Snaha vyrábět stále úspornější auta není nikterak nová, u řady automobilek ji můžeme vystopovat až někam do osmdesátých let minulého století, kdy se ještě vyráběla auta se silnými mnohalitrovými motory a nástup elektromobilů předpovídala tak nanejvýš vědeckofantastická literatura. Ale v posledních letech tento trend nabral na obrátkách tolik, že auto s pořádným motorem už dnes prakticky nekoupíte. Tedy pokud vám nebude vadit usednout za volant elektromobilu. Jak to s cestou k zelené mobilitě vypadá dnes?
Západ versus zbytek světa
Ano, tušíte správně, zelená chce být hlavně Evropa, Kanada a některé liberálnější státy Spojených států. Velká část světa se spíše přidává, než že by vyšlapávala cestu. Z velkých hráčů můžeme zmínit třeba Austrálii, Nový Zéland nebo Japonsko s Jižní Koreou. Nejlidnatějším zemím světa, Číně a Indii, na ekologických dopadech dopravy příliš nezáleží, a to přesto, že zejména první jmenovaná země má s životním prostředím ve velkých městech obrovské problémy. Takzvaný globální jih pak ekologii neřeší prakticky vůbec.

Čína v čele závodu
O to víc možná překvapí, že je to právě Čína, která vede pomyslný závod automobilek. Pravda, nejznámějším výrobcem elektromobilů a nejdražší značkou v oboru je samozřejmě americká Tesla, ale čínské automobilky jí šlapou na paty. A hlavně utíkají potenciální evropské, japonské i korejské konkurenci. Pokud automobilky v Evropě skutečně ostrouhají na úkor Číny, bude to velká rána pro evropskou ekonomiku.
Až na nulu!
A kde že se ta snaha o snižování emisí zastaví? Inu, opravdu až na úplné nule. Auta se spalovacími motory budou během pár let vytlačena mimo města, v řadě metropolí s Londýnem v čele se to už děje. A evropský energetický mix by měl postupně přejít ze závislosti na fosilních palivech na obnovitelné zdroje, ať už půjde o energii ze slunce, vody, vzduchu, nebo dokonce energii geotermální. Emise z dopravy by pak skutečně měly být zcela zanedbatelné.
Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0166111698800356