TEST Mercedes-Benz B 180 CDI DCT – Růže mezi trním

TEST Mercedes-Benz B 180 CDI DCT - Růže mezi trním

Plánujete-li koupi rodinného MPV a nepotřebujete velký luxus, máte docela dost variant na výběr. Chybu neuděláte, pokud se vydáte do autosalonu Ford, špičkové techniky se dočkáte u Volkswagenu nebo Peugeotu. Pokud jste však příznivcem prémiového segmentu, máte v podstatě jen jedinou možnost.

Mercedes-Benz třídy B patří do portfolia automobilky stejně tak, jako libový wurst k půllitru kvalitního piva. Ve své druhé generaci přišel o sendvičovou konstrukci s dvojitou podlahou, nabízí novou generaci pohonných jednotek a v neposlední řadě také líbivý design, který dokáže maskovat bohatý vnitřní prostor. Redakčnímu testu jsme podrobili verzi B 180 CDI DCT, která k pohonu využívá naftovou osmnáctistovku o výkonu 80 kW ve spojení se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. 

Design 

Základní tvar testovaného kompaktního MPV se podřídil umístění čtyřválcové pohonné jednotky před přední nápravu. Tím vznikl poměrně dlouhý přední převis karoserie, která musí v rámci evropských regulí splňovat vysoké nároky na bezpečnost chodců. Béčko však mohutně vypadající příď vyvažuje krátkým zadním převisem, pro vozy Mercedes-Benz specifickým obloukem bočního prosklení a výrazným, dynamicky vyhlížejícím bočním prolisem.

Mezigenerační změny vnějších rozměrů jsou znát na první pohled. Přestože se zvětšila délka vozu o 89 milimetrů, zmenšila se jeho výška (- 46 mm) a díky absenci dříve používané sendvičové platformy nejsou potřeba větší nároky na rozvor náprav. Výsledkem je dynamický a nezaměnitelný celek, který maskuje velký vnitřní prostor. 

Při pohledu zepředu nejvíce zaujme mohutná maska chladiče s velkým logem automobilky a sportovně vyhlížející nárazník se třemi otvory pro přívod vzduchu. Diody pro denní svícení, které jsou umístěny ve spodní části nárazníku, dnes již nepřekvapí. Pozastavil bych se však u předních adaptivních světlometů. Ty jsou totiž mimo xenonové výbojky opatřeny pásy trubicových diod, které do jisté míry nahrazují mlhová světla. U testovaného vozu také odpadá povinnost přepínání dálkových a potkávacích světel. Inteligentní systém totiž monitoruje okolní vozidla a udělá práci za Vás. Pochopitelně nechybí ani možnost manuálního přepínání. To však vzhledem k preciznosti, s jakou systém funguje, není potřeba. Automatický režim přepínání dálkových si proto velmi rychle zamilujete. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD AT - Na vrchol a dál

Záď 1786 milimetrů širokého MPV nese typické prvky automobilů značky Mercedes-Benz. Rozměrné koncové svítilny, široké víko zavazadelníku, nízká nákladová hrana a ozdobné chromované lišty jsou jasným znakem skutečnosti, že se nacházíme v prémiovém segmentu. Spodní hrana nárazníku je navíc opatřena kontrastním oplastováním, které dotváří celkové dynamické vzezření vozu.

Interiér

Uvnitř vozu najdete to, čemu říkám poctivý kus nábytku. Do interiéru se zásluhou optimální vzdálenosti sedáku od podlahy příjemně nastupuje a díky absenci sendvičové konstrukce je poloha za volantem velice příjemná. Testovaný vůz byl navíc vybaven dostatečně dimenzovanými koženými sedadly s vyhříváním a výborným bočním vedením, které v zatáčkách dokonale podrží, ale na delších cestách není na obtíž.

Ideální polohu za sportovním tříramenným volantem naleznete prakticky okamžitě. Šířka interiéru je naprosto vyhovující, i přes svou mohutnou postavu jsem nezaznamenal pocity stísněnosti v oblasti kolen, loktů ani ramen. Podobné je to i ve druhé řadě. Zde se nově setkáváme s posuvem zadních sedaček. Dva dospělí cestující se zde usadí pohodlně a s dostatečnou rezervou v oblasti kolen a hlavy, prostřední místo najde nejlepší využití při sklopení loketní opěrky se dvěma sofistikovanými držáky na kelímky

Cestující nejsou ochuzeni ani pro praktický průvlak na lyže. V případě nutnosti převozu opravdu dlouhých věcí má Mercedes praktické řešení. Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha zavazadelníku, který má v tu chvíli objem 1545 litrů. Výhra však přichází v podobě možnosti překlopení opěradla spolujezdce směrem dopředu (součástí příplatkové položky Easy Vario Plus). Tím vzniká další cenný prostor a naskýtá se možnost převozu předmětů o délce až 2,5 metru. Právě proto jsou možná Mercedesy tak populární u závodníků ve skocích na lyžích. 

Palubní deska Mercedesu třídy B je přesně to, co chcete vidět každé ráno po usednutí za volant. Perfektní dílenské zpracování, moderní tvary a ergonomická dokonalost staví celek vysoko nad konkurenci od BMW a Audi. Výborná je čitelnost budíků v kapličce přístrojů, mezi kterými je rozměrný palubní počítač. Ten plně komunikuje s displejem multimediálního centra COMAND Online s navigací a otočným voličem, proto není ve většině případů nutné odvracet zrak na středový tunel palubní desky. Velmi kladně hodnotím umístění voliče automatické sedmistupňové převodovky pod volantem. Ovládání je velmi příjemné, intuitivní a komu by scházela možnost manuální změny stupňů ve sportovním módu převodovky, může využít pádel řazení. Díky tomuto řešení navíc působí středový tunel daleko vzdušněji, přibyla rozměrná schránka pro odložení drobností a hlavně se zlepšil přístup k ovládání dvouzónové klimatizace. 

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Corolla Touring Sports zaujme nejenom vzhledem a praktičností

Motor a převodovka

Testovaný model byl vybaven vznětovou přeplňovanou osmnáctistovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Toto spojení je u třídy B novinkou a v praxi funguje výborně.

Maximální výkon 80 kW a točivý moment 250 Nm může na papíře vypadat trochu nezajímavě, opak je však pravdou. Díky rychlým reakcím dvouspojkové skříně a pružnosti základní naftové motorizace si totiž budete připadat, jako byste měli pod kapotou atmosférický motor. Plynulý zátah nastupuje zhruba v 1400 otáčkách a nepoleví až do 3200 min-1, kde graduje maximální výkon motoru. Díky tomu není potřeba jednotku zbytečně vytáčet, což se podepisuje na vynikající spotřebě paliva. V kombinovaném cyklu se nám ani při plném obsazení vozu nepodařilo překonat hranici pěti litrů nafty na 100 kilometrů, při dodržování dálničních limitů spotřeba ještě o tři desetinky klesla. Vzhledem k přemrštěným cenám paliv se tak naskýtá více než tisícikilometrový dojezd na jedno natankování.

O skutečnosti, že nevozí Mercedes-Benz  B 180 CDI na předních blatnících plaketky BlueEFFICIENCY zbůhdarma, svědčí i některé další skutečnosti. Velmi hodnotným argumentem je mimo nízké spotřeby paliva i plnění normy EURO V a průměrná produkce CO2 ve výši 120 gramů na ujetý kilometr. Mercedes si přitom nemusel k výborným hodnotám dopomáhat úpravou aerodynamiky vozu, instalací ekopneumatik či dodatečným snížením podvozku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 1,0 T-GDI

Jízda

Chování vozu na silnici je bez nadsázky tím nejlepším, s jakým se můžete v segmentu prémiových kompaktů setkat. I přes pohon předních kol se nebojím říci, že jsem si jízdu užíval více než v BMW řady 1 s pohonem zadní nápravy. Nejde ani tak o samotný jízdní projev, ale hlavně o ovládání. Kde jednička ztrácí nesmyslným řešením pedálů, Béčko exceluje. Podobné je to i s řízením, které má i přes zatížení předním pohonem více citu a zpětné vazby.

V poklidném jízdním režimu si velmi rychle navyknete na komfort a totální absenci rušivých elementů. Filtrování nerovností je i přes instalaci tvrdšího sportovního podvozku příkladné, vůz nepřekvapí ani několikacentimetrové převýšení panelů na dálnici D1. Díky nízko položenému těžišti Béčko v zatáčkách ze zvoleného směru neuhýbá ani o píď, netrpí přebytečnými bočními náklony karoserie a má limity posazeny docela vysoko. Co nepobere řidič, vyrovná elektronický stabilizační systém, který se z důvodu bezpečnosti nedá zcela vypnout. 

Závěr

Mercedes-Benz třídy B je v prémiovém segmentu růží mezi trním, která zde prakticky nemá konkurenci. Spojení úsporného naftového agregátu a sametové dvouspojkové převodovky se jeví v rámci jízdního projevu a ekonomiky provozu jako ideální řešení, vyznavači nafty však neudělají chybu ani výběrem jednoho ze dvou souběžně nabízených čtyřválců.

Pohled mezi mainstreamové značky prozradí konkurenci v podobě Fordu C-Max, Opelu Zafira Tourer či Peugeotu 3008. Ty se však cenou v podobné výbavě na Béčko nebezpečně dotahují, což může být klíčovým argumentem při rozhodování před koupí nového vozu. 

 

Základní cena vozu: 586 800 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 918 819 ,– Kč

 

Klady:

– design 

– prostorný a útulný interiér

– zpracování, materiály v interiéru

– automatická převodovka

– nízká spotřeba paliva

– adaptivní přední světlomety

– odhlučnění interiéru

– příznivá základní cena

Zápory:

– vysoké ceny příplatků

– terč nenechavců

Porovnejte parametry vozu Mercedes-Benz B s konkurencí na Autohled.cz