TEST Škoda Fabia 1,2 HTP – Český sen

TEST Škoda Fabia 1,2 HTP - Český sen

Škoda Fabia se stala velmi rychle bestsellerem již ve své první generaci, která se začala vyrábět koncem minulého tisíciletí. Nahrazovala tak velmi úspěšnou řadu Felicia, jenž tou dobou nedosahovala kvalit a parametrů konkurenčních vozidel. Oba modely se ale vyráběly současně až do roku 2001, kdy byla výroba oblíbení Felicie ukončena.           

Český národ je národem kritiků, ale přestože si většina populace často neodpustí peprnou poznámku mířenou na ceny, výbavy či celkový vzhled mladoboleslavských vozidel, prodejní čísla jasně nasvědčují tomu, že pravda bude ležet asi někde jinde. Ikdyž stále platí lidové moudro: sto lidí, sto chutí.           

Nám v redakci každopádně úspěchy Fabie neunikají. Proto jsme se rozhodli Vám přinést test jednoho z našich redakčních vozidel, které s námi sdílí každodenní strasti hektických všedních dnů. Přivítejme tedy společně naši Škodu Fabia druhé generace!     

Exteriér     

Celkový design exteriéru vozidla se nemusí líbit každému. Fabia je velice často kritizována za příliš vysokou stavbu a malou šířku, která vynikne především při pohledu zezadu. Ano, auto je docela úzké a při své základní konfiguraci, kdy vyjíždí do světa na 14“ kolech může, působit lehce komicky. Divili byste se ale, co dokáží s celkovým zevnějškem udělat originální litá kola. Náš vůz jezdí na 15“ litých kolech Antares o šířce 195 milimetrů, dodávané za příplatek. Šířka není pro celkový pocit z jízdy nijak limitní a přechod na zimní, o 10 milimetrů užší kola prakticky nepoznáte. Tak jako tak nám připadá vozidlo velmi dobře proporčně vyvážené, a pokud sáhnete po výbavovém stupni Ambiente a vyšším, navodí Vám pocit luxusu kliky a kryty zrcátek lakované v barvě vozu a přední mlhové světlomety. Ano, je to maličkost a v současné době již samozřejmost, nicméně absenci těchto drobností na první pohled poznáte. 

         

Interiér

Po usednutí za volant Vás obklopí moderně vypadající interiér, který se honosí kvalitními plasty. Ty jsou v horní části přístrojové desky měkčené a to je detail, kterými se ještě dnes nemůže chlubit celá řada dražších vozidel, nejen v segmentu malých vozů. Slícování plastů je rovněž na velmi vysoké úrovni. To poznáte především na středové konzole, kde jsou vinou absence přepínačů elektronických asistentů nebo přípravy pro mobilní telefon použity plastové záslepky. Těmito prvky náš vůz vybaven není, za to se může pochlubit elektricky stahovanými předními okny, vyhřívanými zrcátky a denním svícením. Počínaje výbavovým stupněm Ambiente bylo v nabídce i výškově stavitelné sedadlo řidiče, které Vám ve spojení s všestranně nastavitelným volantem poskytne dokonalý posed za volantem. Co se týče sedaček, s těmi to zase tak slavné není. Čalounění Onyx-Onyx sice vypadá hezky a dokáže zakrýt drobné nečistoty, dostatečnou oporu v zatáčkách Vám ale sedáky ani opěradla nezajistí. Raději bychom sáhli po sedačkách, které jsou součástí paketu Sport.

Celkový pocit z interiéru je výborný. Díky výšce vozidla nebudete mít problém s dostatkem místa nad hlavou, a pokud si 190 centimetrů vysoký řidič nastaví sedadlo do ideální polohy, pořád ještě zbývá dostatek místa pro cestujícího sedícího za ním. Problém by ale mohl nastat v případě prostoru v příčném směru. Toho totiž s příchodem druhé generace Fabie malinko ubylo, průměrná česká rodina však tento jev zřejmě ani nezaznamená.          

Manévrování s vozidlem v džungli velkoměsta není problém. Z Fabie je velmi dobrý výhled díky velké prosklené ploše a obrovská vnější zpětná zrcátka zase zajistí pohodlné a bezpečné parkování. Skvělou vlastností je také poměrně velký rejd, který umožní, že se Fabia otočí doslova na pětníku.           

Jednou z věcí, která by Vám mohla zpříjemnit cestování je solidní aparatura. Tu ale ve Škodě Fabia nehledejte. Při použití základní přípravy pro rádio Vás jistě nepotěší všechny čtyři reproduktory umístěné v přední části, ale ani zvuky, které se z nich linou. Vinou nýtových spojů v útrobách dveří totiž začínají tělesa velmi rychle rezonovat a tento jev se příliš nezlepší ani po snížení hlasitosti. Doporučujeme tedy při koupi požádat prodejce o nabídku něčeho lepšího, v nejlepším případě i pro cestující sedící na zadních sedadlech.   

Motor  

Pohonnou jednotku v testovaném voze zajišťuje řadový tříválec HTP o obsahu 1,2 litru a maximálním výkonu 51 kW. Ano, řeknete si, že je v nabídce spousta lepších motorizací pro český kompakt, za pravdu bychom Vám ale mohli dát až s příchodem moderních přeplňovaných motorů TSI. Ty ale v době testování vozu v nabídce nebyly,  proto byl motor HTP nejlepší alternativou z hlediska výkonu, spotřeby a celkových provozních nákladů.       

   

Motor technicky vychází ze čtyřválcového předchůdce o obsahu 1,6 litru. Ten ale byl již v době svého příchodu značně zastaralý a úběrem jednoho válce pro použití v malých Fabích se problém rozhodně nevyřešil. Agregát se potýká velmi často s nepravidelným chodem na volnoběh a to v některých případech již po 50 tisících kilometrech. Soukromí vlastníci autoservisů se domnívají, že tento jev vzniká příčinou ztráty komprese vinou netěsnosti. V nízkých otáčkách má směs více času uniknout nedovřeným ventilem, což se přidáním plynu většinou srovná. Podfukování ventilu ale přináší obrovské tepelné namáhání, což se nejčastěji projevuje podpálením ventilů nejdřív na jednom, později na ostatních válcích. Naši Fabii kolísání otáček trápilo také, autorizovaný servis ale řešil problém přehrání SW řídící jednotky. Příčin nepravidelného volnoběhu však může být vícero. Stále ale platí, že pokud budete pravidelně navštěvovat autorizovaný servis a dodržovat servisní intervaly, motor se Vám odvděčí výbornou spotřebou v rozmezí od 5 do 6 litrů na sto kilometrů a jistě potěší i zátah od nízkých otáček. Ten se hodí převážně ve městě, kam je Škoda Fabia primárně určena.           

Jízda

Podvozková platforma vychází z první generace Fabie. To může na počátku vyznívat trochu špatně, každopádně podvozek příjemně tlumí nerovnosti a výborně se vypořádá s vysokou stavbou karoserie. Vozidlo se v zatáčkách příliš nenaklání a přináší dostatečnou zpětnou vazbu. Jediným zaznamenaným problémem jsou zvuky, které se občas ozývají od přední nápravy v případě úplného vytočení kol v nízké rychlosti při přejezdu příčných nerovností. S tímto faktem se ale bohužel nedá nic dělat, jelikož vzniká vinou konstrukce přední nápravy.           

Resumé

Škoda Fabia druhé generace nabízí v současné době výborný poměr mezi cenou, výbavou a výkonem. Za vaše peníze dostanete ve standardu posilovač řízení, čtyři airbagy, centrální zamykání a komplexní záruku na dva roky nebo 60 000 ujetých kilometrů. V záplavě podobných modelů vyčnívá puncem české značky a kvalitou zpracování na německé úrovni. Pokud tedy hledáte auto, které Vám bude věrně sloužit řadu let, rozhodně sáhněte po některé variantě malého modelu mladoboleslavské automobilky.

 

Základní cena vozu: 224 900 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 315 500 ,- Kč 

 

Klady:

– Roztomilý design

– Komfortní podvozek

– Slušný prostor

– Nízká spotřeba

– Zpracování interiéru

– Neporuchovost

 

Zápory:

– Vibrace tříválcového motoru

– Zvuková kulisa motoru

– Kolísání otáček

– Zvuky od přední nápravy

Komentáře