Test limitky Ford Ranger Thunder: Na silnici trochu nuda, mimo ní nepopsatelný zážitek

Img 1252

Když se řekne Ford Ranger, každý si představí typický americký pick-up, který však nemusí existovat jenom v obyčejné, tolik známé bílé barvě. Stačí, když se v souvislosti se jménem známého vozu poohlédnete po verzi Thunder a čeká vás designově velmi líbivý kousek, kterému rozhodně nechybí nic v souvislosti s tím, co se od tohoto vozu očekává.

Ford Ranger Thunder, který jsme měli možnost otestovat, je limitovanou edicí, která by se v Evropě měla objevit v počtu 4 500 kusů. Nejde o první vstup této limitky na evropský trh, jelikož poprvé se tak stalo už v roce 2003 a podruhé v roce 2009. Bylo tedy celkem očekávanou věcí, že v případě třetí generace se na Evropu zapomínat nebude.

Líbivý po všech stránkách

Začneme samozřejmě tím, co upoutá na první pohled. Jakmile se nabažíte pohledem na celkovou robustnost a velikost vozu, je třeba začít si všímat detailů, které jsou založeny na kombinaci barvy připomínající mořské šedé odstíny, a červených prvků. A funguje to velmi dobře. Ostatně i produktové materiály říkají, že byl „navržen, aby upoutal“. V tomto směru to Ford Thunder do puntíku splňuje.

Stačí obejít auto kolem dokola a je vidět, že nejde o běžný Ford Ranger, ale skutečně o limitovanou edici, která se má odlišit svým designem. Třeba novou výraznou černou mřížkou chladiče kde nechybí decentní již zmíněné červené prvky. Dále to jsou černé boční schůdky, výrazný znak Thunder ve 3D provedení, nebo zatmavená přední i zadní diodová světla. V tomto ohledu vůz jasně doznává svému jménu. Vždyť Thunder můžeme přeložit jako Hrom, se kterým souvisí celková potemnělost, kterou narušují výrazné světla blesků, které zde nahrazuje právě červená barva. Velice povedená jsou též osmnáctipalcová kola, která celkový už tak povedený vzhled skvěle doplňují.

Při kochání-se vozem jako byste na chvíli zapomněli, že je to spíše pracant mimo zpevněné cesty, než rodinné auto na silnice. Na pochybách o tom, k čemu je auto skutečně stvořeno, vás ponechá i interiér. Čistý design, prvotřídní materiály, elegance, kultivovanost. Anatomická sedadla kde nechybí kůže, kontrastní červené prošívání, opět neopomenutelné označení Thunder, prostornost, pohodlí. Nechybí ani stylové černé koberečky a bohatá nabídka výbavy, která vychází z provedení Ford Ranger Wildrak. A tak je tu třeba adaptivní tempomat, bezklíčový vstup i startování tlačítkem, nebo další výbava která dělá z Rangeru na první setkání spíše luxusnější SUV, než auto do lesa.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG – umět vystoupit z řady

Na silnici nuda, ale stačí odbočit

Pod kapotou se nachází stejná motorizace, jako v populární verzi Raptor. Tedy naftový dvakrát přeplňovaný dvoulitr, s označením 2.0 EcoBlue Bi-Turbo. Tento motor dokáže vyvinout velmi slušný točivý moment 500 Nm a jeho výkon je 157 kW, tedy 213 koní. V tuto chvíli bylo na místě položit si otázku: A není to málo? Jiná motorizace v této limitované edici dostupná není, stejně jako nemá zájemce na výběr jinak, než pohon 4×4 a desetistupňový automat.

Hned po vyzvednutí vozu míříme na Jižní spojku a pokračujeme na D11. A už během pár kilometrů máme jasno v tom, že 213 koní i se zapnutým režimem Sport je na takto velké, těžké a robustní auto málo. Tedy pokud se necháte zlákat jeho designem a provedením a začnete ho vnímat jako auto to běžného provozu. Je třeba si ale opět uvědomit, že běžná asfaltka úplně není jeho revír a přednosti bude mít zcela jinde. I když ani na dálnici vás nezklame. I když zkusíte jet nad povolený limit, překvapí celková jistota vozu, a to i bez naložení nákladu na korbě kryté roletou, která výrazně přispěje i k lepší aerodynamice, která dává nejenom větší jistotu, ale i ticho během jízdy.

Dálnice ale nebaví a tak je třeba vyzkoušet Ford Ranger Thunder tam, kde je jako doma. Mimo zpevněné cesty, kde přijde vhod jako skvělý dříč jak ve chvíli, kdy je nutné projet náročnější terén, tak ve chvíli kdy je potřeba převézt na korbě větší a těžší břemeno.

V terénu králem

Pár stovek metrů na polní cestě a je jasné, k čemu bylo tohle auto stvořeno. Stále postačí pohon zadních kol a tak 4×4 ponecháváme až do náročnějšího terénu, kde podstoupí křest ohněm. Najednou sice máte pocit, že sedíte v luxusním stylovém SUV, ale máte zároveň jistotu, že žádné z nich nezvládne to, co v tuto chvíli provádíte s Rangerem. Výjezdy strmě nahoru, kde máte problém jít i pěšky, průjezdy hlubšími brody, nebo zábavné vytváření „donutů“ na rozmáčených polích. Ani na okamžik vás v tuhle chvíli nenapadne položit si znovu otázku, zda není 214 koní málo. Je to akorát, stejně jako perfektní desetistupňový automat, díky kterému je vaším jediným úkolem pouze sledovat cestu před vámi a plánovat, kam Ford Ranger nasměrujete. Ani na chvíli nezačnete pochybovat o podvozku a dalších prvcích vozu. Vše je na jedničku a vy začnete uznávat, že tohle auto je neuvěřitelně všestranné.

A že toho zvládne opravdu hodně, to dokládají i parametry o manévrovatelnosti. Když si řeknete, že už to více snad ani nemůže jít, zjistíte, že auto má stále ještě rezervy. Maximální světlá výška nenaloženého vozu je 237 milimetrů, přední nájezdový úhel činí 29 stupňů, odjezdový 27 a přejezdový 25. A když vás klasické výjezdy přestanou bavit, co takhle vzít to bokem s náklonem až 35 stupňů, nebo vyhledat brod o hloubce až 800 mm? Ano, i tohle auto, o kterém jste si mysleli, že byl kladen důraz spíše na design než na využitelnost, zvládne.

Sbohem rodinný kombíku?

Pár hodin ve Fordu Ranger Thunder a začnete reálně uvažovat, že tohle auto dokáže nahradit vámi tolik vychvalovaný rodinný kombík. Naložíte do něj všechno, dostanete se skoro kamkoliv a když ho pořádně umyjete, můžete klidně nasednout v obleku a večerních šatech a vyrazit tímhle autem do města na společenskou událost bez toho, že by váš dopravní prostředek budil jakékoliv negativní pohoršení. A ani se spotřebou to není nijak hrozné. Podle NEDC se lze dostat na 7,6 litrů na sto, podle objektivnějšího standardu WLTP na 9 litrů. Po testu říkáme, že toto číslo rozhodně není od reality nijak vzdáleno, pokud budete svou vášeň držet na uzdě.

Po chvíli se ale uvědomíte, že nebudete prodávat jenom svůj rodinný kombík, ale patrně budete muset prodat i svůj domov, jelikož cenovka limitované edice Thunder je lehce přes 1,2 milionu korun. Na druhou stranu kdo má k dispozici tuto částku, a hledá jak auto určené „do lesa“, i auto se kterým může bez jakýchkoliv obav a studu vyrazit do světa, může být Thunder skvělým kompromisem a slušným spojením obou světů.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 7 OPERA E-TENSE 300 EAT8 4x4 - povedená modernizace osobitého SUV

Má co nabídnout

Doba, kdy u aut do terénu je kladen důraz jenom na jízdní vlastnosti a jakýkoliv komfort a estetika jde stranou, je dávno pryč. A tento fakt limitka Thunder posouvá ještě o kousek dále. Možná vás na první pohled trochu rozhodí, zda na komfort a styl nebyl kladen důraz až příliš, ale buďte si jisti, že tomu tak není a Ranger stále nabízí to, proč byste uvažovali o jeho koupi. A i když na běžné silnici možná pocítíte potřebu vyššího výkonu, mějte na paměti, že na stovku zrychlíte stejně rychle, než běžný sedan nebo hatchback, jehož hmotnost je o poznání menší. A rozhodně si nemůže dovolit sjet mimo asfalt, jako vy.

Zdroj: Autorský text
Zdroj fotografií: Jakub Horák, David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora