Test Peugeotu e-208 – stylový a hbitý městský elektromobil

2

Při vývoji nové generace Peugeotu 208 bylo již dopředu počítáno s plně elektrickou verzí tohoto modelu. Nová podvozková platforma e-CMP tak umožnila vznik plně elektrické verze, a to bez jakýchkoliv výrazných odlišností od variant s benzínovou či naftovou pohonnou jednotkou. 

Novou generaci Peugeotu 208 si cením především pro její dynamický styl, který předvádí jak v exteriéru, tak i v interiéru. Do rukou se mi již dostalo jak benzínové, tak i naftové provedení a v obou případech mě vůz mile překvapil svojí jízdní dynamikou, která byla u naftové varianty navíc doprovázena i výbornou spotřebou. 

Nyní tu však máme pomyslnou třešničku na dortu, alespoň co se pořizovací ceny týče, otestovali jsme totiž plně elektrické provedení modelu 208.  

Foto: Jan Horský

Exteriér  

Jak jsem již zmínil v samotném úvodu, elektrická „dvěstěosma“ se od svých sourozenců s tradičním pohonným ústrojím, nikterak výrazně neliší. Velmi bezpečně ji však rozeznáte podle plaketky s písmenem E na céčkovém sloupku a víku zavazadelníku.

I nadále tu máme typický a výrazný světelný podpis, se kterým úspěšně přišel model 508. Ona světelná „trojice drápů“ dělá malý Peugeot velmi dynamický a dobře rozpoznatelný. Přední partii pak samozřejmě nechybí ani objemná přední maska a elegantně tvarovaný nárazník. 

Boční profil vozu zaujme výraznými černě lakovanými lemy, dále pak na velikostní poměry vozu celkem dlouhou kapotou, která odsouvá samotnou kabinu více k zadní části karoserie. 

Zadní koncová světla, nesoucí opět typický světelný podpis, jsou efektně propojena v jeden kontinuální horizontální prvek. Ten je obdobně jako avizované lemy, lízátko zadních dveří nebo velká část zadního nárazníku, lakován do černé lesklé barvy, která kontrastuje s lakováním celého vozu. 

Nová generace Peugeotu 208 je pro mě jedním z nejpohlednějších vozů daného segmentu a ani její elektrické provedení na tom naštěstí nic nezměnilo.

Foto: Jan Horský

Interiér

V interiéru elektrické verze se obdobně jako v exteriéru žádné velké změny nekonají.

Princip i-Cockpitu je tedy s příchodem nové generace 208 posunutý ještě o stupeň výš a přichází v trojrozměrném provedení.

Samotná palubní deska pak vyznává jasné horizontální proporce a jejím ústředním motivem je i nadále displej palubního infotainmentu, který nabízí úhlopříčku ve velikostech 5, 7 a 10″. Displej, přes který se ovládá mnoho funkcí vozu, pak disponuje již celkem známým prostředím a grafikou. Jeho osazení do palubní desky je výrazné, jasně orientované na řidiče a ergonomicky pak velmi dobře fungující.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 208 GT Line 1.5 BlueHDI – líbivý Francouz s naftou pod kapotou

V rámci elektrické verze je prostředí displeje palubního infotainmentu rozšířeno ještě o asistent elektrického pohonu, který vás informuje o toku energie, aktuální i dlouhodobé spotřebě, nebo o stavu dobíjení.

Pod samotným displejem palubního infotainmentu jsou umístěny jak čistě dotykové, tak mechanické ovladače. Jejich centralizace a celkem titěrné pojednání uvolňují prostor ostatním prvkům na palubní desce, jako je například výklopná schránka, která disponuje prostorem pro váš mobilní telefon. Dvířka schránky se prakticky vyklápí směrem k vám do vodorovné polohy, po jejím vyklopení se tak příjemně zvětší velikost odkládacího prostoru.  Po stranách této schránky jsou umístěny porty pro klasické USB a USB-C.

Prostor mezi sedačkami nabídl dva držáky na pití, ovladač pro elektronickou ruční brzdu a ovladač pro volbu jízdních režimů, dále loketní opěrku a volič „převodovky“.

Samostatnou kapitolou je kaplička přístrojů před řidičem. Ta je již tradičně v principu I-Cockpitu vyvýšena nad malým a zploštělým multifunkčním volantem. Peugeot však přichází s novinkou a malé 208 nadělil kapličku, která disponuje 3D grafickým pojednáním. Informace o voze a řízení se pak zobrazují ve 2 úrovních podle důležitosti a priority. Zobrazované údaje si pak můžete libovolně personalizovat.

Vnitřní prostor 208 je určen převážně pro posádku na předních pozicích, zde jsou k dispozici prostorná a pohodlná sedadla s bočním vedením. Na zadních pozicích je to již o poznání horší. Vyšší postavy zde budou mít problém, a to jak v prostoru nad hlavou, tak i v místech pro kolena.

Zavazadlový prostor pak nabídne slušných 309 litrů objemu a celkem dobrý přístup.

Interiér Peugeotu 208 je tedy adekvátním doplňkem povedeného exteriéru, je dynamický, nadčasový a velmi pohledný. Celkové hodnocení je však velmi subjektivní, a to díky principu i-Cockpitu, který bohužel ne každému sedne.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T – šikmooký vyzyvatel domácího šampióna
Foto: Jan Horský

Pohonné ústrojí a jízdní vlastnosti

O pohon elektrické 208 se stará elektromotor disponující výkonem rovných 100 kW a točivým momentem 260 Nm. Elektromotor pak zcela logicky pohání přední nápravu a spolupracuje s baterií o kapacitě 50 kWh (využitelných jen 45 kWh), která je elegantně rozložena v podlaze vozu.

Avizované elektrické „soukolí“ pak „dvěstěosma“ sdílí s Peugeotem e-2008, Opelem Corsou nebo s francouzskou prémiovkou DS 3 Crossback E-Tens. 

Elektrický Peugeot 208 přichází s již tradičními výhodami elektromobilu, kterými jsou tichý a komfortní jízdní projev. V případě „dvestěosmičky“ pak navíc přidejme velmi slušnou jízdní dynamiku a do města ideální kompaktní rozměry vozu.  

Vůz již tradičně pracuje se třemi jízdními režimy a plných 100 kW výkonu a 260 Nm točivého momentu nabízí ve v režimu Sport. V tomto režimu je pak 208 neskutečně hbitá s okamžitým nástupem výkonu. 

Režim Normal pak výkon utlumí na cca 80 kW a vlažnější je také reakce vozu na plynový pedál. Eco režim pak v nastoleném utlumování výkonu jen pokračuje.

Klasický volič automatické převodovky u vozů s tradičním pohonným ústrojím je u elektrické verze doplněný o polohu „B“, ve které vůz výrazněji rekuperuje a intenzivněji zpomaluje. S vozem tedy můžete jezdit buď v klasickém režimu „D“ nebo s intenzivnějším rekuperačním účinkem v poloze „B“.

Poté co si na fungování vozu v poloze „B“ zvyknete, můžete si v určitých situacích celkem komfortně a libovolně „přibrzdit“ právě posunutím voliče do této polohy, a to bez nutnosti primárně šlapat na brzdový pedál.  

Stran spotřeby, Peugeot e-208 se na plné nabití své baterie pyšní dojezdem 340 km, dle metody WLTP. Jak ale víme, realita bývá lehce odlišná a dojezd elektromobilu je závislý na mnoha faktorech. 

Já jsem elektrickou 208 testoval v podmínkách, kdy bylo již dost sychravé počasí a teploty se pohybovaly jen lehce nad nulou. Při plném uživatelském komfortu jsem se tak po týdenním testu dostal na průměrnou spotřebu okolo 18 kWh/100 km (dojezd tedy okolo 250 km). V městském provozu se spotřeba pohybovala okolo 15 kWh/100 km, bohužel dálniční tempo pak „dvěstěosmě“ nedělá úplně dobře a spotřeba zde stoupá k 25 kWh/100 km. Věřím však, že celoroční průměr spotřeby vozu bude vykazovat o poznání lepší čísla.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Peugeot 208 GTi

Peugeot e-208 vybaven zásuvkou CCS – Type 2, která umožňuje nejen standardní dobíjení střídavým proudem, ale i dobíjení stejnosměrným proudem při maximálním výkonu rychlonabíjecí stanice až 100 kW. Při tomto výkonu se baterie nabije na 80% za cca 30 minut.

Vůz je dále vybaven jistou termoregulací baterie, která ji umí automaticky chladit nebo zahřívat. Dále tu máme třífázovou palubní nabíječku o výkonu 11 kW umožňující využít potenciál třífázové rozvodné sítě. 11 kW WallBox tak vůz nabije (0-100 %) za 5 hodin. Budete-li e-208 nabíjet z domácí zásuvky, počítejte pak s 30 – ti hodinami.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Před finálním hodnocením mrkněme nejprve do aktuálního ceníku. Zde totiž bohužel vidím největší „ale“ u testované e-208.

Nejlevnější Peugeot 208 je v nabídce v rámci akční ceny již za 325 000 Kč včetně daně. Jedná se o základní výbavu ACTIVE s 75 – ti koňovým benzínovým tříválcem 1.2 PureTech a s manuální pětistupňovou převodovkou. Nejlevnější naftu 1.5 BlueHDi (100 koní výkonu) s manuálem pak opět v rámci akční ceny pořídíte od 408 000 Kč včetně daně.

Naopak nejvyšší výbava GT Pack nabídne benzínový tříválec 1.2 PureTech ve dvou výkonových variantách, 100 koní s automatem startuje na 570 000 Kč včetně DPH a 130 koní s automatem na rovných 600 000 Kč včetně DPH.

Elektrická verze Peugeotu e-208 je pak v nabídce od výbavy e-ALLURE. V rámci akční ceny za takto vybavený vůz dáte nemalých 810 000 Kč včetně DPH, nejvyšší výbava e-GT Pack je pak v nabídce od 910 000 Kč včetně DPH.

Vyšší pořizovací cena, tohoto jinak schopného městského elektromobilu, se stala jeho největší slabinou. Peugeot e-208 je totiž vozem soudobého designu s kvalitně zpracovaným a nápaditým interiérem, kterému jeho elektrifikace navíc přinesla tichý a komfortní jízdní projev s jistou dávkou dynamiky.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora