Test PEUGEOT 508 PSE – sportovně už jen s plug-in hybridem

18

Aktuální představa o ryze sportovním voze se nám díky značné elektrifikaci jednotlivých modelů celkem podstatně začíná měnit. Jeden z takových příkladů nabízí i francouzský Peugeot, který nám představil nový vrchol modelu 508. Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) je tedy sportovním vozem současnosti.

V základu velice pohledný vůz dostal špetku kosmetických změn, které ztvrzují jeho sportovní ambice, dále sportovní podvozek a brzdy, tím hlavním, s čím však tento vůz přichází, je výkonná plug-in hybridní technologie nabízející 360 koní výkonu.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Peugeot 508 jsem měl možnost vyzkoušet hned v několika provedeních, pokaždé jsem se však utvrdil o tom, jak je tento vůz, nejen po stránce vnějšího designu, povedený. Výraznou roli pak v tomto případě nehraje ani volba typu karoserie, v obou možných případech je „pětsetosma“ proporčně příjemně vyvážená, nechybí ji jistá dravost stejně jako dynamické tvarování jednotlivých partií.

K přednostem tohoto modelu patří především nízké a široké proporce přední partie, které adekvátně doplňuje typický světelný podpis. Dále velmi elegantní a nízké proporce střechy, která díky bezrámovému zasklení bočních dveří působí velmi subtilně. Zadní partie vozu také podporuje jeho celkové mohutné a horizontální proporce. Ty jsou podtrženy umístěním zadních lamp, které jsou navíc efektně propojeny napříč celou zádí.

Testovaná verze PSE přináší vozu ještě sportovnější charakter, který se v tomto případě neopírá jen o estetické doplňky. PSE disponuje výrazně širším postojem, a to díky nižší světlé výšce podvozku a širšímu rozchodu kol. Vůz dále „stojí“ na slušivých 20“ kolech s pneumatikami o rozměrech 245/35.

Výrazný sportovní postoj vozu dále dotvářejí doplňky v podobě aerodynamických křidélek, které jsou umístěny na obou náraznících a na prazích vozu. Za povšimnutí stojí kontrastní zeleno-žluté doplňky, černá maska nebo celkem výrazný zadní difuzor doplněný o dvě proporčně adekvátní koncovky výfuku.

Pochválit musím také šedé lakování vozu, které je ve výsledku celkem decentní, nechává však vyniknout již avizované zeleno-žluté doplňky a líbivé tvarování celého vozu.

Foto: Jan Horský

Interiér

V rámci interiéru se velké překvapení nekoná, 508 PSE vychází z nejvyššího výbavového stupně, svým uživatelům pak nabídne jiné čalounění a hlavně prošívání, které je laděno do kontrastní zeleno-žluté barvy. Samotný volant je pak vybaven specifickým symbolem a prahy vozu jsou disponují lištou s nápisem Peugeot Sport Engineered.

Mohlo by vás zajímat:  Dlouhodobý test SsangYong Korando: Zaujme nejenom nízkou cenou

V rámci modelu 508 se tedy i nadále jedná o interiér plný futuristického vzhledu a aplikujícího princip i-Cockpitu. Samotné palubní desce dominují výrazné horizontální proporce a členění. Do její horní partie je pak integrován displej přístrojů před řidičem a výdechy klimatizace. Plně digitální displej přístrojů má velmi příjemnou grafiku a zobrazované údaje lze nastavit v různých módech zobrazení.

V další úrovni palubní desky, která obdobně jako ta horní elegantně navazuje na výplně dveří, dominuje displej palubního infotainmentu. V jeho spodní části se nachází efektní „klaviatura“ disponující jednotlivými ovladači. A jak už tomu u vozů této značky bývá, přes dotykový displej se zde ovládá mnoho prvků vozu, což má za následek celkem pozitivní minimalizaci jednotlivých ovladačů ve voze. Pod klaviaturou se pak nachází další ovladače, které nedisponují klasickými tlačítky, ale jsou pouze dotykové.

Na palubní desku navazuje mohutný, nakloněný středový panel, který je vybaven voličem automatické převodovky, voličem jízdních režimů, startovacím tlačítkem, nebo elektronickou ruční brzdou, v další části pak úložnou schránkou a držáky na nápoje.

Sportovní linie karoserie se zcela logicky podepisuje i na vnitřní prostornosti vozu, převážně pak v rámci nízké střechy, která lehce znepříjemňuje samotné nastupování do druhé řady sedadel. Jakmile se však dovnitř nasoukáte, zdá se, že máte vyhráno. Nízký posed přináší celkem dost prostoru nad hlavou.

Zavazadlový prostor disponuje 487 litry objemu a díky fastbackovému provedení karoserie nabídne i velmi slušný přístup. 

Foto: Jan Horský

Plug-in hybrid a jeho 360 koňských sil

Peugeot 508 PSE dostal pod kapotu nejvýkonnější pohonné ústrojí, které koncern aktuálně nabízí. Celkem paradoxně se však jedná o elektrifikovanou verzi, tedy plug-in hybrid. Pro milovníky „plnotučných“ spalováků to může být lehké zklamání a ve výsledku je i celkem chápu. Na druhou stranu i tento plug-in dokáže 508 propůjčit velmi zajímavé a rozmanité jízdní vlastnosti. Stejně tak, jako „elektrické“ registrační značky.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i40 1,7 CRDi AT - Prémiový mainstream

Osazené plug-in hybridní pohonné ústrojí kombinuje turbem přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou šestnáctistovku PureTech (147 kW, 300 Nm) hned s dvojicí elektromotorů. Přední elektromotor je umístěn v rámci automatické převodovky Aisin a disponuje výkonem 81 kW a točivým momentem 320 Nm, zadní elektromotor (pohánějící zadní nápravu) poskytuje výkon 83 kW a točivý moment dosahuje hodnoty 166 Nm.

Celkový kombinovaný výkon tohoto plug-in hybridního pohonného ústrojí dosahuje úctyhodných hodnot 265 kW (360 koní) výkonu a 520 Nm točivého momentu.

Nedílnou součástí plug-in hybridů je také baterie, ta je v případě 508 umístěna před zadní nápravou a disponuje kapacitou 13,2 kWh (využitelných 11,5 kWh). V rámci letního počasí, které panovalo po dobu redakčního testu, jsem s plně nabitou 508 PSE dokázal ujet cca 35 – 40 km čistě na elektrickou energii.

A elektrikou to vše začíná, 508 PSE se totiž vždy aktivuje v elektrickém režimu a při dostatečně nabité baterii v něm pak dokáže i nadále setrvat (až do rychlosti 140 km/h). O pohon se většinou stará zadní elektromotor, přední se následně připojuje až v závislosti na jízdních podmínkách. Peugeot 508 PSE je tedy schopným elektromobilem, šelmou na lovu, která se paradoxně při svém atletickém vzhledu pohybuje velmi tiše. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovou 7,4 kW nabíječkou, která ho z externího zdroje byla schopná dobít za cca 2 hodiny.

Čistě elektrický režim v případě plug-in hybridní 508 PSE dále doplňují režimy Comfort, Hybrid, Sport a 4WD.

Nízký stav nabité baterie uvrhá vůz do standardního hybridního režimu, ve kterém je vůz příjemně živý, přesto celkem úsporný. Benzínová šestnáctistovka se připojuje hladce a vozu dodává dostatek dynamiky.

Sportovní potenciál vozu se samozřejmě nejvíce projeví při přepnutí 508 do režimu Sport. Díky okamžitému nástupu elektromotorů je 508 vždy slušně „naježená“ a okamžitě reaguje na povel od plynového pedálu. Zátah vozu je nebývale lineární, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za slušných 5,2 vteřiny. Velice příjemné a lehce návykové je také pružné zrychlení vozu, například najíždění na dálnici nebo předjíždění, v těchto případech jen udiveně sledujete narůstající hodnoty ukazatele rychlosti.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Peugeot 3008 GT Hybrid4

Peugeot 508 PSE přináší také dostatek jistoty díky adaptivnímu podvozku, u kterého však převažuje spíše sportovní, tedy tužší nastavení. Opřít se také můžete o brzdy, ty jsou v tomto případě čtyřpístkové s plovoucími kotouči, nebo o standardně dodávané pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Chválit musím také samotné řízení, které je příjemně strmé a „schované“ za malý volant I-cockpitu.

Dle výše uvedených řádků je tedy jasné, že 508 PSE poměrně obstojně pracuje ve více jízdních režimech. Dobře nastavený podvozek přináší vozu dostatek komfortu, který oceníte například v čistě elektrickém režimu, zároveň však dostatek jistoty při krocení 360-ti koní v rámci ostrého tempa.

Výkonná plug-in hybridní 508 PSE je tedy zajímavým vozem, který má rozhodně co nabídnout. Jeho jedinou stinnou stránkou je pak absence výraznějšího zvukového projevu. Přeci jen se jedná o skvěle vypadající vůz, který dosahuje sportovních jízdních parametrů, to vše bohužel za velmi komorní atmosféry.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Peugeot 508 PSE je vozem několika tváří, dokáže být opravdu velmi rychlý, stejně tak umí být i celkem úsporný a v čistě elektrickém režimu je pak velmi použitelný. Navíc skvěle vypadá a disponuje jistým puncem výjimečnosti a ojedinělosti. Jo a kdyby chtěl být dokonalý, měl by být více slyšet.

Dle informací importéra probíhá objednání 508 PSE na základě individuálních objednávek u jednotlivých dealerů, v oficiálním českém ceníku totiž tuto verzi ani nenajdete. Následně se čeká, až se podaří získat výrobní kvótu a vůz je dovezen na objednávku. Peugeot 508 PSE se ve verzi fastback prodává za 1 700 000 Kč, kombíkové provedení SW pak za 1 765 000 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora