Toyota RAV4

Když přišla v roce 1994 na trh Toyota RAV4 (Recreational Active Vehicle s pohonem všech kol), zaznamenala revoluci. Do té doby se totiž nabízela auta čistě do terénu nebo auta čistě pro rodinu. Japonská automobilky však v RAV4 dokázala tyto dva světy spojit a dala vzniknout prvnímu sériově vyráběnému SUV.

Nápad na tvorbu podobně koncipovaného vozu však přišel již mnohem dříve. Konkrétně v roce 1986, kdy vývojářský tým Toyoty začal na konceptu RAV4 pracovat. První hmatatelné výsledky jejich práce se dostavily o tři roky později, když se v Tokiu představil koncept RAV Four. Ten měl však k budoucímu sériovému vozu ještě pořádně daleko a spíš než SUV vypadal jako zmenšený Land Cruiser. Až v roce 1993, kdy se představil značně přepracovaný koncept, dostala RAV4 téměř finální design.

Světu se konečná podoba představila v roce 1994 na ženevském autosalonu a kromě svěžího zakulaceného designu s charakteristickým náhradním kolem na zádi přivezla rovněž ověřenou techniku. Platformu darovala Corolla, motor a některé další pohonné části byly z modelů Camry a Carina a podvozek měl spolu s převodovkou původ ve sportovní Celice GT-Four.

Jako první se do autosalonů dostala RAV4 se samonosnou karosérií, trojicí dveří a čtyřmi místy k sezení. Již zmíněný motor byl dvoulitrový čtyřválec řady 3S-FE o výkonu 129 koní, který díky relativně nízké hmotnosti a rozměrům automobilu poskytoval dynamiku velmi blízkou ostřejším hatchbackům. Z převodovek byl na výběr pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat, samozřejmostí byl pohon všech kol, doplněný o uzamykatelný středový diferenciál.

RAV4 zaznamenala obrovský prodejní i novinářský úspěch, když nabízela kompaktní rozměry (3740 mm na délku, rozvor 2200 mm), jízdní vlastnosti blízké osobnímu autu, překvapivé terénní schopnosti a bohatou výbavu. Výroba se brzy musela zdvojnásobit a bylo jasné, že malá třídveřová karosérie nemůže stačit. Proto se v březnu 1995 představila RAV4 s pěticí dveří, pěti místy k sezení a o 410 mm delší karosérií, respektive o 210 mm delší rozvorem.

Začátkem roku 1996 se RAV4 konečně dostala oficiálně do USA, což mělo za následek velké množství malých změn v rámci celé modelové řady. V základní výbavě se tak objevily dva airbagy a stropní lampa v zadní části, pohonná jednotka byla upravena tak, aby poskytovala méně hluku a emisí a více točivého momentu. Výkon lehce klesl na 127 koní a poprvé se ukázala verze s pohonem pouze přední nápravy.

Velký zlom znamenal rok 1997, kdy se do nabídky RAV4 dostala čistě elektrická verze, určená především pro USA. Elektrický motor o výkonu 68 koní dovolil RAV4 EV nejvyšší rychlost 127 km/h a k napájení byly použity nikl-metal hybridové akumulátory (NiMH) s kapacitou 27 kWh, se kterými RAV4 ujela na jedno nabití, trvající 5 hodin, 153 km a byla na ně poskytována záruka na 97 000 km. Většina z elektrických RAV4 byla prodána na leasing jako fleetové vozidlo, pouze několik desítek soukromníků mělo to štěstí a RAV4 EV si koupilo. Výroba skončila v roce 2003. Klasická RAV4 prošla dalšími dílčími změnami, když oba modely dostaly standardně digitální hodiny a větší reproduktory u modelů s elektrickými okny, třídveřový model se dočkal nových potahů, pětidvířko zase příplatkového plátěného dílu střechy, který šlo odtáhnout.

Větší modernizace přišla až o rok později a RAV4 s ní dostala novou masku chladiče, jiný přední nárazník (prodloužení o 10 mm u obou verzí) a nová přední světla vpředu i vzadu. V interiéru se nově objevilo digitální počítadlo kilometrů, dva držáky nápojů a nový audiosystém. Přepracovány byly dále výplně dveří, volant dostal nový design s trojicí ramen a pětidveřový model dostal stejné čalounění jako rok předtím třídveřový. Pro milovníky terénní jízdy pod otevřeným nebem byla uvedena verze se zadní plátěnou stahovací střechou. Úspěch však nezaznamenala a tak byla z nabídky v tichosti vyřazena v roce 2000. Začátek nového století se stal zároveň osudným i pro třídveřový model, zatímco pětidvířko pokračovalo ještě do roku 2001.

Mohlo by vás zajímat:  Kei cars

To se na trh dostala druhá generace RAV4, která se již musel vypořádat s narůstající konkurencí v podobě Hondy CR-V, Land Roveru Freelanderu nebo první generace Kie Sportage. Design byl oproti předchůdci více agresivní, páté dveře s otevíráním doprava, stejně jako náhradní kolo umístěné na nich, však zůstaly. Interiér byl zcela nový a nabídnul také bohatší výbavu než doposud. Do zadní části se nastěhovala lavice, která byla dělená a kromě sklápění se dala posouvat či jí dokonce úplně vyjmout. Co do velikosti však RAV4 narostla – třídveřový model má 3750 mm na délku a rozvor o délce 2280 mm, pětidveřový model měří 4145 mm a má rozvor o délce 2490 mm. Jak jste tedy poznali, RAV4 byla opět v nabídce se dvěma druhy karosérie (v Americe byla v nabídce pouze delší varianta). Pod kapotou se objevil nový celohliníkový benzínový čtyřválec VVT-i s variabilním časováním ventilů o výkonu 150 koní, který ještě v roce 2001 poprvé doplnil dvoulitrový diesel D-4D o výkonu rovněž 150 koní. Oba motory byly v nabídce se stálým pohonem všech kol, který byl odvozen od Luxusu RX300 a dostal viskózní spojku. Zachován zůstal rovněž pohon přední nápravy, kterému byla vyhrazena benzínová osmnáctistovka VVT-i o výkonu 125 koní. Nabídka převodovek i nadále obsahovala pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat.

Výrazný facelift přišel o 3 roky později a RAV4 při něm dostala nový přední nárazník s jinými mlhovkami, upravená přední i zadní světla, odlišnou masku chladiče a nový kryt náhradního kola. Z hlediska bezpečnosti se standardem stala kontrola stability s kontrolou trakce a asistent při brzdění, do seznamu příplatků přibyly hlavové airbagy vpředu i vzadu spolu s bočními airbagy vpředu. Pod kapotou skončil benzínový dvoulitr, který byl nahrazen o 0.4 litru větším motorem s výkonem 163 koní. Do posledního roku výroby, tedy 2005, vstoupila RAV4 s volitelným sportovní paketem. Není bez zajímavosti, že si druhou generaci japonského SUV oblíbily především ženy, a to tak moc, že pouze VW New Beetle měl v USA větší podíl ženských zákazníků.

V roce 2005 se na frankfurtském autosalonu představila třetí generace RAV4, jejíž předzvěstí byl stejnojmenný koncept. S předchůdcem bylo společné snad jen jméno – pryč byla třídveřová karosérie, u špičkové verze s dieselem 2.2 D-4D náhradní kolo na pátých dveřích a konec konců i stálý pohon všech kol. Karosérie se celkově zvětšila, poprvé byly na vybraných trzích v nabídce dvě délky pětidvéřové karosérie (Austrálie, Nový Zéland a Severní Amerika) a do seznamu příplatkové výbavy se dostala třetí řada sedadel. Celkově tak kratší RAV4 měřila 4395 mm a měla rozvor o délce 2560 mm, prodloužená varianta měla 4620 mm na délku a 2660 mm do rozvoru náprav. Spojené státy se dočkaly lehce odlišného designu přední části než zbytek světa. Při zahájení prodeje byla RAV4 k dispozici se zážehovým dvoulitrem o výkonu 152 koní, zážehovým čtyřválcem 2.4 VVT-i o výkonu 168 koní a poprvé v historii rovněž se šestiválcem 3.5 o výkonu 273 koní (pouze v USA). Diesely zastupovaly jednotky 2.0 D-4D o výkonu 116 koní a 2.2 D-4D o výkonu 177 koní. Z převodovek byl na výběr pěti- i šestistupňový manuál, spolu se čtyř- nebo pětistupňovým automatem. Karosérie byla o masivních 76% tužší než u předchůdce a nabídla nejen větší bezpečnost, ale rovněž nižší úroveň pronikání hluku a vibrací do kabiny. Poháněna byla stále všechna kola, nyní už však ne permanentně, ale pouze připojitelně. V nabídce zůstala předokolka, která však nebyla dostupná na všech trzích. Kdo toužil po sportovních vlastnostech, mohl v roce 2006 v Ženevě obdivovat koncept RAV4 Sports se sníženou karosérií, atraktivní bodykitem a především 2.2litrovým dieselem D-4D, posíleným 204 koní.

Mohlo by vás zajímat:  Lancia Thema 8.32

První větší změny přišly v roce 2007. Do sériové výbavy byly zakomponovány přední boční airbagy a rovněž hlavové airbagy, příplatková výbava byla rozšířena o nové audio. Paleta motorů byla rozšířena o nový diesel 2.2 D-4D o výkonu 136 koní.Zároveň už v nabídce nefiguroval dvoulitrový diesel D-4D. Na konci roku 2008 se RAV4 podrobila první vzhledové modernizaci (v Evropě, Japonsku i USA), která znamenala upravená světla vpředu i vzadu, totéž platí pro nárazníky a směrovky se přestěhovaly do zrcátek. Pod kapotou se nově objevil dvoulitrový zážehový motor Valvematic o výkonu 158 koní a vznětový motor 2.2 D-4D o výkonu 150 koní, který částečně nahradil předchozí verzi s výkonem 136 koní. Čtyřstupňový automat byl nahrazen bezestupňovým CVT, šestistupňový manuál se představil v nové generaci. V roce 2009 se pod kapotu dostal nový zážehový čtyřválec s objemem 2.5 litru a výkonem 181 koní, který nahradil původní 2.4.

Rok 2010 znamenal další, tentokrát již výraznější zásah do designu evropské verze RAV4. Zcela nová byla přední část s větší a chromovanou maskou chladiče, novými světlomety a nárazníkem. Naproti tomu zadní část dostala pouze novou optiku světel a upravený nárazník. Všechny verze RAV4 dostaly sadu na opravu pneumatik a kompresor, tudíž už zde nenajdete rezervní kolo. Pod kapotou se neodehrály žádné změny.

Zajímavou epizodou v životě třetí RAV4 je druhá generace elektrické verze, která bude ve výrobě do konce tohoto roku. Její koncept byl představen již v roce 2010, ale až za další dva roky byl k vidění konečný produkt, vzniknuvší ve spolupráci s americkou automobilkou Tesla Motors. Ta pro RAV4 EV dodala elektromotor o výkonu 156 koní, který poháněl přední kola. Energii elektromotoru dodávají 41,8 kWh lithium-iontové akumulátory se kterými má RAV4 EV dojezd asi 160 km. Prodej začal v roce 2012 ve vybraných amerických městech, základní cena se však v přepočtu pohybovala kolem 950 000 Kč.

Čtvrtá, tedy aktuální, generace RAV4 se ukázala na konci roku 2012, evropskou premiéru si však odbyla až v loňském roce na ženevském výstavišti a oproti předchůdcům se opět změnila. Stala se z ní globální Toyota, takže kromě odlišných motorů se na všech trzích dá koupit stejné auto. Design se více zakulatil a přizpůsobil posledním modelům značky, definitivně také skončilo rezervní kolo na pátých dveřích, stejně jako otevírání těchto dveří do boku. Ve výbavě se dá narazit na poslední elektronické pomocníky jako hlídání mrtvého úhlu nebo sledování dopravy za autem při couvání. Pohon 4×4 je vybaven dalším elektronickým pomocníkem, zvaným Dynamic Torque Control. Na délku má čtvrtá RAV4 4570 mm a rozvor náprav má délku 2660 mm. Pod kapotou aktuálně v Česku najdete trojici jednotek – benzínový dvoulitr Valvematic o výkonu 151 koní a dieselové čtyřválce 2.0 D-4D o výkonu 124 koní a 2.2 D-4D o výkonu 150 koní. Poháněna mohou být přední kola (pouze s motorem 2.0 D-4D) nebo samozřejmě všechna kola, z převodovek je k dispozici šestistupňový manuál či automat nebo bezestupňový automat Multidrive S. Americká verze je k dispozici výhradně s benzínovou 2.5 o výkonu 176 koní v kombinaci s šestistupňovým automatem. Cena aktuálně startuje na 659 900 Kč za předokolku se slabším dieselem. Z této generace rovněž vycházely dva koncepty, představené rovněž loni v Ženevě – RAV4 Adventure ukázala možnosti úprav pro použití v terénu, RAV4 Premium naopak ukázala, jak moc luxusně může SUV vůbec vypadat.

Zdroj: Toyota