Test Lexus NX 350h 4×4 E-Four LUXURY TOP – povedený mezigenerační posun

Redakčním testem nám aktuálně prošla nová generace Lexusu NX. Jeho první generační počin zaznamenal velmi slušná čísla prodejnosti a toto prémiové SUV s robustním designem, kvalitně zpracovaným interiérem a hybridním pohonem se tak stalo celkem oblíbené.

S druhou generací přichází inovovaný vnější vzhled, v interiéru tolik očekávaný nový infotainment a dlouholetý specialista na hybridní pohony dopřál novému NX také plug-in hybridní pohonné ústrojí.

Nám se však do testu dostal již známý a osvědčený hybrid NX 350h s pohonem všech kol E-Four a nejvyšší výbavou LUXURY TOP.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Vnější vzhled nového NX i nadále zůstává věrný základním principům, které razila už první generace. Jedná se především o vyvážené základní proporce vozu, který dále tvarují jednotlivé dostatečně dynamické a robustní partie.

Přední části dominuje nakolik typická objemná maska zasahující hluboko do předního nárazníku, dále  dynamicky tvarované přední Quad LED světlomety nově s integrovaným denním svícením charakteristického tvaru.

Zadní partii opět charakterizuje inovované osvětlení vozu. Horizontálně orientované lampy jsou velice efektně a pohledně propojeny světelnou linkou přes celé páté dveře. Mohutnost zadní partie je odlehčena velmi elegantním prvkem, kdy jsou boční části zadního nárazníku výrazně seříznuty a nechávají tak vyniknout objemná zadní kola. Velice líbivý detail, který společně s krátkým zadním převisem karoserie vypadá jednoduše velmi dobře.

Boční profil dodává vozu dostatek robustnosti a díky poměrně nízké siluetě střechy také značně dynamický charakter.

Druhá generace Lexusu NX se tedy po stránce vnějšího designu drží jasně stanoveného rukopisu automobilky, který je již dlouhou dobu velmi dobře čitelný a jednoznačně líbivý.

Foto: Jan Horský

Interiér

První pohled do interiéru zcela jasně prozrazuje, že i druhá generace NX nabízí kvalitní materiály a prvotřídní zpracování. Hlavní a již delší dobu očekávaný posun však přichází v rámci samotného infotainmentu. Graficky zastaralý a stran ovládání ne zcela intuitivní infotainment je jednoduše pryč a interiér nejen nového NX najednou oživuje zcela nové soudobé grafické prostředí. V případě námi testované vrcholné verze se pak jedná o 14″ displej tvořící výraznou dominantu celé palubní desky.

Avizovaný displej infotainmentu je v případě nové generace doplněn plně digitálním přístrojovým štítem, dále volitelným head-up displejem, který v případě Lexusu nově funguje jako další displej (s velmi dobrým grafickým rozlišením), přes který se ovládají funkce pomocí ovladačů na multifunkčním volantu. V tomto případě jde o velmi chytré a uživatelsky pohodlné řešení, které neodvádí vaši pozornost od dění na vozovce.

Displej palubního infotainmentu je integrovaný do poměrně objemné „destičky“, která je tvarově propojena s digitálním přístrojovým štítem a elegantně také navazuje na středový tunel. V rámci této plochy je pak umístěno startovací tlačítko nebo klasické kruhové ovladače klimatizace, uvnitř kterých je přehledně zobrazena nastavená teplota.

V rámci interiéru se musím zmínit také o otevírání dveří, NX nedisponuje klasickými kličkami, ale vedle mechanické kliky nabízí primárně elektrické ovladače, které je třeba zmáčknout a společně s vyvinutím příslušného tlaku do dveří se otevřou. Lexus tím sleduje bezpečnost nejen vaší, ale například také projíždějících cyklistů.

Vrcholná výbava vozu nás pak hýčkala naprosto skvělou aparaturou Mark Levinson disponující 14 – ti reproduktory, dále velmi komfortními sedadly, která nabídla funkci vyhřívání i ventilování.

Vnitřní prostornost kabiny je více než dostatečná, v rámci zavazadlového prostoru se pak můžete spolehnout na 545 litrů základního objemu, v případě sklopených opěradel nabídne druhá generace 1436 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

I Japonci, dlouholetí specialisté na hybridní pohony, museli zareagovat na situaci, která již delší dobu panuje na poli elektrifikovaných pohonných ústrojích. V druhé generaci tak Lexus NX nově přijíždí také v plug-in hybridním provedení nesoucí označení 450h+. Tato verze je pak schopná ujet čistě na elektrickou energii až 76 km.

Nám se však do rukou dostal klasický hybrid, tedy vůz s označením 350h, který své pohonné ústrojí, stejně jako celou podvozkovou platformu, sdílí s hybridní Toyotou RAV 4.

Základ tohoto hybridu tvoří benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který spolupracuje s bezestupňovou e-CVT převodovkou a vpředu umístěným elektromotorem. V případě námi testované čtyřkolky je na zadní nápravu přidaný druhý elektromotor, který se výhradně stará o její pohon. Elektrická energie pro oba elektromotory je uložená do lithium-iontové baterie umístěné pod zadní lavicí vozu, tedy s minimálním přesahem do jeho interiéru.

Stran čísel, výkon benzínové čtyřválce mezigeneračně narostl na 139 kW, hodnota točivého momentu pak na 239 Nm. Přední elektromotor nabídne 134 KW výkonu a 270 Nm točivého momentu, zadní elektromotor pak 40 kW výkonu a 121 Nm točivého momentu. Celkový výkon hybridního pohonu ve výsledku dosahuje hodnot 179 kW (244 koní).

NX 350h je tedy klasickým hybridem, který se dobíjí pouze v rámci rekuperace nebo pomocí benzínové motorizace. Ideálním prostředím pro toto hybridní pohonné ústrojí je již tradičně město, kde se NX snaží maximálně využít elektrické energie. Veškeré popojíždění po městě, kolony nebo stání na semaforech zvládáte jednoduše čistě na elektrickou energii, kterou jste si z určité části vygenerovali předchozí rekuperací.

Připojování benzínové motorizace je s novou generací zase o poznání jemnější a ve většině případů si toho ani nevšimnete. Odhlučnění motoru směrem do kabiny je také velmi příkladné, motorizace o sobě dá vědět až při prudším sešlápnutí plynového pedálu, zde pak přichází tradičně ne zcela příjemný monotónní zvukový projev vycházející ze spolupráce vytočeného čtyřválce a bezestupňové převodovky.

Lexus NX umí být i lehce sportovní, jeho přednosti jsou však úplně jinde, především se jedná o klidnou a rozvážnou jízdu, v rámci které se necháváte rozmazlovat komfortním podvozkem a příjemným prostředím panujícím v interiéru vozu.

Podvozkově stojí NX na platformě TNGA-K, kterou sdílí s Toyotou RAV 4. Podvozek vozu je komfortní, výborně odhlučnění a nikterak houpavý, je dobře čitelný a v zatáčkách celkem jistý, to vše na 20“ kolech.

Spotřeba vozu je pak odvislá od prostředí, ve kterém se s ním budete pohybovat a samozřejmě také od vašeho jízdního stylu. Komfortní naladění Lexusu NX spíše nahrává defenzivnímu stylu jízdy, v kombinaci s městským provozem jste pak schopni spotřebu pohodlně stlačit i pod hranici 6 – ti litrů. Osobně jsem se pak během týdenního testu pohyboval se spotřebou okolo 7,0 litrů na 100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Lexus NX je i nadále plnohodnotným prémiovým SUV, jeho nová generace přichází s o poznání pohlednějším vnějším vzhledem, který si i nadále zachoval dostatečně robustní a velmi elegantní proporce. Interiéru stále vládnou kvalitní materiály a prvotřídní zpracování, nově pak infotainment, který je soudobý a graficky velmi dobře zpracovaný. K velmi líbivému vzhledu a pohodlnému interiéru přidejme ještě léty prověřený klasický hybrid nebo novinkový plug-in hybrid.

Aktuální ceník Lexusu NX 350h nabízí akční nabídku, v rámci které tento vůz v s pohonem 4×4 a výbavou COMFORT PLUS pořídíte již od 1 341 400 Kč včetně DPH. Další výbavový stupeň PRESTIGE TOP (4×4) startuje na částce 1 566 400 Kč. Akční nabídku pak uzavírá testovaná vrcholná výbava LUXURY TOP (4×4), která je v nabídce od 1 746 000 Kč včetně daně.

V rámci akční nabídky pořídíte také plug-in hybridní verzi 450h+ v provedení EXECUTIVE od 1 729 600 Kč. Sportovně střižená verze F SPORT TOP je v nabídce od 2 051 600 Kč a vrcholná výbava LUXURY TOP od 2 060 800 Kč včetně DPH. Součástí aktuální nabídky je i WALLBOX LEXUS, který ke všem výbavám dostanete zcela zdarma.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora