TEST Škoda Fabia 1.2 TSI

TEST Škoda Fabia 1.2 TSI

Konečně je tady. Konečně se český národ dočkal nové generace populárního domácího hatchbacku. Sice už jsme vám přinesli první dojmy z jízdy verze Combi, ale nyní si už můžeme podrobněji rozebrat i klasický hatchback. Snad mi ale odpustíte, když budu tyto vozy trochu srovnávat. Už jen proto, že pod kapotou nám opět tepe přeplňovaná dvanáctistovka TSI, tentokrát ovšem s výkonem 81 kW.

Vzhled

Je lehké hodnotit vzhled pro sebe, ale složité vnucovat svůj názor někomu jinému. Ale myslím, že v případě druhé Fabie se mnou budete souhlasit, že vypadá podstatně lépe než předchozí generace. Kdybych na tu minulou chtěl být přímo hnusný, řekl bych, že není zas tak těžké být hezčí. Ale to bych jí křivdil. Každopádně opakovat to, že je třetí Fabia širší a nižší, by bylo nošením dříví do lesa. Celkově vyváženější proporce ale se vzhledem dělají divy. Navíc po kulaté druhé generaci tentokrát přibylo ostrých hran a tvrdších rysů. Design je sice pomíjivý, ale tohle by stárnout nemuselo. Samozřejmě ale finální posouzení vzhledu nechám na vás, ale divil bych se, kdyby se vám nová generace líbila méně než ta předchozí. Nikoho takového jsem zatím ještě nepotkal.

Interiér

Interiér považuji na nové Fabii za nejzdařilejší. Vhodnou a pohodlnou pozici za volantem u minulé generace se mi vůbec nepodařilo za celou dobu produkce najít. Snad leda, kdybych si uřezal nohy, ale nevím, jak bych pak šlapal na pedály. Nová Fabia vyřešila většinu neduhů předchozí generace a sluší se říct, že bylo načase. Konečně nesedíte na židli, ale v autě. A pokud už se ošíváte, že nemáte mých 190 cm, tak vězte, že volant si snadno nastavíte do optimální vzdálenosti. Řadící páka je sice stále dost nízko, ale vzhledem k tomu, že i vy sedíte níž, nemáte pocit, že řadíte někde u kotníku. Palubka je přehledná a všechny ovladače najdete přesně tam, kde je chcete mít. Plasty jsou sice tvrdé, ale kvalitně slícované a opracované. Díky tomu se nijak akusticky neprojevují. Škoda je, že si zatím nemůžete připlatit za dvouzonovou klimatizaci nebo navigaci Amundsen, ale těch pár týdnu do té doby asi vydržíte. Zatím lze navigaci mít se systémem MirrorLink, který na displeji zobrazuje obraz z vašeho smartphonu. Je dostupný jak pro operační systém Android, tak pro iOS, a kromě navigace můžete využívat i řadu dalších funkcí. Palubní desku oživuje i zdobný hladký panel, na který si můžete pořídit i samolepku s vlastním motivem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – modernizovaný kabát a osvědčená plug-in hybridní technika

Místa je uvnitř dostatek jak na předních, tak na zadních sedadlech. Dokonce i osoby sedící vzadu se tam nebudou cítit jako za trest. A pokud cestující vpředu nevyužije celý rozsah posunu sedadel, tak si za něj naskládáte nohy a nebudete mít otlačená kolena. Nad hlavou je místa také dost. Pro dlouhány to sice není zamýšleno, přesto prostor vzadu můžeme označit s klidným svědomím jako průměrný. Základní objem kufru je 330 litrů, čímž nová Fabia o 50 litrů předčí i aktuální generaci Volkswagenu Polo. Po sklopení opěradel pak objem vzroste až na 1150 litrů, ovšem se schodem u sklopených sedadel. Rovná plocha se nedá řešit příplatkovou zvýšenou podlahou, jak je tomu u verze kombi. Navíc hatchback nemá ani sklopné sedáky. A také nakládací hrana je výše než u předchozí generace.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia RS

Jízda

Agregát 1.2 TSI je sice známý například z větší Octavie, ale ve Fabii poprvé plní emisní normu Euro 6. To i díky systému Start-stop, který je u této motorizace standardem. Navíc má velmi kultivovaný chod. A pokud udržíte emoce na uzdě, bude se vám příjemně koukat i na ukazatel spotřeby. Překročit hranici 6 litrů (případně 8 litrů v městském provozu) není tak snadné.

Pouze k nejsilnější motorizaci dostanete šestistupňovou převodovku s delšími převody. Díky tomu se jízda po dálnici stane snesitelnější. Při dálničním limitu točíte zhruba 2700 až 2800 otáček a počítač ukazuje spotřebu v rozmezí 6,6 až 6,8 litru na 100 kilometrů. Pokud ale z dálnice sjedete, určitě budete chtít provětrat to stádo pod kapotou. Podle tabulek budete očekávat nástup motoru již v 1400 otáčkách za minutu, ale znatelněji se mladoboleslavský hatchback rozjede až kolem 2000 otáček. Ruční řazení má stejně, jako v případě kombíku, jemný, hladký, ale velmi přesný chod. Pokud ovšem projevíte trochu razance, rozhodně se nic nestane.

Příjemný dojem dělá nastavení podvozku. Je totiž naladěn hlavně na komfort, takže nepohodlím ve voze rozhodně nestrádáte. K tomu také přispívá výborné odhlučnění motoru. Celkově se vůz v tomhle ohledu dá srovnat i s o třídu většími vozy. Výkupným za to je ovšem pocit mírné nestability při ostré jízdě a využívání zdvihu tlumičů až k dorazům. Tedy alespoň pokud pojedete opravdu hodně ostře na velmi rozbité silnici. Ale také se od vás nečeká, že budete zatáčky řezat jako Esapekka Lappi. Zadní část je naladěná velmi měkce, díky čemuž osoby na zadních sedadlech netrpí na uskákaných cestách. Přitvrzení ani není potřeba, protože tohle není žádný hot-hatch. Oproti kombíku se však hatchback projevuje o fous více nedotáčivěji, což můžeme připsat na vrub kratšímu zadnímu převisu. Dříve typická uskákanost zadní části se již ve třetí generaci takřka nedostavuje. Znovu je ale na místě připomenout, že si toho při běžné jízdě opravdu nemáte šanci všimnout. Spíš zaregistrujete větší boční náklony v zatáčkách.

Mohlo by vás zajímat:  Jaguar I-PACE EV400 S AWD – posel z doby elektrické

Závěr

Druhá generace Fabie potřebovala už obměnu jako sůl. Když jsem v ní jel, měl jsme vždy několik stejných výhrad, ale nedalo se říci, že to je špatný vůz. Ale nyní, když je na scéně třetí generace, teprve si uvědomíte, o kolik lepší vlastně je. Navíc se rapidně zlepšila kvalita jízdního komfortu a celý vůz působí mnohem dospěleji než doposud. A nejsilnější motorizace je rozhodně dobrou volbou, která potěší příjemnou spotřebou. Škoda navíc tradičně nabízí velký zavazadlový prostor v rámci své třídy, i když po sklopení opěradel nenabídne rovnou podlahu. A podstatně se zlepšila ergonomie, jen pár drobností může být limitujících, například vyšší prahy u zadních dveří.

Základní cena ( 1.0 MPI Active) 234 900 Kč

Základní cena (1.2 TSI Ambition ) 296 900 Kč

Cena testovaného modelu 387 100 Kč

Foto: rajdlstudio.com