Testovaná Kia XCeed Plug-in Hybrid je skvělým spojením benzínu a elektřiny

Btrhdr

Plug-in hybridy mají ambice být budoucností automobilismu. Ve městech přijde vhod čistý a ekonomický elektromotor a v případě delších jízd se hodí spalovací motor na benzín. A přesně s touto kombinací přichází také Kia XCeed Plug-in Hybrid, která je založena na technice modelu Kia Niro. V čem je toto auto výjimečné, jaké jsou jeho přednosti a je i něco, co bychom vytkli? Naše recenze napoví.

Design

Na první pohled jde o velmi elegantní auto, které má ambice vystoupit z davu. Siluety crossoveru jakoby přecházely do prvků sportovního kupé. Pozornost hned na první pohled jistě přitáhne výrazná přední část vozu s mnoha povedenými tvary a velmi originálně tvarovanými světly, povedeně zasazenými do celkového designu karoserie. Kdo se nabaží, může, zvednou oči výše, třeba k povedené klesající linii střechy. Nebo i níže, k výraznějším bočním prahům, které jsou spíše typická pro robustní SUV.

Foto: David Hampl

K tomu přidejte osmnáctipalcová kola v povedeném designu a tohle auto se vám nemůže nelíbit. A to se jenom potvrdí, když zamíříte k jeho zadní části, kde upoutá jak její příjemný šikmý sklon. Nutno však říci, že ač zadní okno vypadá designově povedeně, tak při pohledu do zpětného zrcátka (samozřejmě samozatmavovacího) se vám bude zdát malé a poskytující nedostatečný výhled, třeba při couvání. Parkovací kamera však tento problém v případě potřeby snadno vyřeší. V zádi také upoutají i elegantně tvarované svítilny, nebo celkem designem výrazný nárazník, s dominantním stříbrným difuzorem a dvojicí koncovek výfuku. Buďte si jisti, že při jízdě nebude nouze o zvědavé pohledy kolemjdoucích.

Interiér

Po otevření dveří nebudete vědět, kde zastavit svůj zrak. Na první pohled je toho opravdu více než dost, co upoutá vaší pozornost. Mnohé materiály, ozdobné prvky, ovládací tlačítka, digitální displeje… Jakmile se však usadíte a začnete interiér pomalu prozkoumávat, najdete zde dokonalý soulad praktičnosti, vzhledu, kvality a komfortu. Jakmile se usadíte do sofistikovaných a velmi pohodlných sedadel, můžete hledět na eleganci přístrojové desky, nebo skvěle čitelný digitální přístrojový panel o velikosti 12,3 palců – vlevo s rychloměrem vpravo s budíkem ukazující na využití výkonu a elektřiny. Povedeně zakomponovány jsou zde také informace o stavu paliva, i nabití baterie.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC

Hledět ale můžete i na infotainment o velikosti 10,25 palců nakloněný do zorného pole řidiče, nebo vás upoutá řada stříbrných ozdobných prvků, které mají opět naznačit, že Kia XCeed chce nabídnout eleganci nejenom venku, ale i uvnitř. A to kombinovanou s praktičností, jelikož v dobrém dosahu je řada mechanických tlačítek, které eliminují problémy spojené s tím, že při aktivaci různých funkcí by bylo nutné složitě hrabat v nastavení infotainmentu. Možná se na první pohled bude zdát, že tlačítek je zde až moc, ale každé má svou funkci a význam a celkem brzy a rychle budete přesně vědět, kam sáhnout.

Foto: David Hampl

Nejenom, že sedadla jsou pohodlná a v mnoha směrech nastavitelná – samozřejmě elektricky. Sedadlo se také po dojezdu a zhasnutí motoru odsune dozadu, a při nástupu a usednutí k jízdě přisune do zvolené polohy. Možná si řeknete, že tato vlastnost bývá u mnoha vozů běžná. To sice ano, ale Kia XCeed Plug-in Hybrid umožní nastavit si vzdálenost daného odsunu, což se hodí pokud nechcete po dojezdu drtit nohy cestujícím za vámi.

Jízda

Kia XCeed Plug-in Hybrid může být popsána jako auto, které dokonale kombinuje to nejlepší z obou světů. Ze světa elektřiny i spalovacích motorů. Hned vedle řadicí páky je tlačítko EV/HEV, kterým lze nastavit, zda chceme jet výhradně na elektřinu, zda chceme využívat hybridní režim, nebo zvolit režim automatický a nechat vše v rukou auta. Hned pod ním je i tlačítko pro aktivaci sportovního režimu, který nejenom změní chování vozu co se do reakcí plynu týká, ale také se změní design přístrojového panelu do červeného akčnějšího nádechu.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Jazz 1,5i-VTEC CVT 2018 - „Vyladěna do jazzu“

Kdo by nechtěl nechávat vše na automatu, stačí pohyb řadicí páky směrem k sobě a tím přepnout na funkci manuálního řazení. A teď už k samotné jízdě. Kombinaci elektřiny a spalovacího motoru je ideální nechat plně v režii auta, což je spolehlivá kombinace. Při zobrazení toku energie můžete sledovat, zda jedete na elektřinu, na benzín, zda kombinujete obojí, či vám spalovák dobíjí akumulátor, nebo ho dobíjíte rekuperací.

Foto: David Hampl

Tabulkové zrychlení 11 sekund sice nenavozuje dojem, že by Kia XCeed Plug-in Hybrid nabídla solidní vlastnosti, ale opak je pravdou. Při rozjezdech na semaforech, nebo při předjíždění stačí sešlápnout plyn a díky elektromotoru máte k dispozici potřebnou dávku výkonu vhodnou právě pro akceleraci. Navíc není důvod řešit ekonomiku daných rozjezdů, jelikož pomoc elektřiny vás stojí skutečně minimum. A ujet na ní můžete skutečně mnoho, jelikož podle WLTP je to 58 kilometrů. A když dojde, stačí dobít z domácí zásuvky (za 2,25 h), nebo na rychlonabíječkách. Po dobu vybitého akumulátoru se však Kia stále chová jako klasický hybrid, kdy určitý stupeň nabití neustále udržuje, buď nabíjením ze spalovacího motoru, nebo rekuperací.

Klasické jízdě není co vytknout. Hybridní ústrojí funguje naprosto spolehlivě, vše je plynulé, během jízdy neobtěžuje žádná nadměrná hlučnost, ani pokud jde o případný puštěný benzinový motor, tak pokud jde o proudění zvuku kolem vozu. Kia XCeed i v ostřejších zatáčkách celkem solidně drží jízdní stopu, a v případě dálnic dobře funguje systém vedení v jízdním pruhu.

Funkce a výbava

Nebudu přehánět, pokud řeknu, že naše testovaná Kia XCeed Plug-in Hybrid byla doslova prošpikována bohatou výbavou. Začněme třeba vyhříváním sedadel ve třech intenzitách, ale i větráním sedadel, taktéž ve třech intenzitách. V létě opravdu skvělá věc pomáhající udržet celkový teplotní komfort. V zimě lze ocenit vyhřívaný volant a v případě použití v rodině zase paměť na nastavení sedadel pro dvě osoby.

Mohlo by vás zajímat:  Na party i byznys je Volkswagen Multivan T6.1 jako stvořený. Tak jsme to zkusili

Při jízdě přijde vhod adaptivní tempomat s nastavením na 4 vzdálenosti. Ten je samozřejmě do nuly, takže případné popojíždění v kolonách není až tak otravné. Navíc pokud je zastavení opravdu velmi krátké, a stále se popojíždí, není nutné dávat autu pokyn k rozjezdu, protože se rozjíždí samo. Při jízdě na víceproudé silnici přijde vhod hlídání mrtvého úhlu decentně zobrazené pomocí ikon dvou aut v zrcátku. Nechybí také vedení v jízdním pruhu, takže i když dáte ruce z volantu, auto perfektně povede jízdní stopu. Po chvíli vás samozřejmě upozorní, že je na volantu ale stejně musíte mít.

Foto: David Hampl

Povedený má Kia XCeed Plug-in Hybrid i samotný klíček. Samozřejmostí je startování tlačítkem, i bezklíčový vstup. Kdo by ale přesto chtěl auto odemknout nebo zamknout klasicky, zaujme ho poloha tlačítek na klíčku, která je z boční úzké strany. Zdá se vám to nepřirozené? Je to přesně naopak. Vezměte klíček do ruky a palec máte přesně tam, kde ho chcete mít.

Shrnutí

Pokud vidíte v elektřině určitou budoucnost, ale zároveň nemáte ještě tolik důvěry ke klasickým elektromobilům, je Kia XCeed Plug-in Hybrid skvělým mezičlánkem. Čistě na elektřinu dokážete ujet skoro 60 kilometrů a při delších cestách nejste díky benzinovému motoru nijak limitováni dojezdem. K jízdním vlastnostem nebudete mít výtku, a pokud jde o výbavu, těžko najdete něco, co by vám chybělo. A to vše dohromady je zabaleno do velmi elegantního designu, v podstatě taktéž beroucího si to nejlepší ze světů crossoverů a kupé. A to vše za cenu těsně pod milion, v případě našeho testovaného modelu. Tedy bez příplatků za Paket Leather a dokonalý metalický lak, které cenu posunuly na 1 054 980 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora