Test Škoda Kodiaq Scout: V terénu podrží, na silnici uhlídá spotřebu

Náš redakční test vozu Škoda Kodiaq Scout měl být původně spojený s návštěvou autosalonu v Ženevě. Ten byl nakonec zrušen a tak jsme vůz otestovali pouze v rámci našich hranic a vyzkoušeli jeho schopnosti a vlastnosti jak na okreskách i dálnicích, tak samozřejmě i v terénu.

Design láká na svou robustnost

Na první pohled je jasné, že Škoda Kodiaq Scout není žádný prcek. Jak jeho výška, tak i délka dává tušit, že ho na parkovišti nebo kdekoliv jinde jenom tak nepřehlédnete. Prvky této verze, které mají za úkol přitáhnout pozornost, je určitě robustní přední nárazník, který je doplněný stylovým stříbrným spojlerem. Neméně robustně, ale designově povedeně působí také zadní nárazník se stříbrně lakovaným krytem, který taktéž dovede zdůraznit celkovou charakteristiku vozu.

K tomu přidejme také ochranné plastové lemy blatníků nebo plastové části v oblasti prahů, které zde pochopitelně plní také svou určitou praktickou funkci. Vrátíme-li se zpět k té designové, nelze opomenout ani výrazné logo SCOUT umístěné na obou předních blatnících, nebo povedená výrazná zrcátka.

Zdroj obrázku: Vlastní fotografie, David Hampl

Hezký, stylový, ale i praktický uvnitř

S povedeným designem se nešetřilo ani uvnitř. Pozornost přitáhly hlavně dekorační dřevěné lišty, nebo zajímavé linie v samotných dveřích. K tomu přidejme kožený volant, či pedály z ušlechtilé oceli. K tomu všemu přidejme i množství různých přihrádek, které podpoří i praktičnost interiéru. Třeba i ta pod loketní opěrkou, kam se lze dostat buď vysunutím, nebo otevřením. Jak se vám to hodí. Další prostor na odložení věcí najdete třeba za dřevěným obložením u spolujezdce. O co více praktická tato přihrádka, je, o to více fórově a obyčejně plastově při své otevírání působí. Co nás celkem zklamalo, v záplavě dobře vypadajících plastů, jsou rukojeti dveří, kam tvrdý plast prostě příliš nesedí. Hlavně v porovnání s dalšími materiály.

Během pohodlného posezení můžete také zvednout oči výše, k panoramatickému střešnímu oknu, které je možné při slunečním počasí zakrýt látkovou roletkou. V létě zase může přijít vhod možnost otevření střešního okna. Kam však své oči raději nesměřujte, to je řadicí páka, kterou celkem hyzdí nápis DSG 4×4, který má sice upozornit na toto pozitivum, ale k povedenému designu interiéru to opravdu nepřispěje. Kam však očima zamířit určitě můžete, to je dotykový displej, který reaguje i na pohyb před tím a automaticky aktivuje výjezd kontextové nabídky, která je hned přístupné bez dalšího hledání.

Uvnitř vozu musíme jasně pochválit i dostatek místa. A je jedno, zda jste se vezli v první, nebo druhé řadě sedadel. Naše sedmimístná verze umožnila vyklopit si ještě třetí řadu, kde už sice bylo prostoru méně, ale cestování zde nebyl problém. Už to, jak je vůz dlouhý, jasně napovídá, i faktu, že u něj nebyla nouze o objemný zavazadlový prostor. Ten otevřete, i když máte plné ruce, jedním pohybem nohy pod zadním nárazníkem. A zavření? Jedním tlačítkem. A komu by přece jenom nestačil, praktická páčka vysune tažné zařízení pro zapojení vleku.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu e-208 - stylový a hbitý městský elektromobil
Zdroj obrázku: Vlastní fotografie, David Hampl

Benzínový motor a pohon 4 x 4

Škoda Kodiaq Scout je k dispozici ve variantě jak naftovými motorizacemi, tak s benzínovou motorizací. Právě tento motor 2,0 TSI byl pod kapotou naší testované verze. Těšit jsme se mohli z automatu DSG, pohonu 4 x 4, nebo i ze slušné maximálky, kterou jsme bohužel z důvodu zrušení cesty na ženevský autosalon nemohli reálně otestovat na německé dálnici.

Řídící jednotka vozu Škoda Kodiaq Scout v podstatě neustále monitoruje a vypočítává optimální přenos hnací síly na obě nápravy, aby jakákoliv jízda, bez ohledu na podmínky a místo byla vždy zárukou, že budeme mít vůz zcela pod kontrolou tak, jak potřebujeme. Vše funguje zcela automaticky bez nutnosti toho, aby řidič do pohonu 4×4 zasahoval, či si ho musel nějak nastavovat. Může se tak věnovat výhradně jenom své jízdě a auto se postará o zbytek.

Zdroj obrázku: Vlastní fotografie, David Hampl

Jízdní režimy, ať jste, kde jste

Škoda Kodiaq Scout zaujme volbou jízdních režimů, které z auta dělají pomocníka v podstatě kamkoliv. Zimní jízdu v pohodě zvládnete s režimem Snow, tu ekonomickou zase v režimu Eco. Kdo plánuje delší cestu a chce si užít pohodlí, režim Comfort rázem promění Kodiaq v příjemnou houpavou loď, která dokonale zvládá jakékoliv nerovnosti. Naopak při zájmu vyzkoušet na vlastní kůži slušné zrychlení, stačí navolit režim Sport a auto je o poznání tvrdší. A kdo chce mít vše ve svých rukách, má k dispozici pádla pod volantem, kterými bude rychlosti řadit tak, jak si přeje.

Rozdíl mezi jízdními režimy je opravdu znatelný a skutečně tu nejsou jenom na okrasu. Samozřejmostí je i režim Individual, který umožní nastavit vše přesně podle představ řidiče.

Zdroj obrázku: Vlastní fotografie, David Hampl

Pomocník v terénu, pohodlný koráb na silnici

Vozu Kodiaq Scout určitě nelze vytknout jeho všestrannost. Díky pohonu 4×4 se s ním neztratíte ani na horské zasněžené silnici, ani v terénu, kde potěší jak přední a zadní nájezdové úhly, tak i ochranné prvky které eliminují riziko případného poškození karoserie. Aby byla jízda v terénu zvládnutelná co možná nejlépe, stačí použít tlačítko off-road umístěné hned vedle řadicí páky, kterým vozu řeknete, že od něho při jízdě v terénu chcete vytěžit skutečné maximum a potřebujete, aby vám v případě potřeby pomohl.

Když naopak vyrazíte na zpevněnou silnici, můžete poznat druhou stránku auta. Silniční pohodlný koráb s režimem Comfort, který vás i na dlouhých cestách naučí, co je to pohodlí. A to i s jistotou příjemné spotřeby, přesto že mluvíme o tak velkém a těžkém autě. A pokud byste si přece jenom chtěli trochu zablbnout a benzinový dvoulitr využít naplno, proč ne. I to je tvář Kodiaq Scout.

Ke komfortu jízdy však přispěje i nezávislé topení, s možností zapnutí pomocí dálkového ovladače. Než vyjdete z domu, můžete z okna zamířit na svůj vůz a funkci snadno aktivovat. Kdo má rád i teplo ze sedadel a volantu, má možnost obojí nastavit hned ve třech režimech. Tlačítko na vyhřívání volantu zde však nenajdete. Aktivuje se automaticky při zapnutí ohřevu sedadel a skrz displej následně ovládáte, co chcete přesně vyhřívat a s jakou intenzitou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Lexusu RX 450h AWD LUXURY (2020) – luxusní SUV a jeho aktuální modernizace
Zdroj obrázku: Vlastní fotografie, David Hampl

Jízdu zvládne skoro i bez řidiče

Nemluvíme zde samozřejmě o autonomním řízení jako takovém, ale mluvíme zde o využití všemožných asistentů. Zatímco v terénu neopomenete stisknout tlačítko off-road, na běžných cestách vám přijde vhod škála asistentů, díky kterým vám postačí pouze sedět a držet se volantu. Škoda Kodiaq Scout pohlídá mrtvé úhly (decentně se zobrazováním přímo v zrcátku, ne v rámci velkého ošklivého světla, jako měl třeba náš testovaný Passat, nebo Kamiq), nebo vás udrží v jízdním pruhu. A to velmi slušně, s vedením optimální jízdní stopy. Zde vás bude držet, i pokud chcete (s blinkrem nebo bez) sami vyjet, ale je detekován vůz v mrtvém úhlu. Po chvíli přetlačování vás však Kodiaq přece jenom pustí.

A co umí dál? Třeba  vám pohlídá rychlost díky funkci adaptivního tempomatu. Ten nám však přišel při dojezdu k některým vozidlům příliš agresivní, hlavně potom ve městech, při brzdění na světlech, i když vozidlo před námi zpomalovalo celkem plynule. Na druhou stranu přijde vhod krátká informace o tom, že Kodiaq již zaznamenal vůz před námi. Víme tak nejenom to, že o něm auto ví a bude na něho reagovat, ale například na dálnici je to při nás signál pro zahájení předjíždění, aniž bychom riskovali, že začneme zpomalovat.

Kdo se rozhodně zapřáhnout vlek, tomu Kodiaq usnadní parkování a zajíždění s tím díky dalšímu z takzvaných Simply Clever prvků. Ve výbavě vozu nechybí také parkovací kamera a parkovací senzory, díky kterým přesně víte, co se kolem vás děje – což vzhledem k robustnosti vozu opravdu přijde vhod. A abyste byli při couvání v klidu, auto vám automaticky ztlumí i rádio.

Jízdě pomůže i přisvícení do zatáčky, automatická dálková světla, stejně jako systém čtení dopravních značek, který je vaším třetím okem. Díky systému Traffic Jam Assist už se nemusíte nervovat v kolonách, jelikož i nepříjemné popojíždění vám Kodiaq dokáže usnadnit, když už se zácpě nelze vyhnout. Pokud zde necháte aktivovaný i systém start-stop, potěší to, že motor startuje ne až na základě vašich reakcí, ale když Kodiaq detekuje, že se rozjíždí auto před vámi.

Závěrečné shrnutí

Jak Škoda Kodiaq Scout nejlépe ohodnotit? Jako skvělý všestranný vůz, který má co nabídnout. Ať už si chcete užít svižnosti a dravosti jízdy (která u tak velkého auta příjemně překvapí), či chcete cestovat v pohodlí, nebo se chcete vypravit na hory či do terénu. Moderní prvky pomohou a ukážou, jak jednoduše se dá jezdit a velký zavazadlový prostor či možnost využití zadní řady sedadel je zárukou, že můžete vyrazit i jako početná rodina. A nebojte, dvoulitrový benzin i plně naložené auto bez problémů utáhne.

Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázku: Vlastní fotografie autora

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora