TEST Lexus CT 200h F SPORT – Jediný svého druhu

TEST Lexus CT 200h F SPORT - Jediný svého druhu

Luxusem CT 200h jsem se poprvé svezl již loni na jaře, kdy se jednalo o žhavou novinku pro evropský trh. Tenkrát jsem byl zcela uchvácen jeho vzhledem a po prvních kilometrech za volantem jsem si jej doslova zamiloval.

Rok se s rokem sešel a japonský prémiový hatchback je zpátky. Lexus si pro svou modelovou řadu připravil zajímavý paket F SPORT, doplňující vozy o zajímavé detaily. Když se tedy naskytla příležitost se s CT 200h F SPORT projet v rámci týdenního testu, neváhal jsem!

Design – Sportovní funkčnost

Mírně baculaté a zároveň ostré tvary Lexusu CT 200h jsem si zamiloval již u standardní verze, paket F SPORT však posunuje hranice o notný kus dál. Zmizela relativní uhlazenost, za což vděčíme instalaci sportovního předního nárazníku, zadního difuzoru a prodlouženého střešního spoileru. 17“ litá kola jsou tvarově shodná se standardní verzí, tmavě šedý lak ve spojení s perleťově bílou barvou karoserie však vypadá daleko lépe. Disky jsou relativně dost zastrčené, což však výrazně napomáhá obtékání vzduchu a snížení koeficientu odporu (0,29). Další výhodou pak je, že se malý Lexus za nepříznivého počasí na bocích skoro nešpiní. Nezbytností jsou také malé znaky F SPORT na předních blatnících, které vůz od standardu odlišují pro ty, kterým by jeho výjimečnost nebyla ihned jasná.

Lexus CT 200h F SPORT je na první pohled docela drobek a přestože se velikostně řadí do teritoria Golfu, nemá v prémiovém segmentu žádnou konkurenci. Délka 4,3 metru napovídá docela solidní vnitřní prostor, musíme však brát v potaz dlouhé převisy karoserie.

Interiér – Japonská preciznost

Vozy značky Lexus byly vždy o pohodlí a luxusu. CT 200h samozřejmě není výjimkou, verze F SPORT je navíc doplněna o perforovanou kůži na tříramenném, do rukou perfektně padnoucím volantu, karbonové obložení přístrojové desky a madel dveří, hliníkové pedály, exkluzivní kožené čalounění a strop v černém provedení. Za příplatek je kvalitní kožené obšití štítu kapličky přístrojů, středového tunelu a loketní opěry, stejně jako precizní zpracování všech tlačítek a ovládacích prvků. Lexus zkrátka na svých vozech nešetří a prodá je jen těm, kteří si je mohou skutečně dovolit.

Milovníci elektronických hraček si malý Lexus zamilují. Hlavní funkce vozu se totiž ovládají skrze sklopný LCD displej a futuristicky vyhlížející zařízení Remote Touch, tvarované přesně podle řidičovy dlaně. Jízdní režimy naopak pomocí velkého otočného ovladače. Také volič automatické převodovky e-CVT se nese ve futuristickém duchu, zvláštností je absence mechanické vazby samotného voliče. Ve shonu městského provozu jsem rovněž ocenil širokou možnost ovládání nejdůležitějších zařízení přímo z volantu.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 308 GTI - jeho vnější vzhled je celkem decentní, jeho jízdní projev pak pravým opakem

Po usednutí za volant jsem se okamžitě cítil velmi útulně, díky skvělé ergonomii je vše na dosah rukou. Je ovšem třeba mít stále na mysli, že se jedná o malý hatchback, což se odráží na mírné stísněnosti v oblasti loktů. Na druhou stranu jsem však v  řidičově prostoru nikterak nestrádal, také poloha za volantem je díky nízkému posazu a velkorysému nastavení volantu skvělá. Stejné je to i na místě spolujezdce, o to horší však na zadních sedačkách. Pokud je řidič podobně jako já vyšší postavy, člověk sedící za ním nebude mít dostatečný komfort.

I přes zjevné omezení díky umístění akumulátorů jsem překvapen velikostí zavazadlového prostoru. 275 litrů je sice méně, než nabízí například Škoda Fabia, je zde však malá kompenzace prostřednictvím dvojitého dna, kde se dá uložit celá řada drobností. Je ale třeba brát v potaz, že nebude CT 200h nikdy v roli stěhováka a kdyby přece jen náhodou ano, je zde možnost pohodlného sklopení zadních sedaček. Díky tomu se zvětší převozní kapacita na objem 985 litrů.

Motor – Zelená klasika

Elegantní kapota Lexusu CT 200h F SPORT ukrývá řadový benzínový čtyřválec o objemu 1,8 litru, maximálním výkonu 73 kW a točivém momentu 142 Nm, pracující v Atkinsonově cyklu. Agregátu sekunduje elektromotor, přispívající dalšími 60 kW a 207 Nm. Souhrnný výkon 100 kW není pro vůz o hmotnosti 1410 kilogramů ničím světoborným, v praxi však větší stádo více méně nepotřebuje. Hybridní ústrojí spolupracuje s již dříve zmíněnou převodovkou e-CVT s dvojicí planetových převodů, která se podílí na příznivější spotřebě paliva a chová se stejně, jako běžná bezstupňová převodovka.

Po zmáčknutí startovacího tlačítka neuslyšíte nic, což je pro většinu lidí velice nezvyklý pocit. Pro ploužení po městě či v kolonách si bohatě vystačíte pouze s elektrickým pohonem, při plném nabití baterií ujedete bez emisí zhruba 5 kilometrů. Pro rychlejší dobíjení baterií je výhodné, zařadit rekuperační režim B. Lexus v tomto režimu, více brzdí motorem, při dojezdu do křižovatek tak mnohdy vůbec nemusíte šlapat na brzdu. K dispozici je rovněž tlačítko EV, po jehož zmáčknutí bude vůz naplno využívat pouze elektrické energie. Režim však vyžaduje opatrné zacházení s plynovým pedálem a maximální rychlost do 45 km/h. Poté se EV automatický vypíná a přidá se spalovací jednotka. Ze začátku rozhodně doporučuji zobrazení toku výkonu buď na displeji multimediálního centra, nebo palubního počítače. Připojení spalovacího motoru v nízkých rychlostech je totiž prakticky nepostřehnutelné.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia Sorento: Prostorný obývák na kolech, ke kterému připojíte i nabíjecí kabel

O hospodárnosti jízdy informuje přehledný ekonoměr, který je v jízdních režimech ECO a NORMAL zobrazen na místě otáčkoměru. V jeho poli se snadno zorientujete a přispějete tak nižší spotřebě paliva, avšak za cenu laxnější odezvy plynového pedálu. Po přepnutí do režimu SPORT pozadí ukazatelů zrudne, ekonoměr je nahrazen otáčkoměrem, a aby toho nebylo málo, ztuhne řízení a změní se odezva motoru na plynový pedál. Poslední jmenovaná vlastnost je však v celku málo postřehnutelná a to hlavně díky převodovce e-CVT. Po sešlápnutí plynového pedálu se totiž ručička otáčkoměru okamžitě vrhne do červeného pole a pocit ze zrychlení není tak silný, jako v případě klasického automatu. Udávanému zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 vteřiny není co vytknout, sledujete-li při něm ručičku tachometru, která letí nahoru rychleji, než je na první pohled patrné.

Výrobcem udávaných 3,8 litrů Naturalu na 100 kilometrů zní velice lákavě, v praxi jsem se však hodnotě přiblížil pouze při ustálených jízdách po okresních silnicích. Reálně se dá v kombinovaném cyklu jezdit za 4,5 litru, dálniční tempo po D1 vykazovalo spotřebu lehce nad 5,5 litru benzínu. Hybridní jednotka se tak dosahovanými čísly vyrovná naftovým čtyřválcům, ovšem s tím rozdílem, že nebudete ve městě kouřit do oken vozidla stojícího za Vámi a v mnohých případech budete jezdit prakticky zadarmo. A o těchto vlastnostech hybridy přece jsou!

Jízda – Hravá rozličnost

Z předchozí kapitoly asi mnozí z Vás pochopili, že Lexus CT 200h F SPORT není žádná nadopovaná raketa. To ovšem neznamená, že s ním nemůže být zábava! Podvozek je svým nastavením tvrdšího charakteru již u klasické verze, testovaný F SPORT však ještě přitvrdil. Ani zde ale není jízda po průměrných českých vozovkách nikterak nepohodlná a do vozu neproniká drtivá většina rázů od nerovností. Doporučuji se však vyhýbat úsekům s dlažebními kostkami, nedej Bože těm, které jsou navíc zpustošeny autobusy a těžkými nákladními vozy.

Mohlo by vás zajímat:  SsangYong Tivoli naruší nudnou šeď města a zvládne i terén. Ale ta spotřeba

Na kvalitnějších asfaltových vozovkách CT klidně a neslyšně uhání krajinou a není nic, co by Vás mohlo vytrhnout z  harmonie. Na limitu se vůz chová odlišně v režimu NORMAL a SPORT. V prvním jmenovaném je Lexus spíše neutrální a v krajních případech přechází do smyku všech čtyř kol. V druhém případě se snaží být trochu přetáčivý, ale jen do chvíle, než zasáhne stabilizace. Za toto chování můžeme vděčit výbornému vyvážení vozu díky umístění pohonné jednotky do přední části a akumulátorů do zadní části. Opomenout bych neměl ani řízení s elektromechanickým posilovačem. Ve městě jsem byl spokojen s jeho lehkostí, na okreskách, po přepnutí do režimu SPORT, zvládne i jemné a přesné korekce směru, pro co nejlepší průjezdy zatáček.

Hybrid ano či ne?

Lexus CT 200h nepotkávám na silnicích často, notabene v testované edici F SPORT. Důvodem je zřejmě málo rozšířená hybridní technologie, větší důvěra v naftové agregáty, ale i cena. 699 000,- korun je v základní výbavě přece jen trochu moc, mluvíme-li o hatchbacku nižší střední třídy. Lexusy však nikdy nebyly určeny pro méně movité klienty a šéfové automobilky jsou si toho velice dobře vědomi. Výbava F SPORT startuje na ceně 869 000,- korun, za které ale dostanete snad vše, co si můžete přát. Za zmínku stojí výborné sedačky, prémiová audio soustava Mark Levinson, kvalitní a dobře slícované materiály, ale hlavně pocit, že sedíte ve voze, který se svou existencí zapisuje do historie ekologičtějších zítřků.

 

Základní cena vozu: 869 000,- Kč

Cena konkrétního vozu: 999 000,- Kč 

 

Klady:

– design

– výborné zpracování

– hybridní pohon

– jízdní komfort

– originalita

– audiosoustava

– pozice a volantem

 

Zápory:

– vyšší základní cena

– málo místa vzadu

– zavazadlový prostor

Porovnejte parametry vozu Lexus CT s konkurencí na Autohled.cz