Test Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid: Tady je svět aut ještě v pořádku

Img 20220608 092408 1

Připadají vám nová auta jako hi-tech kosmické koráby z daleké budoucnosti? Tak se podívejte na Suzuki S-Cross. Přesně podobně by mohla začínat reklama na toto auto, které jsem dostal k týdennímu testu. A co chci úvodem vlastně naznačit a v čem dokáže tohle SUV vynikat? To napoví následující řádky.

Povedená modernizace

Je na místě připomenout, že tato generace Suzuki S-Cross vznikla v roce 2013. Během následujících let se dočkala několika modernizací, které se týkaly jak bezpečnostních prvků, tak i designu. Roky plynuly, ale očekávané představení nové generace se nekoná. Místo toho je tu pouze další modernizace. Poměrně rozsáhlá a na první pohled rozhodně povedená.

Suzuki S-Cross dokáže vzbudit silný první dojem. Především stylovou maskou chladiče, působivou mřížkou s leskle černým povrchem a chromovanou lištou. To vše dohromady skvěle podtrhuje sebevědomí auta. Povedeným prvkem jsou i přední a zadní LED světla. S čirými kryty, které mají čistý vzhled a povedené dynamické tvary.

Foto: David Hampl

Součástí Suzuki S-Cross jsou i ochranné prvky karoserie. Především lemy blatníků nad předními a zadními koly, nebo výrazné prvky ve stříbrné barvě, na předním i zadním nárazníku. Nejenom, že skvěle vypadají, ale lehce napovídají i to, že S-Cross nemusí být jenom auto určené na silnici. Rozhodně se s ním neztratíte ani mimo ni. Ale k tomu až za chvíli.

Klasický interiér

Máte názor, že když něco funguje a jste na to zvyklí, nemělo by se to měnit? Pokud ano, Suzuki S-Cross vás doslova uhrane. Pohled do interiéru může být pro mnohé i pohledem do minulosti. V záplavě hi-tech aut, plných dotykových plošek a různých displejů je to jako návrat zpět. Usazuji se na sedadlo řidiče a jsem překvapen – jinak to ani nemohu nazvat. Klasické analogové ukazatele rychlosti a otáček, s menším displejem mezi nimi. Výrazná tlačítka na volantu, standardní ovládání klimatizace pomocí tlačítek a kolečka, robustní kolébka na aktivaci vyhřívání sedadel, nebo poctivá tlačítka nad levým kolenem. A na středu standardní ruční brzda, žádné elektronické tlačítko. Suzuki S-Cross ukazuje, že i po modernizaci může být auto pořád takové, jak známe a jak někteří chtějí. Výtku směřuji snad jen k ovládání hlasitosti rádia, dotykově na infotainmentu (ale je i možnost použít klasické tlačítko na volantu).

Mohlo by vás zajímat:  Kia NIRO Plug-In Hybrid, 1.6 GDI PHEV 6DCT – ryze praktický plugin

I když Suzuki S-Cross přináší primárně důraz na funkčnost, praktičnost a jednoduchost, neznamená to, že by auto zůstalo v minulosti zcela. Polepšil si multimediální systém se sedmipalcovou, v lepší výbavě s devítipalcovou obrazovkou. Nechybí podpora Android Auto nebo Apple CarPlay. Velmi povedená je 360stupňová kamera s opravdu dobrým rozlišením. Zároveň ale infotainment zůstává intuitivní, jednoduchý, klasický. Je potřeba, aby šel trochu s dobou, ale není potřeba nenormálně divočit. V podobném duchu se nese i celý interiér. Jsou zde vidět snahy o designové inovace, ale mnohem více zaujme jednoduchost, někdy dokonce až obyčejnost – pokud jde třeba o použití tvrdých plastů.

Foto: David Hampl

Jinak interiér Suzuki S-Cross potěší poměrně slušným prostorem, s možností usadit se buď do sedadel látkových, kvalitně prošívaných, nebo elegantních ergonomicky tvarovaných sedadel v kombinaci pravé a syntetické kůže. Komfort cestujících lze zvýšit třeba nastavitelným sklonem zadních opěradel. Ten má vliv také na velikost zavazadlového prostoru, který lze v případě potřeby rozšířit sklopením sedadel, dělených v poměru 60:40.

Není hybrid, jako hybrid

Na karoserii se hrdě vyjímá nápis „hybrid“. Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet ale až tak úplně hybridem není. Správné označení je v tomto případě mild-hybrid. Čistě na elektřinu tedy jezdit nemůžete. Přesto vám 48V mild-hybridní pohon umí pomoci. V běžných jízdních situacích funguje tak, aby co nejvíce snížil spotřebu benzinu. Mild-hybridní systém je ale také připraven kdykoliv se zapojit jako elektromotor zvyšující točivý moment v nízkých otáčkách nebo pomáhající při zrychlování. Při zpomalování je naopak využíváno rekuperace, pomocí které se může nabíjet 48V lithium-iontová baterie.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda Civic 2.0 e:HEV ADVANCE - to nejlepší nakonec ?

Tolik k elektřině, nyní k benzínu. Suzuki S-Cross je poháněn motorem BoosterJet o objemu 1,4 litru. Ten kombinuje přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem. Mezichladič stlačeného vzduchu zlepšuje účinnost přeplňování a zvyšuje točivý moment. Přímé vstřikování v zájmu zvýšení výkonu a snížení spotřeby optimalizuje načasování, množství a tlak vstřikovaného paliva. Dalšími prostředky pro snížení spotřeby jsou elektricky ovládané variabilní časování ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysoký kompresní poměr.

Foto: David Hampl

Ač to teoreticky zní složitě, prakticky jde o velmi dobře vyladěnou techniku, která pracuje přesně tak, jak má. Řidič se nemusí o nic starat, tedy kromě řazení – v případě mého testovaného vozu, který byl vybaven šestistupňovým manuálem. S-Cross lze ale pořídit také s šestistupňovým automatem. Zmínit je třeba ještě pohon čtyř kol AllGrip. Čtveřice snadno přepínatelných jízdních režimů pokrývá veškeré potřeby řidiče na to, kde konkrétně se nachází a co potřebuje. K dispozici je režim Auto, Snow, Sport a k tomu všemu i režim Lock, který přenáší na zadní kola maximum dostupného točivého momentu, což pomůže ve chvíli, kdy je třeba dostat se z komplikovaných situací, kdy hrozí zapadnutí. Tento režim je dostupný do rychlosti 60 km/h, poté automaticky přepíná na Snow. Ač může název tohoto režimu značně mást, je vhodný nejenom v zimě, ale i na jakýkoliv jiný povrch, jako je bláto či písek.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW 118i M Sport - Rodinný sportovec

Komfortní podvozek

Suzuki S-Cross je pocitově naladěn spíše komfortně, pro někoho možná až výrazně měkce. Při klasických přesunech v okolí měst dokáže tohle naladění skvěle žehlit nerovnosti na vozovce a příjemným houpavým stylem přesouvat řidiče i posádku z bodu A do bodu B. Při vyšších rychlostech, nebo ostřejších průjezdech zatáčkami se ale nadměrná měkkost může jevit i jako negativum. Auto nemusí působit až tak jistě a sem-tam se dostaví i pocity z toho, že mírně plave.

V nenáročném terénu se Suzuki S-Cross cítí poměrně jistě, pohon 4×4 dělá v kombinaci se zvoleným jízdným režimem to, co se od něho očekává. Na žádnou velké off-road blbnutí to s tímhle stále v podstatě klasickým SUV není, ale obavy z jízdy mimo vozovku jsou určitě zbytečné.

Foto: David Hampl

Je svůj

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid je prostě svůj. I když po těch letech by bylo na místě představit novou generaci, v Suzuki se raději drží osvědčené klasiky a modernizují to, co funguje. I když se konkurence předhání v hi-tech technologiích, v Suzuki se raději drží osvědčeného jednoduchého, intuitivního a praktického stylu. A když ostatní tlačí elektřinu, co to jde, v Suzuki použijí jenom malinký akumulátor a elektromotor, který pomůže vylepšit spotřebu, emise i jízdní vlastnosti. A když tohle auto můžete mít už od 528 900 Kč, nebo v plné palbě za 707 900 Kč, nezbývá než říct, že tady je svět aut ještě v pořádku.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora