TEST Škody Kodiaq RS 2.0 TSI – od kulturistiky k atletice

0

Největší mladoboleslavské SUV si dopřálo tradiční omlazovací kúru. Modernizovaná Škoda Kodiaq verze Laurin & Klement pak naším redakčním testem prošla již koncem minulého roku. Nyní tu však máme vrcholnou verzi RS, která ke svým optickým inovacím vyfasovala navíc novou pohonnou jednotku. Vrcholný Kodiaq RS již tedy nepohání „mocný“ dvěma turby přeplňovaný diesel, ale benzínové 2.0 TSI, které známe z „eresové“ Octavie.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Modernizace Kodiaqu si s vnějším vzhledem vozu pohrála jen minimálně, přesto celkem patrně. Základní kontury vozu zůstávají tradičně zachovány a na voze se mění pouze jednotlivé detaily.

Největší změnou pak prošla přední partie, která nyní disponuje světlomety nového tvaru. Světlomety jsou nově vybaveny funkcí LED Matrix a tvarově striktně navazujících na přední masku. Přední maska dostala nové pojednání s výraznějším tvarováním jednotlivých lamel. Obdobných úprav se nově dočkala také přední kapota a jasně patrné změny se odehrály také v rámci předního nárazníku, testovaná verze RS nabídne navíc jeho agresivnější tvarování a jinak rozložené lakování spodní partie.

Zadní partie disponuje lehce pozměněným tvarováním zadních lamp, novým spoilerem pátých dveří a nově také dvojicí objemných chromovaných koncovek výfuku, které nejsou žádnou lacinou imitací. Samozřejmostí verze RS je pak kontinuální „odrazka“ přes celý zadní nárazník.

Tradiční boční profil Kodiaqu výrazně oživují 20″ kola, která jsou však nově opatřena plastovými kryty snižující emise a spotřebu vozu. Hlavní výhodou těchto krytů je, že jsou plně demontovatelné a mohou tak klidně tvořit celoroční expozici na štěně vaší garáže.

Aktuální modernizace přinesla Kodiaqu více robustnosti a stran samotného výrazu působí o poznání agresivněji.  Pro testovanou sportovní verzi RS je tento posun celkem přínosný, u klasických lidovějších verzí si tím však nejsem zcela jistý.

Mohlo by vás zajímat:  Test Aprilia SR GT 125: Tenhle skútr nemusí zůstávat jenom ve městě
Foto: Jan Horský

Interiér

Aktuální omlazení vozu zasáhlo jeho interiér jen okrajově. I nadále mu dominuje poměrně subtilní horizontálně členěná palubní deska s dvojicí příjemně dimenzovaných displejů. Vrcholné RS pak nabídne plně digitální přístrojový štít o úhlopříčce 10,25″. Zde zobrazované údaje nabídnou tradiční, červeně laděnou, grafiku a více módů zobrazení. Displej palubního infotainmentu disponuje systémem Columbus a uhlopříčkou 9,2″.  Rozložení palubní desky je i nadále velmi přehledné, ergonomicky dobře zvládnuté a ovládání je zastoupeno převážně klasickými ovladači. Což je velmi pozitivní informace.

Sportovní charakter verze RS se v interiéru projevuje celkem tradičně. Nechybí tedy sportovně střižené sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami, nebo všudypřítomné prošívání červenou nití. Novinkový je v Kodiaqu multifunkční volant, který známe z ostatních novějších modelů značky. V případě verze RS je trojramenný a vybavený plaketou RS. Tu najdeme také na celkem mohutném voliči automatické převodovky, který tvoří jistou dominantu středového tunelu

Stran vnitřní prostornosti je na tom Kodiaq i po modernizaci stále stejně dobře. Testovaný kousek nabídl navíc příplatkovou sedmimístnou specifikaci v podobě sklopné třetí řady sedadel. Samotný přístup a prostor k sezení je samozřejmě adekvátní velikosti zavazadlového prostoru. Cestování zde je tedy spíše nouzové, případně určené pro nejmenší členy rodiny.

Osazení benzínové motorizace umožnilo přítomnost akumulátoru klasicky v motorovém prostoru. To má za následek pozitivní navýšení objemu zavazadelníku na základních 835 l objemu a přítomnost klasického dojezdového kola.

Foto: Jan Horský

Novinková benzínová motorizace a jízdní dojmy

Největší změna aktuální modernizace postihla právě testovaný Kodiaq RS. Pod jeho kapotu se totiž nově nastěhovalo přeplňované benzínové 2.0 TSI. Tato motorizace vystřídala dvoulitrovou naftu, která byla dopována dvojicí turbodmychadel a nabídla 176 kW výkonu a úctyhodných 500 Nm točivého momentu. Benzínové 2.0 TSI pochází z „eresové“ Octavie a nabídne 180 kW (245 koní) výkonu a 370 Nm točivého momentu. Benzínové TSI nabídne tedy o něco vyšší výkon, ale o 130 Nm nižší hodnotu točivého momentu. Kodiaq RS je však nyní rychlejší, maximální rychlost je stanovena na 234 km/h, lepší je také jeho zrychlení, z 0 na 100 km/h to zvládá za 6,5 s.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hondy e Advance – výjimečnost a originalita městského elektromobilu

Projev benzínové motorizace je zcela logicky odlišný od projevu předchozího dieselu, absence točivého momentu má totiž za následek častější střídání jednotlivých rychlostí. To vám v případě výborně fungující DSG převodovky samozřejmě vůbec nevadí, navíc tento jev jednoznačně podporuje adekvátní sportovní charakter vozu. V případě sportovního režimu je pak každé podřazení doprovázeno umělou zvukovou kulisou meziplynu, o které se celkem povedeně stará Dynamic Sound Booster.

Přítomné jízdní režimy celkem tradičně a schopně mění chování vozu. Kodiaq RS nabídne režim Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow. Volba jízdního režimu má pak přesah do nastavení adaptivního podvozku DCC, řízení, pohonu, případně do účinnosti zmiňovaného zvuku motoru. Režim Individual je pak plně nastavitelný uživatelem vozu.

Kodiaq RS tak nabídne široké nastavení, od tichého a houpavého komfortního projevu bez umělé zvukové kulisy, až po tuhé a celkem jisté vozidlo s rychlou a důraznou reakcí převodovky, která je podpořena zajímavou zvukovou kulisou.

Sportovně střižený Kodiaq je i po modernizaci vybaven avizovaným systémem Dynamic Sound Booster. Jedná se o zařízení, které generuje umělý zvuk nejen do kabiny, ale také do exteriéru, a to díky zařízení v zadní podvozkové části vozu. Když už se přenesete přes fakt, že se jedná jen o jisté divadlo, kterým „eresový“ Kodiaq klame jak vás, tak své okolí, musím ho za tuto činnost celkem pochválit. Sound generátor je totiž nastavený celkem přívětivě (na rozdíl od Octavie RS), jeho účinnost je pak navíc možné nastavit ve dvou úrovních, případně ho úplně vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazda 3: Diesel na benzín, hybridní technologie a spousta stylu a elegance

Benzínový dvoulitr bohužel nezapře svůj apetit. Dostat se s ním pod devět litrů chce řidičem hodně nezúčastněnou jízdu, v reálu tedy počítejte spíše s hodnotami mezi 10 – 12 litry. A to i přesto, že nám Kodiaq značně zredukoval svoji hmotnost. Celých 60 kg ušetřila samotná motorizace a jiná automatická převodovka, která díky nižšímu točivému momentu není stejná jako v případě předchozího motorizace 2.0 biTDI.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Modernizovaná Škoda Kodiaq statuje svoji nabídku na částce 863 900 Kč včetně DPH. Zde se jedná o základní výbavový stupeň Ambition s benzínovou patnáctistovkou 1.5 TSI (110 kW) a manuální převodovkou. Nejlevnější nafta 2.0 TDI (110 kW) je k dispozici od 963 900 Kč, zde se jedná také o základní stupeň Ambition, vůz je však vybaven automatickou převodovkou DSG a pohonem pouze přední nápravy. Nejlevnější čtyřkolka pak nabídne stejnou specifikaci a je v nabídce od 1 033 900 Kč včetně DPH. Testovaný vrcholný Kodiaq RS pak startuje od 1 313 900 Kč včetně daně.

Aktuální modernizace Kodiaqu nejvíce sedí právě testované verzi RS. Změny exteriéru přináší vozu agresivnější a robustnější vzhled, změny pod jeho kapotou pak daleko sportovnější charakter. I nadále však Kodiaq zůstává velmi praktickým a rodinným vozem, který nabídne prostorný interiér a v případě potřeby také dostatečně komfortní jízdní projev.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora