Test Volkswagenu Crafter 35 4MOTION SEIKEL – třístranný sklápěč s terénními ambicemi

Týdenním redakčním testem nám aktuálně prošel jeden velice schopný „pracovní nástroj“. Vyzkoušeli jsme Volkswagen Crafter, který byl vybaven nejen sklápěcí korbou, ale také zvýšeným podvozkem, pohonem obou náprav 4MOTION, terénním obutím a mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu.

Foto: Jan Horský

Komfortní a prostorné pracoviště 

Za samotnou kabinu a její pojednání musím testovány Crafter rozhodně pochválit. Prostornost a praktičnost ji v žádném případě nechybí. Samotné uspořádání prvků interiéru je plně v duchu jeho menšího sourozence, Transporteru. Ovládání vozu je pak uživatelsky velmi příjemné a celkem hravě vás nechá zapomenout na to, jak velký vůz vlastně řídíte.

Palubní deska nabídne jednoduché čistě horizontální členění. Její rozdělení na dvě základní hmoty je podpořeno kontinuálním odkládacím prostorem. Palubka přístrojů před řidičem u testovaného vozu disponovala klasickými analogovými ukazateli, mezi kterými se nacházel displej palubního počítače. Střední části palubní desky dominoval displej palubního infotainmentu, ovladače klimatizace, uzávěrky zadního diferenciálu, offroad asistentu pro jízdu z kopce nebo vypínání akustické signalizace při couvání, dále pak ergonomicky ideálně posazený volič šestistupňového manuálu. V levé spodní části palubní desky jsou pak umístěny „nejdůležitější“ ovladače tohoto vozu, tedy ovladače pro sklápění korby. 

Velikou pochvalu si zaslouží multifunkční volant, jeho velikost a nasazení v samotné palubní desce posouvá nákladní Crafter uživatelsky mezi osobní vozy. 

Pochválit musím také samotná sedadla, hlavně pak to řidiče, které navíc disponovalo funkcí odpružení s nastavitelnou účinností. Velice příjemná navíc, ve vozidle tohoto druhu, značně praktická záležitost. 

Foto: Jan Horský

Třístranný sklápěč 

Korba testovaného kousku, tedy Crafteru se středním rozvorem, nabídla velkou ložnou plochou o rozměrech 3500 x 2050 mm a 400 mm vysoké sklopné bočnice. Ovládání hydraulicky sklopné korby je pak velice jednoduché a probíhá přímo z palubní desky, vlevo pod volantem. Ideálně tedy stojíte přímo v otevřených dveřích a zrakem kontrolujete pozici sklápěné korby.  

Po odjištění, které probíhá hned za kabinou v místě pod korbou, si díky jednotlivým zajišťovacím bodům v jednotlivých rozích zvolíte, jakým směrem se bude korba zvedat. O vše ostatní se již postará hydraulika.

Samotná korba byla navíc vybavena ochranným rámem za kabinou, který díky bočním zarážkám umožňoval také přepravu delšího materiálu.

Sklápěcí nástavba je montována přímo ve výrobním závodě a záruka na ni je stejná jako na vozidlo, tedy 2 + 2 roky nebo ujetých 200 000 km. Nástavbu je pak možné plně servisovat v autorizované síti Volkswagen Užitkové vozy.  

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Hodnocení vnějšího pojetí testovaného Crafteru končí hned za přední kabinou vozu, partie okolo samotné sklopné korby totiž disponuje čistě utilitárním pojednáním. Kabina vozu pak nabízí jednoduché a čisté linie, na které jsme u vozů značky Volkswagen již celkem zvyklí.

Výrazné horizontální členění přední partie se elegantně propisuje jak do masky vozu, tak i do předního nárazníku. Horní partie masky pak dostala výrazné chromování, které přechází až do příplatkových ledkových světlometů vozu.

Terénní ambice upraveného Crafteru se pak čitelně podepsaly do jeho vnějšího vzhledu. Zvýšený podvozek a terénní obutí BF Goodrich AT z něj pak dělají značně dominantního jedince v rámci pracovní smečky.

Foto: Jan Horský

Motorizace a jízdní vlastnosti 

Testovány kousek poháněl, v nabídce nejsilnější, přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu 2,0 litrů a výkonem rovných 130 kW (177 koní). Dále jsou v nabídce tyto výkonové varianty: 75, 90 a 103 kW.   

Testována motorizace se vyznačovala, na poměry značky tradičním, kultivovaným chodem a díky slušnému odhlučnění byl i její zvukový projev v kabině velmi komfortní.  

Vůz byl dále vybaven šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol 4MOTION. Převodovka vozu disponovala velmi dobrým odstupňováním, poskytovala vozu dostatek síly u nižších převodových stupňů, a naopak šestý rychlostní stupeň vytáčel motor, v rámci dálničního tempa, jen lehce přes dva tisíce otáček.

Pohon všech kol a „terénní“ obutí sebou přinesli jistou daň v podobě vyšší spotřeby. Testovaný Crafter si tedy během mého týdenního testu řekl v průměru o 11 litrů na 100 km.

O terénní ambice Crafteru se postaral úpravce SEIKEL, který majitelům užitkových vozů Volkswagen nabízí různé varianty přestaveb. Převážně se tedy jedná o modely Transporter, Amarok a Crafter, úpravy se pak týkají zvýšení světlé výšky, případně převodovky, u které dochází ke zvýšení tažné síly. Dále jsou vozy vybaveny ochrannými prvky motoru, převodovky, nádrže, výfuku nebo diferenciálu zadní nápravy. V sortimentu společnosti SEIKEL jsou již avizované speciální pneumatiky do terénu.

Výše zmíněné úpravy zasáhly tedy i námi testovaný Crafter a jeho pracovní prostor tak rozšířily i o těžko přístupná pracoviště. Na druhou stranu kvituji i jistou neutrálnost těchto úprav a možnost snadného užívání vozu i za běžných podmínek.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Volkswagen Crafter 35 „podvozek jednokabina“ se středním rozvorem, nejslabší naftovou motorizací, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy startuje na částce 851 886 Kč včetně DPH. V naší specifikaci, tedy s nejsilnější naftou, manuální převodovkou a pohonem 4MOTION pořídíte Crafter 35 „podvozek jednokabina“ se středním rozvorem od 1 054 758 Kč včetně DPH.

Námi testovaný kousek se díky bohaté příplatkové výbavě vyšplhal se svojí pořizovací cenou na částku 1 587 303 Kč včetně DPH. Hlavními prvky příplatkové výbavy se pak staly tyto položky: 3-stranný sklápěč, LED čelní světlomety, mechanická uzávěrka diferenciálu, multifunkční volant, offroad asistent pro jízdu z kopce, ochranné kryty podvozku, zesílená přední náprava, rádio Composition Media, ergoActive sedadlo řidiče, tažné zařízení, tempomat, zadní stěna kabiny s oknem, akustická signalizace při couvání vozu, poziční světla na střeše vozu atd.

Volkswagen Crafter je ostříleným pracovníkem ve své kategorii. Jeho aktuální generace nabídne svěží design, prostornou a uživatelsky pohodlnou kabinu, dále širokou paletu nabízených naftových motorizací a nově také elektrifikovaný e-Crafter.

Testovaný Crafter s úpravou SEIKEL je pak jasnou odpovědí na poptávku po pracovní síle i v hůře dostupných lokalitách.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Komentáře

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora