TEST Peugeot 308 GT SW – Dobře utajené steroidy

TEST Peugeot 308 GT SW - Dobře utajené steroidy

Peugeot 308 sice už naším testem několikrát prošel, silnější a sportovně založená verze GT se nám však vyhýbala. A to bylo třeba napravit!

Vzhled

Nedá se začít ničím jiným než tím, že velké tlamy Peugeotů jsou pryč a díky bohu za to. Nová 308 má velice hezkou přední část, která je navíc u verze GT s mírně agresivním podtónem. Příznivci této francouzské značky si sice musejí zvykat na jiný styl, který není na první pohled tak snadno identifikovatelný, jako ten předchozí, ale snad právě o to hezčí je. Verzi GT pak odlišuje řada drobných a jinak barevných doplňků, například černé kryty zrcátek nebo stříbrné ližiny. Také kola jsou velmi hezká, zvláště design s proužky na paprscích se mi líbí a dává najevo, že pár sportovních ambicí tenhle Francouz má.

Interiér

Perfektní je už první pohled do interiéru. Všechno to tu hezky je, jak se na sportovně laděné kombi sluší – ozdobné lišty prahů, kůží potažená palubka, krásně tvarované výdechy klimatizace a malý tvarovaný volant se zploštěním spodní části (nedají si s tim ty výrobci pokoj a nedají). Ale hlavně už na pohled úžasné sedačky mě zlepšuje náladu. V těch se bude určitě skvěle sedět, a taky jo! Jen si je nastavit do optimální pozice, tedy krom výšky, protože i v nejnižší poloze sedíte výš, než se na sportovně laděné modely sluší. Ale ten věnec mi trochu leze do displeje mezi budíky. Většinou se podobné prvky nacházejí tak, aby se na ně koukalo skrze věnec, ale v Peugeotu to zkusili jinak. No, ale rychle jsem si na to zvyknul. Stejně jako na mnohem logičtější ovládání rádia na volantu. Po ergonomickém kiksu v typu 508 se mi u menší 308 nedaří najít nějaké výrazné přešlapy hodné kritiky. Snad jen ta ruční brzda na tlačítko, která je populárnjší u čím dál většího počtu automobilek. Pořád to nechápu a pořád mi to vadí. A zapomenout nesmím ani hlavici řadící páky. Ano, je tvarově hezká a dobře se drží, bohužel je však kovová. Jaká je to nevýhoda zjistíte během všech slunečných dnů. Další věcí, která je výrazně lepší než u typu 508, je tvar kapes ve výplních dveří. V nich totiž o své věci nepřijdete.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi - Zpátky do minulosti

Skvělé je velké panoramatické střešní okno, které výborně prosvětlí interiér. Zvláště proto, že strop je černý. To mám sice rád, automobil pak působí útulněji, ale pokud nemá střešní okno, je v něm často tma. U Peugeotu se tedy této chyby vyvarovali. Zavazadlový prostor je velkorysý, ale tak by to u kombi být mělo. Velmi dobré jsou ovšem pojízdné úchyty umístěné v kolejnici, ke kterým můžete snadno připevnit převážené věci. Velmi chytré řešení, které se mi dost líbí. Stejně jako vyklopný prostor v loketní opěrce, kam lze umístit například lyže. Ani to ještě dnes stále není samozřejmost.

Jízda

Co zaujme asi nejvíce, to je otáčkoměr, na kterém se ukazatel pohybuje proti směru hodinových ručiček. Jistě, je to francouzský vůz a tohle k francouzům prostě patří, ale neznamená to, že by to byla výhoda. Jsem totiž zvyklý otáčkoměr sledovat spíše periferně, zvláště, pokud jedu svižně. Při opačném pohybu však mám neustále dojem, že je u vozu ještě stále dost velký prostor k vytáčení, ale není tomu tak. Na takovou drobnost se však dá lehce zvyknout. A když říkám lehce, myslím to vážně, protože jinak jsou budíky velmi přehledné a graficky pěkné. Pochopitelnězde nechybí ani akustická signalizace nezapnutých bezpečných pásů. Jenže má v sobě háček. Její tón není jen otravné pípání, ale naopak celkem příjemná melodie připomínající reggae kapelu, kterou jsem kdysi viděl v pařížském metru. Ono mě to ani nemotivuje si ten pás zapnout, ale já většinou na podobné věci ani nepřijdu, protože jej mám zapnutý vždy za jízdy. Ovšem pak tu jsou ty chvíle, kdy si odemknete garáž nebo vrata na zahradu a pak potřebujete jen popojet těch pár metrů dovnitř. A během nich je lepší poslouchat výraznou melodii než odporné pískání. Takže bravo Peugeote, konečně někoho napadlo, že signalizace má být jen upozorňující, ne otravá.

Nemile mne v první chvíli překvapují brzdy. Jejich nástup v béžném módu je dost jedovatý a nečekaný, ale takovým tím nepříjemným způsobem, kdy se po prvotním sešlápnutí pedálu nic neděje a pak, jak postupně přibližujete nohu k podlaze, se najednou dostaví více účinku, než chcete. Problém ale náhle mizí, když se vůz přepne do sportovního režimu, rázem lze na všechny kotouče posílat velmi citlivé povely. Ono vůbec celý režim Sport je tak dobrý, že takhle by to auto mělo být nastaveno neustále. Mnohem citlivější je totiž i řízení a mnohem poslouchatelnější zvuk, byť jej hlavně tvoří reproduktory v interiéru vozu. Ovšam ty na okreskách i ve městě umí zprostředkovat vašim uším dojem silného motoru velice realisticky, takže jsem sportovní režim vypínal jen na dálnici. Ještě se změní podsvícení budíků na červené a na displeji mezi nimi máte ukazatel výkonu, točivého momentu a tlaku turbodmychadla. A díkybohu také zmizí údaje o spotřebě, nutili by vás totiž asi častěji sundavat nohu z plynu, což by byla docela škoda.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot Vision Gran Turismo Concept - Další auto z jedniček a nul

Motor je dost silný, což se ukazuje jako hlavní výhoda vozu. Na první pohled je to přece jen malý kombík od Peugeotu. A malé kombíky od Peugeotu mají přece maličké benzínové dvanáctistovky a lidé je řídí většinou pomalu. Většinu lidí tak překvapí už jen překvapí vaše přítomnost v levém pruhu na dálnici a nebudou ochotní vám uhýbat. Ale když uhnou, budete se divit, jak moc rychle dokáže gétéčko upalovat. Jen vás to na té dálnici bude dost nudit a i ten Sportovní mód si vypnete, protože zvuky imitující sportovní motor nejsou tak příjemné na poslech, jako na běžné silnici. Alespoň že tu máte radarový tempomat, takže můžete ty dlouhé nudné kilometry rychle a snadno překonat a pak se zase pustit na nějakou pěknou okresku.

Závěr

Takže jak tedy s Peugeotem 308 GT? No, rozhodně to není dokonalé auto, ale to neznamená, že se mu máte vyhýbat obloukem. Naopak je tam mnoho drobností, které mě celý týden bavily. A pak coby klad se rozhodně dají označit jízdní vlastnosti. Je to vlastně dobré auto a rozhodně jeden z nejlepších Peugeotů, co jsem v poslední době řídil.

Základní cena (1.2 PureTech Access) 340 000 Kč

Základní cena (GT) 577 500 Kč

Cena testovaného modelu 669 500 Kč

Foto: David Rajdl (http://rajdlstudio.com)