TEST Seat Leon Cupra ST

TEST Seat Leon Cupra ST

Španělské vozy Seat se pyšní sloganem Auto Emoción. Tak se pojďme podívat, zda to není jen pouhý reklamní trik. A abychom dali značce dobrou výchozí pozici hájit své tvrzení, může jako její advokát nastoupit ostré kombi Léon Cupra ST.

Vzhled

Seat Léon vypadá ve své poslední generaci opravdu dobře a je fajn, že se zbavil té karoserie připomínající MPV. Verze Cupra pak přidává k ladným křivkám pěkná kolaagresivnější nárazníky, jak se na sportovní verzi sluší. Rád také vidím střešní ližiny, bez kterých snad žádné kombi nevypadá úplně. Celkem podařený je tvar zrcátek, i když mi přijdou trochu malá. Tedy ne do šířky, jen na výšku. Líbí se mi ale jejich ukotvení ze dveří a ne od A-sloupku, což velice zlepšuje výhledzmenšuje mrtvý úhel.

 

Interiér

Ani tady nechybí dnes moderní a mnou nenáviděný vespod zploštělý volant. Ale do sportovních modelů tohle zkrátka dnes dávají všichni, takže ani Seat nezůstal výjimkou a nebudeme mu to vyčítat o nic víc než těm ostatním. Alespoň u volantu pochválím tvar jeho středu, protože je hranatý a vážně se na něj hezky dívá. Jinak je věnec pochopitelně kožený a celkem tlustý, kůže je částečně perforovaná a nechybí tu ani obligátní bicepsy. Pochvalu zaslouží i anatomicky tvarovaná sedadla s integrovanou ale poněkud krátkou hlavovou opěrkou. Na delších cestách bych jim moc nevěřil, že zvládnou potěšit vaše zadní partie, ale v zatáčkách je boční vedení sedáku úžasné. Oceňuji ale všudypřítomnou černou barvu, díky které vypadá vnitřek velmi útulně. K tomu přispívá i celkem hezký tvar palubní desky s motivem mnoha trojúhelníků, jež se promítá i na výdechách topení. Těmi je ohraničen i celkem malý displej palubního infotainmentu umístěném v periférním zorném poli. Velmi podařenou grafiku mají i krásně čitelné a přehledné budíky s číslicemi nula umístěnými úplně dole na šesti hodinách. Tam, kde končí hodnoty rychlosti, začíná ledkové pole signalizující stav benzínu v nádrži. Čím více LEDek svítí, tím více litrů zbývá propálit.

Jen trochu nečekáte pár věcí ve výbavě. Vždyť tohle je Cupra, výkladní skříň automobilky, takže sem počítal s plnou palbou, ale z nějakého důvodu tu chybí třeba výškové nastavování předních bezpečnostních pásů nebo navigace. Naopak mi ovšem něco přebývá, třeba panoramatické střešní okno zbytečně zmenšující tuhost kastle, což je u sportovnně zaměřených modelů spíše na škodu. Trochu mi vadil tvar kliky, která je u místa úchopu zahnutá a nepříjemně se za ní bere prsty. Horní část palubní desky je měkčená, všude jinde najdete tvrdé, ale kvalitně slícované plastové díly. Bohužel z plastu je i tvrdá loketka na dveřních výplních, ale tohle není auto, kde si budete opírat loket a pokud ano, jedete zkrátka špatně. Velmi příjemná je na úchop páka ruční brzdy, jen se moc nemohu dívat na manžentu. A kapsy ve dveřích mi přijdou dost malé, prostor na PET lahev budete hledat marně. Mějte však na paměti, že všechno tohle jsou drobnosti, které přestanete řešit, jakmile se rozjedete. A fajn je, že v Seatu je celkem dost místa i pro cestující na zadní tvarované lavici. Zavazadlový prostor má mělké dno a dveře postrádají elektrické zavírání. To mi ale nevadí, takový motorek totiž dost váží. Alespoň že pod podlahou je plnohodnotná rezerva.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CR-V 4WD 1,5T CVT – vyspělý vůz z vyspělé země

Jízda

Když nastartujete, nejenže rafičky proletí celé pole budíku, ale také motor se trochu protúruje. Nevím, možná je mi někde v podvědomí ještě pět let, ale vážně mě to baví. A také je tu obyčejný klíček, kterým se normálně otáčí, aby se nastartovalo, žádné startovací tlačítko. Zvuk linoucí se z výfuků, je velice hezký a už naznačuje, že máte čest s něčím lepším, ne jen s nějakým tuctovým kombíkem. Nastavuji pečlivě ovládací prvky a pozastavuji se nad řadicí pákou. Ta je sice krásně krátká, což je v pořádku, jenže je kvůli tomu celkem daleko od volantu. Hlavice je kulatá, což je vážně dobrý tvar, na ní je pak logo Cupra, u kterého mě překvapuje, jak málo ho znám. Zatímco vítězné véčko nebo wolfsburgské eRko mám vryté do paměti, tady si nejsem jistý, zda jej Seat poslední dobou neměnil. Ale honem zaplašit tyhle myšlenky, jako by na logu vůbec záleželo.

Od první chvíle vám zvuk motoru jasně naznačuje svůj potenciál. A ten se ukáže už při prvním rozjetí, kdy se ručička tachometru celkem rychle přemisťuje vstříc trojciferným hodnotám. Na sportovně laděné kombi je to opravdu dobré, ale vzhledem ke sloganu Auto Emoción jsem čekal trochu víc výbušnosti v jeho charakteru. Cupra je totiž velmi civilizovaná jako ostatní vozy koncernu a nevím, zda to v jejím případě není trochu škoda. Při plném nasazení začne sice trochu vzdorovat, zapírá vám část informací z tuhého řízení a tahá za volant. Snadno jí to ale odpustíte, protože z toho, kolik práce najednou mají gumy s udržením čisté stopy, poznáte, jak moc se Cupra snaží ze sebe vyždímat maximum, abyste se za jejím volantem usmívali. A to je v pořádku. Pokud vás zajímá spotřeba při opravdu ostré jízdě, tak ta se pohybuje zhruba na přijatelných 14 litrech. Když chcete poněkud zvolnit, můžete se spolehnout na velmi dobré brzdy. Jen na ten prostřední pedál opatrně, nástup brzd je dost jedovatý a chce to s pedálem pracovat velice citlivě. Při klidnější jízdě byl pak průměr 8 litrů, z toho po městě 9,2 a mimo něj 6,4.

Mohlo by vás zajímat:  Seat uvádí do prodeje Leon X-Perience

Závěr

Cupra je rozhodně dobrou volbou pro nadšené řidiče. Jistě, možná se vám mohlo zdát, že jsem byl trochu kritický, ale uvědomte si, že jsme dostali na test exemplář se slušnou porcí ujetých kilometrů na tachometru. A protože většina mých kolegů se z vozu snažila vyždímat neustále maximum, mám za to, že ty chyby připadají právě na vrub testovacímu huntování. Pokud by se v něm každý týden nestřídali různí řidiči s různými jezdeckými styly, jistě by obstál s čistým štítem na výbornou.

Základní cena (1,2 TSI Active) 307 900 Kč

Základní cena (Cupra) 682 900 Kč

Cena testovaného modelu 991 000 Kč

Porovnejte parametry vozu Seat Leon Cupra ST s konkurencí na Autohled.cz

Foto: David Rajdl (http://rajdlstudio.com)

Komentáře