Test Kia Sportage, rodinného SUV s naftovým motorem a slušnou spotřebou

Img 20201124 152422

SUV Kia Sportage má ambice stát se pohodlným, praktickým, bezpečným, ale i stylovým i celkem dostupným autem. A jak je na tom modernizací prošlá čtvrtá generace tohoto korejského vozu? To odhalíme v našem testu. Motem vozu je podle výrobce to, že „nepřestane udivovat“. Je tomu skutečně tak? To brzy vyzkoušíme. Auto přebíráme a vydáváme se s ním vstříc týdennímu testu.

Elegantní design s odvážnými prvky

Na první pohled může Kia Sportage působit spíše běžným, pro někoho nudnějším, klasickým až tuctovým dojmem. Na druhou stranu ani konkurence na tom není až na pár výjimek jinak. Jak se ale říká, „ďábel je skryt v detailu“, což v tomto případě rozhodně platí. Příď přitahuje pozornost určitým sportovním duchem a dramatickým vzezřením, které je podporováno vysoko umístěnou maskou chladiče, která dává vozu nezaměnitelný charakter. U ní, ale třeba i kolem oken nesmí chybět výrazné chromované lišty, které naopak navozují pocity elegantního vzhledu. Přesto ne nudného, o což se postará řada prolisů odkazující ke snaze o určitou dynamiku vozu. K tomu přidejme poměrně odvážnou záď, kde upoutají pozornost hlavně výrazné svítilny, které jsou zde jedním z dominujících prvků. To stejné lze říci i o těch předních Full LED světlometech, kde už se kromě designu musíme dotknout i spojení s moderními technologiemi, v podobě možnosti využití třeba automatického přepínání dálkových světel.

Foto: David Hampl

Prostorně a komfortně

A co nás čekalo po usednutí dovnitř? Jak je u řady korejských aut zvykem, mnoho prostoru. Kia Sportage nabízí na předních sedadlech opravdu mnoho místa, vlevo, vpravo, i nahoře. A nijak špatně na tom nejsou ani sedadla zadní. Stačí se uvelebit a všímat si určité rafinovanosti, kterou interiér auta nabízí. Ergonomická palubní deska zaujme svou plnou orientací na řidiče, který tak může v jakýchkoliv podmínkách po očku jednoduše kouknout, nebo snadno sáhnout přesně tam, kam potřebuje. S mechanickými tlačítky se zde nešetřilo. Sice to ubírá na celkové designové čistotě, ale výrazně to napomáhá jednoduššímu přístupu k funkcím. A když víte, kam sáhnout, jsou mechanická tlačítka oproti infotainmentům mnohem bezpečnější.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Astra 1.6 Turbo PHEV: Zaujme výrazným vzhledem, jízdními vlastnostmi i úsporností
Foto: David Hampl

Ani zde v interiéru nechybí snaha o eleganci navozenou chromovými prvky, které dobře ladí s na dotek měkkými materiály. Samozřejmě nesedíme v prestižním voze se základní cenovkou nad milion, takže o tvrdé a spíše obyčejnější materiály zde taktéž není nouze. Ale kvalita zpracování je na dobré úrovni, co do pocitu že žádný takový prvek vyloženě nehyzdí vnitřek auta, vše dobře sedí a navazuje, nic nevrže… A že celková pohodlnost není jenom na oko, to dokládají i možnosti výbavy, jako je ohřev předních a zadních sedadel, možnost větrání předních, řidičova bederní opěrka, či nastavitelný sklon opěradla u sedadel v zadní řadě.

Nezklame ani zavazadlový prostor, který bude jedním z hlavních argumentů, proč by měla být Kia Sportage zařazena do užšího výběru na adepta s titulem „rodinné auto“. Základní objem je 491 litrů, který se dá sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1 480 litrů. A případným snížením podlahy ještě 12 litrů přidat. Snad jen škoda tak velkých bočních plastových krytů, kvůli kterým podlaha zavazadelníku ztrácí svůj typický obdélníkový tvar, což může zkomplikovat nakládání větších předmětů, ale i poskládání například kufrů při cestě na dovolenou. I ten nejzkušenější hráč Tetrisu bude mít patrně problémy využít prostor na maximum, aby se neobjevovala hluchá místa a některé věci ve své sekci necestovaly.

Foto: David Hampl

Klasická sázka na naftu

Modernizovaná čtvrtá generace Kia Sportage přišla i s několika změnami v oblasti motorizací. Patrně nejzajímavější novinkou je pohon EcoDynamics+, který kombinuje motor s 48 V baterií, která má pomáhat při akceleraci a snižovat zatížení motoru. My jsme si však v testu museli vystačit se základem v podobě naftového motoru 1.6 CRDi s výkonem 100 kW, točivým momentem 320 Nm a manuální šestistupňovou převodovkou. A možná dobře, jelikož právě takto bude vypadat požadovaná konfigurace řady českých rodin, jejichž rozpočet bude omezený a při výběru bude třeba dělat nějaké ty kompromisy.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Kia Niro

To pozitivní je určitě minimum vibrací, stejně jako velmi slušné odhlučnění kabiny. A to nejenom pokud jde o potlačení zvuku motoru, tak i pokud jde o potlačení okolních zvuků, při jízdě ve vyšších rychlostech. Negativem této motorizace bude určitě zrychlení, jelikož z nuly na stovku se zvládne testovaná Kia Sportage dostat za 11,2 sekundy. Ano, určitě to stačí. Tedy pokud jedete sám. Tohle auto je ale určené pro usazení čtyřčlenné rodiny a naplnění zavazadelníku. A nejde jenom o to vyhrát „sprint na zelené“, ale i nějaké to dynamičtější předjíždění, nebo potřebu zvládnout jízdu do prudkého kopce bez poklesu rychlosti. A tady to nebude úplně to pravé ořechové. Na druhou stranu tabulková spotřeba 4,7 litrů na sto může být dalším z argumentů, který pomyslné misky vah vyrovná.

Foto: David Hampl

Skutečně sedíme v SUV?

A jak jsou na tom jízdní vlastnosti? Kia Sportage pozitivně překvapila. SUV už z principu mohou mít určité problémy se stabilitou, vzhledem k položenému těžišti. A tady? Nic! Auto doslova sedí jako přibité. Prudká akcelerace, rychlé projíždění zatáček, ostré brzdění i snaha auto rozhoupat v nás ani jednou nevyvolala pocit, že bychom snad začínali jít do krizové situace a museli myslet, jak z toho ven. Podvozek měla testovaná Kia velmi solidně naladěný a v tu chvíli, tedy pokud zůstáváme na asfaltových cestách, se rozhodně neobjeví potřeba čtyřkolky, jelikož pohon předních kol plně dostačuje k bezpečnému dojezdu do cíle i agresivnějších řidičů. Ani odbočka na polní cestu nedělá vozu žádný problém a v případě že má jít do tuhého, je k dispozici asistent pro sjíždění svahů. Tím samozřejmě neříkáme, že Kia Sportage je v terénu jako doma, ale pro cesty na hory či na odlehlé chaty a samoty může být autem, které splní co má.

Mohlo by vás zajímat:  Test 2021 VW Caddy 2.0 TDI: Větší a lepší

S cenovkou pod půl milionem

Kia Sportage se dá pořídit již za, pokud započteme poskytovanou slevu výrobce, částku těsně pod půl milionu korun. A to se základním benzinovým motorem 1.6 GDI o výkonu 97 kW. Verze s testovanou motorizací pod kapotou začíná na částce necelých 600 tisíc korun v případě manuálu, nebo těsně pod 640 000 Kč v případě sedmistupňového automatu. Obojí v případě výbavy Exclusive. S přibývajícími výbavovými stupni už pochopitelně cena roste, třeba až na zmiňovaný hybridní pohon, tedy na konfiguraci 1.6 CRDi SCR MHEV 4×4 se sedmistupňovým automatem. Ve výbavovém stupni Black Edition za cenu 734 980 Kč. To se však o snu o cenově dostupném rodinném SUV lehce vzdalujeme.

Foto: David Hampl

Slušná volba pro klasickou rodinu

Ano, s přibývající výbavou se dá u Kia Sportage dostat až na neuvěřitelné cenovky. Je to ale potřeba, pokud chcete převézt rodinu a zavazadla z bodu A do bodu B? Přesně na tyto cesty plně postačí námi testovaná levnější konfigurace, se základní naftou, manuálem, pohonem předních kol. Ale s dostatkem vnitřního prostoru, se zajímavým designem a hlavně perfektními jízdními vlastnostmi jak na asfaltu, tak v případě nouze i na lehce rozbahněné polňačce. Modernizovaná čtvrtá generace Sportage doslova předčila očekávání, protože po prvotním usednutí jsme byli přesvědčeni, že to bude další z nudných obyčejných SUV, které nemá nic navíc. Už po pár desítkách minut se ukázalo, jak velký omyl to byl.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora