TEST Škoda Yeti 2,0 TDI 4×4 DSG – Cesta z města

TEST Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG - Cesta z města

Jistě si všichni vzpomenete na koncept modrého kompaktního SUV Škoda Yeti, který světlo světa spatřil na Mezinárodním autosalonu v Ženevě. Tehdy se psal rok 2005 a v českých luzích a hájích způsobil obrovské pozdvižení. Vedle Felicií, Fabií se mělo najednou objevit vozidlo, v té době pro českého výrobce, zcela nové kategorie, které konečně vypadalo jako z třetího tisíciletí a které mělo pozdvihnout image značky do ještě vyšších sfér.

V květnu roku 2009 začaly sjíždět z pásů výrobního závodu v Kvasinách první sériové kusy a my jsme mohli Yetiho obdivovat podruhé. Tentokrát za to, že si v ničem nezadal s konceptem a do výroby se dokázal protlačit i takový výstřelek, jako jsou přední kruhové světlomety. Nyní po více než čtyřech letech ve službě se dostavila modernizace vzhledu a my se v našem dnešním testu podíváme na to, jestli má cenu čekat na zcela nový vůz s faceliftem nebo sáhnout po zásobách ve skladech dealerů, kteří dnes nabízejí Yetiho za zvýhodněné ceny.

Design

Obcházím 4223 mm dlouhé vozidlo s litými koly o velikosti 17 palců a s tmavě modrým lakem karoserie a nemůžu se zbavit dojmu, že i po více než 4 letech ve výrobě vypadá Yeti stále k světu. Čelním partiím bezesporu dominuje mohutná chromovaná maska chladiče s vertikálním žebrováním a kruhové světlomety s funkcí denního svícení a mlhových světel. Tohoto prvku si musíme vážit především proto, že v modernizované variantě o něj již budeme ochuzeni. Kruhové světlomety možná byly z funkčního hlediska zbytečné, přesto však vozu dodávaly osobitý výraz, který se v dnešní době unifikovaného designu již poněkud vytrácí.

Boční partie s nízkou linií bočních oken jsou čisté jako nepopsané stránky papíru a vše je završeno kolmou výklopnou zádí. Dojem pořádného SUV pak zdůrazňují mohutné střešní ližiny a výrazné nárazníky. Už jen chybí rezerva umístěna na víku zavazadlového prostoru. Jestli můžu něco kritizovat? Pak jedině obrovské vykrojení pro kola. V nabídce výrobce totiž nenajdete žádný rozměr kol, potažmo profil pneumatik, který by tuto mezeru adekvátně vyplnil.

Interiér a vnitřní prostor

Volně se přesuneme skrz velké přední dveře do interiéru, kde si nás hýčká ergonomicky takřka dokonale zpracovaná přístrojová deska v čele s kůží obšitým čtyřramenným multifunkčním volantem, který padne do ruky stejně dobře jako volič převodovky. Přímo před očima máme dvojici velkých tubusů s rychloměrem a otáčkoměrem, mezi které se již tradičně vměstnal Maxi Dot. Třešničkou na dortu je pak navigační systém Columbus s dotykovou obrazovkou. Grafika se stále nemá za co stydět, stejně jako mapové podklady. Osobně bych ovšem uvítal rychlejší reakce celého systému a o pár centimetrů výše umístěný displej. Tuto výtku slýchá automobilka již celé roky, přesto se stále nepoučila.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC – hvězda pro nenáročné

Škoda Yeti koncepčně vychází z modelu Octavia druhé generace a v interiéru je to opravdu znát. Na předních sedadlech se pohodlně usadí i osoby výraznějšího vzrůstu, kdy místa nad hlavou budou mít i tak opravdu požehnaně. Navíc díky zvýšenému posedu a vysokému čelnímu sklu je z vozu velmi dobrý výhled všemi směry a rozhodně potěší i dobrý odhad vnějších rozměrů vozu. Pokud by však měl někdo v tomto aspektu menší problémy, vždy je tu pomocná ruka v podobě parkovacích čidel.

Velkorysý vnitřní prostor nalezneme i ve druhé řadě sedadel. Ta je plně variabilní, kdy lze například prostřední sedadlo zcela vyjmout a zbývající dvojici posunout o 80 mm směrem ke středu. Nabídka vnitřního prostoru je pak v tomto případě opravdu bezkonkurenční. Co úplně ideální není, je objem zavazadlového prostoru, který v základní konfiguraci nabízí lehce podprůměrných 416 litrů. Po sklopení sedaček objem naroste na 1580 litrů. Úplné vyjmutí pak objem zvýší o dalších 190 litrů.

Pohonná jednotka

O pohon námi testované varianty se staral vznětový čtyřválec se systémem common-rail o zdvihovém objemu 2,0 litru disponující výkonem 103 kW při 4200 otáčkách za minutu a točivým momentem 320 Nm, který je dostupný již od 1750 otáček za minutu. O přenos těchto sil na všechna čtyři kola se stará šestistupňová dvouspojková převodovka DSG v součinnosti s mezinápravovou spojkou Haldex čtvrté generace. Ta rozděluje hnací sílu variabilně na obě nápravy a zároveň zabraňuje vzniku sil v hřídelích při jízdě zatáčkami. Spojka navíc nečeká s připojením kol zadní nápravy až do okamžiku prokluzu, takže je v činnosti mnohem častěji, než byste si mysleli. Není to negativní vlastnost. Ba právě naopak, neboť díky tomu se dokážete rozjet na každém povrchu bez zásahu protiskluzového systému.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC

Tolik teorie, jak je na tom praxe? Ta věrně kopíruje papírové hodnoty, je tedy zřejmé, že motor se nejlépe cítí v pásmu od dvou tisíc otáček, kde nabídne solidní dynamiku. Přesto od něj žádné zázraky čekat nemůžete. Když se s tímto faktem smíříte, odvděčí se Vám Yeti opravdu slušnou spotřebou. Při stokilometrové rychlosti točí pohonná jednotka zhruba 1900 otáček za minutu. Aktuální spotřeba je v tomto případě zhruba 4,6 litrů na sto kilometrů. Zrychlení o 30 km/h pak znamená zvýšení spotřeby o 2,5 litrů. Během našeho testu s využitím silnic všech tříd se spotřeba v kombinovaném režimu pohybovala okolo šesti litrů na každých 100 kilometrů. Lze tedy říci, že Vás Yeti nezklame v žádném důležitém aspektu.

Jízdní vlastnosti

Ambiciózní Yeti nezklame ani po stránce jízdních vlastností. Kombinace litých kol o velikosti 17 palců a relativně tuhého podvozku sice může znamenat, že občas ucítíte příčné nerovnosti více než byste čekali, přesto na nás chování vozu s krátkými převisy a rozvorem 2578 mm působilo vyspělým dojmem. Vozidlo s lehce odtažitým, ale příjemně tuhým a přesným řízením na cestách funguje skvěle a v zatáčkách se naklání jako standardní hatchback nižší střední třídy. Obtěžovat Vás nebude ani hluk při vyšších rychlostech.

SUV jako takové by mělo mít ucházející jízdní vlastnosti a schopnost zdolat mírnější terénní nástrahy. Těch Yeti zvládne překvapivě mnoho. Omezujícím faktorem je v tomto případě pouze světlá výška 180 mm. Systém Haldex ovšem funguje na jedničku a vozidlo nerozhodí ani mokrá louka či rozbahněná vozovka. Příjemným doplňkem je asistent pro sjíždění svahů.

Závěr

Ptáte se, jestli bych Vám Yetiho doporučil? S čistým svědomím Vám můžu říct, že ano. V současné době se navíc varianta se vznětovou pohonnou jednotkou a pohonem všech kol prodává za cenu od 399 tisíc korun, což je nabídka, která jen velmi těžko hledá konkurenci.

 

Základní cena vozu: 399 900 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 729 900 ,- Kč

 

Klady

– vnitřní prostor

– vzhled

– kvalitní interiér

– pohon všech kol

– úsporná pohonná jednotka

Zápory

– menší objem zavazadlového prostoru

– tvrdší podvozek

– nízko posazený displej navigace