TEST Škody Octavia RS 2.0 TSI DSG 120 let Motorsport – o stupeň lepší „ereso“

Ke 120 – ti letému výročí závodního týmu Škoda Motorsport nám mladoboleslavská automobilka nadělila výroční edici modelu Octavia. Základem tohoto vozu se stala Octavia RS ve své aktuální čtvrté generaci. Výroční edice je pak dostupná ve všech nabízených motorizacích a také v obou karosářských provedeních, v aktuálním ceníku je pak tento vůz uveden pod označením RS Challenge plus.

Nám se do testu dostala vrcholná verze s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem a sedmistupňovým DSG automatem. Vůz byl dále opatřen křiklavě zeleným lakem Mamba Green a já tak po testovaném Enyaqu RS usedám do další nebývale výrazné „škodovky“.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Škoda Octavia čtvrté generace navazuje na současný designový trend automobilky, který se opírá o jasné funkční tvarování karoserie, dále o dynamické tvarování jednotlivých partií a také o výrazné a ostře řezané linie. Verze s označením RS na avizovaný trend již tradičně úspěšně navazují a obohacují vozy o jednotlivé sportovně laděné detaily.

K těmto detailům obvykle patří černě lakovaná přední maska, nebo černě lakované lišty okolo oken, dále tu máme výraznější sportovní nárazníky, elegantní odtrhovou hranu a černě lakovaný nápis „ŠKODA“, kterým je vybaveno víko zavazadelníku. Samozřejmostí jsou pak všudypřítomné plaketky RS.

Aktuálně testovaná výroční edice je navíc obohacena o dvojici barev, bez příplatku je k dispozici křiklavě zelená Mamba, druhou variantou je pak příplatková oranžová barva Phoenix, kterou známe například z nové Fabie.

Námi testovaný vůz disponoval zelenou Mambou, která z Octavie najednou dělá velmi slušného extroverta. Obdobně jako naposledy testovaný Enyaq RS i Octavie je s touto barvou jednoduše středem pozornosti.

Zelený odstín navíc povedeně kontrastuje s černými doplňky, které se na voze hojně uplatňují. V rámci výroční edice se jedná především o leštěná 19′ kola Altair, černé koncovky sportovního výfuku a o černou odtrhovou hranu víka zavazadelníku.

Foto: Jan Horský

Interiér

V rámci interiéru výroční edice tu máme bohatě vybavený vůz. Pojednání interiéru a jednotlivé materiály pak zcela logicky vycházejí z verze RS. Samozřejmostí jsou tedy výrazné sportovní sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami (s masážní a paměťovou funkcí), které svým tvarováním a zpracováním výborně kombinují požadavky pro částečně sportovní a zároveň dostatečně komfortní jízdu. Dále tu máme hojnou přítomnost alcantary, která je v rámci palubní desky kombinována s prvky imitující karbon. Samozřejmostí je také trojramenný multifunkční volant nebo černá stropnice.

Architektura celé palubní desky se naštěstí i nadále drží principu dvou oddělených plně digitálních displejů a díky jasnému horizontálnímu členění působí velmi jednoduše a vzdušně.

Přístrojový štít před řidičem nabídne známé plně digitální prostředí, u kterého lze přepínat mezi jednotlivými styly zobrazení. Dále lze také měnit zobrazované údaje uvnitř jednotlivých budíků. Přes displej palubního infotainmentu se ovládají funkce, kterými jsou jízdní asistenti, klimatizace, audiosystém, nastavení vozu, telefon a samozřejmě navigace. Tento přistup ovládání jednotlivých funkcí přes displej infotainmentu přinesl již dříve avizované a zcela pozitivní zjednodušení palubní desky.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Qashqai TEKNA DIG-T 160 DCT – benzínová motorizace se stala dobrou volbou

Hlavní předností interiéru čtvrté generace je však vnitřní prostornost, vůz nám mezigeneračně narostl a Octavia si připsala milimetry jako do délky, šířky, tak i výšky. Prostornost vpředu je velmi dobrá včetně dostatku odkládacích prostor, zadní pozice nabídnou dostatek místa pro kolena a také v prostoru nad hlavou nebude mít většina pasažérů výraznější problém. Královsky dimenzovaný je pak zavazadlový prostor, a to i v testované verzi liftback. Základní objem činí 600 litrů a je velmi dobře přístupný, samozřejmostí je i bohatý síťový program.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Škoda Octavia RS Challenge plus nabídne širokou škálu pohonných ústrojí. Benzínová motorizace je zastoupena přeplňovaným dvoulitrem 2.0 TSI (180 kW), který kooperuje buď s šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DSG automatem, výkon se pak vždy přenáší pouze na přední nápravu. Naftu reprezentuje také dvoulitrová motorizace 2.0 TDI (147 kW), v případě RS Challenge plus vždy v kombinaci s DSG automatem a pohonem pouze přední nebo obou náprav. K dispozici je také elektrifikovaná verze iV, tedy plug-in hybrid jehož základ tvoří benzínová motorizace 1.4 TSI (180 kW) spolupracující s šestistupňovým automatem a elektromotorem.

Osobně jsem pak při domlouvání tohoto vozu cílil na dvoulitrový benzín, který mě pod kapotou Octavie RS baví jednoduše nejvíce. V případě verze RS Challenge plus je pak další přidanou hodnotou „fabricky“ laděný sportovní výfuk. Benzínová motorizace 2.0 TSI (180 kW) je pro mě jedním ze základních kamenů, které vytváří výborný a adekvátní jízdní prožitek právě verze RS nebo RS Challenge plus. K dalším prvkům pak neodmyslitelně patří elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ, strmější progresivní řízení nebo snížený podvozek.

Testovaný dvoulitr již tradičně nabízí tichý a kultivovaný chod, jeho projev je pak velmi rozmanitý a samozřejmě odvislý od toho, jak moc mu šlapete na krk. V nízkých otáčkách toho hodně pobere a sportovní tempo mu pak rozhodně není cizí. Motorizace potěší také celkem slušnou spotřebou, která se v průměru pohybuje okolo 8 l / 100 km.

Podvozkově je vůz (vyjma RS iV) o 15 mm níž k vozovce než je tomu u klasické Octavie, testovány vůz navíc disponoval adaptivním podvozkem DCC, jehož rozsah nastavení nabízí opravdu širokou škálu. Jeho ideální polohu si pak libovolně nastavíte v individuálním jízdním režimu, který budete hojně využívat také proto, abyste eliminovali umělý zvuk motoru generovaný audiosystémem vozu, ten se bohužel opravdu nepovedl. Řízení vozu s progresivním převodem funguje výborně, je ideálně tuhé a s dobrou zpětnou vazbou od kol.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C4 Picasso 1.6 THP 156k Exclusive - Futuristický kamarád

Zcela na místě je pak přítomnost lamelového diferenciálu VAQ, 180 kW výkonu a 370 Nm točivého momentu velmi efektně rozdává na mezi přední kola, vůz tak pod plynem neztrácí přilnavost a veškeré výjezdy ze zatáček zvládá na výbornou.

Výše avizovaný sportovní výfuk tvoří nemalou přidanou hodnotu verze Challenge plus, výfuk vznikl přímo v Mladé Boleslavi, a to díky úpravě jeho vnitřních tlumičů, to vše pak při zachování jeho původních vnějších rozměrů. Sportovně laděný výfuk dodává vozu velice příjemný jadrný projev, který logicky graduje s nárůstem otáček motoru. Sportovní jízdu si tak užijete daleko intenzivněji, do hry samozřejmě vstupují také padla pod volantem, při řazení směrem nahoru přichází výrazné „odfrknutí“ do výfuku při každém přeřazení, opačným směrem se pak do výfuku propisují efektní automatické meziplyny.

 

Foto: Jan Horský

Závěrem

Verze RS Challenge plus je ceníkově od klasického „eresa“ vždy odskočena o 100 000 Kč. Challenge plus pak navíc disponuje sporovním výfukem (pouze v případě motorizace 2.0 TSI), černě lakovanými koncovkami výfuku a součástí této výbavy je také asistent pro hlídání mrtvého úhlu (Side Assist), asistent adaptivního vedení v jízdním pruhu (Lane Assist+) a adaptivní podvozek DCC.

Když se zaměřím na testovanou verzi Liftback tak variantu 2.0 TSI (180 kW) s manuální převodovkou pořídíte od 1 024 900 Kč, se sedmistupňovým DSG automatem pak od 1 074 900 Kč včetně DPH. Naftová varianta 2.0 TDI (147 kW) s automatem je v nabídce od 1 024 900 Kč, ve stejné specifikaci a s pohonem všech kol od 1 074 900 Kč včetně daně. Provedení Liftback je v nabídce ještě v plug-in hybridu a to od 1 074 900 Kč včetně DPH. Karoserie Combi pak disponuje stejnou nabídkou, jen je vždy o 40 000 Kč dražší.

Škoda Octavia RS Challenge plus 2.0 TSI DSG je povedeným vozem, který přichází s tím nejlepším, co aktuální čtvrtá generace Octavie umí nabídnout. K jejím přednostem rozhodně patří líbivý a dostatečně dynamický vnější vzhled, kvalitně zpracovaný a velmi prostorný interiér a v neposlední řadě kultivovaný a v případě potřeby dostatečně výkonný benzínový dvoulitr. U aktuálně testované výroční edice je třeba navíc vyzdvihnout výrazné lakování vozu a sportovní výfuk. Zelená Mamba Green dodává vozu nebývalý šmrnc a sportovní výfuk umí adekvátně a přirozeně podpořit jeho sportovní charakter. Škoda jen, že se automobilka u této verze nerozhodla k radikálnější úpravě vozu a svým zákazníkům tak nenabízí o poznání zajímavější a ojedinělejší vůz.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora