TEST Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style

TEST Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style

Teprve v dubnu uvedla japonská automobilka facelift aktuální generace modelu Yaris. Ten se velmi podobá nové generaci modelu modelu Aygo. K testování jsme si vybrali model s větším motorem 1.33 Dual VVT-i ve výbavě Style. Yaris je pro automobilku jedním z nejdůležitějších vozů a do modernizace se investovalo 85 milionů Eur. Vyplatí se nakonec automobilce takový vklad?

Vzhled

Model Aygo je velmi nápadný svou samurajskou maskou ve tvaru písmene X. Tomu se faceliftovaný Yaris dost podobá, ale zde písmeno X není až tak výrazné. Navíc je ve stupni výbavy, který máme k dispozici, doplněno chromavnou ozdobnou lištou. Jeho horní část vede jen k novým předním světlometům s černým podkladem, a ne až k zrcátkům, jako je tomu u jeho menšího sourozence. Ve světlometech přibyly i LED diody pro denní svícení. Změny se nevyhnuly ani zadní části, zejména okolí poznávací značky. Jiné jsou i zadní světlomety, ve kterých taktéž najdete LED diody. Nový tvar ovšem protáhl délku Yarisu o 65 mm na celkových 3950 mm. Přesto se s ním nebude asi hůře parkovat. V nabídce zůstala tří- i pětidveřová karoserie, ovšem méně dveří můžete mít jen u litrové verze ve dvou nejnižších stupních výbavy. Toyota už zřejmě přišla na to, že na našem trhu je zkrátka po zadních dveřích mnohem větší poptávka. Od stupně výbavy Active máte pak automaticky lakované kliky a zpětná zrcátka, navíc dostanete sadu litých kol. Zajímavým detailem je jediný stěrač s dvojitým ramenem, který připomíná trochu ty autobusové. Ostřikovač je pak umístěn přímo na stěrači. Barevný vzorník Yarisu je celkem nápaditý, v červené vypadá dravě, v modré zase elegantně. Obojího se dočkáte u bílého provedení, záleží jen, ze kterého úhlu budete na vůz koukat.

Interiér

Ač se to na první pohled nezdá, plasty v interiéru jsou nyní kvalitnější a příjemnější na dotek. Za volantem si připadáte útulněji, což není jen subjektivní dojem, způsobilo to zvýšení středového tunelu (o 23 mm). Řadicí páka je naopak kratší, zhruba o 3 cm, takže se s ní snáze manipuluje. Také multifukční volant potažený kůží, nastavitelný výškově i podélně, se příjemně drží a jeho věnec má optimální tloušťku. Jen opět musím vytknout to zploštění vespod, u malého hatchbacku do města je to opravdu zbytečné. Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné, takže najít optimální pozici za volantem není problém. Jak je ovšem poslední dobou zvykem, sedí se výše než ve starších vozech, zatímco volant je umístěn níž. Tvar palubní desky působí velkoryse a opticky zvětšuje prostor interiéru. Výdechy klimatizace jsou umístěny nahoře vedle budíku, z druhé strany zase najdete malou odkládací kapsu, například na telefon. Kastlík před spolujezdcem je až nečekaně malý, Toyota nepodlehla modernímu trendu bezedných schránek a raději nechala více prostoru spolujezdcovým nohám. To je výborná zpráva, protože v tomto segmentu se každý centimetr počítá. Navzdory tomu je zde dostatek odkládacích prostor, nad kastlíkem je další polička a i kapsy ve dveřích pojmou spoustu vašich věcí.

Mohlo by vás zajímat:  První Toyota GT86 pro závodní okruhy

Místo vzadu mě až skoro překvapilo, v tomto segmentu je pocitově nadprůměrné. Také prostornost interiéru a jeho lepší využitelnost byl jeden z bodů, na který se vývojový tým u faceliftu zaměřil. Ani pokud se řidič posune maximálně dozadu, nemusí se cestujícím vzadu amputovat nohy či přesedat do tureckého sedu. A všichni cestující mají i dostatečný prostor nad hlavou. Co hodně překvapí, je velmi vysoký sedák zadní lavice. Díky tomu je ale sezení na ní příjemné a pohodlné. Kde ovšem přehršel místa není, to je zavazadlový prostor. Máte stále k dispozici 286 litrů, případně 768 litrů po sklopení sedadel. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40, ovšem po sklopení nevytvoříte rovinu s podlahou zavazadlového prostoru.

Výbava vozu je velice bohatá, a to i na bezpečnostní prvky. Ve voze je 7 airbagů (přední, boční, hlavové a kolení pro řidiče), multifunkční volant s možností ovládání rádia, automatická dvouzónová klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, loketní opěrka a palubní počítač se systémem Toyota Touch 2, který má mnohem snazší ovládání než předchozí verze. Displej je umístěn vysoko na palubní desce a je tak v periferním vidění řidiče. Jeho sedmipalcovou obrazovku opravdu nepřehlédnete, navíc výborně přenáší obraz z couvací kamery. Dnes už samozřejmostí je komunikace systému v češtině. Navíc je zde možnost i poslechu hudby přes Bluetooth z vašeho telefonu. Zvuk je pak díky šestici reproduktorů velmi přijemný. Kromě toho si ale můžete promítat i grafy o spotřebě, rychlosti nebo ujeté vzdálenosti z vaší cesty. Ještě bohatší výbavu bychom našli u stupně výbavy Premium, ale stejně nemám pocit, že mnou testovanému Yarisu něco schází. V autě je i většina bezpečnostních systémů včetně obligátního ABS. Permanentně je hlídán i tlak v pneumatikách nebo mimo jiné i to, zda se cestující připoutali. Co ovšem v autě nenajdete, to je alespoň dojezdové rezervní kolo. Pod kobercem v kufru je pouze sada na opravu pneumatik.

Jízda

Pokud znáte starší provedení, určitě během jízdy zaregistrujete nižší hladinu hluku. Odhlučnění vozu je nyní mnohem lepší než u původních modelů, což zvyšuje komfortnější dojem z jízdy. Ten je ale hlavně způsoben zcela novými tlumiči. Jízda s nimi je mnohem příjemnější a drobné nerovnosti na vozovce už nejsou tak velkým problémem. Nijak to ovšem neovlivnilo boční náklony vozu a podvozek by zvládl i více výkonu nebo sportovní verzi. Té se ovšem u třetí generace nedočkáme. Řazení má velmi krátképřesné dráhy a navozuje trochu sportovní dojem. V kombinaci s živou zážehovou třináctistovkou to není úplně bezpředmětné, protože jízdní dynamika je u lehkého vozu výtečná. Je vlastně skvělé, v dnešní době svázané přísnými emisními limity, sedět zase jednou v malém autě s normálním atmosferickým motorem, například už pro ten lineární zátah od spodních otáček nebo pro ochotu nechat se vytočit k maximu výkonu a točivého momentu. I při dravější jízdě si Yaris neřekne o více než 6 litrů na 100 kilometrů a v zatáčkách ani příliš necestujete do stran. Ne že by sedačky měly nějak výborné boční vedení, spíše je to způsobeno materiálem, který působí protiskluzově. Velmi citlivě se dá dávkovat i účinek brzd. A po městě oceníte výtečnou manévrovatelnostobratnost. Yaris má poloměr otáčení pouhých 4,7 metru. Navíc po městě se budete pohybovat v nižším spektru otáček, takže spotřeba i zvuk motoru se stanou příjemným doplňkem jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Jak si proti sobě stojí dva nové japonské sedany?

Základní jednotkou je litrový tříválec o výkonu 69 koní, nad ním je námi testovaná třináctistovka s výkonem 99 koní a pak je ještě v nabídce hybridní 1.6 s elektromotorem o výkonu 105 koní. Kompletní výčet završuje vznětový agregát 1.4 D-4D o výkonu 90 koní. Čtyřválcový motor 1.33 Dual VVT-i se na první pohled jeví jako optimální volba pro univerzální použití vozu ve městě i mimo něj. Má tichý chod a nepříliš vysokou spotřebu v obou jízdních režimech. K motoru si můžete zvolit šestistupňový manuál (jako v našem případě) nebo automatickou převodovku Multidrive S. Jinak přístup k němu je výborný, protože kapota se otevírá takřka do kolmé pozice.

Závěr

Toyota Yaris patřila v České republice vždy mezi populární vozy v daném segmentu. A zhruba tisíc prodaných vozů ročně je slušný výsledek. V tomto trendu bude pokračovat i modernizované provedení, protože jednaznačně patří mezi povedené vozy. Rozhodně se ale vyplatí vyšší investice do motoru 1.33. S ním Yaris není nijak výrazně „rozežraný“ ale přitom díky jízdní dynamiceskvělému vylepšenému podvozku dokáže bavit i samotnou jízdou. Nevýhodou je menší zavazadlový prostor, než jaký nabízí konkurence, a vyšší posez za volantem. To jsou ovšem věci, které spoustě majitelů vadit nebudou.

Základní cena (1.0 VVT-i Power) 259 900 Kč

Základní cena (1.33 Dual VVT-i Active ) 292 400 Kč

Cena testovaného modelu 334 900 Kč

Porovnejte parametry vozu Toyota Yaris s konkurencí na Autohled.cz

Komentáře