Test Toyoty Proace Verso SELECTION – cestování na úrovni

V minulém týdnu jsme si mohli vyzkoušet jaký je absolutní vrchol v nabídce osobních dodávek od automobilky Toyota. Jednalo se o model Proace Verso v nejvyšším výbavovém stupni Selection. Testované Verso je výsledkem společné spolupráce automobilky s koncernem PSA, jejími sourozeneckými modely tedy jsou Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer a Opel Vivaro. 

Foto: Jan Horský

Po stránce vnějšího vzhledu je Toyota obdobně jako její koncernový sourozenci vybavena velmi klidnými, ryze praktickými a jednoduchými tvary. Jisté optické mohutnosti pak vozu dodává převážně jeho pření partie s vysoko orientovanými lampami. 

Boční profil vozu zaujme decentním vykrojením, které se odehrává nad jednotlivými lemy vozu, dále pak u aktuálně testovaného „dlouhého“ provedení karoserie poměrně výrazným přesahem za zadními koly.  

Nejvyšší výbavový stupeň Selection poznáte stran exteriéru velmi hravě. Vůz totiž disponuje slušivými černými akcenty, do kterých jsou zbarvena hliníková kola, zpětná zrcátka a ochranné boční lišty.

Budoucí uživatelé interiéru tohoto vozu budou rozhodně patřit k těm náročnějším, vrcholná výbava Selection je totiž bude rozmazlovat prostornějším sedmimístným uspořádáním, koženými sedadly, prosklenou panoramatickou střechou, přídavnou klimatizací, nebo odkládacím boxem ze kterého hravě vysunete pohotovostní stolky.   

Foto: Jan Horský

Začněme však od přední části, té dominuje poměrně mohutná palubní deska, která je z větší části nasazena až nad bočními výplněmi dveří, její poloha je v rámci kabiny obdobně jako poloha řidiče a spolujezdce spíše vyšší. Díky vyšší pozici za volantem je pak z vozu velmi dobrý výhled.

Palubní deska je slušně přehledná a uživatelsky komfortní. V jejím středu byl v rámci testovaného vozu osazen 7“ dotykový displej palubního infotainmentu s graficky poměrně úsporným, přesto přehledným prostředím.

Střední část palubní desky byla dále osazena pro nás již celkem známým kruhovým ovladačem osmistupňového automatu, který navíc nabízí funkci manuálního řazení pádly pod volantem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Kodiaq Scout: V terénu podrží, na silnici uhlídá spotřebu

Kaplička přístrojů před řidičem, to jsou PSA koncernové analogové ukazatele rychloměru a otáčkoměru, které jsou již tradičně doplněny o digitální displej palubního počítače.  

Přední pozice nabídnou dostatek prostoru, loketní opěrky a elektricky plně nastavitelné sedačky včetně masážní funkce.    

Foto: Jan Horský

Druhá řada, to je dvojice samostatných a bohatě dimenzovaných sedáků, které jsou opět vybaveny područkami a plně sklopnými opěráky. Mezi sedáky je umístěn již avizovaný posuvný box, jehož horní hranu tvoří dva držáky na nápoje. Do jeho bočních částí jsou pak integrovány dva výklopné stolky. Box je také přístupný z třetí řady, kterou efektně obohatil o úložný prostor.

Foto: Jan Horský

Avizovanou třetí řadu tvoří klasická posuvná lavice, její posunutí umožňuje v případě její neobsazení zvětšit zavazadlový prostor. A když už jsme u toho „posouvání“, zde musím Toyotu jednoznačně pochválit, protože manipulace s jednotlivými sedadly je jednoduchá a fyzicky nenáročná.  

Velmi dobrý je také přístup do druhé a třetí řady. Objemné posuvné dveře na každé straně vozu byly navíc vybaveny automatickým elektrickým otevíráním, které se ovládá buď v rámci kliky dveří, příslušným ovladačem na palubní desce, nebo v rámci ovladače pro bezklíčový přístup do vozu. 

Foto: Jan Horský

Testovaná vrcholná verze Selection byla osazena stejně vrcholnou přeplňovanou dvoulitrovou naftou 2.0 D-4D 180 s výkonem 130 kW (177 koní) a 400 Nm točivého momentu. Dvoulitrová nafta nabídne velmi kultivovaný a tichý chod s plynulým nárůstem výkonu, navíc pak výbornou spolupráci s osmistupňovým automatem.

Osmistupňový automat a dvoulitrová nafta činí cestování s tímto vozem nebývale komfortní, zařazený osmý rychlostní stupeň nechává v rámci dálničního tempa motor jen lehce převalovat a rychlosti nad českým dálničním limitem mu pak nečiní sebemenší problém. Stran spotřeby pak počítejte s hodnotou okolo 9 l/100 km.

Komfortní jízdní projev dotváří především měkce naladěný podvozek. Proace Verso se na nerovnostech jemně pohupuje a většinu nerovností umí s přehledem odfiltrovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C1 Airscape Feel Edition 1.2 PureTech
Foto: Jan Horský

Toyota Proace Verso je aktuálně k dispozici pouze ve dvou délkách L1 a L2, vůz je tedy oproti svým „koncernovým“ sourozencům k dispozici bez zkráceného rozvoru.

Základní verzi s výbavou Kombi, délkou L1, naftovou patnáctistovkou a šestistupňovým manuálem pořídíte již od 624 000 Kč včetně DPH. Delší verze L2 ve stejné základní specifikaci pak startuje od 653 000 Kč včetně daně. Testovaná vrcholná výbava Selection je pak dostupná pouze s dvoulitrovou naftou a osmistupňovým automatem, verze L1 startuje na částce 1 138 000 Kč, L2 pak na 1 161 000 Kč včetně DPH.

Toyota Proace Verso a její nevlastní koncernový sourozenci toho na poli osobních dodávek umí nabídnout celkem mnoho. Od prostorného interiéru přes líbivý vnější vzhled až po rozumné pořizovací ceny základních verzí.

Testována verze Selection pak tvoří samotný vrchol v nabídky a cílí tak na tu nejnáročnější klientelu. Ve výsledku musím konstatovat, že se jí to celkem daří. Samotný interiér působí honosně a vrcholná naftová motorizace ve spojitosti s osmistupňovým automatem nabídne posádce nebývale komfortní jízdní projev.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora