TEST Renault Twingo 1.0 SCe

TEST Renault Twingo 1.0 SCe

U Renaultu nejspíš čas od času zavřou konstrukční tým do temné sluje v podzemí a nepustí je ven, dokud nenavrhnou jeden z prvních hatchbacků, lehký roadster s motorem uprostřed nebo malé městské vozítko s vidlicovým šestiválcem místo zadních sedadel. Bohužel, většina zákazníků stejně nakonec skončí s dieselovým Mégane. Ale dost často se v automobilce trefí do černého, třeba s prvním jednoprostorovým Twingem, které má nadčasový design. Druhá generace byla obyčejným malým hatchbackem, ale alespoň jste mohli „vyhodit“ své peníze za sportovní model RS. U třetí generace se Renault opět vydal nekoncvenčním směrem a díky spolupráci se Smartem uvedl auto s motorem vzadupohonem zadních kol. Navíc je poprvé pětidveřové. Že by takové městské Porsche? No, spíš si vzpomeňte na staré malé fiátky.

Vzhled

Renault umí udělat funky auto, které si na první pohled zapamatujete. Pravda, ne vždy se to povedlo, ale u Twinga tohle rozhodně platí. Striktně oddělená přední kapota od prostoru pro posádku znamená dobrou proporčnost. Navíc ani mnoho lidí nenapadne, že vpředu pohonnou jednotku nenajdou. Skoro je až škoda, že se tam nenachází ani úložný prostor. Kapotu lze jen částečně odsunout, aby se člověk dostal k nádobce ostřikovačů. Jinak se v prostoru ukrýají jen výztuhy, akumulátor a chladič. Auto je ale mnohem větší, než byste z fotek čekali a působí takovým dospěláckým dojmem. To dělá hlavně velká výška 1554 milimetrů, se kterou vůz převyšuje běžné hatchbacky nižší střední třídy. Horní linie masky chladiče pokračuje i přímo skrze paraboly předních světel a následně boční linií v tomto případě zvýrazněnou kontrastní linkou. Zadní partie osobně žeru nejvíc. Šikmá záď a tvar světel, to je jasné, inspirace legendárním Renaultem R5 Turbo z toho přímo čiší. A i design litých kol mi rozhodně připomíná originální ráfky Kadettu D. K Twingu ale čtvercový design pasuje také perfektně..

Interiér

Po nastoupení vám vůbec nepřijde, že se nacházíte v tom nejzákladnějším modelu francouzské automobilky. Kvaltní a dobře spasované díly budí dojem dospělého auta a vůbec nevadí, že všechny plasty jsou tvrdé. Jen řada zajímavých doplňků a detailů připomíná skutečné zaměření vozu. Například látkový kastlík před spolujezdcem, který můžete vyndat a nosit jako tašku přes rameno. Pokud je ovšem zastrčen v palubce, nedá se pořádně zacvaknout jeho víko. Těžko říct, kolik dívek jej bude skutečně používat místo kabelky, každopádně je to vtipný nápad. Na vývěr je ovšem i klasický kastlík nebo otevřená přihrádka. Další uzavíratelný box najdete na středovém tunelu před řadicí pákou, v prudkých zatáčkách má ovšem tendenci vypadávat. Po jeho vyjmutí pod ním najdete dva držáky nápojů. Příjemné pocity máte i z ovládácích prvků, jak malého vespod zploštělého volantu (achjo) tak řadicí páky. Jen madlo páky ruční brzdy působí na pohled zvláštně „hranatě“. Za volantem se pak nachází jediný velký budík ukazující rychlost. Jinak v celém interiéru najdete siluety nového Twinga coby zdobný prvek. A vůbec to nevypadá špatně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru Impreza WRX STI

Zamrzí ale elektrické ovládání oken bez funkce automatického dojezdu. To se týká ale jen předních oken, ta zadní jsou v souladu se standarty v této třídě vyklápěcí. A kdykoliv jsme se snažili zavřít zadní dveře, tak se nechtěly dovřít. Zkrátka s nimi musíte třísknout víc, než u nového auta čekáte. Vzadu je navzdory velkému rozvoru a výšce celkem málo místa, jak na nohy, tak na hlavu. Dospělému člověku se tam asi nikdy nebude sedět příjemně. Nebo abych byl upřímný, 190 cm vysoký muž tam hlavu prostě nikam nedá, zadní sedák je totiž docela vysoko a opěradlo značně vzpřímené. Do výplní dveří se vejde i velká PET lahev o objemu 1,5 litru. Vzadu bude navíc jištěna ještě gumovým páskem. Taková drobnost, která mě hodně potěšila. Pod zadními sedadly je místo na uložení povinné výbavy, protože pod podlahu kufru jí pochopitelně nedáte. Tam je jen kryt držený šesticí šroubů, který ukrává malý tříválec. Přístup k agregátu je však výborný. Kvůli motoru vzadu je kufr mělký, ale na délku větší než u konkurence z Kolína. Pokud vás napadlo, zda pohonná jednotka zavazadlový prostor nezahřívá, tak uvažujete správně. I Renault přiznává, že teplota v kufru může narůst až o 5 stupňů Celsia oproti prostoru pro posádku. Motor vzadu způsobuje i pozdější nástup topení. Kufr můžete zvětšit i sklopením zadních opěradel, případně i opěradla spolujezdce. Pak převezete i předměty o délce 2,3 metru. Jinak v autě není rezervní kolo, prostě se nikam nevejde.

Jízda

Pozice za volantem se mi zprvu hledá těžko. Sedí se totiž celkem vysoko, což nemám úplně rád. Na přední sedadla ovšem kritiku říci nemohu, jsou skvělá. Přesnost řazení je průměrná, ocenit ale musím řízení. Ačkoliv jde volantem otáčet velmi lehce, nedá si říci, že by řízení bylo necitlivé a přeposilované. Při využití maximálního rejdu napřílad při parkování otočíte volantem až čtyřikrát, takže jeho zploštělá spodní část vám bude trochu vadit. Díky umístěný motoru je jeho zvukový projev hodně utlumený, což mi přišlo jako škoda. Poslouchal se totiž mnohem příjemněji, než řada konkurenčních maloobjemových tříválců. Do vozu se ale přenáší dost vibrací, zejména při neslyšitelném volnoběhu jsou záchvěvy velmi rušivé. Za jízdy ovšem vibrace zmizí. Nejlépe se Renault Twingo chová až po vytočení otáčkoměru do horních cifer. Pak jede opravdu svižně a má příjemný zvuk, nemusíte se ale bát jezdit v nižším pásmu otáček, kde malý Francouz působí sebejistě, i když pak nemá příliš rychlou reakci na plyn. Vozu zkrátka sedí klidná jízda po městě. Umístění motoru sebou přináší další pozitivum – výborný rejd (poloměr otáčení zhruba 4,3 metru). Spolu se skvělým výhledem do všech směrů to znamená, že je Twingo opravdu hodně obratná mrška. Ztrácí ale trochu dech v komfortnosti na špatné silnici s nerovnostmi. Ty způsobují větší hluk a dovedou auto docela rozhodit.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda HR-V 1.5 CVT

Navzdory koncepci ale žádné Porsche nečekejte. Už jen proto, že stabilizaci prostě nemůžete vypnout. Jistě, já a řada mojich kolegů to bude považovat za chybu, ale je mi jasné, kam Renault nové Twingo cílil. A mezi nadšené diváky opičáka Harrise a amatérské závodníky to opravdu nebylo. I když s tím dlouhým rozvorem by to mohla být sranda. Auto je při jízdě hodně stabilní a překvapivě, vzhledem k výšce vozu, se ani moc nenaklání. Podvozek je tužší než například u Citroënu C1. Výborně chování vozu ovlivní také rozložení hmotnosti, protože 55% je na zadní nápravu. Problémy spojené s lehčí přídí se tak objeví až na dálnici, kde koncepce vozu ovlivňuje řízení. Auto je méně komfortní a bude vás svádět vyrazit mimo zastavěnou oblast na klikatější silnice. Bohužel, tam se zase projeví menší dynamika vozu. Na kruhových objezdech zase odhalíte vrozenou nedotáčivost vozu. To je způsobeno hlavně málo zatíženou přední nápravou.

Tabulková hodnota jízdy po městě udává 5,6 litru na 100 kilometrů. A to je měřené někde v laboratoři v simulovaných podmínkch s ideální teplotou. My jsme Twingo testovali ve dnech, kdy přažská hromadná doprava zkolabovala kvůli náhlému mrazu, ale přesto se průměr pohyboval kolem 5.8 litru. Že by se tedy konečně našlo auto, které bude schopné v létě jezdit za udávané hodnoty? Je to dost pravděpodobné. Pokud si chcete jízdu ve Twingu vyzkoušet, objednejte si testovací jízdu u Renault Zličín.

Závěr

Po nijak výjimečné druhé generaci to vypadá, že se Twingo opět konečně našlo. Celkově mám pocit, že je auto vtipné, ale ne v tom špatném slova smyslu. Vypadá skvěle a moderně, ačkoliv několika detaily odkazuje na starší auta značky. Hlavně ale působí dospěle, prostě jako malé, ale naprosto normální auto – neošizené bandou úředníků z finančního oddělení. To se dnes moc nenosí, u konkurence většinou hned vidíte, že sedíte v základním modelu, jako kdyby se ostatní automobilky vyžívaly v tom, že vám dají sežrat vaší spořivost. V Twingu se ovšem budete cítit jako majitelé, kteří malé auto chtěli a nekoupili jej jen proto, že by si větší nemohli dovolit. Malý prcek se odvděčí výbronou manévrovatelnostíovladatelností po městě. Perfektní dojem máte z použitých materiálu a zpracování jednotlivých dílů. Velkým plusem je i vysoká míra individualizace. Mimo město ale Twingo působí trochu líně. A navzdory většímu počtu dveří nelze očekávat, že více pasažérů přepraví lépe než dříve.

Základní cena (1.0 SCe Life ) 214 900 Kč

Cena testovaného modelu 280 900 Kč

Hledáte-li kvalitního prodejce vozů Renault, doporučujeme prodejce Renault Retail Group na Zličíně.

Porovnejte parametry vozu Renault Twingo s konkurencí na Autohled.cz

Foto: David Rajdl (http://rajdlstudio.com)

Komentáře