Test Toyoty Aygo X Executive – malý městský specialista nově ve větším kabátě

0

Pod pojmem TPCA jsme měli v paměti uloženou kolínskou automobilku, která se věnovala výrobě nerozlučné trojice malých městských vozů. Jednalo se o Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. Bohužel v roce 2020 avizovaná francouzská dvojice z této spolupráce vycouvala a v Kolíně tak zůstala Toyota zcela osamocená. Ta ovšem této situace tradičně po svém využila a automobilku podrobila náročným úpravám, díky kterým sem navíc kromě nové generace Ayga přesunula také výrobu modelu Yaris.

My jsme aktuálně vyzkoušeli vůz, který je výsledkem výše avizovaných událostí. Redakčním testem nám prošla nová již třetí generace Toyoty Aygo X ve vrcholné výbavě Executive, doplněná paketem Smart a velmi slušivou barevnou kombinací (béžová Ginger/černá).

Foto: Jan Horský

Exteriér

S novou generací Ayga přijel úplně nový vůz, který svoji podvozkovou platformu sdílí se sourozeneckým Yarisem a Yarisem Cross. To má za následek jeho poměrně značný mezigenerační nárůst vnějších rozměrů.

Aygo pak také zcela očekávaně podlehlo soudobému trendu a dostalo vyšší světlou výšku a výraznější oplastování jeho spodních partií. Jednoduše se tedy „nakazilo“ trendem nesoucí označení crossover a vysloužilo si tak přídomek X.

Přední partie disponuje širokými proporcemi a dominují ji výrazně tvarované a objemné světlomety. V rámci bočního profilu překvapí již avizovaná vyšší světlá výška, poměrně velká 18“ kola a zajímavé dvoubarevné provedení, které vozu přináší slušnou dávku dynamiky. Velkou část zadní partie tvoří víko zavazadelníku, které je celé skleněné a z velké části ho lemují objemné zadní světlomety.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën C3 Aircross, 1.6 Blue HDI – nakonec Vás dostane

I nadále se tedy jedná primárně o městské vozítko, které se svým pozitivním vnějším vzhledem přináší do tohoto prostoru jisté oživení a „dobrou náladu“. Vůz tedy přichází s nápaditým, pohledným a hravým tvarovaným.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér Ayga velmi povedeně přebírá jistou hravost exteriéru vozu. To je pak samozřejmě nejvíce patrné na samotné palubní desce, která ve své horní části disponuje vtipným lemováním přecházející až do bočních kulových výdechů klimatizace. I třetí generace se snaží být dostupným vozem a tak je jasné, že jsou v interiéru poměrně hojně zastoupeny také tvrdé plasty. Jak už tomu ale u vozů této automobilky bývá i tyto plasty, stejně jako zbytek celého interiéru, disponují velmi dobrým zpracováním.

Dominantou celé palubní desky se stává displej palubního infotainmentu Smart Connect disponující úhlopříčkou 9″, jeho velikost je navíc umocněna výrazným vykrojením palubní desky, do které je integrován. Displej nabídne přehledné grafické prostředí a logické ovládání, infotainment je dále on-line a zvládá také bezdrátové zrcadlení vašeho smartphonu.

Kaplička přístrojů před řidičem je také velmi dobře přehledná, prim zde samozřejmě hraje rychloměr, který je lehce v retro stylu rozvržen do „půlkruhu“ a po stranách ho lemuje otáčkoměr a palivoměr. Uprostřed je pak přidaný digitální displej palubního počítače přinášející adekvátní množství informací.
Středový tunel disponuje spíše vyšší, přesto ergonomicky velmi dobře orientovanou pákou pětistupňové manuální převodovky, závodníky pak potěší přítomnost klasické ruční brzdy.

Stran vnitřní prostornosti vozu jednoznačně prospěl jeho mezigenerační narůst, jistou přidanou hodnotou je pak i vyšší stavba karoserie a s ní spojené lepší nastupování. Aygo X celkem slušně uveze 4 osoby, na zadní pozice je však složitější nastupování díky malým bočním dveřím, prostornosti na zadních pozicích pak bohužel neprospívají ani přední sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën Berlingo 1.5 Blue HDI SHINE - více stylu pro novou, stále praktickou a prostornou, generaci
Foto: Jan Horský

Pohonné ústrojí a jízdní vlastnosti

Třetí generace Toyoty Aygo je osazena pouze jedinou nabízenou motorizací, kterou je benzínový atmosférický tříválec o objemu jednoho litru. Tato motorizace pod kapotu tohoto městského rivala přináší výkon 53 kW (72 koní) a točivý moment dosahující maximální hodnoty 93 Nm. Na výběr zde tedy máte pouze v případě převodovky, ta je buď jako v našem případě manuální pětistupňová, nebo je k dispozici bezstupňový S-CVT automat.

Výše avizované hodnoty jednoznačně naznačují, že Aygo X rozhodně není žádným trhačem asfaltu, na druhou stranu jeho kompaktní proporce a dobře poskládaná převodovka z něj v rámci městského a okreskového provozu dělají docela čiperu.

Na dálnici je to již o něco slabší, ne že by Aygu chyběl výkon, ale zařazený pátý rychlostní stupeň a dálniční limit znamenají již vyšší otáčky motoru a s tím spojenou vyšší spotřebu vozu. Jinak je ale Aygo velmi spořivé a dostat se s ním pod hranici 5-ti litrů není žádný problém.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 kombi 1.6 CRDI

Zmínit se musím také o velmi dobře nastaveném řízení nebo překvapivě přesné kulise řazení, k tomu si přidejte ochotu motorizace hnát se do otáček a nízkou hmotnost vozu,  Aygo je tedy vozem, který svého řidiče umí odměnit i jistou dávkou zábavného jízdního projevu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Novou Toyotu Aygo X pořídíte v následujících stupních výbavy, Active, Comfort, Style, Executive a Selection. Základní Active pak pořídíte již od 342 000 Kč včetně DPH, a to s litrovou motorizací a manuální pětistupňovou převodovkou. Vůz s automatickou převodovkou je v nabídce od druhého výbavového stupně, tedy Comfort a od 390 000 Kč. Vrcholný Selection pořizovací ceny Ayga X vystřelí až k necelému půl milionu korun. V případě Toyoty jsou v nabídce také příplatkové pakety, jedná se především o PAKET TECH, PAKET AIR, PAKET VISION nebo PAKET SMART.

Toyota Aygo X přichází tedy s celkem rozumnou základní pořizovací cenou v kontextu s tím, jak slušně je tato verze ve výsledku vybavená. Dle výše uvedených cen je pak zcela jasné, že v případě nové generace Ayga je vždy co vylepšovat.

S novou generací tohoto městského specialisty k nám tedy dorazil o poznání větší vůz s aktuálně módní vyšší světlou výškou a robustnějším vnějším vzhledem. I nadále se však jedná o velice mrštný vůz, kterému nechybí nápaditost a adekvátní dávka hravosti.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora