TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC

TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC

Na našich cestách i necestách se s druhou generací oblíbeného SUV Mitsubishi Outlander setkáváme již od října roku 2005. Vůz loni prošel omlazovací kůrou, která se projevila především na přední jeho části. Nyní máme září roku 2012 a Outlander pomalu míří do důchodu. Má tedy ještě cenu uvažovat o výběhovém modelu? Na tuto otázku bych velmi rád odpověděl v následujících odstavcích.

Exteriér

Faceliftovaná verze oproti svému předchůdci působí mnohem agresivněji. Je to dáno především maskou chladiče převzatou z modelu Lancer v kombinaci s ostře řezanými bi-xenonovými svítilnami. Nechybí ani dnes tolik oblíbené pásy LED diod sloužící pro denní svícení, které se v tomto případě nachází ve spodní části nárazníku u mlhových svítilen. Za agresivní přední částí nezůstává ani profil vozu. Ten nabídne pohled na 18-ti palcová litá kola, vystouplé blatníky a nástavce prahů s chromovanou lištou. Agresivně naopak vůbec nepůsobí zadní část, kde se nachází svítilny s poněkud nepatřičně působící průhlednou optikou. Celkově působí Outlander robustním dojmem, který zapadne jak do městské džungle, tak na lesní cesty. Za exteriér musím i přes mírné výhrady Outlander pochválit. Bude sbírat kladné body i uvnitř kabiny?

Interiér

Nebude. Tady se totiž už naplno projevil zub času, jenž je nejvíce patrný na jinak dobře padnoucím koženém multifunkčním volantu a na palubní desce  z tvrdých plastů. Černou masu naštěstí mírně oživuje částečné obšití kůží obsažené ve výbavě Intense+, které vypadá velmi pěkně. Ergonomie je u Japonců zvládnutá  na jedničku, pouze ovládání palubního počítače pomocí tlačítka INFO, umístěného vlevo od volantu, se dnes již opravdu nenosí. A nenosí se ani horší dílenské zpracování a vrzající plasty. Potěšila výkonná audio soustava Rockford Fosgate o výkonu 710 W, jenž dokázala interiér ozvučit velmi čistým zvukem a také ukazatel okamžité spotřeby, který je součástí palubního počítače. Šipka nahoře znázorňovala aktuální průměrnou spotřebu a pokud jsme se pohybovali pod touto šipkou, ukazatel svítil zeleně. Pokud jsme ji však překročili, ukazatel zbělel a zároveň jsme viděli, o kolik překračujeme průměrnou spotřebu.

Prostor nadevše

Hlavní výhodou tohoto SUV proti konkurenci je prostorný a variabilní interiér. Díky délce 4665 mm, šířce 1800 mm a především rozvoru 2760 mm nabízí Outlander uvnitř kabiny přímo královskou porci prostoru. Přední polokožené a velmi pohodlné sedačky s výborným bočním vedením nabídnou prostor ve všech směrech a nejinak jsou na tom také sedačky v druhé řadě. Místa nad hlavou a pro kolena je tady opravdu dostatek. Zapomenout bychom ovšem neměli ani na třetí řadu sedadel, která je skryta pod podlahou zavazadelníku. Manipulace s těmito sedačkami je ale opravdu náročná a výsledek uspokojí maximálně malé děti při cestě do školy.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia Combi L&K - vrcholná Octavia

S velikostí je na tom velmi dobře také zavazadelník, který dle míry posunutí druhé řady sedadel nabízí 774 až 882 litrů. To je porce která je opravdu bohatě dimenzována. Nechybí ani možnost složení zadních sedadel, čímž vzroste objem až na 1691 litrů.

Mitsubishi Outlander je zároveň vozidlem, zaměřeným na rodinu a na pohodlné cestování. K tomu patří vedle dostatečně dimenzovaného zavazadelníku také dostatek schránek na drobnosti a nápoje. Jen okolo cestujících v přední řadě se nachází celkem 7 držáků na láhve a kelímky. Nechybí ani odkládací prostory a loketní opěrka s dvojicí schránek.

Motor a jízdní vlastnosti

O pohon námi testované verze se stará vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2 268 kubických centimetrů s variabilním časováním ventilů MIVEC, o výkonu 130 kW (177 koní) při 3500 otáčkách za minutu a točivém momentu 380 Nm při 2000 min-1. To zaručuje slušnou dynamiku a díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se pohonné jednotky vyznačují mimořádně nízkým kompresním poměrem (14,9:1), který má teoreticky zajistit kultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost.

Pracovní otáčkové pásmo vznětového motoru je poměrně široké, bez problémů se můžete pohybovat mezi 1400 a 3000 min-1. Agregát se však rád nechá vybudit i k více než 4500 min-1. V praxi ovšem zjistíte, že motor nemá příliš smysl vytáčet nad oněch 1800 otáček s tím, že toto je i vhodná hodnota pro přeřazení na vyšší stupeň pomocí šestistupňové manuální převodovky. Ta má příjemně tuhou kulisu, ale přesností se příliš nevyznačuje.

Mitsubishi Outlander je ryzí SUV a podle toho by měl umět chovat mimo zpevněné cesty. S vyloženě silničními pneumatikami sice člověk nemůže očekávat zázraky a vlastnosti off-roadů, přesto se s  různými nástrahami, které jsme si pro něj připravili, dokázal poradit se ctí. Velkou zásluhu na tom má kruhový volič elektromagneticky ovládané lamelové spojky s polohami 2WD (pohon pouze předních kol), 4WD (připojování kol zadní nápravy v závislosti na daných jízdních podmínkách) a LOCK, kdy dojde k pevnému připojení zadního náhonu v poměru 50:50.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alfa Romeo Giulietta 1,4T MultiAir

Méně zdatní řidiči jistě ocení asistent pro rozjezd do kopce HSA, který vás na dvě sekundy přidrží, abyste nesjížděli dolů při rozjezdu. Tuto funkci využijete jak ve městě, tak i v terénu, když budete nuceni zastavit v prudkém svahu.Přesto jsou terénní vlastnosti dost limitované nepříliš velkými nájezdovými úhly 21° a světlou výškou 178 mm. V praxi tak můžete být nemile překvapeni nenadálým uvíznutím na břiše.

Vraťme se ještě zpátky ke kruhovému ovladači. Zatímco poloha 4WD je univerzální a využijete při většině situací, poloha LOCK je vhodná do opravdu ztížených podmínek, jako je mokré bahno či extrémní stoupání na kluzké louce. Ani v jednom případě nás naštěstí Outlander nenechal ve štychu a všechny překážky zvládl s přehledem. Ovšem pouze v rámci použitelnosti vozu dané kategorie.

Přeci jen pořádný žebřinový rám a dvojici tuhých náprav nedokáže víceprvkové zavěšení v terénu ani zdaleka nahradit. Přesný opak je to ovšem na silnici, kde se Outlander chová prakticky jako každý druhý hatchback. Náklony karoserie v zatáčkách jsou únosné a neurazí ani přejezdy nerovností. Pokud nenatrefíte na pořádný výtluk či větší příčnou nerovnost. V tom okamžiku veškerý ráz proniká až do kabiny a Vy máte pocit, že Vám asi upadlo kolo.

Spotřeba

I přesto, že Mitsubishi Outlander není žádný drobek a nízká není ani jeho pohotovostní hmotnost, dokáže se spotřeba při klidné jízdě mimo město dostat i pod šest litrů na sto kilometrů. U dálničního tempa se již hmotnost v kombinaci s horší aerodynamikou projeví a spotřeba stoupne na zhruba 7,5 l/100km. Přesto však spotřebu oscilující během našeho testu okolo hodnoty 7 litrů hodnotím kladně.

Závěr

Mitsubishi Outlander je i po sedmi letech ve výrobě stále nesmírně atraktivní auto. Nabídne úspornou a dostatečně silnou pohonnou jednotku. Doslova královským místem na sedačkách si hýčká pasažéry a stejné je to i s místem pro zavazadla. Jedinou chybou na kráse je bohužel dnes již zastaralý interiér s nepříliš zdařilým zpracováním. Na druhou stranu se výběhový model prodává za opravdu slušné ceny.

 

Základní cena vozu: 695 000 ,- Kč 

Cena testovaného vozu: 711 758 ,- Kč 

 

Plusy

-Povedený design

-Prostornost a variabilita interiéru

-Spotřeba paliva

-Výkonná pohonná jednotka

-Výkonná audio soustava

Mínusy

-Zastaralý interiér

-Nepřesná kulisa řazení

Komentáře