Test Toyota Yaris GR Sport: Městský prcek se sportovním nádechem

Toyotu Yaris najdeme v portfoliu automobilky v několika provedeních. Kdo zatouží vyjet občas i mimo zpevněnou silnici, může ho oslovit Yaris Cross. Kdo by naopak radši vyrazil na závodní okruh, toho jistě osloví GR Yaris. Zákazníkům bez nějakých extra specifických požadavků bude vyhovovat základní model, a těm, co by ho přece jenom obohatili o trochu sportovnější dojmy, padne jako ulitý vůz Toyota Yaris GR Sport. A ten vám nyní představím v testu.

Ostřejší vzhled

Toyota Yaris GR sport je autem, které stále zůstává věrné svému původnímu určení. Tedy primárně do města. Díky sportovnějšímu nádechu s ním však umí být mnohem větší zábava. S čím jezdím bylo poznat na první pohled. Od klasického základního sériového modelu se tento sportovně laděný, liší už samotnou mřížkou chladiče, konkrétně rastrem s motivem G. Velmi povedeně na autě působí i pořádně velká litá kola. Konkrétně osmnáctky, Bridgestone Turanza, pro tento paket primárně určené.

Šedý odstín s černou lakovanou střechou a dalšími černými prvky vpředu i vzadu, stejně jako s černými zrcátky a zatmavenými zadními skly, působil jako skvělá, velmi dravá a povedená barevná kombinace. Skvělým magnetem pro oči je potom zadní nárazník s difuzorem, který jasně evokuje písmeno T. Toto provedení vozu pomáhá k širšímu dojmu i značně sportovnějšímu nádechu. A kdo by si přece jenom nebyl jistý, o jakou verzi Yarisu jde, tomu jasně napoví také plaketky GR Sport, odkazující na závodní stáj Gazoo Racing.

Foto: David Hampl

Sportovnější interiér

Sportovněji se Toyota Yaris GR Sport tváří také v interiéru. Oproti základu samozřejmě nelze očekávat zcela jiný nádech vnitřního prostoru, ale stačí se soustředit na několik detailů a ty jsou jasně viditelné. Pozornost upoutají sedačky s výrazným červeným prošíváním a celkem velkým bočním vedením. Dále nechybí dvojice kovových pedálů, nebo na volantu jasně zářící plaketa červeno-černé barvy s písmeny GR. Dané logo je k vidění i na opěrkách hlavy, nebo startovacím tlačítku.

Čím se od Yaris GR Sport odlišuje od základního modelu, jsou i dekory v modro-šedém odstínu. Tato barva je vyhrazena výhradně pro tento sportovnější paket, i když mu až tak výraznější ostřejší nádech zase nepřidává. Pohled nahoru znamenal, že testovaná Toyota Yaris GR Sport má k dispozici i panoramatickou střechu – manuálně ovládanou. Tedy, pokud si za ni připlatíte.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 TURBO CVT 4WD nakoukli jsme pod pokličku modelovému roku 2020

Jinak působí Yaris GR Sport velmi povedeně co do celkové ergonomie a dostupnosti jednotlivých prvků. Příjemným pozitivem byl pro mě zpracovaný infotainment a jeho grafika i celkové prostředí. O poznání jednodušeji už působil digitální přístrojový štít. Z hlediska praktičnosti mu ale také není co vytknout a zobrazoval přehledně vše, co bylo třeba.

Foto: David Hampl

S hybridním pohonem

Kdo by po sportovněji laděném Yarisu toužil, má k dispozici vcelku omezenou nabídku. Toyota Yaris GR Sport je k dispozici buď s 1,5litrovým atmosférickým tříválcem, v manuálu, o výkonu 125 koní, nebo s 1,5litrovým hybridním tříválcem o výkonu 116 koní, s převodovkou e-CVT. A právě druhá, hybridní varianta, byla pod kapotou testovaného vozu. Spalovák v této kombinaci disponuje výkonem 68 kW, elektromotor nabízí 85 kW. Dohromady zmíněných 116 koní.

Elektřina je čerpána z lithium-iontové baterie, která se nachází pod zadními sedadly. To je pro Yaris velké plus, jelikož nemusí být dále jakkoliv výrazně omezován už tak malý prostor jak hlavně vzadu, tak i v zavazadlovém prostoru. Baterie je oproti předchozí generaci i o nějakých 12 kilogramů lehčí, takže další zajímavý benefit.

Ač to doposud podle popisu vypadá, že onen sportovní dojem je dán jenom řadou estetických prvků, není tomu tak. Nelze zapomenout na několik dalších úprav, kterými Toyota Yaris GR Sport disponuje. Konkrétně totiž mluvím o upraveném podvozku. Došlo k modifikaci zavěšení předních kol, bylo optimalizováno nastavení tlumičů a úpravou prošly i pružiny na zadní nápravě. Též se úprav dostal i elektronický posilovač řízení.

Foto: David Hampl

Městský závoďák

Teď k tomu nejdůležitějšímu, na co rozhodně čekáte. Opravdu dokáže Toyota Yaris GR Sport nabídnout sportovnější zážitek? Odpovídám jednoznačně, že ano. Samozřejmě GR Yaris to není a nebude, ale zároveň to není ani žádné nudné městské auto. V provozu velkoměst nabízí své výhody z pohledu kompaktních rozměrů a díky hybridnímu pohonu také nízké spotřeby. Když ale městem projedete až k prvním okreskám, začíná ta pravá zábava.

I když jsem měl z pohledu výkonu slabší motorizaci, jízda byla velmi zábavná. Díky zmíněné úpravě zavěšení předních kol i úpravě posilovače auto skvěle reaguje na jakékoliv povely. Na vše auto reaguje slušně agilně, v zatáčkách velmi dobře drží a z volantu stále cítím velkou jistotu, přirozenost, a ne nijak velkou dávku přeposilování.

Díky úpravám na zadní nápravě i díky dodatečným výztuhám na obou stranách podlahy bylo docíleno dalšího benefitu. Karoserie dosáhla vyšší tuhosti, jsou potlačeny náklony a při brzdění nedochází k nijak výraznému nadzvedávání kol při prudkém brzdění, což by mělo za následek jakékoliv zhoršení jízdních vlastností třeba těsně před zatáčkou. To, že je auto městský prcek je v tuhle chvíli už samo o sobě benefitem, který dokázali konstruktéři ještě vylepšit.

Mohlo by vás zajímat:  Harley-Davidson Road Glide Limited 2020: Pohodlněji už to nejde
Foto: David Hampl

Nakonec se k tomu výkonu ale přece jenom vrátit musím. I když mi Toyota Yaris GR sport díky svému skvělému nastavení umožní projet prudké zatáčky i ve vysoké rychlosti a nabízí výjimečnou stabilitu a jistotu, přece jen mi tu něco chybí. Výjezdy ze zatáček by mohly být ještě o něco rychlejší. Když už mě Yaris GR Sport dokázal tak nalákat na zábavnou jízdu, je škoda že to v určité chvíli zazdí. Motor je v tu chvíli více slyšet, než by byl cítit jeho tah a celý dojem v tu chvíli kazí někdy až otravně hlučná zvuková kulisa spojená s vyššími otáčkami.

Zrychlení z nuly na stovku za 9,7 sekundy vzhledem k 116 koním není zase až tak špatné, ve městech s tím uděláte dostatek parády, když bude potřeba někam rychle proklouznout nebo vystřelit na zelenou. Ale na okreskách, při výjezdu ze zatáčky, by se ještě pár koníků přece jen hodilo. Když ale zvolíte silnici, kde není potřeba až tak na brzdy, máte vyhráno.

Zdání klame

Ač se může Toyota Yaris GR sport jevit na první pohled jako jeden z dalších městských malých vozů, nabídne mnohem více. Samozřejmě vzhledem k velikosti a prostoru není moc vhodný na delší cestování při plném naložení. Ale na každodenní popojíždění po městě rozhodně nezklame. A na rozdíl od jiných s benefitem, že lze vyrazit na nejbližší okresku a zablbnout si doslova do sytosti.

A za kolik je tahle zábava k mání? Toyota Yaris GR Sport vychází cenově překvapivě dobře. V případě motorizace 1.5 Dynamic Force s šestistupňovým manuálem stačí 510 000 Kč. V testu zkoušená verze 1.5 Hybrid vyjde v základu na 600 000 Kč. Samozřejmě mluvíme o cenách startovních, které mohou být díky paketům a výbavám na přání značně navýšeny. Ale je to u městského vozu až tak nutné?

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl

 

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora