TEST Toyoty GR Yaris – jednoduchá cesta k úspěchu

Hned v úvodu se přiznám, že na testovací týden s novým GR Yarisem jsem se těšil obdobně jako na týden s poslední testovanou dvoulitrovou Suprou. Toyotu GR Yaris jsem měl totiž hodně nastudovanou z mnoha internetových videí, která rozhodně nešetřila superlativy ohledně tohoto, na dnešní poměry, velmi specifického vozu.

Automobilka aktuálně prožívá celkem úspěšné období v rámci WRC šampionátu, jehož nedílnou součástí je také vývoj a stavba nových závodních speciálů. Japonci na to i v případě nové generace Yarise šli jednoduše po svém, i když vlastně trochu postaru. Ve své závodní divizi Gazoo Racing vytvořili homologační speciál, který se tváří jako model Yaris, i když s ním má ve výsledku pramálo společného.

V první řadě se totiž jedná o vůz s „třídveřovou“ karoserií a s mírně se svažující střechou, na kterou u WRC speciálu navazuje ohromný zadní spoiler. Dále tu máme upravené vnější rozměry a hlavně nově vyvinutý pohon všech kol.

Tento homologační speciál pak Toyota v sérii 25 tisíc vyrobených kusů vypustila mezi své příznivce pod názvem GR Yaris.

Foto: Jan Horský

Exteriér

O své výjimečnosti vás GR Yaris úspěšně informuje již v rámci svého exteriéru. Základní kontury malého vozu, který stojí na dospělém podvozku a z každého rohu mu jednoduše „trčí“ kolo, jsou už na první pohled slušně crazy.

Přední partie nadchne mohutným předním nárazníkem, který se díky ohromnému nasávání rozpíná výrazně do boků vozu. Boční partie zase elegantně se snižující linií střechy, no a ta zadní, to je samostatná kapitola. Poháněna zadní náprava nabrala takových rozměrů, že dostat ji do těla základní karoserie, nebylo vůbec jednoduché.

Foto: Jan Horský

Výsledek je však famózní, pohled na GR čistě zezadu vás rozhodně dlouho neomrzí. Výrazně vytažené blatníky s minimálními přesahy vzad náramně kontrastují s malou kabinou vozu. Výrazná horizontalita zadní části je pak navíc efektně podpořená propojenými lampami.

Vnější vzhled nové Toyoty GR Yaris je tedy neskutečně povedený a osobně bych ho chtěl mít doma už jen proto, jak vypadá.

Foto: Jan Horský

Interiér

Pokud by se vám v „géerku“ z nějakého důvodu zastesklo po klasickém Yarisu, tak nezoufejte, v interiéru si na něj rozhodně vzpomenete. Celá palubní deska včetně volantu je totiž celkem logicky převzata z klasické verze. Identické jsou samozřejmě i jednotlivé ovládací prvky a samotný infotainment.

Sportovní charakter vozu pak podporují alcantarou potažené sedáky a samotné výplně dveří. Sportovně laděná sedadla jsou pak osazena v identických místech, jako u klasického Yarise. Ostrý Yaris by si tedy zasloužil ještě o chlup subtilnější sedáky, se kterými byste se dostali blíže k podlaze. Já osobně jsem s pozicí za volantem problém neměl, ale věřím, že vyšší postavy by mohli lehce trpět.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fordu Puma 1.0 EcoBoost mHEV – nově crossoverem, který nabídne dynamický vzhled a výkonnou mild-hybridní motorizaci

Za pochvalu pak stojí přítomnost klasické manuální ruční brzdy, která nejenže funguje naprosto výborně, odladěná je také její poloha a samotná ergonomie.

Zadní pozice jsou samozřejmě stísněné díky samotnému tvarování střechy a přístup do těchto míst také není ideální, ale co o cestování na zadních pozicích GR Yaris jednoduše není.

Foto: Jan Horský

Pohonné ústrojí a jízdní dojmy

Toyota GR Yaris je osazena přeplňovanou tříválcovou pohonnou jednotkou, která disponuje úctyhodným výkonem 192 kW, tedy 260 koňmi a točivým momentem dosahujícím hodnoty 360 Nm. To vše pak při váze vozu okolo 1290 kg.

Původní obavy právě z tříválcové specifikace se všeobecně velmi rychle ukázaly jako liché, tahle motorizace je jednoduše skvělá. Její tříválcový projev se sice lehce ukáže v rámci samotného startu lehkým zachvěním celého vozu, jinak ji ale není co vytknout. Do 3000 otáček je její projev celkem kultivovaný a dává vám prostor využít tohoto ostrého Yarise jako schopnou „daily“ káru. Nad avizované otáčky pak nastává naprosté peklo. Výkonového vrcholu tento tříválec dosahuje v hodnotách okolo 6500 otáček za minutu. Je tedy jasné, že ostrá jízda bude vyžadovat vysoké otáčky, které však této motorizaci nejsou vůbec cizí. Na scénu tak přichází jednokomorové turbo, které žene motor do otáček takovým tempem, že trefit přesné přeřazení a nebrknout tak o omezovač, chce chvilku cviku. Motorizace dále náramně reaguje na pokyn plynového pedálu a příliv výkonu se tak výborně dávkuje.

Skvělou motorizaci podporuje dobře odstupňovaná převodovka s kulisou nabízející krátké a mechanicky přesné dráhy řazení. Zmínit se zde musím také o asistentu i-MT jehož ovladač naleznete v rámci středového tunelu. Jeho aktivace upravuje otáčky motoru při samotném podřazování a motorizaci tak ladí do ideálních otáček pro následující akceleraci.

Výkon aktuálně nejsilnějšího tříválce na světě je v případě GR Yarise přenášen stále na všechna čtyři kola (speciálně vyvinutý systém GR-FOUR). Stará se o to mezinápravová spojka, která výkon následně rozděluje dle vámi zvoleného jízdního režimu.

Základní režim Normal přichází s poměrem 60:40 ve prospěch přední nápravy, dalšími režimy jsou Sport a Track. Ve sportovním režimu je upřednostněná zadní náprava v poměru 70:30, režim Track se pak postará o rovnoměrné rozdělení výkonu v poměru 50:50. K dokonalosti už pak chybí jen málo, v případě příplatkového paketu Sport, kterým disponoval i náš kousek, dostanete na přední i zadní nápravě mechanicky samosvor typu Torsen.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën Berlingo SHINE 1.2 PureTech EAT 8 – rodinný specialista s tříválcem pod kapotou
Foto: Jan Horský

Slova chvály pak míří také k podvozku. Ten vozu dodává takové jistoty, že by ji mohl rozdávat. Samotná koncepce kompaktního vozu s koly na každém rohu karoserie a pohonem všech kol hovoří o všem. GR Yaris je tak po většinu času velmi neutrální a neskutečně přesný. Lehké nuance v nastavitelném podvozku pak pocítíte až při velmi ostrém tempu, kdy režim Sport posílá více výkonu na zadní nápravu a vůz je o něco méně chirurgicky přesný, než ve většině ostatních situacích. Potěší také jeho denní použitelnost, vůz je sice velmi tuhý, ale nikterak nepříjemně tvrdý.

Jistou slabinou jízdního projevu „géerka“ se může stát jeho poměrně nevýrazný zvukový projev, nějaká aktivní klapka ve výfuku by zde rozhodně neuškodila. Značnou útěchou se ale stává poměrně hlasité sání vzduchu při plném plynu a efektní „odfouknutí“ turba při každém jeho ubrání.

Toyota GR Yaris je neskutečným řidičským vozem, který nebylo jednoduché stoprocentně poznat a dostat pod kůži během jednoho redakčního týdne. Přesto jsem si s ním užil takové zábavy, jako doposud s žádným jiným testovaným vozem.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Toyota GR Yaris startuje na cenovce 899 000 Kč včetně DPH a obsahově je její ceník velmi „strohý“. Příplatkové jsou vlastně jen metalické barvy a již avizovaný Paket Sport a Paket VIP. Zcela povinný sportovní paket pak vůz obohatí o samosvorné diferenciály, červeně lakované třmeny předních i zadních brzd a o 18“ kovaná kola. V rámci paketu VIP pak dostanete prémiovou audiosoustavu JBL s 8 reproduktory, navigaci, Head Up displej a parkovací senzory. Toyota aktuálně bohužel hlásí vyprodáno, naštěstí s příslibem navýšení výroby.

Ostrý Yaris aktuální generace je unikátem v rámci současné nabídky vozů této kategorie. Toyota nás totiž s tímto malým „soutěžákem“ nechala nahlédnout pod pokličku WRC a zároveň tak vytvořila skvělý řidičský vůz, který jednoduše potřebujete. Vůz nadchne nejen svým robustním vzhledem, ale hlavně prvotřídními jízdními vlastnostmi. Samozřejmě i u tohoto vozu se nějaké neduhy najdou, GR Yaris byl mohl mít výraznější zvukový projev a vyšším postavám zřejmě nebude sedět pozice za volantem. To vše jsou však maličkosti, na které po ujetí prvních metrů okamžitě zapomenete. Skvělá práce Toyota Gazoo Racing.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora