Tomáš Tomeček – Minimalizace ztrát

Páteční desátá rychlostní zkouška vedoucí z Akjoujtu do Toueily nabídla 342 kilometrů a v duchu letošního ročníku se jelo většinou opět s plynem na podlaze. Po včerejším vítězství startoval Tomeček do etapy jako první kamion, hned za dvěma nejrychlejšími auty. Až do CP1 na osmdesátém kilometru bojovali Tomeček s Lálou o další etapové vítězství. Průjezd prvním dunovým polem zvládl Tomeček navzdory nezáviděníhodné roli prvního kamionu najíždějícího stopu bez větších problémů. Na samém konci dunového pole překvapilo posádku jedno nebezpečné místo.

Tomáš Tomeček popisuje tuto situaci slovy: „Nenajeli jsme to ideálně, ale když už bylo auto v pohybu, tak prostě nešlo zastavit. Než riskovat převrácení na pravý bok, k čemuž by v tomto místě s velkou pravděpodobností došlo, tak jsme se museli tlačit ke stěně duny na levé straně. Ta nás odhodila a přitom došlo k odfouknutí levé pneumatiky.

Poté, co tatra zůstala bezmocně stát v písku, musela posádka samozřejmě ven z kabiny. Ladislav Lála od tohoto okamžiku pokračuje: „Po předchozích zkušenostech už jsme věděli co a jak a navíc to nebylo zas tak zlé, jako v osmé etapě. Postupně se na duně nad námi objevily oba Kamazy i Elisabethe Jacinto, ale nikomu se dolů nechtělo. Hummer s číslem 212 byl o něco odvážnější a během chvíle skončil v díře po naší pravé straně.“

Tomeček s Lálou museli podkopat předek auta a opatrně ho přizvednout na vzduchových vacích. Pak již stačilo „jen“ podkopat levé přední kolo a po chvíli domlouvání měla pneumatika tlak. Poté, co se posádce podařilo popojet z nebezpečné písečné pasti, nacouvala zpátky a pomohla vytáhnout beznadějně zapadlý Hummer. „Když už jsme byli venku, tak jsme kazašským klukům pomohli,“ komentuje situaci Tomáš Tomeček.

Mohlo by vás zajímat:  Druhá generace F-150 Raptor přijíždí

Navzdory maximálnímu nasazení ztratil Tomeček v mauretánských píscích něco málo přes 30 minut. Po pár kilometrech jízdy v písku zastavila tatra podruhé. Důvodem bylo odfouknutí tentokrát pravé zadní pneumatiky.

Když se nedaří, tak se prostě nedaří,“ říká k tomu Tomeček. „Museli jsme podruhé ven, ale naštěstí to bylo na rovném místě a tak jsme nestáli dlouho. Rychle jsme dali vaky pod zadní nápravu, přizvedli auto a bylo to.“

Navigátor Ladislav Lála k tomu říká: „Africa Race je extrémní závod a něco takového se prostě může stát. Je mi jasné, že všem kdo sledují naši polohu, se muselo zastavit srdce. Nám naopak bušilo jako o závod, protože jsme se snažili, co to jen šlo, abychom nestáli dlouho. Taková událost samozřejmě člověka vyhodí z tempa, ale jakmile jsme zase seděli v kabině, tak jsme se snažili na to nemyslet.

Zbytek etapy přinesl pro tento ročník tradiční sprint, ve kterém se nedá nic moc nahnat.

Jsme rádi, že jsme v cíli,“ shrnul v cíli dojmy posádky Tomáš Tomeček. „Dnešek byl pro nás o něco náročnější, ale jsme v závodě a to je nejdůležitější.

Zdroj: Tomáš Tomeček