Tónované sklo vypadá dobře, ne vždy si však rozumí s bezpečností

Při výběru nového auta hledíme stále častěji také na styl. A pokud jde o nákup ojetých vozů, také tady řada nových majitelů ihned přemýšlí, jak si vůz z druhé ruky co nejvíce přizpůsobit svým požadavkům. Hlavně po vizuální stránce – ruku na srdce, podle auta máme sklon posuzovat společenské postavení druhých lidí. Asi proto nepřekvapí, že se v posledních letech dařilo různým dílnám, které poskytují zakázkové úpravy vozů. Rostly také prodeje slunečních clon a různých tónovaných autoskel.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Na boční a zadní skla klidně, na čelní ne

Tónovaná skla či clony proti slunci jsou pochopitelně velmi užitečné a na autě je oceníte vy i vaši spolujezdci. Neměly by však být nainstalovány na čelním skle, a to hned ze dvou důvodů. Různé fólie a tónování mohou drobně zkreslovat vizuální vjemy, což u bočních okének příliš nevadí, ale u čelního skla jde o zásadní problém.

Hlavním důvodem je ovšem skutečnost, že v prostoru za zpětným zrcátkem mají nová auta nainstalované senzory sloužící k detekci radarů, dopravních značek, ale i chodců, cyklistů a překážek na vozovce. Tyto senzory potřebují dokonalý a ničím nezakrytý výhled, aby mohly správně fungovat. A právě v místech, kde se senzory nacházejí, jsou obvykle tónovací skla nejtmavší, a tedy nejméně průhledná. Nebo, chcete-li, nejvíce zkreslující.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Noční vidění nepomůže

Senzory a autokamery jsou uzpůsobené i k nočnímu provozu, a tak by se mohlo zdát, že si s uměle navozeným nedostatkem světla budou umět poradit. To je sice pravda, senzory skutečně „vidí“ i skrz tónování, ale se zkreslením si pochopitelně neporadí. Tím spíše, že míra zkreslení není konstantní, ale liší se podle použitého materiálu i jeho odstínu. Proto v moderních autech s mnoha technologickými vychytávkami tak i nadále platí, že nejspolehlivější ochranou proti slunečním paprskům jsou kvalitní sluneční brýle.