Test Toyota Yaris Cross: Úsporný hybrid se díky pohonu 4×4 hodí i jinam, než je městská silnice

Toyota Yaris Cross má své místo v kategorii kompaktních crossoverů. O těch lze v úvodu určitě říct, že jsou osvědčenou volbou především do města, nebo jeho periferie. Ne vždy to ale stoprocentně platí a po týdenním testu mohu jen potvrdit, že s tímhle Yarisem se dá navštívit o mnoho více lokací, než jsem si původně myslel.

Jako drahokam

Přehlédnout Yaris Cross není nic jednoduchého ani v přecpaných městech, natož na okreskách, nebo dokonce zablácené polňačce. Bohaté zkušenosti Toyoty s vozy SUV se ukázaly jako skvěle využitelné i v tomto segmentu. Auto mě na první pohled zaujalo větší světlou výškou, ale také výrazným lemováním podběhů kol, či poměrně výrazně rozkročeným postojem. Přesto si ale umí zachovávat své proporce, které ho předurčují k pohybu ve městě. Tady se díky svým kompaktním rozměrům skvěle proplete úzkými místy a pohodlně zaparkuje. I přes svou zdánlivou robustnost můžeme pořád mluvit o jisté kultivovanosti.

Toyota Yaris Cross má podle návrhářů odrážet osobnost a životní styl primárně evropských zákazníků. Jako základ designu byl použit – teď se podržte, broušený drahokam. Jeho vzhled je robustní, smělý a prestižní. A přesně stejné pocity má mítt člověk ve chvíli, kdy se podívá na Yaris Cross. Takhle detailně a sofistikovaně bych to asi nenapsal, ale z hlediska designu se mí Yaris prostě líbí. Zvlášť v červené kombinované s černou zanechává hodně povedený dojem.

Foto: David Hampl

Pohodlí a rozhled

Interiér na první pohled působí spíše obyčejným a jednodušším dojmem, čemuž odpovídají i některé materiály. Proto usedám a snažím se všímat si detailů, které by mě pomohly navést na cestu, kterou zamýšleli i designéři. Na první pohled zaujmou sedadla. Zajímavě perforované čalounění s šedými prvky, nebo kožené bočnice vypadající designově velmi povedeně. Pozornost přitáhnou i hřejivé stříbrné dekory nebo akcenty v tmavém chromu. Celkově je sladěnost a ergonomie interiéru na jedničku, i když něco mu přece jenom budete muset odpustit.

Možná si budete říkat, zda už by nebyl čas na trochu lepší grafiku infotainmentu, ale potom si uvědomíte, že proč za každou cenu měnit něco, co je osvědčené a funguje ve všech situacích. A stejně využijete Apple CarPlay nebo Android Auto a ke klasické nabídce se vrátíte jen málokdy. O to více naopak využijete třeba dělená sedadla v poměru 40:20:40. Co tímhle vlastně chce naznačit? Že možná jsou věci, co Toyota neudělala úplně moderně a esteticky dokonale, ale z interiéru mám pocit, že se zaměřila hlavně na praktickou stránku. Z ní funguje vše.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 RF – čistý požitek nejen z jízdy
Foto: David Hampl

Ještě, než vyrazíme

Estetická prohlídka je za námi a teď to hlavní – pohon. Toyota je známá pro své hybridní technologie, a tak už při prvních kilometrech očekávám, co se bude dít. A očekávání jsou naplněna. Pod kapotou má moje testovací Toyota Yaris Cross tříválcový benzinový motor o objemu 1,5 litru, dva elektromotory, a vše je doplněno automatem s plynule měnitelným převodem. Dva elektromotory zde mají svůj význam – můj testovaný Yaris Cross je totiž čtyřkolka – v tomto segmentu poměrně překvapivý jev. V případě klasické dvoukolky je elektromotor pouze jeden. Nemusím výrazně vysvětlovat, že ten navíc se stará o pohon zadní nápravy.

Pár odstavců výše jsem psal, že Toyota Yaris Cross je autem, které překvapí svou praktičností více než designem. Proto si neodpustím ještě několik dalších věcí, které stojí za zmínku. Je to především výbava, která je na městské auto více než bohatá. V konfigurátoru narazíte třeba na možnost head-displeje, prémiového audia, ambientního osvětlení, ale i na dnes v podstatě klasiku z bohaté škály jízdně-bezpečnostních asistentů. Auto lze navíc spárovat s aplikací My T, díky které lze mít pod kontrolou nejenom jeho polohu či jednotlivé jízdy, ale lze ho také na dálku temperovat. Stačí dát v aplikaci příkaz, Toyota Yaris Cross se nastartuje a topení začne ohřívat interiér. Za zimních dnů ideální.

Foto: David Hampl

Cestou, necestou

Toyota Yaris Cross je městský crossover, čtyřkolka, hybrid… Říkám si, může to dohromady fungovat dokonale, nebo se objeví kompromisy? Začínám ve městě, kde se naplno projeví vyladěnost hybridního pohonu. Auto je tiché, na světlech a v křižovatkách pružné, přesto úsporné. V aplikaci následně vidím, jak byla elektřina využita a kdy jsem jel čistě na ni. Jsem až překvapen, kolik času nemusel být spalovací motor vůbec aktivní.

Vyrážím mimo město. Klasické okresky, silnice první třídy i kousek dálnice. Zprvu se dá očekávat, že zapojení elektřiny bude podstatně menší – ale omyl. I mimo město je podíl čisté elektrické jízdy opravdu výrazný. Auto si ji prostě dobije, nejenom rekuperací, ale i nastartovaným spalovákem. K tomu všemu se přidávají na městský crossover překvapivě dobré jízdní vlastnosti. Pohon AWD-i přináší inteligentní pohon všech kol a pocitově mu nemůžu nic vytknout. Dávkování točivého momentu, zrychlování, průjezdy zatáček či reakce na nezpevněném povrchu. Toyota Yaris Cross se chová přesně tak, jak bych chtěl.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C-Elysée
Foto: David Hampl

Je to čtyřkolka, tak ještě mimo asfalt. Počasí ke mně nebylo příliš vstřícné, tak místo naplánovaného sněhu vyrážím na zabahněnou rozmáčenou polňačku. V hlavě mám fiktivní představu jízdy na opuštěnou chatu, kde chci trávit víkend. Po prvních kilometrech vím, že mít danou nemovitost doopravdy, Yaris Cross mě k ní bez obav doveze. Věřím, že bych zdolal i terén náročnější, ale na ten už vůz není primárně určen a čekat v sychravém počasí na vytažení kvůli mé neuváženosti se mi moc nechtělo.

To nejhorší na konec – ano, jsou tu i nějaké mouchy a ty se týkají zvukového komfortu. Specifický zvuk tříválce rozhodně nebude nikomu po chuti, zvláště když se k tomu přidává kombinace s e-CVT převodovkou. Ve chvíli, kdy autu šlápnete na krk, je zvukový projev ne úplně uchu lahodící – kulantně řečeno. Na rozdíl od svých kolegů novinářů jsem neměl žádné problémy se standardním jízdním hlukem od pneumatik ani při dálničním tempu. Tato záhada se vysvětlila při mém vracení auta. Nemám ani problémy se sluchem, ani příliš zesílené rádio, ale – měl jsem jiné pneumatiky než kolegové. Předchozí a novou značku ponechme stranou (bystrému oku na fotkách stejně neujde) a uzavřeme to tím, že hluk na štítku pneumatik bude jednou z veličin, podle které je dobré nové gumy vybírat.

Foto: David Hampl

Kvalita, za dobrou cenu

V úvodu jsem citoval samotnou automobilku, která svůj design specifikuje tak, aby odrážel osobnost a životní styl evropských zákazníků. Já bych toto tvrzení modifikoval na auto jako celek. Tenhle příjemný kompaktní crossover lze v úplném základu pořídit s manuálem za 435 000 Kč (výbava Active), s automatem za 510 000 Kč (výbava Comfort). Hybridní verze začíná na 525 000 Kč (výbava Active) v případě dvoukolky a na částce 615 000 Kč (výbava Comfort) v případě čtyřkolky. Dostat se lze až na 710 000 Kč v případě Hybridu 4×4 a výbavy Adventure, což není za „plnou palbu“ nijak špatné. Ano, je to karosářsky malé auto, ale výbavou, vlastnostmi či využitím si klidně došlápne i na konkurenci z jiných segmentů.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora