Test Peugeot 308: Povedený kompaktní hatchback rozčeřil evropské vody nejenom svým vzhledem

Když došlo na zveřejnění finalistů ankety Evropské auto roku 2022, byla řada lidí… řekněme překvapena, i když to správné slovo má být přece jenom trochu jiné. Ze sedmice finalistů bylo 6 elektromobilů a jenom jedno auto mělo pod kapotou spalovací motor. Nebudu to protahovat, ano, byl to Peugeot 308. Kompaktní hatchback, který si dokázal získat porotu na svou stranu. Když jsem ho vracel zpět po týdenním testu, musím říct, že moc dobře vím, proč to bylo.

Osudová přitažlivost

Je to přirozená elegance, která z „tři sta osmičky“ doslova vyzařuje. Jde navíc o první model, kde se objevil i nový znak Peugeotu, který se hrdě vyjímá uprostřed výrazné masky chladiče. Nad ním je decentně umístěna číslovka 308, aby i neznalý dobře věděl, s jakým autem má tu čest. Velká vertikální maska působí asertivním dojmem a velmi plynule navazuje na prodlouženou kapotu. Záď je oproti této eleganci spíše robustnějšího charakteru. Snížená linie střechy však nenapomáhá jenom skvělému designu, ale má i svůj aerodynamický význam. Výrazné plynulé boční linie zase napomáhají tomu, aby Peugeot 308 působil i mírně sportovním dojmem, ačkoliv jeho hlavní teritorium bude město a blízké okolí.

Foto: David Hampl

Celková silueta je ohromující a rád bych se setkal s někým, komu se tohle auto nelíbí. Ale teď k detailům. Mezi ty, které musím vyzdvihnout, rozhodně patří úzké přední světlomety vybavené LED technologií. Horizontální světla jsou orámována vertikálními, pro denní svícení. Ta jsou efektně zasazena do nárazníku a jakmile se rozsvítí, působí předek auta jako dravá šelma s výraznými tesáky. Vzadu se zase Peugeot 308 snaží mít svůj designový světelný podpis přirovnat k vrypům lvích drápů. Zde však tento záměr až tak úplně nevidím a mám za to, že designéři mají asi o dost větší představivost.

Nepochopitelně proklínaný i-Cockpit

Peugeot i-Cockpit je ergonomicky řešené místo řidiče, nabízející intuitivní a snadný přístup k velkému množství praktických funkcí – to o pracovišti řidiče říká oficiální brožura Peugeotu. A na internetu, v diskuzích, recenzích i na sociálních sítích bych našel mraky článků o tom, jak je to špatně. A je to opravdu tak špatné? Možná ano, pokud jste basketbalový reprezentant, který opravdu může mít problém s optimálním nastavením sedadla a volantu. Nebo jste stará „konzerva“, která nedokáže přijmout fakt, že v autě nepotřebujete mít ohromný volant a na přístrojovku hledět pouze skrz něj.

Když se totiž přizpůsobíte tomu, jak to Peugeot zamýšlel, dojde vám, že tenhle novátorský přístup má hlavu a patu. A většině řidičů prostě musí vyhovovat, když dokážou otevřít svou hlavu a přijmout fakt, že si nastaví volant a sedadlo trochu jinak. Jednoduše řečeno, volant je menší, v pozici spíše nižší, abyste přístrojovou kapličku sledovali nad ním, přímo v zorném poli při výhledu z auta. Když sedadlo i volant nastavíte, jak máte, přijde vám to mnohem přirozenější než v klasickém autě – do kterého se budete těžko znovu vracet. Vše máte na očích, ruce jsou pohodlněji níže, volant nemá velikost jako v autobuse. A přitom skvěle vidíte ven a bez problémů se vám nastupuje i vystupuje.

Mohlo by vás zajímat:  Test: Škoda 130 Rapid
Foto: David Hampl

Znovu k pár detailům, které musím vyzdvihnout. Určitě je to modernizovaný přístrojový štít (který je ve vyšších výbavách 3D holografický). Opomenout nelze také novou středovou konzoli, kde, pokud nemáte jako já v testu verzi s manuálem, tedy klasickou řadící pákou, najdete decentní volič převodovky, volič jízdních režimů, startovací tlačítko, elektronickou ruční brzdu a zbývající prostor je určen pro kelímky s nápoji nebo schránku pro mobilní telefon.

To hlavní, čím si vás Peugeot 308 dokáže získat, je umístěno pár desítek centimetrů výše. Nejdříve ale trocha naštvání. Základní ovládání klimatizace sice lze pořád řešit mechanickými tlačítky, ale to hlavní – nastavení teploty ve voze, je třeba nastavit přes dotykový displej. K tomu poslouží mechanické tlačítko rychlé volby, kterým se k nastavení klimatizace dostanete hned. Nebo… zjistíte že ta dotyková tlačítka pod displejem infotainmentu nejsou pevně nastavena. Jde o takzvané i-toggles, šestici čtvercových ploch, které slouží jako rychlá volba a lze si je nakonfigurovat dle svého přání. Logickou volbou je třeba rychlý přístup k nastavení klimatizace, k vypnutí start/stop systému (který se ovládá skrz infotainment), nebo k navigaci, hudbě či telefonu. Každému dle jeho přání.

S tříválcem pod kapotou

Z interiéru zamiřme pod kapotu. Peugeot 308 dává zákazníkovi celkem zajímavý výběr z kombinací motorizací. Kdo začne koketovat s elektřinou, je pro něho k dispozici HYBRID 180 nebo 225 (číslovka značí výkon). Kdo raději naftu, může volit čtyřválec 1,5 BlueHdi s výkonem 130 koní, v manuálu nebo automatu. V případě benzínu jsou to výhradně tříválcové motory 1,2 Puretech s výkonem 110 výhradně v manuálu, nebo s výkonem 130 koní v automatu, nebo manuálu – moje testovací verze.

Foto: David Hampl

Pokud někoho vyloženě štve i-Cockpit, aniž by ho dokázal adekvátně vyzkoušet, dám ruku do ohně za to, že ho bude štvát i tříválec pod kapotou. Samozřejmě také nejsem žádný příznivec downsizingu a tlačení výkonu turby, a omezování počtu válců v motoru. Na stranu druhou je ale Peugeot 308 kompaktní hatchback, což vzhledem k jeho primárnímu určení dává tušit, že motory, díky kterým bude auto doslova trhat asfalt, nejsou potřeba.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution - i po modernizaci stále na výbornou

130 koní výkonu a zrychlení na stovku za 9,6 sekundy mohou na papíře působit trochu rozpačitě, ale v reálu se ukazuje, že to prostě stačí. Patrně i díky manuálu, díky kterému jsem měl trochu více pod kontrolou to, jak svižné auto bude. Ve městě, i jeho širším okolí je silnější benzínová motorizace plně dostačující. Dokonce mi Peugeot 308 nabídl i možnost volbu jízdního režimu, od úsporného ekologického/ekonomického, přes normální, až po sportovní. Reálně šlo opravdu cítit, jak výrazně se dle nastaveného režimu mění reakce plynového pedálu. Řazení až na pocitově delší dráhy bylo naprosto komfortní, jednotlivé rychlosti tam padaly přesně dle mých potřeb, bez větších nepřesností.

Komfort především

Peugeot 308 je autem, se kterým budete jako doma ve městě, nebo v nedalekých aglomeracích na okreskách. Tomu odpovídá i naladění podvozku, který je příjemně komfortní. Přesto si ale vůz dokáže při trochu ostřejší jízdě zachovávat jistotu a stabilitu, nijak výrazně vás nerozhoupe, nenakloní a působí jistým dojmem. Samozřejmě k tomuto kladu výrazně přispívá i design vozu, jeho aerodynamika, těžiště, což napomáhá tomu, že se ve voze cítíte jistě i v kombinaci komfortněji naladěného podvozku.

Nejenom přesuny v desítkách minut, ale i dálniční cesty zvládá Peugeot 308 pohodlně. I tady přijde vhod tvar karoserie, která má vliv i na udržení slušné spotřeby. Ta papírová kombinovaná je udávána 5,6 l a při trochu rozumnější jízdě opravdu není problém se jí přiblížit bez nějakých velkých výkyvů. Opět je to trochu dáno i manuálem, kdy budete řadit rozumněji když víte, co chcete v následujících sekundách dělat.

Foto: David Hampl

Stále na očích

Peugeot 308 je na našich silnicích stále celkem raritním autem a počítejte s tím, že ve městech budete přitahovat pohledy kolemjdoucích. Z počátku vám možná bude trapně, jak na vás všichni jenom zírají. Ale pak si uvědomíte, že nezírají na vás, ale na vaše auto. A je to v první řadě jeho povedený design, který budí zájem – jeden z důvodů si ho pořídit. Je to také fungující i-Cockpit, u kterého Peugeot ukazuje, že je to nejenom design, ale i ergonomie, kterou chce dělat jinak – a opět dobře. Když k tomu přidáte i širokou škálu motorizací, těžko najít důvod, proč hledat jiný kompaktní hatchback. Zvláště, když cenově lze startovat na částce 620 000 Kč. Není to zadarmo, ale při dnešních cenách celkem slušná startovací částka.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora