Testy pneumatik mají pomoci s výběrem, reálně však o kvalitě gum nevypovídají nic

Tire With Winter Thread Close Up

Když vybíráme pneumatiky, hledíme často na různé nezávislé testy. S těmi mnohdy přicházejí různé autokluby u nás i v zahraničí. Též se na testování zaměřují i jiné organizace. Faktem ale je, že vypovídající hodnota daných testů je spíše nulová. Je sice pravdou, že z výčtu testovaných pneumatik obvykle vzejde vítěz a poražený, ale podmínky takového testu málokdy odpovídají reálnému provozu.

Testují se zcela nové pneumatiky

S nástupem léta a zimy se výrobci vytasí s novými modely pneumatik. A chvíli po tom se objevují první testy. Někteří výrobci jásají, jiní jsou naštvaní. A motoristé mají první vodítka k tomu, podle čeho letošní pneumatiky vybrat. Málokdo si ale uvědomuje, že výsledek testu až tolik neříká. Proč? Testovány jsou totiž výhradně nové pneumatiky. Přímo z výroby, které jsou nasazeny na auto a testovány. Každý mechanik však potvrdí, že každá pneu získává optimální vlastnosti až po zajetí, které může trvat i stovky kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Policie v civilních vozech ještě víc splyne s davem. Hříšníky nově chytá v BMW 540i xDrive Touring

Jednotky versus desítky kilometrů

Pneumatiky jsou v testech podrobeny různým situacím. A v nich jsou hodnoceny jejich vlastnosti. Kolik se však s touto pneumatikou během testu ujede? V ideálním případě vyšší jednotky až nižší desítky kilometrů. Skutečně to ale vypovídá o tom, jak se bude daná pneumatika chovat ve chvíli, kdy bude mít najeto 50 tisíc? Jaké vlastnosti bude mít s přibývajícím kilometrovým nájezdem, to nám testy zatím bohužel neřeknou.

Zdroj obrázku: Freepik

Otestováno za den, používáno několik let

Dalším důvodem, proč nejsou testy pneumatik nijak vypovídající, je to, že daný test trvá obvykle den, v ideálních případech několik dní. Ale jak dlouho má dané pneumatiky na voze motorista, který si je koupí? Je to i několik let. A ani tady nikdo nedokáže říci, jak se pneumatika – klidně i vítěz testu – bude za pár let chovat. A jak si bude stát v porovnání s těmi ostatními, které mohla první dny po nasazení na auto porážet.

Mohlo by vás zajímat:  Jak Hyundai využívá výzvy Nürburgringu ke zdokonalování svých sportovních vozů

Lepší než nic

Na druhou stranu nezávislé testy pneumatik jsou pořád lepší než nic. Je pořád lepší mít možnost čerpat u nějakých konkrétních dat než z líbivých popisků výrobců nebo z nic neříkajících energetických štítků.

Zdroj: https://www.stlracing.com/community/index.php?threads/the-truth-about-why-tire-testing-will-never-work-realistically.191966/page-2
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora