Test Toyoty GR Supra 2.0 Fuji Speedway – když méně výkonu neznamená méně zábavy

0

Rozporuplné názory týkající se čistokrevnosti nové generace Supry jsme si již odbyli při loňském redakčním testu „plnotučné“ třílitrové varianty. Osobně bych se k nim tedy již nějak obsáhle nevracel a jen konstatoval, že právě díky kooperaci automobilek Toyota a BMW mohla tato generace vůbec vzniknout. A že si pro tento případ nemohla Toyota vybrat lepšího partnera, je zcela jasné.  

Redakční test zmíněné třílitrové Supry máme již bohužel za sebou, musím se ale přiznat, že na ni dodnes vzpomínám. Při nasávání veškerých informací o nové generaci jsem samozřejmě zaregistroval možnost dvoulitrové alternace pod kapotou, pocitově jsem však k této volbě byl celkem skeptický.  

Nyní se nám ale do rukou dostala právě její poněkud „lidovější“ varianta s dvoulitrovým přeplňovaným dvoulitrem. Testovaný vůz navíc disponoval limitovanou edicí Fuji Speedway, která vůz obohatila o adaptivní podvozek, aktivní diferenciál, lepší výfukovou soustavu, nebo 19“ kovaná kola. 

Foto: Jan Horský

Po stránce vnějšího designu je Supra aktuální páté generace velmi povedeným vozem. Boční profil nabídne nebývale dlouhou příď, na kterou navazuje poměrně titěrný kokpit, za kterým jsou hned umístěná zadní kola s minimálním převisem zadní části karoserie.

Další zajímavostí této partie je mohutné tvarování spodní části vozu, prahu, který postupně přes boční dveře přechází až do zadního blatníku vozu, kterému dodává velmi originální a mohutné tvary. Radost tuto partii sledovat ve zpětných zrcátkách.

Přední partie je vybavena originálně tvarovanými předními lampami, které ve své spodní části disponují dlouhou linkou denního svícení a dávají vozu značně charakteristický světelný podpis. Přední nárazník je pak dynamicky „prořezán“ mohutnými nasávacími otvory. Nasávací otvory se pak pro novou Supru staly bohužel celkem ožehavým tématem, protože ne každý má své funkční opodstatnění.  

Přední pohled pak nechá vyniknout zajímavě tvarovanou střechou, která je nad hlavou řidiče a spolujezdce výrazně vyvýšena. Velice elegantní je také nízké čelní okno, které postupně přechází do bočního prosklení, to se výrazně svažuje a kopíruje profil samotné střechy. 

Zadní partie je pak designovou perličkou a pomyslným úspěšným zakončením celého tvarování vozu. Supra je zde vybavena integrovaným „ducktailem“, horizontálně orientovanými lampami, které vystupují z pomyslného proříznutí karoserie, nebo dvojicí výrazných koncovek výfuku. 

Foto: Jan Horský

Nastupování do vozu je díky jeho nízké stavbě poněkud složitější, vnitřní prostor je vcelku logicky poněkud stísněný, vše zcela adekvátní dvoumístnému sportovnímu kupé. Mohutný středový tunel, nízká střecha včetně čelního a bočního prosklení, to vše vás v případě Supry umí velmi příjemně obklopit. 

Palubní deska vozu se hlásí k architektuře automobilky Toyota, nabídne striktně horizontální členění, které je podpořeno výraznou linkou s integrovanými výdechy klimatizace. Palubní deska pak, po vzoru celého interiéru, působí velmi klidným a až lehce usedlým dojmem. Limitovaná edice Fuji Speedway naštěstí celý interiér pozitivně oživila o červené akcenty. 

Digitálnímu přístrojovému štítu Supry dominuje velký otáčkoměr, ze kterého vystupuje menší displej palubního počítače. V levé části je pak umístěn decentní digitální rychloměr. 

Střední část palubní desky pak nejvíce evokuje vozy značky BMW. Supra zde pracuje se starší verzí infotainmentu od BMW. Patrné je to v samotném prostředí hlavního displeje, nebo v ovládacích prvcích středového panelu, který je vybaven známým otočným ovladačem BWM iDRIVE. To stejné platí i u voliče skvělého osmistupňového automatu ZF. 

Foto: Jan Horský

Vnitřní ergonomie Supry funguje výborně a díky její vnitřní „prostorové úspornosti“ je vše dobře na dosah. Pochválit musím také sedadla, která nabídnou dobré nastavitelné boční vedení. 

Zavazadlový prostor disponuje 290 l objemu a díky velkému výklopnému víku je i poměrně dobře přístupný po celém svém půdorysu. 

Mohlo by vás zajímat:  Za volantem legendy: Lada 2106
Foto: Jan Horský

Pod kapotou testované „lidovější“ verze byl osazen přeplňovaný dvoulitr, který je již prověřen vozy spadající do koncernu BMW. Jedná se tedy o řádový čtyřválec přeplňovaný dvoukomorovým turbem, v Supře naladěný na výkon 190 kW. 

Avizovaný výkon je dostupný v rozmezí mezi 5000 až 6500 otáček, točivý moment pak dosahuje hodnoty 400 Nm dostupných v rozmezí 1550 až 4400 otáček. Samotné reakce motoru na povel plynového pedálu jsou pak ukázkové.

Supra s touto motorizací zvládá stovku za velmi slušných 5,2 vteřiny, maximálku má omezenou na hodnotě 250 km/h. Vůz je pak díky menší motorizaci o rovných 100 kg lehčí a na jeho jízdním projevu je to jednoduše znát. Supra je lépe vyvážená a úbytek kilogramů se pozitivně podepsal na přední nápravě, respektive na řízení.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 308 GT

Mé avizované obavy z dvoulitru pod kapotou se rozplynuly až nečekaně rychle. Stačilo ujet pár set metrů a bylo jasné, že tento redakční týden bude patřit k těm zábavnějším. V zatáčkách je totiž dvoulitrová Supra ovladatelnější a výrazně stabilnější. Přesto jí nechybí jistá dynamika, ohromná výbušnost a díky aktivnímu diferenciálu i hravost. V normálním režimu je pak krásně poddajná, denně použitelná a se spotřebou okolo 8,5 litrů na 100 km.

Motorizace spolupracuje se skvělou osmistupňovou převodovkou ZF, která řadí jednoduše skvěle. Střídání jednotlivých kvaltů je velmi rychlé a logické, samozřejmě s možností řazení pádly pod volantem. V základním režimu řadí krásně plynule a motor nechává lehce převalovat, ve sportovním režimu pak ve svém projevu velmi výrazně přitvrdí a při podřazování začne navíc i příjemně „kopat“. Ukázková spolupráce motoru a převodovky.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru XV
Foto: Jan Horský

Ceníkově pak nová Supra startuje na částce 1 250 000 Kč včetně DPH, jedná se o testovaný dvoulitr s osmistupňovou automatickou ZF převodovkou a výbavou Dynamic. Určitě si pak připlaťte za PAKET SPORT, který krom sportovních pedálů a brzd vůz obohatí o adaptivní podvozek a aktivní sportovní diferenciál. Druhou nabízenou tedy třílitrovou variantu pak ve výbavovém stupni Executive pořídíte od 1 800 000 Kč včetně daně. Mezi dvoulitrem a třílitrem je tedy znatelný finanční rozdíl, který mi osobně nepřijde zcela adekvátní rozdílu, který vám oba vozy nabídnou stran jízdních vlastností a prožitku z jízdy.

„Pátá generace Toyoty Supra je rozhodně povedeným vozem, který umí být velmi rychlý, ohromně zábavný, a navíc i denně použitelný. To vše je pak svému uživateli prezentováno v neskutečně šmrncovním obalu“. Tento závěr jsem jednoduše převzal z loňského redakčního testu třílitrové verze, protože to samé lze totiž konstatovat i o aktuálně testovaném dvoulitru, který jistou absenci výkonu dohání nižší hmotností a s tím spojenou větší dávkou ovladatelnosti.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora