Test SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo Style

2

Automobilka SsangYong ve své novodobé historii prochází celkem úspěšným obdobím, koncovým zákazníkům jsou aktuálně nabízeny vozy, který již nedisponují poněkud rozporuplným vnějším vzhledem, ba naopak tu máme celkem svěže působící modely s prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem, které jsou navíc k dispozici za velmi rozumné pořizovací ceny.

Aktuální portfolio vozů se zaměřuje především na oblíbenou kategorii SUV, v nabídce jsou tak modely různých velikostí včetně jednoho „pracovního“ pick-upu. Já jsem aktuálně usedl do nejmenšího modelu nesoucího označení Tivoli, který si navíc v minulém roce prošel lehkou generační modernizací.  Testovaný vůz byl osazen přeplňovanou benzínovou patnáctistovkou kombinovanou s automatickou převodovkou a pohonem přední nápravy.

16
Foto: Redakce

Exteriér

SsangYong Tivoli je tedy nejmenším nabízeným modelem z portfolia automobilky, rozhodně se však nejedná o žádného drobečka. Vůz navíc disponuje lehce vyšší světlou výškou a jeho základním proporcím nechybí značná dávka robustnosti, která je nejpatrnější v rámci bočních partií vozu.

Loňská modernizace přinesla vozu inovovanou přední partii, která disponuje novou maskou a přepracovaným nárazníkem. Avizovaná maska přišla o klasické žebrování, a hlavně o logo automobilky. Absence tradičního loga je pak způsobena vstupem nového majitele, se kterým přichází také změna názvu automobilky na KG Mobility. Lehce po vzoru elektromobilů disponuje přední partie plnou maskou, vybavenou pouze nápisem „Tivoli“ a trojicí barevných asymetricky umístěných designových prvků.

Boční profil přináší vozu avizovanou robustnost, a to díky vysoko orientované spodní hraně bočního prosklení. Tato hrana je navíc lemována decentní chromovanou linkou, která celkem nápaditě přechází přes celou kapotu a lemuje také spodní hranu čelního okna.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini JCW a Paceman JCW

Lehce na pochybách jsem pak při pohledu na zadní část vozu. Proporčně se mi líbí její krátký převis, bohužel již o něco méně nadšený jsem byl z pojednání zadních lamp. Jejich tvarování, samotné nasazení v rámci karoserie nebo jejich vnitřní členění, to vše ve mně bohužel vyvolalo vzpomínky na staré „nápadité“ časy automobilky SsangYong.

Zadní partie tedy lehce sráží celkově pozitivní dojem z vnějšího vzhledu modelu Tivoli, který ve výsledku není přehnaně ambiciozní, a který je generován především důrazem na vnitřní prostornost tohoto vozu.

20
Foto: Redakce

Interiér

Převýšené základní proporce karoserie dodávají interiéru příjemnou vzdušnost. Dostatek prostoru nad hlavou navíc doplňují i slušné dimenze kabiny v jejím podélném směru, SsangYong Tivoli tak nabízí dostatek prostoru i v rámci zadních pozic. Krátký převis zadní části karoserie se pak zcela logicky nejvíce podepisuje na velikosti zavazadlového prostoru. Ten byl v případě testovaného kousku vybaven dvojitým dnem, jeho horní poloha je pak v ideální výšce a obsluha samotného zavazadelníku se tak stává velmi komfortní. Kdo by však zatoužil po více než základních 423 l objemu, může volit model Tivoli v karosářské provedení Grand.

Interiér lze chválit také za jeho zpracování, volené materiály a dobrou přehlednost. Velmi slušnou grafikou disponují také oba displeje. V případě vozů automobilky SsangYong se plně digitální displej kapličky přístrojů před řidičem jeví jako ten důležitější, a celkem netradičně se zde skrze multifunkční volant ovládá mnoho nastavení vozu. Ve výsledku se však toto řešení uživatelsky nejeví jako zcela ideální.

Mohlo by vás zajímat:  Vyzkoušeli jsme jako první: Honda HR-V Sport s motorem 1.5 VTEC Turbo. Jaká je?

Palubní deska vozu je přehledná, s logickým rozložením jednotlivých ovladačů. Její tvarování je pak obdobně jako tvarování celého vozu celkem robustní, ústředním motivem se stává displej palubního infotainmentu, který je integrovaný do poměrně mohutného panelu. Stran tvarování je výrazná také kaplička přístrojů před řidičem a celkem mohutný je také multifunkční volant. Zde bych se za jisté zjemnění určitě přimlouval.

4
Foto: Redakce

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Volba pohonného ústrojí je u vozů automobilky SsangYong (KG Mobility) tradičně celkem prostá, a ne jinak je tomu také u modelu Tivoli. V nabídce je tak pouze jediná pohonná jednotka, přeplňovaná benzínová patnáctistovka disponující výkonem 120 kW (163 koní) a točivým momentem dosahujícím hodnoty 280 Nm v případě manuální převodovky (260 Nm u automatu).

Motorizace je základně kombinovaná s šestistupňovou manuální převodovkou nebo s příplatkovým šestistupňovým automatem od Aisinu. Výkon je následně přenášen buď jen na přední, nebo na obě nápravy. Volba převodovky následně neovlivňuje volbu hnané nápravy a naopak, což hodnotím jako pozitivní, a ne zcela běžnou nabídku.

Přeplňovaná patnáctistovka dodává lehkému Tivoli velmi slušnou dynamiku, vůz se nikterak netrápí ani při rychlostech okolo dálničního limitu. Dobré je odhlučnění motorizace a ve většině případů lze chválit také její spolupráci s šestistupňovým automatem. Snad jen občas se dočkáte poněkud „trhavějšího“ rozjezdu, který je však daleko intenzivnější s aktivovaným systémem start x stop.

Podvozek Tivoli je nastaven hodně neutrálně, pro uspokojení spíše průměrného řidiče, ve výsledku ale funguje a obstojně zvládá většinu nerovností, neodskakuje a ostřejší průjezdy zatáčkami zvládá bez zbytečného naklánění.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C5 Aircross Hybrid: Pohodlný rodinný kočár jezdící i zadarmo

Příjemným překvapením se pro mě stalo řízení vozu, které sice není moc komunikativní a je spíše přeposilované, má však ale strmý převod a Tivoli je s ním příjemně ovladatelné a obratné.

Schopné jízdní vlastnosti vozu jsou bohužel doprovázeny vyšší spotřebou benzínové motorizace. Tabulkových 7,65 l / 100 km se mi bohužel dosáhnout nepodařilo a v průměru jsem se pohyboval okolo nemalých 9,5 l / 100 km.

1
Foto: Redakce

Závěrem

Jak už bylo zmíněno v úvodu, k dnes již tradičním pozitivním vlastnostem vozů automobilky SsangYong patří jejich pořizovací cena. A ne jinak je tomu i u modelu Tivoli. Vůz je pro zjednodušení nabízen pouze v jednom výbavovém stupni Style. S šestistupňovým manuálem a pohonem pouze přední nápravy je Tivoli v nabídce již od 439 900 Kč včetně DPH.

Využijete-li v případě tohoto modelu čtyřkolku, pak je nutné si připlatit 39 900 Kč.  Větší komfort na palubě zajistí automatická převodovka, která je za příplatek 35 900 Kč. V rámci aktuální nabídky jsou navíc k dispozici pakety STYLE+, SPORT, TECH a LED.

K dalším výhodám modelu Tivoli rozhodně patří slušně dimenzovaná kabina, která uspokojí i cestující na zadních pozicích. Pozitivně pak lze hodnotit také celkový jízdní projev vozu, u kterého bych navíc vyzdvihl avizovanou obratnost podporovanou dobře nastaveným řízením.

Ke slabším stránkám tohoto modelu lze řadit poněkud vyšší apetit benzinové motorizace a celkem složité ovládání vozu probíhající skrze digitální displej kapličky přístrojů před řidičem.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora