Test Volkswagenu Golf 8 2.0 TDI: Životní jistota

Volkswagen Golf 1

„Jistý je jen to, že jednou všichni umřeme.“

Současný svět je plný nejistot. Budu mít práci? Budu mít peníze? Otevřou někdy hospody? Zakáže EU spalovací motory? Jsem starej, když je mi 30? Úzkost střídá depresi. Víte, že tají ledovce a brzo všichni umřeme? Naše děti si pravděpodobně koupí Čína… V dnešní době nemáme mnoho životních jistot. Bitcoin natuty půjde nahoru a další Samsung Galaxy řady S bude krám. Možná.

Jako Stonehenge, jako sluneční svit, jako hvězdy na obloze. Vždy tu byl a vždy tu bude. První mimozemští kolonisté budou Zemi brázdit v Golfech, klidně bych se vsadil. Volkswagen Golf je jedinou životní jistotou, kterou v dnešní době máme. Ve své osmé generaci přináší evoluci designu, hlavně však REVOLUCI v palubních systémech. Co myslíte, je nový Golf stále nejlepší auto na světě?

STEJNÝ, PŘESTO JINÝ

Nemůžu si nevzpomenout na VW Brouk, který se ve své poněkud luxusnější verzi vyrábí dodnes a to v téměř nezměněné podobě (Porsche 911). Možná je to výsledkem nějakého aritmetického výpočtu, každopádně to Němcům vychází. Ani u osmé generace Golfu se nepouští do výrazných extravagancí. Řekl bych, že má úroveň. Tam, kde se i trochu nudná Toyota pouští do podivné extravagance, zůstává úžasný VW Golf skoro stejný, jako předchozí generace.

Foto: Jindřiška Lidická

Jistě, někteří lidé si ho budou plést se sedmou generací, ale to si pletli i šestou. Nechci si to zjednodušovat, ale nejprodávanější VW vypadá opět jako Golf. Definice trvanlivosti, takové menší nekonečno. Na zadek vás neposadí, ale rozhodně nepůsobí nudně, jde o velmi současný, příjemný design pro rozumné a dospělé lidi, kteří to mají v hlavě srovnané, ale bojí se trošku odvázat.

Foto: Jindřiška Lidická

Nejvíce patrných změn si můžeme všimnout při pohledu zepředu, světlomety jsou o něco menší a lišta denního LED svícení zasahuje až do blatníků. Moderní a působivé. Zlatá metalíza na testovaném kousku ve výbavě Style nám připomíná, že každý den ráno vyjde slunce. Jistota. Nemůžu úplně říct, že by ve mě design Golfu vyvolával moc emocí. Necítíte to srdcem. Necítíte krásu, jako u Renaultu Clio. Spíš je to takový matematický výpočet, který vyšel na výbornou. Líbí se mi.

KOSMICKÝ INTERIÉR Z BUDOUCNOSTI

Možná už trochu stárnu, ale interiéry některých dnešních aut působí velmi futuristicky. Taková Honda e, nebo Mazda MX-30 působí jako ze sci-fi filmu a samozřejmě je to dobře. Interiér nového Golfu tolik futuristický není, ale rovněž je to dobře. Přeci jen zákazníci VW jsou více konzervativní. Přesto se na palubě odehrály obrovské změny, hlavně digitálním a dotykovým směrem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyoty Highlander 2.5 Hybrid i-AWD – sedmimístné rodinné SUV, které umí být i úsporné
Foto: Jindřiška Lidická

Středobodem všeho je multimediální dotykový systém MIB3, na němž beží většina současných vozů Koncernu, včetně elektrického ID.3. Systém se velmi proslavil svojí téměř až nefunkčností a chybovostí, na jejímž odstranění se neustále pracuje. Bohužel, ani v Golfu nepracoval úplně optimálně, a tak jsem si občas připadal, jako beta-tester softwarové firmy. Restartovat jsem jej během týdne musel „jen“ čtyřikrát. Zhruba třikrát se po nastartování nespustil a třešničkou na dortu bylo parkování, kdy při řazení ze zpátečky na P (park), zůstala i po vypnutí motoru „vyklopená“ kamera z loga VW, takže kufr nešel otevřít. Stalo se mi za týden asi „jen“ desetkrát.

Zrvona se to seklo…

A je to hrozná ŠKODA, protože jinak je systém vynikající, má úžasnou navigaci – můžete si ji zobrazit na displeji před řidičem místo „budíků“, širokou škálu nastavení a poměrně funkční hlasové ovládání. Každou neděli se v kostele modlím, aby Volkswagen zjednal nápravu, tak snad se brzy dočkáme!

Když z toho vypustím dotykové systémy, je interiér skoro perfektní. I přes veškerou modernu je cítit vesmírná stabilita. Linky palubní desky jsou rovné, kvalita materiálů je špičková, vše co má je na omak krásně měkké a působí hodnotně. Německá auta jsem nikdy neměl rád kvůli jejich německé strohosti, ba škrobenosti. Jenže tohle je u nového Golfu všechno pryč. Přibylo tu trochu jogínského ZENu a trochu severské dokonalosti. Nebojím se říct, že interiér vypadá jako Volvo. Jako pravé švédské Volvo z alternativní budoucnosti. Pokud je tedy ve správném odstínu, tedy světlém. Světlý interiér „Storm Grey“ změní vnímání vlastní existence natolik, že zapomenete na svou „Černou duši“ (tak se doopravdy jmenuje tmavý interiér). Z ničeho nic jste kalifornský architekt na volné noze, který má upravený vous a ve volném čase mixuje jako DJ.. 🙂

Foto: Jindřiška Lidická

Musím jestě zmínit sedadla ErgoActive, jelikož nejsou měkká jako gauč, spíše jsou tvrdší. Přesto se je nebojím označit jako ta nejlepší, v jakých jsem kdy seděl. Opět trochu cítím Severskou magii, sníh a brusinkovou marmeládu… Všechno samozřejmě v dobrém, každý by chtěl být Švéd. Ještě prostor. Je ho všude takový dostatek, až jsem si to zapomněl zapamatovat. Dokonce i vzadu na hlavu je místo a kufr je větší, než bych čekal.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Superb iV 1.4 TSI PHEV DSG – povedená premiéra plug-in hybridního pohonu

MODERNÍ HISTORIE POD KAPOTOU

Krásný Golf, moderní Golf, „švédský“ Golf. K dokonalosti mu chybí plugin-hybridní hnací ústrojí… Tak trochu si dělám srandu, jistě. Pod kapotou testovaného kousku se nachází legendární 2.0 TDI, který vlastně pamatuje už Octavii druhé generace. Motor samozřejmě prošel mnoha modernizacemi, přitom splňuje nejpřísnější emisní  ̶v̶ý̶m̶y̶s̶l̶y normy, což však není zas tak důležité. Důležité je, že má 150 koní (3500 ot/min), 360 Nm (1600-2750 ot/min) a sedmistupňové DSG.

Foto: Jindřiška Lidická

Jsem moc rád, že nemusím vysvětlovat, jak hnací systém funguje, ač by mě eTSI velmi zajímalo, starý dobrý dýzl nicméně všichni znají. Na začátek milé překvapení – není příliš hlučný. Byť jeho projevy jsou někdy slyšet, odhlučnění je na skvělé úrovni, tady už se dnes nafťáky vyrovnají benzínům. To druhé překvapení je potom spotřeba, která nebyla zdaleka tak nízká, jak by si všichni odpůrci elektromobility přáli.

Na konci týdne po cca 700km v převážně městském provozu, mi palubní počítač ukazoval 7,1 L/100km. Z hlediska fyziky to rozhodně není velké číslo, na tak velký motor s automatem je to vlastně krásné. Vinen je samozřejmě městský provoz a zima, jinak jezdím jako pan Klobouk. Nižší číslo jsem přes veškeré snahy nevykouzlil a odpovídá i novému Superbu, jímž jezdí můj ctěný bratr. Dálkové ekojízdy stovkou po dálnici se dají absolvovat za 5/100, vyrábět naftu jako historická 1.9 PD však moderní dvoulitr neumí. Ale takové eTSI…

Foto: Jindřiška Lidická

Chci se však věnovat hlavně kladům tohoto agregátu. 150 koní na poměrně malý a lehký Golf je více než dostatek. Dynamicky tedy nikdo strádat nebude, potažmo když k tomu dojde, dokáže být nejprodávanější Volkswagen opravdu rychlý. Dopomáhej mu k tomu DSG. Ačkoliv různé zdroje uvádějí, že převodovka škube a často si neví rady, není to pravda. Snad jen pokud není nastavený režim SPORT, tak motor zbytečně podtáčí, dělají to však všechny převodovky současnosti. Pokud s autem jezdíte, jak se na automat sluší a patří, nikoliv jako čerstvý majitel řidičáku, škubání je jemné, ba neznatelné, na palubě je pak krásné ticho, které může vyplnit čistý projev Johana Sebastiana z reproduktorů Harmann a Kardon, úplná symfonie.

TVRDÁ JISTOTA

Nikdy v životě jsem nejel Koncernovým autem, které by při přejezdu nerovností nedrncalo, pokud to tedy nebylo Audi na malých plechových kolech. Nehledím na to však jako na nevýhodu, nýbrž na vlastnost, mnoho lidí to takto preferuje, mají více informací o povrchu silnice a tak dále.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C5 Aircross Hybrid: Pohodlný rodinný kočár jezdící i zadarmo

Golf samozřejmě také „drncá“, má ovšem příplatkové 18′ ráfky, které za to ve velké míře mohou, velice mu však sluší a já mu to odpouštím. Asi nejlépe bych jedním slovem podvozek vystihl jako PŘESNÝ, či JISTÝ.  S jeho nastavením si naštěstí můžeme hrát, vlastně i s jízdními režimy, které korespondují. Comfort vytvoří jemné houpání, přičemž zmírní drncání na snesitelnou úroveň – tak jsem jezdil většinu času. Comfort je ostatně i výchozí režim, na který vyrážíte ihned po nastartování. Někde mezi je ECO, který trochu přitvrdí, ve finále je pak režim SPORT, který přemění řízení na posilovnu a přitvrdí podvozek. Je to velmi vhodný režim na kvalitní nové dálnice.

Foto: Jindřiška Lidická

Pominu-li neustálé drncání, které je pouze otázkou zvyku, je jízda v novém Golfu velmi komfortní, přitom nikterak měkká. Podobně jako v případě sedadel tu Golf vytváří přirozený, až „ortopedický“ komfort, bez francouzské vyměklosti, bez houpačky. Řízení je ve všech režimech poněkud mrtvé, však jisté, bezpečné, navíc velmi strmé. Celé to působí technicky velmi dokonale, mechanicky, matematicky. Trochu bez emocí, což je naprosto správně, když chcete prodávat vůz milionům zákazníků (a že to funguje, nový Golf i v Koroně láme rekordy). Jen se podívejte, kolik se prodá Mazdy 3 a kolik Golfů, pak položte sami sobě otázku, co je správně.

STÁLE STEJNĚ SKVĚLÝ

Byl to Jeremy Clarkson, kdo označil Golfa za nejlepší auto na světě? Asi ano. Já sám jsem si to ve skrytu duše vždycky myslel, občas se dokonce přistihnu, jak hledám vhodný exemplář v inzerci. Nový Golf mě přesvědčil o tom, že je skutečně nejlepším autem na světě. Pro Aničku, pro Jarmila, pro Pepu i pro Jindřišku. Automobilový svět má mnoho tváří, někteří však velmi často zapomínají, že nejde jen o drift, zrychlení, nebo zábavu za volantem. Každý není Michael Schumacher, nebo Jean Fittipaldi. Svět je plný normálních lidí. Někdo sbírá známky, někdo sbírá historická Porsche, jiný je tlustý, nebo plešatý.

Foto: Jindřiška Lidická

Volkswagen Golf osmé generace, zůstává pro všechny normální lidi na světě, tím nejlepším, co můžou mít. Je moderní, velmi pěkný, technicky vyspělý a komfortní. Je nový, přitom stále stejný. Pokud už jste se přistihli, že nad ním uvažujete, pravděpodobně je to ten pravý i pro Vás…

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora