušci a automobilky. Také to je důvod, proč některé z nich přicházejí s konceptem „shooting brake“. Tímto označením se pyšní i Kia ProCeed. Na první pohled velmi povedený vůz, kterému se zadařilo propojit obojí ze dvou v podstatě nesourodých světů. Vůz má zajímavý emotivní nápoj, potřebnou eleganci, a při pohledu k zadní části i jistotu praktičnosti, protože i přes rychle se svažující linii střechy je patrný dostatečně velký zavazadlový prostor.

Kia ProCeed tak působí jako povedené sportovní kombi, zachovávající si potřebné aerodynamické kontury a štíhlost, ale po otevření zavazadlového prostoru je patrné, že takto auto navenek jenom působí a rozhodně nedošlo k ukrajování vnitřního prostoru na úkor designu. Přední části dominuje maska chladiče, která má připomínat tygří nos. Dvojitý rámeček, široké spodní otvory a výraznější vzezření navozuje pocit sportovního nádechu. Ten umocní sedmnáctipalcová litá kola, boční ochranné lišty, nebo chromové okenní lišty, které zaujmout především v zadní části, kde je patrný poměrně vystouplý a zajímavě působící „kus chromu“.

Ani zadní část vozu nepůsobí nudně nebo snad obyčejně a splňuje vše, co se od konceptu shooting brake očekává. Kia ProCeed působí velmi majestátně díky širokému zadnímu nárazníku. Dvojice koncovek výfuků opět připomene sportovní charakter vozu a snahu o jeho dynamiku. Pro neznalého je na výklopném víku zavazadelníku vcelku masivní označení ProCeed, ztvárněné velkými písmeny, jako by auto chtělo každému dát na obdiv své jméno. Ne každému se takové označení vozu může líbit, ale jde o trend, který přijaly i konkurenční automobilky.

Velkorysý prostor v celém interiéru

Řekne-li se kupé, málokdo očekává vůz, který by oplýval praktičností. Kia však zkusila propojení s kombíkem a i když už na první exteriérový pohled je patrné, že uvnitř se rozhodně tísnit nebudeme, po otevření dveří nás čekalo opravdu příjemné překvapení. Jak na předních, tak na zadních sedadlech byl k dispozici velkorysý prostor pro každého pasažéra. A k tomu stačilo otevřít zavazadlový prostor a k dispozici bylo 594 litrů objemu pro naložení jakýchkoliv zavazadel. Samozřejmostí je i rozšíření díky sklopení zadních sedaček, která jsou dělená a sklopná v poměru 40:20:40.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opelu Crossland 1.5 CDTi 6AT: Praktický klasik s novou tváří

Po usednutí a prvním rozhlédnutí možná mnohé vyděsí množství tlačítek, praktičnosti to však prospívá a veškeré funkce jsou proto snadno dostupné. A tak dotykový infotainment, trochu neelegantně trčící s palubní desky, lze využívat opravdu jen na to klíčové, jako je detailní nastavení vozu, jako je navigace, multimédia atd… A ač se přes množství tlačítek mohlo na první pohled znát, že Kia ProCeed trochu zůstává v minulosti, tak zcela digitální přístrojový panel o velikosti 12,3 palce nás vyvedl z omylu a potvrdil, že v případě tohoto shooting brake se  v minulosti rozhodně nezaspalo. A mechanická tlačítka mají svou podobu právě z důvodu maximální praktičnosti.

Příjemný jízdní komfort i dávka emocí

Jsou dvě možnosti, jak si model Kia ProCeed naplno užít. Jako shooting brake se s tím už tak nějak počítalo. Auto můžete naložit doslova po střechu a vyrazit na dovolenou, či na chalupu. V tu chvíli řadový zážehový čtyřválec s výkonem 118 kW a točivým momentem 253 Nm nabídne dostatečnou sílu ke klidnější, rozvážné jízdě, u které nechybí pocit komfortu. To vše s jistotou i příznivé spotřeby, kdy se papírová kombinovaná hodnota u našeho manuálu pohybuje v rozmezí 5,5 – 6,3 litrů.

A potom je tu druhá tvář tohoto vozu. Ta, která dělá jízdu zábavnější. Prázdný zavazadlový prostor, prázdná sedadla a pouze obsazené sedadlo řidiče. Zrychlení z nuly na stovky za 8,6 není sice nijak „závodní“ hodnota, ale to vůbec neznamená, že by Kia ProCeed nebyla zábavné auto. Naopak. Optimalizované nastavení tlumičů, nízká světlá výška nezávislého zavěšení kol je zárukou dobrých jízdních vlastností i při ostřejší jízdě. Nechybí ani elektronická stabilizace ESC a systém řízení stability vozidla VSM. Součástí je funkce rozdělování točivého momentu na kola brzdovými zásahy, čímž lze zajistit optimalizaci případné nedotáčivosti během ostřejších průjezdů delšími zatáčkami.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Chevrolet Spark 1,2 - Kupovali by rockeři Spark?

V našem případě byla Kia ProCeed vybavena šestistupňovým manuálem, který umožnil mít vše skutečně pevně v rukách, což dělalo jízdu neskutečně zábavnou, ale i jistou, s možností mít jistotu výkonu v tu správnou chvíli. K dispozici je však i verze s automatem, u které nechybí ani možnost přepnutí do manuálního režimu, ani možnost řazení pádly pod volantem. Osobně mi automat v shooting brake dává přece jenom větší smysl. Při využití v podobě rodinného kombíku přispívá k celkovému komfortu a pohodlí, zatímco ve snaze využít sportovnější potenciál je možno mít stále vše ve svých rukách.

Prošpikovaná technologiemi

Naše testovací Kia ProCeed překvapila i výbavou. Pravda, mít neomezený rozpočet, může být výbava v podstatě jakákoliv. Já ale mluvím o tom, že tento náš na týden půjčený testovací shooting brake ve výbavě GT Line Plus s paketem Seat a SPAS vyjde na 700 tisíc. A za tuto cenu nechybí třeba Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, zadní LED světlomety, bezklíčový vstup, bezdrátová nabíječka telefonů, JBL audio, elektrochromatické zpětné zrcátko, dešťový senzor, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, či nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí.

Dále nechyběl ani již zmíněný parkovací asistent (SPAS), systém sledování únavy, či aktivní systém pro jízdu v pruzích. 12,3 palcový přístrojový štít nebo 10,25 palcová dotyková obrazovka s navigací a UVO Connect jsem již zmiňoval více.

Za málo peněz, hodně muziky

V základu vyjde Kia ProCeed s naším testovaným motorem (který je v danou chvíli tím jediným dostupným) 1,5 T-GDi GPF na 625 000 Kč, s příplatky za Paket Seat – 55 000, asistent SPAS – 15 000 a metalický lak – 15 000 na 709 980 Kč. V tuto chvíli nelze říci nic jiného než to, že Kia Proceed nabízí za málo peněz opravdu hodně muziky. A to vše je zabaleno ve velmi povedeném, elegantně/sportovním balení, které však uvnitř skrývá přesně to, co si jakákoliv současná rodina přeje – prostor. Podtrženo, sečteno, shooting brake Kia ProCeed tak může být jak volbou emocí, tak i jasnou volbou z rozumu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora