Test Toyoty Proace Verso NOMAD WANDERER – kempingová vestavba pro aktivní životní styl

Aktuálně naším redakčním testem prošel vůz, který nabízí další zajímavou variantu, jak uspokojit vaše cestovatelské choutky. Po nedávno testovaném Rifteru se střešním stanem tu máme další, zcela odlišný, přístup kempingové úpravy. 

Redakčním testem nám prošla Toyota Nomad Wanderer, konkrétně se jednalo o model Proace Verso, který byl vybaven kempingovou vestavbou Sitka M od firmy Visu.

Foto: Jan Horský

Vnější vzhled 

Toyota Proace Verso vychází ze společné spolupráce automobilky s koncernem PSA, jejími sourozeneckými modely tedy jsou Peugeot Traveller, Citroen SpaceTourer a Opel Vivaro.

Základem pro kempingovou vestavbu se logicky stala nejdelší nabízená karosářská varianta vybavená navíc také dlouhým rozvorem. Vůz tedy disponoval úctyhodnou délkou 5309 mm.

Toyota je obdobně jako její koncernový sourozenci vybavena velmi klidnými, praktickými a jednoduchými tvary. Jisté optické mohutnosti pak vozu převážně dodává jeho pření partie s vysoko orientovanými lampami.

Boční profil vozu zaujme decentním vykrojením, které se odehrává nad jednotlivými lemy vozu, dále pak u dlouhého provedení karoserie poměrně výrazným přesahem za zadními koly.

K líbivému vnějšímu vzhledu testovaného kousku rozhodně přispěla výrazná přesto celkem elegantní barva doplněná o dynamicky střižený polep.

Foto: Jan Horský

Interiér  

V rámci interiéru začněme tradičně v přední části karoserie, „krabicovité“ tvary vozu nabídnou značně prostorný interiér, vyšší pozice za volantem pak zase velmi dobrý výhled z vozu.

Poměrně mohutná palubní deska je z větší části opticky nasazena až nad bočními výplněmi dveří, její poloha v rámci kabiny je tedy obdobně jako poloha řidiče a spolujezdce spíše vyšší.

Palubní deska je jinak velmi přehledná, uživatelsky komfortní. V jejím středu byl v rámci testovaného vozu osazen 7 palcový dotykový displej palubního infotainmentu s graficky poměrně úsporným, přesto přehledným prostředím.

Střední část palubní desky byla dále osazena pro nás již celkem známým kruhovým ovladačem osmistupňového automatu, který navíc nabízí funkci manuálního řazení pádly pod volantem.

Kaplička přístrojů před řidičem, to jsou koncernové analogové ukazatele rychloměru a otáčkoměru, které jsou již tradičně doplněny o digitální displej palubního počítače.

Velmi příjemným se stal samotný multifunkční volant, který byl v rámci svého obvodu potažen kůží včetně prošívání. Navíc nabídl také lehké zploštění ve své spodní části.

Foto: Jan Horský

Kempingová úprava Visu

Zaměřme se však aktuálně na to nejdůležitější, co nám testovaný vůz nabízí. Tím nejdůležitějším se totiž stala kempingová výbava Sitka M od firmy Visu.

Tato vestavba plně využívá prostoru mezi druhou řadou sedadel a zadními křídlovými dveřmi. Principiálně jde tedy o nosnou ocelovou konstrukci v kombinaci s dřevěnými překližkovými deskami.

Ocelová konstrukce je ve své spodní části vybavena úložnými prostory, které jsou řešeny pomocí jednoduše vyjímatelných „vaků“. Horní část konstrukce je pak opatřena avizovanými překližkovými deskami, na kterých je umístěno lůžko pro spaní dvou osob.  Tato základní poloha jde následně modifikovat, pomocí výklopné střední části, na „lavicové“ sezení se stolkem uprostřed.

Foto: Jan Horský

V zadní části této vestavby je po otevření křídlových dveří přístupné jisté „zázemí“ (kuchyňský modul). To nabízí dvojicí dalších samostatně přístupných boxů, v rámci třetího boxu jsou pak umístěny dva 10l barely na vodu. Avizovaná dvojice boxů nabídne klasické propriety správného cestovatele (plynový vařič, kempingové hrnce, plastové organizéry, hrnky, sklenice, příbory atd.), jejich výklopná dvířka pak pohotovostní pracovní plochu.

Samotné rozměry obytné vestavby jsou pak zcela logicky limitovány velikostí karoserie vozu. Jak délka samotného lůžka, tak prostor nad hlavou při sezení vyhovují spíše středně vysokým postavám.

Přístup do zadní „obytné“ části vozu je celkem bezproblémový. Testovaný vůz totiž nabídl posuvné boční dveře na obou stranách karoserie a výklopnou druhou lavici na sezení.  

Foto: Jan Horský

Společnost Visu nabízí vestavby ve dvou velikostech, větší s označením Sitka M a menší Sitka S, dále je v nabídce univerzální Sitka Sport. Testovaná největší vestavba Sitka M je v nabídce společnosti za 94 259 Kč včetně DPH za kompletní sadu. Menší Sitka S pak za 92 444 Kč včetně DPH opět za kompletní sadu, univerzální Sitku Sport pak pořídíte od 48 279 Kč včetně DPH.   

V nabídce je také další kempingové příslušenství. Camping Tashka obsahuje 2 židle Coleman, 1 hliníkový stůl, 2 fleecové deky, svítilnu a 2 Tashky s děleným prostorem. Vše k dispozici od 5 929 Kč včetně DPH.

Zmínit se musím také o markýze, ta je zde řešena poměrně jednoduše. Boční část střechy vozu je vybavena poměrně subtilní lištou, do které se zasouvá plachta, která tvoří samotnou markýzu. Její „vypnutí“ pak probíhá pomocí dvou trubkových stojen a napínacích lan. Avizovaná jednoduchost sebou přináší pouze nutnou přítomnost dvou osob.

Foto: Jan Horský

Testovaná motorizace a jízdní dojmy  

Testovaný vůz byl osazen přeplňovanou dvoulitrovou naftou 2.0 D-4D 180 s výkonem 130 kW (177 koní) a 400 Nm točivého momentu. Motorizace nabídla velmi kultivovaný chod s plynulým nárůstem výkonu, navíc pak výbornou spolupráci s osmistupňovým automatem.

Osmistupňový automat a dvoulitrová nafta činí cestování s tímto vozem nebývale komfortní, zařazený osmý rychlostní stupeň nechává v rámci dálničního tempa motor jen lehce převalovat a rychlosti nad českým dálničním limitem mu pak nečiní sebemenší problém. Dlouhé cestovatelské kilometry v rámci jednotlivých přesunů zvládá tedy Nomad Wanderer opravdu s velkým přehledem.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Toyota Proace Verso je nabízena pouze ve pouze dvou délkách L1 a L2, vůz je tedy oproti svým „koncernovým“ sourozencům k dispozici bez zkráceného rozvoru.

Základní verzi s výbavou Kombi, délkou L1, naftovou patnáctistovkou a šestistupňovým manuálem pořídíte již od 624 000 Kč včetně DPH. Delší verze L2 ve stejné základní specifikaci pak startuje od 653 000 Kč včetně DPH. A to je celkem rozumný cenový základ pro pořízení testované obytné vestavby.

Osobně tedy vidím velké pozitivum právě ve víceúčelovosti vozu, který je touto vestavbou vybaven. Testovaná vestavba vám rozhodně nepřinese plnohodnotný komfort klasického obytného vozu, na druhou stranu se na něj ale nemusíte smutně dívat, jak vám po většinu roku stojí na zahradě. V tomto případě testovanou vestavbu jednoduše demontujete a vůz pak libovolně používáte celoročně. A že v případě testované specifikace se jednalo o uživatelsky velmi komfortní vůz.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Komentáře

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora